58504 skanuj0014

58504 skanuj0014



6 Motywowanie podwładnych

to prawda. Zbyt intensywna motywacja może bowiem pogorszyć jakość działania, pobudzając zbyt silne stany uczuciowe. Janusz Reykowski pisze: „W wypadku intensywnej motywacji pojawiają się liczne błędy, zahamowania, zawęża się pole uwagi, zmniejsza się zakres dostępnych skojarzeń (pustka w głowie), pewne tory rozwiązań utrwalają się, mimo że nie prowadzą do pożądanych rezultatów (fiksacja)”1. Zbyt intensywna motywacja może wywołać niepokój, utratę zdolności realistycznej oceny sytuacji, a także spadek sprawności rozwiązywania bardziej złożonych problemów. Tak więc, motywacja jako wewnętrzny mechanizm popychający nas do działania i wyznaczający kierunek naszym zachowaniom powinna działać z odpowiednią, nie za dużą i nie za małą, siłą.

Zastanówmy się, w jaki sposób ów „wewnętrzny mechanizm” zaczyna funkcjonować. Wiadomo przecież, że u jednych pracowników działa z dużą siłą, a u innych z siłą zdecydowanie mniejszą.

Mówiąc w uproszczeniu, zróżnicowanie to jest wynikiem oddziaływania dwóch grup czynników, zewnętrznych i wewnętrznych. Do czynników wewnętrznych zaliczymy wszystkie te względnie trwałe cechy organizmu ludzkiego, które mają wpływ na podejmowane przez jednostkę działania - określone cechy temperamentu i osobowości, możliwości poznawcze, sprawność psychofizyczną i wydolność czynnościową, zdolności przystosowawcze itp. Drugą grupę czynników wewnętrznych stanowi osobowość społeczna - wyznawane wartości, światopoglądy i wyuczone sposoby działania, które pośrednio lub bezpośrednio kształtują zachowania w miejscu pracy. Przykładowo, motywacje człowieka wychowanego w duchu kultu rywalizacji i osiągnięć będą inne niż motywacje kogoś, kto ceni przede wszystkim życie rodzinne i harmonijny układ stosunków z innymi ludźmi.

Do czynników zewnętrznych zaliczymy różnorodne bodźce szeroko rozumianego środowiska pracy, które docierając do świadomości pracownika pobudzają (lub też hamują) zaangażowanie w pracy i ukierunkowują (lub też dezorganizują) wysiłek na rzecz realizacji powierzonych zadań.

Zwróćmy uwagę, że czynniki wewnętrzne można kontrolować tylko w momencie zatrudnienia pracownika, a więc poprzez staranny dobór osób przyjmowanych do pracy. Stosowane metody diagnostyczne pozwalają z względnie zadowalającą pewnością odróżnić kandydatów o sprzyjających cechach osobowości lub orientacjach. Natomiast sztuka motywowania odnosi się do szerokiej kategorii czynników zewnętrznych (choć należy pamiętać, że w każdym przypadku musi uwzględniać specyficzny układ czynników wewnętrznych).

Mówiąc ogólnie, motywowanie w organizacji to wielopłaszczyznowy proces pobudzania i ukierunkowania ludzkiej energii i działań po to, aby sprawnie i skutecznie realizowane były cele organizacji. Proces ten polega na stworzeniu warunków lub dostarczeniu środków zaspokojenia szeroko rozumianych potrzeb jednostki. Kierownik dostarcza możliwości zaspokojenia tych potrzeb w taki sposób, aby „przy okazji” zrealizowane zostały cele organizacji. Istotą motywowania jest więc skojarzenie egoistycznych dążeń i pobudek pracownika z procesem realizacji zadań organizacji. Proces ten przedstawia rysunek 1.


Z punktu widzenia kierownika ważne jest, aby zrozumieć funkcjonowanie poszczególnych ogniw przedstawionego łańcucha i móc na nie oddziaływać.

