skanuj0033 (123)

skanuj0033 (123)



tów dodatkowych, jeżeli zmiana następuje co najmniej 21 dni przed wyjazdem. Posiadacz Zielonej Karty jest również uprawniony do wielu zniżek i rabatów oraz do obniżenia kosztów ewentualnej rezygnacji z imprezy.

14.5. Cena w turystyce

Cena jest kluczowym elementem oddziaływania na rynek ze względu na jej rolę w marketing-mix oraz przekazywaną potencjalnemu klientowi informację. Ten olbrzymi potencjał tkwiący w cenie jako źródle informacji oznacza bowiem jego wartość użytkową, a więc lepsze lub gorsze zaspokojenie potrzeb. Jest też bezpośrednio związany z oferowanym produktem, a więc i jego jakością. W efekcie stanowi o stosowanej formule kalkulacji cen.

W klasycznej koncepcji marketingu możemy wyróżnić trzy formuły ustalania cen (Altkom, 1997; Mruk i in., 1999; Panasiuk, 2005):

■    formuła kosztowa;

■    formuła rynkowa (popytowo-podażowa);

■    cen produktów konkurencyjnych.

Formuła kosztowa. Polega ona na określaniu ceny na podstawie wysokości kosztu jednostkowego wytworzenia danego produktu oraz dodaniu określonej marży zysku. Uważa się, że koszty muszą być dostosowane do pożądanego poziomu ceny, która może być zaakceptowana przez potencjalnych nabywców w danym segmencie rynku i która umożliwia ekspansję firmy. Stosowanie kosztowej formuły tworzenia cen powoduje negatywne skutki ekonomiczne, do których zaliczamy (Karasiewicz, 1997):

□    Nadawanie kosztom roli głównej determinanty przy określaniu poziomu ceny eliminuje pozostałe relacje zachodzące między ceną i innymi wielkościami, zwłaszcza popytem.

□    Opieranie cen na kosztach może doprowadzić do powstania niebezpiecznego zjawiska, jakim są ciągłe podwyżki cen wywołane jedynie wzrostem kosztów. Wynika to z samonapędzającego mechanizmu, opartego na sprzężeniu zwrotnym. Wzrost kosztów powoduje prawie automatyczną podwyżkę ceny, która z kolei wywołuje spadek popytu i wielkości sprzedaży, a to pociąga za sobą wzrost jednostkowego kosztu.

□    Kosztowa formuła ustalania cen oparta jest na rachunku kosztów, który nastręcza wiele problemów w związku z:

■    obliczaniem narzutów kosztów wydziałowych, ogólnozakładowych i sprzedaży;

■    pomiarem kosztów bezpośrednich, z uwagi na niski stopień znormalizowania procesów produkcyjnych (zwłaszcza w Polsce);

208


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
§11 1.    Co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem semestru uczelnia podaje do
Skanuj0030 (4) Powyższe pytania są skierowane do ludzi z co najmniej kilkuletnim stażem zawodowym. A
P1028[01] 06 11 Strona 10 z 10 49. Menopauza to. Itnia miesiączka w życiu kobiety, po której następ
Wstęp Wzmocnienie warstw asfaltowych geosyntetykiem będzie skuteczne, jeżeli będą spełnione co najmn
CCF20091026006 5 Jeżeli n > 50 —» konieczne co najmniej dwa wyjazdy Schody B > 0,90 m w świet
Formalizacja problemu Jeżeli w stawie żyje co najmniej N ryb, to odsetek zaobrączkowanych jest co na
GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI 000 euro, powyżej tej kwoty ogłoszenie następuje co najmniej na 2 miesią
Zaburzenie schizoidalne może być rozpoznawane, jeżeli są spełnione co najmniej trzy z poniższych
PICT4655 5 Jeżeli n > 50 -» konieczne co najmniej dwa wyjazdy Schody B £ 0,90 m w świetle h£ 0,19
Techniki sekwencyjne ( stosuje się następstwo co najmniej dwóch zdarzeń, które występując zawsze w t
81948 IMG90 (4) todzenłe kukurydzy gatunek ten pochodzi sprzed co najmniej 4 500 lat. Przed przybyc

więcej podobnych podstron