68576 skanuj0027 (145)

68576 skanuj0027 (145)



54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji

—    zorganizowanie zajęć praktyczno-wytwórczych i odpowiednich działań praktycznych służących wytwarzaniu pi'zedmiotów i zmian w otoczeniu60.

Te ogniwa spajają kształcenie intelektualne z praktycznym, myślenie sensoryczno-motoryczne z abstrakcyjnym, myślenie reproduktywne z produktywnym, pracę umysłu z pracą mięśni.

Celem stosowania strategii operacyjnej jest kształtowanie u uczniów konkretnych umiejętności praktycznego działania. Ogólna struktura lekcji lub raczej jednostki metodycznej powinna być zgodna z prakseołogicznym cyklem działania zorganizowanego, obejmującym:

1.    Ustalenie wyraźnego i ściśle określonego celu działania;

2.    Najbardziej szczegółowy i dokładny przegląd wszystkich warunków i środków, za pomocą których wyznaczony cel może być osiągnięty;

3.    Ułożenie dokładnego planu działań zmierzających do celu, przy zastosowaniu najbardziej odpowiednich środków w najlepszych warunkach;

4.    Skrupulatne wykonanie planu;

5.    Skontrolowanie osiągniętych wyników przez porównanie ich z zamierzonym celem, wyciągnięcie wniosków z poszczególnych etapów i wprowadzenie poprawek dotyczących celu, warunków, środków, planu działania, jego realizacji i kontroli61.

Ze względu na rodzaj aktywności uczniów i tok można wyróżnić trzy typy lekcji:

—    ćwiczeniowa — poświęcona nabyciu umiejętności, sprawności i nawyków,

—    doświadczeniowa — poświęcona aktywizowaniu sfery poznawczej i działaniowej uczniów,

fO


Okoń W., Wprotoadzenie do dydaktyki ogólnej..., op. cit.

Pszczołowski T., Zasady sprawnego działania. Warszawa 1982, s. 112-113.

— praktyczno-wytwórcza — celem jest wprowadzenie zmian do zastanej rzeczywistości, wytwarzanie przedmiotów i systemów materialnych lub ich projektów.

W klasach I—III dominuje pierwszy typ lekcji; jej przebieg może być następujący62:

1.    Sformułowanie celu ćwiczeń i nazwanie opanowanej umiejętności przez nauczyciela i uświadomienie sobie nazwy i znaczenia umiejętności przez ucznia;

2.    Sprawdzenie stopnia przyswojenia i zrozumienia wiadomości podstawowych dla kształtowania danej umiejętności;

3.    Ustalenie zasad i reguł postępowania — sformułowanie ich przez nauczyciela lub udzielanie pomocy w samodzielnym formułowaniu ich przez uczniów (w ogniwie drugim i trzecim następuje powiązanie teorii z praktyką);

4.    Demonstracja wzorcowego działania z objaśnieniem słownym. Pokaz przez nauczyciela czynności, które wykonywać będą uczniowie, powinien być co najmniej dwukrotny;

5.    Próbne demonstrowanie działania przez jednego lub kilku uczniów, dokładnie kontrolowane przez nauczyciela i zespół uczniowski (do tego ogniwa dominuje aktywność nauczyciela);

6.    Samodzielne wykonanie przez wszystkich uczniów czynności składających się na ćwiczoną umiejętność, z bieżącym udzielaniem rad przez nauczyciela (praca jednostkowa lub grupowa uczniów);

7.    Kontrola i ocena wykonania zadania (może być dokonana tak przez nauczyciela jak i przez uczniów). Powinna ona obejmować poprawność wykonania, dokładność i staranność, a w przypadku niektórych realizowanych zadań także oszczędność, wydajność i walory estetyczne. Po stronie ucznia powinny jej towarzyszyć procesy samo-kontrolne;

',2 Polny R„ Nauczanie techniki w szkole ogólnokształcącej. Warszawa 1981, s. 133.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC66 (2) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji — zorganizowanie zajęć praktyczno-wy
skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconyc
15787 skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozma
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie
skanuj0022 (179) 44 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    informacyj
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
18028 skanuj0025 (155) 50 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Tabela 1 Syntaksa modelu
15396 skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stwo
78001 skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, któ
IMGC68 (4) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconych ćwic
IMGC68 (4) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconych ćwic

więcej podobnych podstron