26828 skanuj0008 (400)

26828 skanuj0008 (400)



wodów jego atrakcyjności; ezoteryczna wiedza bowiem, tak jak magiczne czy też hermetyczne formuły starożytnych kapłanów, daje poczucie władzy nad niewykształconymi i nieoświeconymi.

Zdaniem Irvinga Howe’a modernizm należy definiować przez negację: wskazując, czym nie jest. Moderna, pisze on, „polega na buncie przeciwko panującemu stylowi, na okazywaniu nieustępliwej furii wobec oficjalnego porządku1 [podkreślenie autora]. Ale określenie to, jak wskazuje Nowe, stwarza dylemat: „Modernizm musi zawsze walczyć, ale nigdy nie powinien ostatecznie zwyciężyć; musi więc dalej walczyć, by nie zatriumfować”10. Jest to, jak sądzę, prawda; tłumaczy też stałą postawę kontestacyjną. Nie wyjaśnia natomiast owej „nieustępliwej furii”, potrzeby negowania każdego panującego stylu, nawet włącznie z własnym.

W modernizmie - widzianym całościowo - uderza paralela do wspólnych założeń nauk społecznych końca XIX w. Wedle Marksa, Freuda i Pareta racjonalność pozorów na powierzchni życia maskuje nieracjonalność ukrytych struktur. Za procesem wymiany Marks dostrzega anarchię rynku; Freud — za ego nie ograniczony obszar podświadomości kierującej się instynktem; Pareto - za formami logiki rezydua nieracjonalnych uczuć i emocji. Modernizm kładzie również nacisk na bezsensowność objawów i usiłuje odsłonić ukrytą strukturę wyobraźni. Znajduje to dwojaki wyraz. Po pierwsze, stylistyczny, w próbie „przesłonięcia” „dystansu” - psychicznego, społecznego czy estetycznego - i w podkreślaniu absolutnej naoczności, jednoczesności i bezpośredniości doświadczenia. Po drugie —wyraz tematyczny: w nacisku, jaki kładzie na absolutny prymat osobowości, człowieka jako istoty „samo-przekraczającej się”, zmuszonej do wykraczania poza siebie.

Modernizm jest odpowiedzią na dwie zasadnicze zmiany, jakie zaszły w XIX w.: jedna na poziomie percepcji zmysłowej otoczenia społecznego, druga - świadomości samego siebie. W wyniku rewolucji w komunikacji i transporcie, w świecie wrażeń codziennych nastąpiła dezorientacja w percepcji przestrzeni i czasu, dezorientacja płynąca z nowej świadomości ruchu i prędkości, światła i dźwięku. Kryzys samoświadomości był natomiast rezultatem utraty religijnej pewności, wiary w życie pozagrobowe - w niebie lub piekle - oraz

10 The Idea of the Modem in Literaturę and the Arts, I. Howe (red.), New York 1967, Horizon Press, s. 13.

wynikiem kształtowania się nowej świadomości nienaruszalnych granic między życiem a nicością śmierci. W ten sposób pojawiły się dwa nowe sposoby doświadczania świata, a sam artysta pozostawał często nie w pełni świadom dezorientacji w otoczeniu społecznym, która wstrząsnęła światem i sprawiła, iż jawił się on wyłącznie pokawałkowany. Artysta miał więc łączyć te kawałki ze sobą w nowy sposób.

Modernizm: syn taksa i forma

Od drugiej połowy XIX w. uporządkowany świat był więc chimerą. Tym, co rzeczywiste w kształtowaniu zmysłowej percepcji otoczenia, stały się nagle ruch i płynność. Dokonała się radykalna zmiana charakteru percepcji estetycznej. W odpowiedzi na pytanie, czym nowoczesny człowiek różni się od starożytnych Greków w estetycznym doświadczaniu wrażeń i emocji, należało by odwołać się nie do podstawowych, ponadczasowych ludzkich uczuć, takich jak przyjaźń, miłość, strach, okrucieństwo czy agresja, lecz do czasoprzestrzennej dyslokacji ruchu i wysokości. W XIX w. po raz pierwszy w historii człowiek mógł podróżować szybciej niż piechotą lub konno oraz doznawać w sposób dotąd mu nieznany zmian krajobrazu, następstwa obrazów, tempa ruchu. Mógł też - najpierw balonem, a później samolotem - wznieść się o kilka tysięcy metrów wzwyż i ujrzeć stamtąd, nieznany starożytnym, topograficzny obraz ziemi.

To, co dotyczyło świata fizycznego, dotyczyło również i społecznego. Wraz ze wzrostem liczby i wielkości miast, nasilały się interakcje między ludźmi, synkretyzm doświadczenia przyczyniał się do otwartości na nowe style życia, sprzyjał uprzednio nieznanej mobilności, zarówno geograficznej, jak i społecznej. Płótna artystów nie przedstawiały już mitologicznych stworów przeszłości lub statycznej natury, lecz promenadę i plagę, zgiełk miast, wspaniałości wielkomiejskiego życia nocnego w blasku świateł elektrycznych. Ta właśnie reakcja na ruch, przestrzeń i zmianę narzucała sztuce nową syntaksę i dyslokację tradycyjnych form.

Zgodnie z poglądem klasycznym sztuka miała być w swej istocie kontemplacyjna. Obserwator czy widz panować miał nad doświadczeniem, zachowując doń estetyczny dystans. Intencją modernizmu jest takie „przytłoczenie” widza, by produkt sztuki - przez skrócenie perspektywy w malarstwie lub „skaczący rytm” w poezji Gerarda

82


83



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20140127006 (3) wodów jego atrakcyjności; ezoteryczna wiedza bowiem, tak jak magicz-1 ne czy też
skanuj0013 Podróż pszczoły Wybierz się w podróż z pszczołą i bzycz tak jak ona. Jakie znasz inne zwi
skanuj0013 4 Podróż pszczoły Wybierz się w podróż z pszczołą i bzycz tak jak ona. Jakie znasz inne z
skanuj0403 ROZDZIAŁ DWUNASTY: Cykle produkcyjne i profesjonalne praktyki 403 tak jak to ma miejsce w
skanuj0010 (400) ooopodsumowanie o tradycyjnym punktem wyjścia liberalizmu jest jednostka o sprawy m
skanuj0005 (295) Księga pierwsza I. sposobami i drogami wiedza dostaje się do naszył umysłów i jakie

więcej podobnych podstron