s06

s06





Obrysy podstawowych wersji skrzydeł samolotów ,,Zcro":

A) z końcówką owalną składaną w samolocie Rrissn 21; B) z końcówką prostą stalą w samolocie Rnsm 32; C) z końcówką owalną stalą w samolocie

Rtisen 52


ręcznie, zmodyfikowane w celu pomieszczenia 45-litrowego zbiornika paliwa w rejonie komór uzbrojenia strzeleckiego. Dzięki temu zabiegowi samolot Rtisrn 22 miał zasięg większy, niż jakikolwiek produkowany wcześniej myśliwiec „Zero’'. Produkcja wytwórni Mitsubishi wyniosła 560 egzemplarzy (wliczając odmianę 22a). ponadto w zakładach Wakuj i ma zmontowano nieznaną ściśle liczbę samolotów tego typu. Co najmniej 3 egzemplarze tego samolotu uzbrojone zostały w eksperymentalne 30 mm działka w skrzydłach.

REISEN 22a, A6M3. Oznaczone w ten sposób samoloty uzbrojone zostały w działka 20 mm Typ 99 Model 2 o długiej lufie zamiast stosowanych poprzednio działek Typ 99 Model 1.

REISEN 32, A6M4. Oznaczenie to zarezerwowane było dla wersji samolotu ,-Zero” Model 32, napędzanej eksperymentalnym silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę, która jedziak nie weszła nigdy do produkcji.

REISEN 52, A6M5. W trakcie prac biura konstrukcyjnego Mitsubishi nad następcą samolotu    z których zrodził

się myśliwiec A7M Rtppu (MSam'’1, okazało się. że nowo projektowany myśliwiec japoński nie będzie gotów na cza« Tymczasem amerykańska marynarka wojenna wprowadziła do walk pokładowe samoloty myśliwskie Grumman F6F-3 Helleni. które nie tylko dorównywały istniejącym myśliwcom ..Zero’1 w dotychczas niebezpiecznej dla pilotów US Navy walce kołowej, ale również tak jak zastosowane wcześniej samoloty myśliwsko-bombowe Choru r-Yau^ht F4U Corsair, posiadały przewagę w walce na dużej prędkości, w locie nurkowym, odporną konstrukcję, pancerz chroniący pilota i zbiorniki paliwa. Jedynym wyjściem stało się zażądanie od koncernu Mitsubishi dalszego, szybkiego modyfikowania samolotu ,,Zero”. W lecie

1943    roku samolot Rtisen 32 nr seryjny 904 zdjęty został z linii produkcyjnej zakładów Mitsubishi i poddany modyfikacjom, prowadzonym przez inż. Mijiro Takahashi, który pod koniec 1941 roku przejął kierownictwo prac nad samolotem £ero-Sen. Położono nacisk na poprawę osiągów w locie nurkowym przez wzmocnienie konstrukcji płata, który otrzymał pokrycie o większej grubości, owalne końcówki i wydłużone lotki, a mechanizm składania końcówek został usunięty. Pozostawiony silnik Sahar 21 usprawniono przez zmianę układu rur wydechowych. Przeprowadzone zmiany spowodowały wzrost masy samolotu o 200 kg, ale nowy myśliwiec osiągał prędkość 565 km-h w1 locie poziomym na wysokości 6000 m oraz prędkość nurkowania 660 km'h. Nowy model samolotu ..Zero’1 przyjęty został przez lotnictwo cesarskiej marynarki wojennej po próbach prototypu w sierpnie 1943 roku i nazwany Myśliwiec Pokładowy Typ 0 Model 52, A6M5. W następnych miesiącach zakłady M:t..'uŁt.\hi wyprodukowały 747 egzemplarzy tego modelu. Model 52 produkowany był również w latach 1943—44 w wytwórni Nakajima, jednak dokładna liczba nie jest znana.

REISEN 52a, A6M5a. Zaprojektowany jesienią 1943 roku wariant samolotu ..Zero” otrzymał pokrycie skrzydeł o większej grubości, co pozwoliło powiększyć prędkość nurkowania do 740 km/h, oraz 20 mm działka Typ 99 Model 2, do których amunicja podawana była z taśmy, a nie z bębnów, co umożliwiło zwiększenie jej zapasu ze 100 do 125 sztuk na każde działko. Od marca 1944 roku wytwórnia Miiiubtshi wyprodukowała 391 maszyn tego modelu: wielkość produkcji .Vakajima jest nieznana.

