skan58

skan58



ciachać się, posunąć (ją), ostro zamaczać, obracać, przetasować (ją), wydmuchać w paszczę (felłatio), strzelać minetę (cunnilingus). .

Przemoc jako komponent zawarty w leksemach obsługujących czynności seksualne jest podstawą funkcjonowania tych leksemów jako wulgarnych synonimów przemocy fizycznej (za-jebać/do-pieprzyć/przy-pierdolić), a także dokuczliwego bólu (napieprzać), przemocy werbalnej (opieprzyć, opierdolić) i agresji terytorialnej (wpierdolić się bez pukania, wpieprzyć się do rozmowy), a także zaboru mienia (pierdolnąć, zajebać, zapieprzyć cos komuś)195.

Oczywiście ten, kto jest poddany przemocy, nie jest naszym przyjacielem (jebany, pierdolony, pieprzony). Natomiast strona bierna tych czasowników (bycie poddanym czynnościom seksualnym) wyraża brak inteligencji (jak w wypadku upadku na głowę - pierdolnięty-popierdolony196, jebnięty-pojeba-ny), brak poważania (pierdolę go, chuj mu w dupę, pies go jebał), brak poprawnego działania (zjebać się, spierdolić się/spieprzyć cos). W świetle tego strona aktywna seksualnie (mężczyźni) będzie lekceważyć, przypisywać brak inteligencji i nieporadność stronie określanej jako bierna (kobietom i innym mężczyznom, zwłaszcza homoseksualistom). Nazywanie kogoś chujem, ciulem itp. wydaje się elipsą pierwotnej formy sugerującej niesprawność, pokraczność lub deformację penisa. Wskazują na to przymiotniki rozwijające wyzwisko: złamany, sflaczały, drętwy197. Posiadanie takiego organu wyklucza z elitarnej grupy aktywnych mężczyzn. Nawet potocznie brak potencji bywa określany wyrażeniami: skończyłem się, przestałem być mężczyzną. Funkcjonowanie formy eliptycznej z domniemaną niesprawnością (ty + określenie penisa + opcjonalnie określenie rodzaju niesprawności) sprawiło, że wszelkie wulgarne określenia penisa uzyskały dodatkowe negatywne znaczenie peryferyjne (wyzwiska - np. drętwus, zlamas, flak). Natomiast użycie w stosunku do kogoś żeńskiej nomenklatury genitalnej nie wymaga już określenia niesprawności, bo nomenklatura ta zakłada brak aktywności, „działania” obiektu. Jednakże nazywając kogoś np. cipą]9igłowa żółwia, słup z jaspisu-, żeńskie to brzoskwinia, złoty lotos, rozwinięty kwiat piwonii (Z. Lew--Starowicz, Seksualność na językach, „Gentleman”, marzec 1999). Dzisiejsza terminologia medyczna utrudnia np. różnicowanie wielkości narządów płciowych i pozbawiona jest charakterystycznej dla potocyzmów lekkości. Aktualnie popularność zdobywa paramedyczna terminologia oparta na angli-cyzmach (seks oralny, analny, neckiftg, petting).

195    Właściwość uderzenia zawiera w sobie również przymiotnik zajebisty (jako: uderzająco zachwycający), czyli mający właściwości jebnięcia - np. zajebiste podobieństwo - uderzające podobieństwo, zajebiste kolory - mocne kolory.

196    Jeśli ktoś charakteryzuje się nieuporządkowaniem myśli i działań - jest popierdolony, stąd jego działanie i słowa to pierdoły, a on sam pierdoli, pieprzy bez sensu.

197    Trobriandczycy również mają zwyczaj kpienia przez oznajmianie o deformacjach narządów wykpiwanego, np. zniekształcona twoja pochwa, skurczona jest twoja pochwa, bardzo mały jest twój penis, bardzo brudny jest twój penis, okryty wrzodami jest twój penis, ale „symboliczne deformacje” są dystrybuowane równo obu płciom (Malinowski 1984, 537).

198    Por. etymologię słowa kiep oznaczającego żeńskie genitalia, a następnie „kpa” - mężczyznę. Podobnie francuskie słowo eon funkcjonujące jako obelga kierowana pod adresem mężczyzn określało kiedyś żeńskie narządy płciowe. Wielu z nas zna te same nazwy używane zarówno w formie wyzwisk, jak i nazw „narządów rozkoszy”, i kojarzy je silniej z negatywnymi emocjami: złością, wściekłością, złymi manierami. Nie jest więc dziwne, że czulibyśmy się niekomfortowo, używając

410


POZIOM RÓL SPOŁECZNYCH

nadawca ma zapewne na myśli pewną niezaradność (np.: Nie stój jak ta ci-pa/dupa! Zaproś' gos'ci do środka!) lub niewielkie zdolności umysłowe adresata, natomiast osoba określona mianem „chuja” jest w mniemaniu nadawcy aspołeczna. Nazwanie w ten sposób kobiety jest niemożliwe, natomiast nazywanie kobiety żeńską nomenklaturą genitalną, prócz sugerowania niesprawności umysłowej, oznacza również zachowania antyspołeczne (np. złośliwość) - jest to technika symetryczna do nazywania mężczyzn określeniami męskich organów płciowych. Z tym że chuj czy ćhujek zawsze ma nacechowanie negatywne, natomiast cipa, dupa czy cipeczka - niekoniecznie (np. w sytuacjach gdy są pożądanym dobrem lub figurą pars pro toto w odniesieniu do kobiety).

