53029 Scan6

53029 Scan6



|hV(ij|7l

OCjćU

iK(\A

1 iko 4

| lOUj

■WOO' k) rni

Itiikrr

ndl O-'

Cuu'<x,


,,, :|pi> h M i|n gospodarczo.


oddział, mi ‘ i układ |milif nuli. • ’n

ŚW 1/11 " t : rzj I iii :    n *!


Mechanizm fwiM jonowania gospodarki światowej oparty jest na trzech elementach

I.    mechanizm UynlmWy

II.    działalność oignnl?m'|l międzynarodowych

III.    odd/lalywanle Majów o największym znaczeniu lub grup krajów (bezpośredni luli pośtmliii \/pływ Majów na funkcjonowanie gospodarki światowej - narzucenie woli I' mjów s||n|p|e?yt h )

Mlo pnuslwn mn.Mlwn'n wpływania na partnerów, że robią to że z własnej woli w pi /ypftdi-u hi atu takliOO wpływu nie uczynili by tego.

Wymlai y

•,j|,i pnllly< n.ft (Igi ?ntia iM.i mllllarną) - wielkość armii, uzbrojenie. Stabilność •.y-.lmmiii pulu inaijn vi danym haju, uczestnictwo w sojuszach politycznych (NAI11 lip ) (• haiaMai i'1' yóniltalny)

-,IM (|«i‘ipnilaii m ud/ial t’1'1' ylohnlnego, wysoki poziom wzrostu (jospoflan ?bijm , n|.| poziom wzmstu wydajności pracy, wysokie udziały w Ho.pni. lo wialni. ,m (/ "' aginnlczne Inwestycje Bezpośrednie), liczba

udziałów iłaiitnju Maju

-g|n jdenloyi' om, < zy|| slla wzorców kulturowych, atrakcyjność ro u cl    l«ga ni Stworzeniu pewnego atrakcyjnego modelu

|0?wuj)l ,, ......... ,ji,    ' • •• / iii.i pewnych wzorców kulturowych, stosowanie

togo i tul? a Jo Ifly ftli *hB' d lrt| taty.

Pnyjdiil

/ppp ,IM . |,5 j,i ., ,• .i.ni 1 Mdnowyiulnrową (siła militarna)

Niuiin lapunia

Warlttiily Ir i dani' n ' "' "tl u|.t. y. h riospoclarką światową ze względu na

pot ■ IłlllUMII (IW 1 1 ' ..............

|    '.V‘ I' "I m.rr „li, , (* ' ’    ' ' '

^    W'in , u a oidy ni ijaiiizujące gospodarkę światową są w pewnym

zakit    f«rp polityczną

uk|m, .......... Ł(|„ , :iii i"1"11 państwo albo grupa państw posiada pewną

..... igkszy wpływ na gospodarkę światową.

. , ni idii n (pm i u lądowy, bardziej policentryczny - kilka

OllOI ||i' || |n . 11 m ,    1 l,a’    .    .    ,

...    !-ir w gospodarce światowej, kilka srodkow

grup pfllisl • ai • • ua !    11

! i" a ymp |mijstw zaczyna przewodzić w gospodarce •d/iSlyWeinM

, , ni nni rurn fonu iegulacji pomiędzy tymi krajami: PowliiJ aiiie lilleiU'    ,    ..    . , . .

.    . nt 3im ; unliłyi /na silą oddziaływania, warto

- Megommila M- 1    ...    ......    ...    . , ,

t    i" 'li i y i - ii.| I l/ależnienie polityczne może byc

7,ll),H"1 1''    i ., i dniiiy la | aloijoila występuje wyłącznie w sferze

przeno- -'nni na »dla    .    ...    ,    ,    . ,

1    i . > h iui<3 iuni!|ifi hyć hegemonem we własnym kraju).

StOSUIll nw IIIjfed* , mJ

Mamy doczynienia wtedy, gdy państwo jest na tyle silne, że chce, jest w stanie ustalić zasady organizujące w sferze swojego oddziaływania - państwo jest na tyle silne i chce ustalić zasady organizujące w sferze swojego oddziaływania. Takie państwo powinno mieć spore możliwości regulacyjne a także kontrolne. Kontrola - porównanie stanu faktycznego ze stanem pożądanym. Aktywne oddziaływanie ośrodka - hegemon, który jest w stanie ustalić te zasady i je kontrolować oddziałuje aktywnie. Przykład - System socjalistyczny (ZSRR) -system ten dosyć szybko wykazał swoje wady, system jednowymiarowy. -System podbojów

-    Dominacja - kiedy jedno państwo wpływa na decyzje i zachowania innych państw albo bezpośrednio albo poprzez określanie pewnych parametrów bądź reguł gry działających w odpowiednich relacjach. Przykład: Relacja Polska -Niemcy (Niemcy gospodarka dominująca, Polska - gospodarka zdominowana). ;

-    stopy procentowe w USA.

