26237 skanuj00168x1200

26237 skanuj00168x1200



tłumaczyć, dlaczego „nie należy” i dlaczego „w i« dzie".

Przyznać trzeba, że niektóre parodie pastisz pr/y|Hi!:' minają: łatwo się o tym przekonać nawet eksperyinnll-' talnie. Wystarczy odczytać nie dość obeznanej grll|)|| słuchaczy wiersz Tuwima Jak Leśmian napisałby oWforl kotek*, a okaże się, że znaczna jej część, mająo#^^| jakie pojęcie o twórczości autora Sadu rozstajnnyo, | nie poinformowana o podstępie, zidentyfikuje uliWIlljakó_tekst Leśmianowski. I nie będziemy się tym dem gorszyć, po pierwsze dlatego, że błąd taki 4i<n| wkalkulowany, a po drugie dlatego, że samo ^WOMjwl nie dowodzi, że odbiorca opanował biernie reguły |ihh tyki autora. Tuwim opanował te reguły czyimln chciałoby się rzec: w mowie i piśmie.

Przykład Tuwim — Leśmian jest tu o tyle nll'WM godny, ale zarazem i o tyle potrzebny, że Tuwim m|M godził parodystyczną prześmiewczość i uwiedziony niy i ślą, że ten kot na płocie nie jest w Leśmiana whI)Ih{ poetyce wcale takim nonsensem, stworzył istno Ulldlfl które cieszy ucho i bez budzenia śmiechu:

Dziewczynę-rozbiodrzynę pod pierzyną wzywa Na bezdosyt całunków i mękę ustowia.


wanie, przestawienie lub zastąpienie, to pozoiitnlliy |M ■prostu: pastiszT?

Dany pierwowzór P {gatunek, prąd, twóroM# jjtffl ra) składa się z x wypowiedzi, które zostały wypłlłlffl kowane przez urządzenie generujące, zwano /li / WV<-4|ji poetyką immanentną pierwowzoru P. Inne/.aj uni^llj każdy istniejący utwór jest realnym przejawili!) iiiułll

ści twórczych podmiotu. Takie sformułowanie nawiązuje do terminologii Chomskiego: utwór traktujemy performancję odsyłającą do określonej kompeten-'. Cały problem i cala trudność w tym, że kompetencja w dziedzinie sztuki nie. jest wrodzona, lecz kulowa i że przy użyciu zbioru reguł zwahych poetyką .wnanentną mo&na wyprodukować skończoną, choć do obliczenia iloscTwypowiedzi)

[ Użycie terminologii gramatyki generatywnej {tudzież etyki generatywnej) nie jest w tym wypadku bynaj-niej modnym przemianowaniem problemu, lecz zwię-rym sposobem wyłożenia tezy. A teza ta głosi, że każ-• poeta (resp. artysta) tworzy więcej, niż pisze. Kaiżdy ‘-ybitny poeta, w tym sensie nie naśladowczy epigon, t autorem najpierw własnej poetyką jako urządzenia ‘nerującego wypowiedzi. Taką tezę chyba nietrudno firn będzie przyjąć pod warunkiem, że słowa „naj-kerw" nie będziemy czytali jako określenia porządku ronoiogicznego. Nie istnieje żadna poetyka immanen-poza wypowiedziami (utworami) — poetyki norma-Iwne bowiem, typu poetyk klasycystycznych, po ysze nie są poetykami immanentnymi, po drugie są psterioryczną Tcodyfikacją istniejących już poetyk wypowiedzi.

[Nic ma takiego twórcy, który by wykorzystał wszy-t kie możliwości kombinatoryczne, i sensowne przy ym, tkwiące w jego poetyce. Krasicki napisał około bajek, ale poetyka bajkopisarstwa Krasickiego pola na stworzenie znacznie większej, właściwie nie-łiczalnej ilości bajek. Zresztą me w ilości rzecz. Je-} 200 bajek to tylko część bajek możliwych, czyli ‘‘'li wydajność generatywna poetyki bajkopisarskiej Bęcia Biskupa Warmińskiego nie została w pełni wy-ploatowana, to kolejne bajki jakby czekały na to, je ktoś napisał.

385


powinowactwa literatury


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
31265 skanuj0016 (155) tłumaczyć, dlaczego „nie należy” i dlaczego „w / dzie”. Przyznać trzeba, że n
skanuj0111 62    I DLACZEGO STAROŻYTNI MISTRZOWIE CENILI TAO? PONIEWAŻ BĘDĄC W JEDNOŚ
skanuj0008(1) 3 Ki Dlaczego myjemy się codziennie rano? aby się obudzić. Woda sprawia, że nie kleją
HPIM4499 262 Robert Bogda nia. moglibyśmy powiedzieć, że ich tłumaczenia, dlaczego zostali umieszcze
IMG 37 (2) tłumaczyć, dlaczego Trobriandczycy muszą w ogóle miieć system rodowy. Nie wydaje się, by
skanuj0009 tif P.l) Dlaczego podatek Tobina jest dobrym pomysłem? Po co opodatkowywać międzynarodowy
Zdjęcie0059 (5) Ireneusz Opacki To wtaśnie zjawisko tłumaczy, dlaczego największe osiągnięcia polski
Zdjęcie0060 (5) Ireneusz Opacki To właśnie zjawisko tłumaczy, dlaczego największe osiągnięcia polski
tłumaczyć popularność przedstawień, tłumacza dlaczego lubimy oglądać pewne rzeczy. Dlaczego chcemy
Dlaczego załamki są „do góry”, a dlaczego „w dół” +- X-rą - [> o

więcej podobnych podstron