88922 Skanowanie 13 11 08 30 (17)

88922 Skanowanie 13 11 08 30 (17)



jako absolutnie prosta jest (b) niepodzielna, stajać się jest prototypem integralności każdej całości, dzięki zaś niepodzielności staje się (c) wzorcową miarą i normą wszystkiego jako najbardziej elementarna miara jednostkowa (jak jedynka-monada, która dla Greków nie była liczbą, a pierwotniejszą od liczby jednostkową miarą, ze zwielokrotnienia której utworzona jest dowolna liczba naturalna). Ze względu na (a) ponadbytowe Jedno jest źródłem jednostkowienia (wyodrębniania pojedynczych konkretności), ze względu na (b) jest przyczyną zespolenia danej jednostki w określona^ całość. Jedno sprawia, że rzeczy są pojedyncze i jednolite: są dyskretnymi (nieciągłymi), trwałymi i tym samym tożsamymi z sobą obiektami, o wewnętrznym zespoleniu części w uporządkowaną całość, W perspektywie poznawczej Jedno umożliwia stanowienie kresów, indywidualizację i identyfikację. Ze względu na (c) Jedno jest miarą wszelkiego bytu (także idealnego, np. Dobra i Piękna).

Przejdźmy teraz do opisu natury Diady. Podobnie jak z Jednym należ}' zacząć od jej nazwy i dwóch uzupełniających określeń: Diada Nieokreślona (Aoristos Duas) oraz Wielkie i Małe (mega kai mikron 16 ID). Słowno „Jedno” wywodzi się od „jeden” (en) („jedynki”), „Diada” (duas) - od „chya” („dwójki”) (duo). „Diada” mogłaby być zastąpiona słowem „Dwójnia”. Jednakże „Diada” przez cząstkę „dia” (obecną w takich słcwach jak diagnoza, diareza, dialektyka, dialog itp.) oraz jej źródłosłów przez cząstkę „du” (obecną w takich słow?ach jak dualny, dublować, duplikat itp.) lepiej oddaje wewmętrzną dwoistość („dweistą naturę”) drugiego pryncypium. Diada, jako zasada, stanowi istotę czystej dualności (dwojenia czy podwajania, co uwyraźnia słowo „Dwójnia”), ale zarazem jest pryncypium wszelkiej podzielności, które zawsze musi zaczynać od roz-dwrojenia (połowienia). Omówmy owe oblicza dwoistości Diady, z nich bowiem wywodzi się jej druga nazwę - Wielkie i Małe1".

Tak jak dwójka, pierwsza z liczb, jest pierwszą wielością, tak Diada w rozumieniu czystej dualności16, jest uwsżana za zasadę wszelkiej wielości (pluralności niezróżnicowanej). Diadę można nazwać pozaontycznym operatorem; źródłem wszelkiego wielokrotni en i a, rozumianym jako bezczasowy algorytm multiplikacji. Podpierając się językiem matematycznych procedur komputerowych, taki algorytm byłby działającym na zasadzie pętli multiplikatorem przez „powielanie siebie”, bo jak pisze Syrian, „Nanosi ona na wszystko fonnę samej siebie”. [Syrian 204] Diada powiela, kopiując wredług uprzednio istniejącego w7zoru. Powtarzanie podwojeń stwarza możliwość nieograniczonej liczebności egzemplarzy wr każdym obszarze bycia17. Procedura powielania realizuje się nie

l5W Platońskiej Diadzie nie jest wydobywany trzeci kontekst dwoistości (obok podwajania i rozdwajania), jakim jest wtómość (yersus pierwotność). Diada jest opposittum Jedna, ale w sprzęgnięciu biegunowym, w którym żadne ramię nie jest sprowadzalne do drugiego. Likwidacja lub realna separacja jednego bieguna unicestwia drugi oraz samą biegunowość. W7 ujęciu aksjologicznym „drugie” oznacza „gorsze”. Niżej pokażę, że są metafizyczne powody wiązania Diady z przyczyną zła lub z jego istotą.

J6„Czystość” dualności polega na jej nieokreśloności, braku zróżnicowania, na nieskończoności jej procedur. Jedno określa w nieokreślonym „surowcu” Diady kresy, różnicuje byty, nadając im odrębne tożsamości.

Platon wykluczał możliwość „wygenerowania” całej struktury rzeczywistości z jednej superzasady, jak to uczynił Plotyn w swojej konceptualizacji Jedna. Dia założyciela Akademii jest niedorzeczne, aby coś było tożsamościowo

18


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
54363 Skanowanie 13 11 08 30 (5) poznawczą doniosłość, inne uległy przeobrażeniom, radykalnie różni
69634 Skanowanie 13 11 08 30 (19) Kończąc charakterystykę Jedna, Diady i ich wzajemnego odniesienia
Skanowanie 13 11 08 30 (15) przybliżać metaforyką „generowania" rozumianego jako pozaczasowej
Skanowanie 13 11 08 30 (6) Zwolennicy nowej wykładni platonizmu tłumaczą ten stan rzeczy pozycją di
63397 Skanowanie 13 11 08 30 (8) problemowym, tj. jako ostatecznego rezultatu dyskusji nad zagadnie
Skanowanie 13 11 08 30 (12) filozofowie przyrody, mianowicie że znany nam z doświadczenia świat jes
Skanowanie 13 11 08 30 (1) filozofii. Wraz ze wzrostem świadomości metodologicznej oraz pojawieniem

więcej podobnych podstron