89126 skanuj0011 (397)

89126 skanuj0011 (397)



5. Struktura podaży i organizacja rynku hotelarskiego

5.1. Wprowadzenie

Jednym z podstawowych elementów podaży na rynku turystycznym w Polsce jest baza noclegowa, o której decyduje głównie ilość i jakość (kategoryzacja) obiektów hotelowych dostępnych dla potencjalnych turystów przez cały rok, chociaż nadal dominują ośrodki wczasowe, wykorzystywane w dużej mierze sezonowo. Rynek hotelarski w Polsce rozwija się i kształtuje pod wpływem zmian ilościowych bazy noclegowej, przemian struktury uczestników rynku oraz nowych tendencji w jego organizacji, a szczególnie wskutek umacniania się pozycji systemów i sieci hotelowych na tym rynku. Ten ostatni czynnik jest efektem globalizacji oraz umiędzynarodowienia polskiego rynku hotelarskiego, co zwiększa konkurencyjność na rynku hoteli, ale też poszerza rynek o nowych uczestników i powoduje jego stabilizację.

W strukturze polskiej bazy noclegowej paradoksalnie przeważają hotele małe i średnie, dwu- i trzygwiazdkowe, ale o rozwoju i wynikach branży hotelarskiej decydują przede wszystkim hotele cztero- i pięciogwiazdkowe, gdzie obserwuje się największe wykorzystanie pokoi. Tu także lokowane są większe inwestycje zagraniczne, głównie sieci hotelowych, inwestorzy krajowi w większości zaś budują obiekty niewielkie. Hoteli w Polsce nadal jest mało, mimo trzykrotnego wzrostu ich liczby w okresie transformacji rynkowej. Według danych Instytutu Turystyki, na 10 tys. mieszkańców przypada około 40 miejsc hotelowych. Dla porównania: w Słowacji jest ich 105, na Węgrzech-156, a w Austrii-około 700. W 2001 roku na jeden hotel działający w Polsce przypadało średnio 54 pokoje, natomiast na hotel należący do systemu - około 210 pokoi (Witkowski, 2004). Powyższe zjawiska decydują o dużych jeszcze możliwościach rozwoju rynku hotelarskiego w Polsce oraz o ograniczeniach w konkurowaniu małych hoteli z systemami hotelowymi wchodzącymi na nasz rynek. A jest o co rywalizować, jako że w 2007 roku, według szacunków Polskiej Organizacji Turystyki, Polskę odwiedziło 16,8 min zagranicznych turystów, którzy zostawili w kraju 3,7 mld doi. W kolejnych latach wzrost liczby odwiedzin i wydatków cudzoziemców ma przekroczyć 4 procent rocznie, szczególne w kontekście perspektywy organizacji przez Polskę mistrzostw Euro 2012.

46


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1) Znaczenie i struktura wspólnych reguł konkurencji UE. Jednym z podstawowych elementów modelu gosp
skanuj0121 (4) 129 7.1.1. Struktura organizacyjna korporacji Struktura organizacyjna korporacji nic
skanuj0026 (195) niewskiej (2005) w 2004 roku na polskim rynku hotelarskim działało co najmniej 100
skanuj0121 (4) 129 7.1.1. Struktura organizacyjna korporacji Struktura organizacyjna korporacji nic
skanuj004001 bmp 96 l-konomika i organizacja agroturystyki Dla usług hotelarskich polegających na wy
50433 skanuj0057 (17) Rozdział 4PODSTAWY TEORII RYNKU. ANALIZA POPYTU I PODAŻY 4.1. Pojęcie rynku i
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa hotelarskiego (schemat) Zakres czynności i kompetencje
skanuj0012 (124) STRUKTURA ATOMOWA & WIĄZANIA Własności nauko o rnaeńałachSyJ Ćs . Struktura v
skanuj0014 (313) • -W •organizacje pozarządowe o organizacje ideologiczno-polityczne (Międzynarodówk

więcej podobnych podstron