skanuj0015

skanuj0015



Motywowanie podwładnych

Rysunek 1. Proces motywowania w organizacji

POTRZEBY (wytwarzają napięcie, dyskomfort)

WYNIKI (realizacja celów organizacji)


Źródło: opracowanie własne

Roja potrzeb .w motywowaniu

nych czynności, dopasowanych do indywidualnych możliwości pracownika, i ścisła kontrola ich przestrzegania.

b) Należy wyraźnie oddzielić funkcje (czynności) wykonawcze i koncep-cyjno-kierownicze (rola pracownika szczebla wykonawczego polega na wykonywaniu prostych, powtarzalnych czynności, ściśle z instrukcjami kierownika; rolą kierownika jest przede wszystkim „naukowa” organizacja pracy).

Tayloryzm proponuje określoną wizję potrzeb człowieka i zaleca określone sposoby motywowania. Zakłada, że podstawowym czynnikiem motywującym jest pieniądz.

Tradycyjną doktrynę motywowania określają następujące założenia:

•    Przeciętnego pracownika charakteryzuje niechęć do pracy, którą podejmuje on wyłącznie ze względu na konieczność zdobycia środków utrzymania. Z tego powodu w każdej organizacji większość ludzi musi być ściśle kontrolowana. Zagrożony karami pracownik będzie przestrzegał regulaminu organizacji i wykonywał to, co do niego należy.

•    Ponieważ praca jest przykrą koniecznością, przeciętny pracownik stara się unikać odpowiedzialności i dodatkowego zaangażowania, ma niewielkie ambicje i potrzebuje przede wszystkim.poczucia bezpieczeństwa. Niewielu ludzi chce i potrafi wykonywać prace wymagające samod^elTpgó podejmowania decyzji i samokontroli. Większość oczekuje jasńyćh-paleeeń ze strony przełożonego i zdecydowanego kierowania.

•    Dla pracownika nie jest ważne to, co robi, lecz to, ile zarabia. Ludzie tolerują pracę monotonną i uproszczoną, jeżeli zarobki są wystarczające. Tak więc, jeżeli czynności wykonywane przez pracownika nie są zbyt skomplikowane, kontrola procesu pracy jest wystarczająco dokładna, a przekraczający obowiązujące normy wysiłek dodatkowo wynagradzany, wydajność pracy będzie zgodna z potrzebami organizacji.


B. Doktryna motywowania „human relations" („stosunków międzyludzkich ")

Doktryna „stosunków międzyludzkich” narodziła się w latach 30. na terenie Stanów Zjednoczonych. Jej przedstawiciele odkryli w toku badań eksperymentalnych, że poczucie przynależności do zespołu oraz uczestnictwo w pracy zespołowej jest dla pracowników istotną wartością i jednocześnie silnym czynnikiem motywacyjnym. Efektem ustaleń szkoły „stosunków międzyludzkich” było wykorzystanie w przedsiębiorstwach psychologów i socjologów. Jako pracownicy działów personalnych mieli oni za zadanie dbać


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0015 Motywowanie podwładnych Rysunek 1. Proces motywowania w organizacji POTRZEBY (wytwarzają
15015 skanuj0021
skanuj0017 Motywowanie podwładnych pierwsze, skuteczne motywowanie odwoływać się może do bardzo różn
skanuj0018 Motywowanie podwładnych ków dla twórczej pracy to największy potencjał każdej organizacji
skanuj0018 Motywowanie podwładnych ków dla twórczej pracy to największy potencjał każdej organizacji
81989 skanuj0017 Motywowanie podwładnych pierwsze, skuteczne motywowanie odwoływać się może do bardz
skanuj0016 Motywowanie podwładnych o dobry klimat, okazywać robotnikom zainteresowanie, służyć radą,
skanuj0019 Motywowanie podwładnych Zbyt niska wartość przynajmniej jednego prawdopodobieństwa obniża
skanuj0023 Motywowanie podwładnych na skuteczność oddziaływania nagrody lub kary mają wpływ nie tylk
skanuj0024 Motywowanie podwładnych Automotywacja to sztuka rozbudzania w sobie entuzjazmu do wykonyw
skanuj0025 Motywowanie podwładnych przez dyrektora (na przykład: „Wierzę, że w przyszłości nie będzi
skanuj0026 Motywowanie podwładnych ność ZPC. Z drugiej strony jednak taka ewentualność nie powinna b
skanuj0019 Motywowanie podwładnych Zbyt niska wartość przynajmniej jednego prawdopodobieństwa obniża
skanuj0025 Motywowanie podwładnych przez dyrektora (na przykład: „Wierzę, że w przyszłości nie będzi
skanuj0026 Motywowanie podwładnych ność ZPC. Z drugiej strony jednak taka ewentualność nie powinna b
7r/XRZADZANłE - długotrwały » ciągły proces planowania, organizowania, motywowania i Kontrolowania
ZARZĄDZANIE - długotrwały i ciągły proces planowania, organizowania, motywowania i Zarządzać znaczy

więcej podobnych podstron