Jeśli używamy wyrażeń takich jak: Pierdol się! Zostałem przez nich wydymany! Pierdolę to!, to właśnie dlatego że seks jest narzędziem agresywnej degradacji i dominacji. Można by domniemywać, iż np. leksem: Pierdol się! jest skróconą wersją: Od-pierdol się! - gdy ktoś się przy-pierdala, podobnie jak od-czep się, gdy ktoś się przy-czepia - lub odwołaniem do poniżających praktyk masturbacyjnych. Jednakże ekwiwalentnym komunikatem w postaci gestu dla pierdol się będzie gest wyprostowanego środkowego palca, znany już w czasach rzymskich, a werbalnym: chuj ci w dupę. Jest to więc element poniżającej homoseksualizacji odbiorcy, a nie komenda odczepienia się. Pierdol się! byłoby więc podobne w działaniu do: Pierdolę to! - w sensie przekształcania za pomocą symbolicznego gwałtu czegoś krnąbrnego i zewnętrznego - osoby lub obiektu - w coś godnego lekceważenia. Brak zainteresowania tematem określany jest jako brak chęci podejmowania jakiejkolwiek akcji: To mi zwisa.

Drugą ważną metaforą jest seks to posiadanie - realizuje się ona w takich formułach jak: Oddać się komuśjmieć kogośjwziąć kogoś', np. wziął ją na sianie/wykorzystać kogosA"/dać dupy, por. ang. have/get someone.

W obrębie tej ogólniejszej konceptualizacji możemy wyróżnić metafory (por.: Beneke 1982):

•    kobieta to obiekt200 - np. o ładnej dziewczynie: to była niezła cielęcinka, szprycha, laska, dupa, cipa, pasztet-,

•    kobieta to zwierzę: gąska, świnka, kociak (ang. hunny, chick, foxy lady) oraz suka, klacz, klępa.

•    kobieta to dzieci: panienki, dziewczynki, małe.

tych samych słów na określenia seksualnej aktywności wobec kogoś, na kim nam naprawdę zależy. Crooks i Baur (1990, 253) przytaczają wypowiedź doskonale ilustrującą tę niepewność i chwiejność odczuć: „Wobec niektórych słów mam mieszane uczucia. Zależą one od tego, jak i kiedy się tych slow używa. Gdy mój luby mówi: «Kocham twoją słodką cipkę» (7 love your sweet cunt), to jest to coś zupełnie innego, niż gdybym usłyszała: «Ty głupia cipo!» (You stupid cunt)”. u9 Wykorzystanie (zwdaszcza z użyciem przemocy) jako działanie seksualne wydaje się podstawą wyrażeń oznaczających wykorzystanie ekonomiczne, np. złodziejstwo: jebnąć, pierdolnąć, zapieprzyć coś komuś - wyrażenia te oznaczają jednocześnie użycie przemocy fizycznej.

Kilka określeń atrakcyjnej osoby było międzypłciowymi zapożyczeniami, np. wobec atrakcyjnych mężczyzn kobiety zaczęły używać pierwotnie męskich określeń „towar” i „dupcia”, „lasek”. Obie płcie używają też sporego zbioru wyrazów właściwych tylko im - np. po stronie męskiej: szprycha, lufa, panienka i po drugiej stronie: kijek, przystojniak, ciasteczko.

Al 1


8. DOMINACYJNE ROLE SPOŁECZNE


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
[Hayate]Mahou Sensei Negima special pg003 JESTEM ZDANIA ZE FANJ MAJĄ PRAWO POMAGAĆ&nb
Hejnicka Bezwinska ped og 22 sób pośredni, stosując techniki perswazji — a nie przemocy. W tym miejs
30 1 -WPNk Telefon zaufania? Chciałabym się dowiedzieć jak daleko można się posunąć w okazywaniu
uzdrowienie5 matka. Pochodzę z rodu dominujących ludzi o silnej woli i okazuje się, że ja również z
45966 skanuj0017a się doświadczyć Ja żywej osoby — prawdziwe Ja spotkamy jedynie w prawdziwym obcowa
UŚMIECHAJCIE SIĘDZIEWCZĘTA A    więc śmiejcie się, dziewczęta, ja wasz uśmiech lubię
CCF20090704082 możliwościach. Ono więc jest rękojmią tożsamości Ja. Mogę się zatracić, ale to Ja si
CCF20120111022 Piślog-rdwo dmgiego todmju śltlśda się z tra«*»Ja M jmkryiu^ po-**walą warstw* tHm&g
32 (502) 2)    Melodia mowy w centrum HK-3 wznosi się zdecydowanie, a więc ostro
45 chnika» ‘), omawiających korzystne warunki z jakiemi przemysł chemiczny w kraju spotkać się może.
19 -n—h—h—^ ----h—h—h—h“ --P "N r 0-0-0-0— iptiM się - ga - ją

więcej podobnych podstron