41556 skanuj0012 (325)

41556 skanuj0012 (325)



Nie jest oczywiście obojętne, jakim celom daje się pierwszeńsw* w pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Bez uświadomieni^^ sobie wychowawca (nauczyciel) pozbawiony byłby cennego drogoi^H zu, wyznaczającego kierunek i poniekąd także sposób postęptfflpi pedagogicznego. Cele wychowania powinny przede wszystkim spg jać rozwijaniu pozytywnych postaw wobec własnej egzystencji, ■ i świata w ogóle, czyli znajdywaniu większego sensu w swym-(por. Erziehung..., 1979, s. 85 i n.). Pozwalają też przetrwać wartoa ogólnoludzkim; umożliwiają racjonalną organizację działalność* chowawczej oraz chronią przed nadmiernym rozbudowywaniem ■ ków oddziaływań wychowawczych i ich przecenianiem (S. Roli er,* s. 391-395).

3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowali

Jak już wspomniano, dotychczasowe opracowania dotycząa lów wychowania w pełni nie zadowalają. Razi zwłaszcza bądź* der pokaźna ich ilość bądź związana z nimi wieloznaczność, a I przysługujący im charakter celów formalnych. Cele takie są „odl^V ne” zwykle przez wychowawców i nauczycieli jako narzuconeĄ z4 powodu najczęściej są realizowane w poczuciu przykrego obowń czyli bez ich wewnętrznej akceptacji. Rzadko zostają zaaprobuj i raczej nie stająsię celami autonomicznymi, to znaczy nie często dzą za wysoce wiarygodne i pożądane z wychowawczego punki dzenia. Niemniej warto by się pokusić o stworzenie koncepcji! wychowania, które zyskałyby aprobatę szerszego grona nauczaj i wychowawców. Próby takiej dokonał m.in. Wolfgang BrezinkaJ

Cele wychowania w ujęciu W. Brezinki

Stworzona przez W. Brezinkę koncepcja celów wychowania także swoje słabe strony. Na przykład przez osoby o światoppgM laickim może być potraktowana jako nieco stronnicza, gdyż uwa nia również cele wynikające z przekonań religijnych. Trudno ja byłoby przytoczyć taką koncepcję celów wychowania, której nie ■ na by zarzucić pewnej stronniczości i która nie budziłaby zastn osób wierzących lub niewierzących czy też osób o określonej opcj litycznej.

W. Brezinka (1965, s. 189-203) proponuje cele (zadania) w| wania z uwzględnieniem niektórych jego aspektów, mianowicie as tu rozwojowego, społecznego, kulturowego i religijnego.

I 3 2 Cele wychowania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0014 194 Ocalenie przez muzykę wanę i rozbrojonej który już nie jest w. stanie-*; nas ( ranić.
48168 ScannedImage 23 A Myśl ta nie jest oczywiście w żadnym razie nowa i z pewnością nie była taką
21429 img017 (25) Unimsfksmlmn B2 homoseksualny lub/i częściej go ujawniają. Nie jest (o oczywiście
Hejnicka Bezwinska ped og 11 Nie jest oczywiście zaskoczeniem, że interpretacje i oceny tych samych
7 ROZBIERANIE JÓZIA Ale przecież wcale nie jest oczywista, raczej — w swej ostentacyjnej symetrii —
82980 skanuj0015 418 nie" ]]. Jest to możliwe - dodajmy - dzięki wiedzy odzwierciedlającej rzec
ScannedImage 23 A Myśl ta nie jest oczywiście w żadnym razie nowa i z pewnością nie była taką w czas
34 WŁODZIMIERZ WOJCIECHOWSKI otwartymi” wg J.Lecha (mardelami wg Jahna). Nie jest oczywiście wyklucz
27937 Obraz (237) Oto szyk oznaczenia adresata względem wyrażenia pozwoli/pozwolą nie jest bynajmnie
DSC03318 (3) 7* nie jest oczywiste. Uporządkowanie takie nie może być określo-ne tylko według maksym

więcej podobnych podstron