65564 skanuj0031 (34)

65564 skanuj0031 (34)



140 6. Zagospodarowanie turystyczne

[Gormsen 1982, 55]. Tym samym turystyka nie tylko może rozwijać się dzięki postępowi techniczno-organizacyjnemu w lotnictwie, ale również jest czynnikiem stymulującym rozwój tej formy transportu. Na podstawie danych przytoczonych przez L. Butowskiego [1994, 118] dla 50 największych lotnisk Europy Zachodniej można stwierdzić, że w 9 z nich dominuje ruch turystyczny urlopowy, a w 11 udział tego typu ruchu jest znaczny (tab. 18).

Bardzo ważnym wydarzeniem powodującym zwiększenie roli transportu lotniczego w „przemyśle turystycznym” było wprowadzenie lotów czarterowych. Termin „lot czarterowy” pochodzi od angielskiego słowa charter, które oznacza wydzierżawienie na podstawie umowy całego (lub części) samolotu, statku, pociągu lub autokaru. Jednym z pierwszych międzykontynentalnych lotów czarterowych był rejs z Niemiec do Kenii w 1962 r. [Perry, Ashton 1994, 319]. O dynamicznym rozwoju tej formy transportu lotniczego może świadczyć fakt, że w 1970 r. loty czarterowe do Grecji stanowiły 16%, a w 1987 r. aż 50% wszystkich rejsów [Perry, Ashton 1994, 313].

Czynnikiem w znacznym stopniu zmieniającym rynek usług lotniczych na świecie jest tzw. deregulacja przepisów lotniczych (liberalizacja), której począt-

Tabela 18. Liczba pasażerów w głównych portach lotniczych Europy Zachodniej z dużym udziałem turystycznego ruchu urlopowego w 1990 r.

Lotnisko

Kraj

Liczba pasażerów (tys.)

Miejsce wśród 50 największych portów lotniczych Europy Zachodniej

Rzym

Włochy

18400

4

Palma

Hiszpania

11500

10

Ateny

Grecja

10 100

13

Barcelona

Hiszpania

9400

14

Las Palmas

Hiszpania

6700

18

Teneryfa

Hiszpania

5700

19

Nicea

Francja

5 700

20

Lizbona

Portugalia

5 300

22

Marsylia

Francja

5000

23

Malaga

Hiszpania

4 800

24

Tuluza

Francja

3200

- 29

Faro

Portugalia

2800

32

Alicante

Hiszpania

2700

34

Ibiza

Hiszpania

2400

37

Lanzarote

Hiszpania

2 300

39

Neapol

Włochy

2100

40

Palermo

Włochy

1 800

43

Sewilla

Hiszpania

1700

44

Wenecja

Włochy

1600

46

Saloniki

Grecja

1600

48

Źródło: opracowano na podstawie L. Butowski [19941.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Geografia turyzmu9 MO (■>. /.agospodnrownnlr turystyczne
skanuj0013 (107) 122 6. Zagospodarowanie turystyczne wyposażone w urządzenia sportowo-rekracyjne (
skanuj0015 (91) 124 6. Zagospodarowanie turystyczne (powstały w 1945-1946 r.). Jednak większość najp
skanuj0016 (324) — 140 —    RUCH TURYSTYCZNY NA ŚWIECIEI W POLSCEWykres 2. Liczba zag
skanuj0017 (80) 126 6. Zagospodarowanie turystyczne Tabela 14. Główne łańcuchy hotelowe na świecie w
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św

więcej podobnych podstron