78127 skanuj0016

78127 skanuj0016



Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2)

Wykres 1. Przychody przedsiębiorstwa

Źródło: opracowanie własne na podstawie dokumentacji przedsiębiorstwa

Nabywcami produktów i usług są przeważnie przedsiębiorstwa prywatne, a w małym stopniu -państwowe. Wielkość i zakres (przedmiotowy oraz przestrzenny) działalności odbiorców jest różny. Jedynym dużym odbiorcą jest przedsiębiorstwo w Poznaniu. Pozostali odbiorcy to przedsiębiorstwa średnie i małe. Są zlokalizowani regionalnie (miejscowości: Poznań, Gniezno, Piła, Oborniki).

Przedsiębiorstwo współpracuje z dwoma rodzajami odbiorców:

-    klientami bezpośrednimi: Biorą oni produkty na własne potrzeby bez ich przetwarzania (opakowania do produktów);

-    klientami pośrednimi: Uzupełniają własne magazyny części, po czym składają ostateczny wyrób i sprzedają swoim klientom. Od przedsiębiorstwa kupują przeważnie drewniane elementy wykończeniowe, półki.

Przeważają jako odbiorcy klienci bezpośredni. Dostawy dla nich są większe wartościowo. Mni|jszy jest udział klientów pośrednich. Większy zbyt dla klientów bezpośrednich wynika z większej skali ich działalności.

Nie można jednoznacznie wskazać zróżnicowania stopnia wymagań wyróżnionych grup klientów. Wymogi są zindywidualizowane. Przeważnie klient chce kupić produkt jak najlepszy technicznie, estetycznie itp. - dzięki temu odczuwa większe zadowolenie. Pozyskanie i utrzymanie klientów jest trudne: trzeba zrozumieć jego motywację, utrzymywać przez cały czas kontakt, a nie jest to proste i wymaga wysiłku.

Sprzedaż produktów podlega wahaniom sezonowym. Największy popyt jest latem wraz z realizacją prac budowlanych (wygrywaniem przetargów publicznych i nabywaniem wyrobów przez klientów). Wtedy w przedsiębiorstwie wzrasta liczba zamówień i intensywność pracy.

1.6. Główni konkurenci przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo samo nie przeprowadziło, ani nie zlecało profesjonalnej analizy rynku, jednak ma informacje o rynku i konkurentach m.in. poprzez rozmowy z odbiorcami, porównania produktów używanych przez różnych producentów. Przedsiębiorstwo uznaje, że na najważniejszym dla działalności rynku obudów występuje duża konkurencja lokalna: przedsiębiorstwa oferujące zbliżone wyroby to H, I, J, jednak nie będą one w ciągu kilku lat zagrożeniem dla stabilności funkcjonowania z uwagi na zawarte umowy i ciągłą poprawę źródeł przewagi konkurencyjnej.

Główne kryteria rywalizacji to cena, jakość oraz termin wykonania. Poszczególne elementy w różnym zakresie mogą zachęcać do składania zamówień:

-    cena jest kluczowym czynnikiem rywalizacji - przedsiębiorstwo dobiera ją uwzględniając m.in. rodzaj oraz rozmiar produktu. Przy większych zamówieniach są negocjowane z klientami opusty (rabaty). Ceny „po sezonie” mogą być dodatkowo obniżane;

-    jakość wyrobu zależy od rodzaju stosowanego materiału (parametry drewna) oraz sposobu obróbki: przedsiębiorstwo dąży do poprawy umiejętności pracowników, podczas gdy wybór lepszego materiału natychmiast przekłada się na wyższą cenę produktu;

-    przedsiębiorstwo proponuje relatywnie krótki termin produkcji. Wzrastają trudności w operowaniu terminami w okresie letnim z uwagi na sezonowość popytu.

16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0005 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) ABC Transport. Planowanie strategiczne (opracowanie
skanuj0004 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) 1.3. Strategia w przedsiębiorstwie Każde przedsiębi
skanuj0008 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) rynku. Przedsiębiorstwo nastawia się na szybkie i s
skanuj0012 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) przedsiębiorstwa: głównie z dostawcami sprzętu, pod
skanuj0015 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2)1.3.    Inwestycje w przedsiębiorstwi
skanuj0023 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) Przedsiębiorstwo dotychczas nie stosowało reklamy w
skanuj0006 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2) rolę pełni właściciel i kadra zarządzająca przedsię
77211 skanuj0001 Analiza ekonomiczna (Ćwiczenia 1 i 2)Przedsiębiorstwo i jego strategia Coraz powsze

więcej podobnych podstron