37346 NoB7

37346 NoB7



256 TABUCE POGLĄDOWE

3. Vaticanum II    Dei Verbum

„(2) Spodobało się Bogu w swej dobroci i mądrości objawić siebie samego i ujawnić nam tajemnicę woli swojej (...)• Ten plan objawienia urzeczywistnia się przez słowa i czyny wewnętrznie z sobą powiązane (...). Najgłębsza zaś prawda o Bogu i o zbawieniu człowieka jaśnieje nam przez to objawienie w osobie Chrystusa (...)■

(3) Bóg, przez Słowo stwarzając wszystko i zachowując, daje ludziom poprzez rzeczy stworzone trwałe świadectwo o sobie". (Por. Gaudium et spes, 14;38)

GŁÓWNE RODZAJE STOSUNKU CZŁOWIEKA DO BOGA (do rozdz. 3.6.1.)

Transcendentalne doświadczenie Boga jest dane w każdym człowieku

Możliwości

obiektywizacji

Kwalifikacjo

moralna

Postawo w stosunku do Boga

wyraźna obiektywizacja

przyzwolenie wiary

teizm transcendentalny i kategorialny

wyraźna obiektywizacja

odrzucenie przez grzech

teizm transcendentalny i ateizm praktyczny

odrzucenie przez niewiarę

teizm transcendentalny i ateizm teoretyczny

wyraźne

milczące

odrzucenie

przyjęcie

teizm transcendentalny ateizm kategorialny

wyraźne i milczące

odrzucenie przez grzech lub decyzję wbrew własnemu sumieniu

ateizm transcendentalny i kategorialny

W nawiązaniu do dzieła K. Rahnera Atheismus iind im-plizites Chństentum (= S VIII, 200-202) można zestawić tabelę głównych rodzajów stosunku człowieka do Boga, pozwalającą rozpoznać w ogólnym zarysie możliwości postawy teisty-cznej i ateistycznej. Skoro wszyscy ludzie ze względu na swą duchowość w zasadzie akceptują transcendencję i przez to doświadczenie Boga, można rozróżnić cztery możliwości, które określa sposób, w jaki to doświadczenie zostaje wyrażone (jasno lub nie) i jakie konsekwencje moralne zostaną z niego wyciągnięte. Obiektywizacje mogą oczywiście być za każdym razem rozmaite (właściwe i mniej właściwe obiektywizacje mieszają się, np. w przypadku politeistycznego czy pantei-stycznego pojęcia Boga). Przewinieniem byłaby tylko ostatnia z wymienionych form ateizmu.

PRZEGLĄD NAJWAŻNIEJSZYCH ARGUMENTÓW PRZEMAWIAJĄCYCH ZA POZNAWALNOŚCIĄ BOGA („DOWODY NA ISTNIENIE BOGA")

(do rozdz. 3.6.3.)

vKrativni«

Filoiofla, do której »ię odwołuje

m w W W0 *

=Ji

AfguiTMntftc]ii

argument z konsensusu

stoicy

Cycero

uniwersalne

znaczenie

rozumu

ludzkiego

ze zgodnego przekonania (consensus) wszystkich ludów co do tego, że Bóg istnieje, wyciąga się wniosek, że temu przekonaniu odpowiada rzeczywistość

argument

antropologiczny

Augustyn

odwieczna

prawda

niezmienna wartość prawdy i norm może mieć podstawę tylko w realnie istniejącej prawdzie i normie — w Bogu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NoB3 268 TABUCE POGLĄDOWE aetemaliter, a quo etiam aetemaliter genitus est    (por.
70 71 Mówię mamie: „Nie płacz, mamo!" Tylko Księżyc zwiedzić chcę! II : , / Mówię tacie: „ Nic
17 IB F. KARPIŃSKI, POEZJE WYBRANF. Jakaż pociecha, kiedy otrzeźwiony, Znalazł się blisko swej koch
fizyka not7 ń te So § £ § *1^ Vi O ii fi
PRZEGLĄDY - POGLĄDY TABELA II. Wzajemne zależności klasyfikacji urządzeń
Scannen0035 25 A7l/ — A A-Frame V {,«7> (24 WflSraft»<7>łfc9:£łwtttTV ii-)0 The form of a o
NoB7 76 NAUKA O BOGU przeszłe rzeczy? Objawcie, abyśmy wzięli to do serca. Albo oznajmijcie nam prz
NoB7 96 NAUKA O BOGU I POZNAWALNOŚĆ BOGA — RZECZYWISTOŚĆ BOGA...97 Bóg i świat pokrywają się, pante
NoB7 116 NAUKA O BOGU I POZNAWALNOŚĆ BOGA — RZECZYWISTOŚĆ BOGA... 117 poznania stała się
NoB7 176 NAUKA O BOGU Problem pojawia się przy wszystkich zmierzających do zjednoczenia pertraktacj
NoB3 248 TABLICE POGLĄDOWE Septuaginta ho on (Istniejący) Wulgata qui est (Ten, który
NoB4 250    TABLICE POGLĄDOWE Wypowiedź objawiająca Treść Teksty Bóg jest
NoB6 254 TABLICE POGLĄDOWE Podobieństwo pojęć analogicznych może być następujące: •
NoB0 262 TABLICE POGLĄDOWE TABLICE POGLĄDOWE 263 262 TABLICE POGLĄDOWE TABLICE
NoB4 270 TABLICE POGLĄDOWE In SanctlsBlnui Trinitate »unt Zjawiska życia duae
16693 NoB5 252 TABLICE POGLĄDOWE253 TABLICE POGLĄDOWE Wypowiedź objawiająca Teksty Bóg wskazuje

więcej podobnych podstron