REISEN 52b, A6M5b. Wariant ten rozwinięty został równolegle z Modelem 52a jako kolejna modyfikacja w oczekiwaniu na pojawienie się myśliwców Mitsubishi J2M („Jack1'"i i A7M („Sam”), których programy rozwojowe były opóźnione. Nacisk położony został na poprawienie ochrony pilota i żywotnych zespołów płatowca: zbiorniki paliwa wyposażono w automatyczne urządzenia przeciwpożarowe, oparte na dwutlenku węgla, a przednia część osłony kabiny zamieniona została na 50 mm kuloodporną płytę, składającą się z dwóch warstw tworzywa sztucznego pomiędzy płytkami szkła. Celem powiększenia siły ognia jeden z dwóch karabinów maszynowych kal. 7,7 mm w kadłubie zastąpiono k.m. Typ 3 kal. 13,2 mm. Produkcja rozpoczęła się w zakładach Mitsubishi w kwietniu

1944    roku i wyniosła 470 egzemplarzy.

REISEN 52c, A6M5c. 23 lipca 1944 roku dowództwo lotnictwa cesarskiej marynarki wojennej ponownie złożyło w zakładach Mitsubishi zamówienie na ulepszenie samolotu ZetoSen poprzez wzmocnienie ochrony pilota, zwiększenie zasięgu i powiększenie uzbrojenia. Zabudowanie 140-litrowego samouszczelntającego się zbiornika paliwa za kabiną pilota powiększyło zasięg do 2114 km. Za fotelem pilota zainstalowano ochronną płytę pancerną, a tylną część owiewki kabiny zastąpiono szkłem kuloodpornym. Istotne powiększenie siły ognia osiągnięto przez zabudowę w skrzydłach 13,2 mm k.m. Typ 3 przy jednoczesnym zlikwidowaniu 7,7 mm k.m w kadłubie, oraz przewidziano podskrzydlowe zaczepy do pocisków rakietowych klasy powictrze-powietrze. Próby nowej wersji samolotu, nazwanej Rnsen 52c. wykazały, ze zwiększony ciężar całkowity może być zrekompensowany jedynie większą mocą silnika. Propozycja konstruktorów zastosowania do tego celu 14-cyJindrowego chłodzonego powietrzem silnika w układzie podwójnej gwiazdy Mitsubishi Kinsri1 62 o mocy 986 kW (1340 KM) spotkała się ze sprzeciwem wojskowego zleceniodawcy. Nakazał on pozostawienie dotychczasowego silnika Saka--, wyposażonego dodatkowo w system wtrysku mieszanki wodno-metanolowej celem krótkotrwałego wzrostu mocy silnika w boju. Nowa wersja silnika, nazwana Saka? 31A. okazała się jednak niegotowa do zabudowy w płacowcu i rozwój samolotu Reisrn 52c kontynuowany był w oparciu o silnik Sakae 21. W rezultacie zbudowano w zakładach Mitsubishi krótką serię 93 egzemplarzy tej wersji.

REI-SHIKI-RENSEN. A6M5-K. Projekt dwu miejscowego samolotu treningowego, opartego na płatowcu serii A6M5, opracowany został w 21 Morskim Arsenale Lotniczym w Omura przy wykorzystaniu doświadczeń z projektowania samolotów A6M2-K. Realizację produkcji powierzono zakładom Hitachi, które wykonały na początku

1945    roku krótką serię 7 maszyn prototypowych. Produkcji nic kontynuowano, ponieważ kładziono już wówczas nacisk głównie na produkcję samolotów bojowych.

6

1

Złota gwiazda.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
22038 SZÓSTKA Z ORTOGRAFII TRUDNE WYRAZY 73 Szyfr na zakończenie • Na podstawie odszyfrowanyh wyraz
Podstawy programowania robotów Realizacja ruchu końcówki roboczej manipulatora Automatyczny ruch
47683 Image106 (5) ■ PodstawyZegar w wersji stojącej Wersja stojąca to obudowa zegara w wersji komin
i Tfi i Tfi Jf* • Czy można samemu zaprojektować skrzydło samolotu bez wielu skomplikowanych
monachijska 2 JO 2.7 PrzeciwieństwaDzieciom badanym na podstawie wersji A zadajemy pętania 1-12 Dzie
monachijska 3 45 2.10 Quiz Dzieciom badanym na podstawie wersji A zadajemy pytania „Dla grupy wiekow
Elastyczność System Linux oferuje bardzo dużą elastyczność - w podstawowej wersji nie potrzeba
54889 Image 13 Szkielet skrzydła samolotu cowane są prowadnice ruchomej części osłony kabiny, do bel
wystawiana jest na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu końcowego. Maksymalnie słucha
program ćwiczeń2 rachunkowość Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest kolokwium końcowe obejmujące żarówrv
5. Wykaz grup kursów zaliczanych na podstawie jednej oceny Lp. Kurs końcowy: Kursy
CCI20101115006 bmp Tabela 1.7    
Dynamiczna silą nośna Dynamiczna siła nośna jest to siła jaka działa na np. skrzydło samolotu, nartę
: to manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z

więcej podobnych podstron