20597 skanuj0018

20597 skanuj0018



26


CO TO JEST FILOZOFIA?

1.4.1.2 Nauki realne

Nauki realne badają swoje wycinki rzeczywistości w ten sposób, ze wykazują ich związki opisowe i przyczynowe. Można wskazać ogólnie trzy charakterystyczne cechy tych nauk. które zresztą w poszczególnych z nich występują w bardzo różny sposób. Otóż nauki realne są zawsze:

O empiryczne, tzn. ich przedmiot jest wycinkiem świata doświadczalnego; wykazywane związki opisowe i przyczynowe dają się w tym wycinku potwierdzić i nie wychodzą poza niego;

W 1.3.1 widzieliśmy, Jak ARYSTOTELES wprowadził do filozofii pojęci1 empfrll. .Empire" możemy przełożyć jako .doświadczenie". Wszystko, co w świeci1 doświadczalnym jest obiektywni1 dane, jest empiryczne. Slow1 .empiryczny" używamy przy tym w bardzo szerokim sensie. Empiryczne, tzn. dane w doświadczeniu, są nie tyfe© wycinki przyrody, ak również (poprzez rratcrtal żródlowył fakty historyczne, (trefione języki. dzieła sztuki, ludzkie zachowania. struktury społeczne, porządki prawne i procesy gospodarcze. Wykazując Ich związki przyczynowe, nauki realne objaśniają zawsze pewne e.emenfy empiryczne przez Inne eJemenfy empiryczne.

O zredukowane tematycznie, tzn. ich temat (przedmiot) zostaje ograniczony (zredukowany) do pewnego określonego punktu widzenia (aspektu) z pominięciem innych punktów widzenia, oraz

O metodycznie abstrakcyjne, tzn. Ich temat może być badany w taki tylko sposób, na jaki pozwala metoda; to, co nie mieści się w zasięgu określonej metody, nie stanowi tematu l zostaje pominięte (od tego się abstrahuje).

Wyrażenia: .zredukowane tematycznie' I .metodycznie abstrakcyjne" objaśnimy na przykładzie: Szybki rozwój nauk przyrodniczych na początku doby nowożytnej stał sł« motfewy dzięki nowemu zabiegowi metodycznemu: dzięki metemalyzacji (czyfi metry zacfO zjawisk. Próbowano określenia jakościowe sprowadzać coraz bardziej do Soldowych. Un. czynić je mierzalnymi !np. ciepło, które Jest jakością, mierzyć za pomocą termometru i w ten sposób wyrażać w Iczbach}. Hasło brzmiało: .Mierzyć wszystko, co się daje zmierzyć, i próbować czynić mierzalnym) to, co jeszcze talom nie jest" (Galuusz, 1564-1642}. Tendencja ta prowadziła do nowego sposobu obserwacji 1 sprawdzania drogą eksperymentu Wiąże się z tym jednak redukcja tematyczna i abstrakcja metodyczna. Przyrodoznawstwo. które stało się wtodzą .śdsłą’, poznaje przyrodę pod kątem mśerzalności. Jego zasięg melodyczny ukazuje przyrodę jedynie w tematycznie zredukowane) I metodyczni1 abstrakcyjnej formie modelu matematycznego. Tymczasem sama przyroda nie |1st modelem matematycznym, .ścisła' wiedza przyrodnicza musi Jednak abstrahować od różnicy między przyrodą a modelem, ponieważ różnica ta uchyla się spod zasięgu działania metody (por. 5.2).

1.4.1.3 Filozofia a nauki realne

Wskazanie na trzy cechy charakterystyczne nauk realnych nie zawiera w sobie żadnej oceny ujemnej. Ogromny postęp tych nauk i uwarunkowanych nimi szans techniki byl możliwy tylko dlatego, że rozwijały się one zgodnie z tymi właśnie cechami. Musimy sobie jednak uświadomić, jakie wskutek tego powstają problemy i jakie stanowisko wobec nich zajmuje filozofia.

O Stosunek filozofii do tak zwanej wiedzy pozytywnej można sprowadzić do następujące) formuły: Filozofia stawia takie pytania, których niepostawienle było warunkiem sukcesu metody naukowej. Zawiera się w tym twierdzenie, że nauka zawdzięcza swój sukces między innymi rezygnacji ze stawiania pewnych pytań. (WEIZSACKER2.167)

Bardzo stara zasada metodologiczna mówi, że żadna nauka nie dostarcza sobie sama przedmiotu i metody. Na przykład pytanie, w jaki sposób historyk ustala swój przedmiot l określa swoją metodę, samo w sobie nie jest pytaniem z dziedziny nauki historii. Stanowisko, z którego następuje ustalenie przedmiotu i metody danej nauki, znajduje się zawsze poza tą nauką. Leży ono w sferze wstępnej wiedzy przed-naukowej. Ta wstępna wiedza jest niejako wiedzą o całości i o tyle umożliwia wydzielenie z ową całości określonego przedmiotu i określonej metody. W ten sposób dochodzimy do ważnego stwierdzenia: W 1.3.1 widzieliśmy, że punktem wyjścia filozofii jest przednaukowe, powszednie doświadczenie - by-će-w-święcie, znajdujące swój wyraz w potocznym języku. Obecnie widzimy, że to samo dotyczy nauk realnych. Filozofia i nauki realne zakładajq ten sam punkt wyjścia: przednaukowe, powszednie doświadczenie. 2 1

1

bulwiasty? Jak niebezpieczne są elektrownie jądrowe? Kto zwyciężył w „bitwie narodów'1 pod Lipskiem? Czy węgierski jest językiem indo-europejskim?

2

Pytania empiryczne:

le zębów ma niedźwiedź polarny? Przy jakiej temperaturze topi aę miedź? Kto odkrył Australię? Z jaką szybkością dala spadają? Jak duże jest zużycie ropy naftową w Austrii? Jaką trudznę zawiera muchomor


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
63815 skanuj0020 30 CO TO JEST FILOZOFIA? Rye. 3: Rknofa a nauki ucx«g6lowe Następnie wynika stąd, ż
skanuj0019 28 CO TO JEST FILOZOFIA? Pytania filozoficzne: Dlaczego jest coś, a nie raczę) nic? Co to
skanuj0021 32 CO TO JEST FILOZOFIA? Na pytanie, co w lej wielorakości jest wspólnego, wydaje się odp
skanuj0017 5 24 CO TO JEST FILOZOFIA? swego założenia, lecz musi (jako filozofia matematyki czy logi
68015 skanuj0014 18 CO TO JEST FILOZOFIA? w niemałej mierze od tego, jak na te piania odpowie. Nie t
58213 skanuj0019 28 CO TO JEST FILOZOFIA? Pytania filozoficzne: Dlaczego jest coś, a nie raczę) nic?
89531 skanuj0190 26 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne Podsumowując dotychczasowe ro
33562 skanuj0015 20 CO TO JEST FILOZOFIA? my obeznani i w którym się dobrze orientujemy. Nasza obecn
33853 skanuj0016 22 CO TO JEST FILOZOFIA? sposób) obdarzone silą życiową. Drugi natomiast podnosi mo

więcej podobnych podstron