Pełna dominacja - zaprzeczenie współzależności. Pasywne oddziaływanie ośrodka w odróżnieniu od hegemonii. Oddziałujemy tutaj za pomocą tak zwanej siły gospodarczej. (USA - Meksyk, Niemcy - Polska). Oznacza większą lub mniejszą zależność jednej ze stron. W MSG stan ten jest nieunikniony, gospodarki są coraz bardziej otwarte, przepływ produktów, kapitału. Ma większe możliwości realizowania własnego układu preferencji, nie musi oglądać się na to co chcą inni. Większe możliwości dominowania będą występować wtedy gdy będziemy mieli do czynienia z monopolem, monopsonem. Możnąby analizować dominację w inny sposób. Wg. Pana Perroux dominacja składa się z 3 elementów: - relatywna siła popytu zgłaszanego przez partnerów (jeżeli my zgłaszamy większy popyt to jesteśmy w lepszej sytuacji.) - różna siła negocjacyjna (możliwości wpływania na warunki wymiany.) - pozycja którą zajmują w systemie wzajemnych stosunków (Niemcy - Polska, Niemcy mają większe znaczenie dla Polski niż Polska dla Niemiec). Od strony formalnej państwa są równe, niezależne. Wyraźna dysproporcja sił gospodarczych. Musi występować otwartość gospodarcza, ale trochę mniejsza niż w przypadku współzależności. Można by wspomnieć, że dominacja jest efektem położenia geograficznego. W dominacji chodzi o siłę gospodarczą

-    Współzależność (powiązane z globalizacją) - wzajemna zależność dwóch lub więcej systemów ew. państw. Tutaj musi istnieć znaczna otwartość gospodarek.

W odróżnieniu od dominacji potencjały są zbliżone, co oznacza, że istnieje symetria w tym potencjale i możliwość reakcji partnerów. Nie ma sytuacji w której jeden ośrodek jest dominujący. Jesteśmy wzajemnie od siebie uzależnieni. Państwa wchodzą coraz bardziej w większe uzależnienie handlowe, inwestycyjne, walutowe, produkcyjne itp. Jeżeli tak jest, że potencjały państwa są równe i są od siebie uzależnione tzn. że autonomia polityki gosp. Wszystkich tych krajów maleje. Jest zaprzeczeniem pełnej dominacji i hegemonii oraz autarchii (zamknięcie gospodarcze). Zanika siła państwa (autrofia siły). Jeśli pojawiają się spory, trzeba dochodzić do kompromisu, jednostronne decyzje nie będą dobrym rozwiązaniem (spory koszt). Może być regulowana na konkretnych poziomach np. UE (reguły, przestrzeganie reguł, środki przymusu). Istnieje również zależność




1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0030 (27) Ó. Ą/IowpmwI i !■ 1: ij 1 7 im W! /i. mmi . ik ■•!-jjE? 1
IMAG0356 (4) islsi b • "iK^ r9- Sir HOO
DSC00310 (4) Siły w polu mognotydoym
Obraz70 odi .hv uh ilyrektY i Sv Ih<‘ s t onnil hwv u i v «jiivin»j " iv(»> ivił.«y
p1080111 klocka. I.i/.ik Informuje ucznia o tym. jakie klocki ma umieścić w pi/.ygotowu-nyęh na Uibl
Zdjęcie0912 Jaku kiifuktnr Ujrlniky* Ij/ «it K uli z* t ąI.Ik/ny prncruiin ulUnlaiiLi i rttlukcji. I
skanowanie0069 (4) l aKEYlUil I < * l*i: iJ ii.iK:A
Statystykacw04 i ik lin‘d(u ^ obs (7 l ‘j J ObSt/yiOLljJW^Jl ij J_ w> y,<dy ? to /s U llikłl
IMG175 HV SBbv. q<cu1l ( i, dJbaJbe^p mcHÓWót ij^aci Ś yfcsfcw *L /^ŁnrgeoSŁ^ C (A/rtj GAlfiUuSjr

więcej podobnych podstron