1. Rola potrzeb w motywowaniu

Zacznijmy od pytania; które w badaniach nad motywacją pojawiło się najwcześniej: jakie potrzeby kształtują zachowania człowieka w organizacji i jaka jest ich natura?

Kiedy analizuiemyl^RŁfyhy.zarządzania, które zdobywały popularność w różnych okresach. rozwoju społeczeństw przemysłowych, dostrzegamy zmienność podejścia do motywowania pracowników. Poniżej omówimy trzy najbardziej znane modele. Tayloryzm ukształtował się na początku XX wieku, szkoła „human relations” w latach 30. 50., a obecnie za najbardziej nowoczesne podejście uważany jest tzw. model „zasobów ludzkich”.

A. Tayloryzm - tradycyjna doktryna motywowania

Kierunek naukowej organizacji produkcji (tayloryzm) zapoczątkowany został w Stanach Zjednoczonych przez F.W. Taylora (18561915). Jego zwolennicy postulowali zwiększenie wydajności pracy przy pomocy naukowych metod racjonalizacji pracy bezpośrednio produkcyjnej. Tradycyjna doktryna motywowania ukształtowała się w pierwszych dekadach XX wieku, w warunkach rozwoju produkcji masowej, powszechnej specjalizacji pracy i przenoszenia sposobów organizacji pracy ukształtowanych w warunkach zakładów produkcyjnych do innych obszarów zarządzania.

„Naukowe zarządzanie” opiera się na dwóch podstawowych zaleceniach:

a) Kluczem do zwiększenia produktywności pracy jest specjalizacja, a więc podział zadań na najprostsze elementy i opracowanie reguł określających najefektywniejsze sposoby ich wykonywania. Rolą kierownika powinno być opracowanie szczegółowych schematów i instrukcji wykonywania róż-

1

Ibidem, s. 56.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0018 Motywowanie podwładnych ków dla twórczej pracy to największy potencjał każdej organizacji
skanuj0019 Motywowanie podwładnych Zbyt niska wartość przynajmniej jednego prawdopodobieństwa obniża
skanuj0024 Motywowanie podwładnych Automotywacja to sztuka rozbudzania w sobie entuzjazmu do wykonyw
skanuj0018 Motywowanie podwładnych ków dla twórczej pracy to największy potencjał każdej organizacji
skanuj0019 Motywowanie podwładnych Zbyt niska wartość przynajmniej jednego prawdopodobieństwa obniża
52045 skanuj0024 Motywowanie podwładnych Automotywacja to sztuka rozbudzania w sobie entuzjazmu do w
52045 skanuj0024 Motywowanie podwładnych Automotywacja to sztuka rozbudzania w sobie entuzjazmu do w
skanuj0015 Motywowanie podwładnych Rysunek 1. Proces motywowania w organizacji POTRZEBY (wytwarzają
skanuj0016 Motywowanie podwładnych o dobry klimat, okazywać robotnikom zainteresowanie, służyć radą,
skanuj0017 Motywowanie podwładnych pierwsze, skuteczne motywowanie odwoływać się może do bardzo różn
skanuj0023 Motywowanie podwładnych na skuteczność oddziaływania nagrody lub kary mają wpływ nie tylk
skanuj0025 Motywowanie podwładnych przez dyrektora (na przykład: „Wierzę, że w przyszłości nie będzi
skanuj0026 Motywowanie podwładnych ność ZPC. Z drugiej strony jednak taka ewentualność nie powinna b
skanuj0015 Motywowanie podwładnych Rysunek 1. Proces motywowania w organizacji POTRZEBY (wytwarzają
skanuj0025 Motywowanie podwładnych przez dyrektora (na przykład: „Wierzę, że w przyszłości nie będzi
skanuj0119 KATIE: Czy to prawda? BARBARA: Nc cóż, to nieprawda, ponieważ tak właśnie robi... KATIE:

więcej podobnych podstron