skanuj0044

skanuj0044



piatoników pojawiła się natychmiast, jako jedno z wyobrażeń o życiu pozagrobowym, myśl o dalszym istnieniu duszy dzięki wędrówce dusz drogą ponownych narodzin (metompsychoza). Myśl la nie została przejęta z Indii, ale od czasu jej narodzin jesi ona także trwałym skład-iiem hinduistycznych religii. w których ma jednak raczej negatywną wymowę jako cykl grze-:iu i cierpienia. Dlatego dla wyznawcy hinduizmu celem jest zanik w' wiecznej duszy świata. : a theravada-buddysty wstąpienie w' nirwanę, przy czyni hinduistyczne rozwiązanie sprowa-: a się do utraty indywidualnego bytu. a buddystyczne do nicości zamiast nieśmiertelności. ()czywiście mahayana-buddyzm odkrył w to miejsce dostąpienie buddyjskości. będącej sta-iium trwałego, boskiego rodzaju oświecenia możliwego dla wszystkich ludzi, faktycznie jednak . a niewielu, co znakomicie nadawało się do stworzenia opartego na bazie reinkarnacji sys-.mu władzy duchownych w Tybecie.

Na Zachodzie wyobrażenia o wędrówce dusz. potępiane z chrześcijańskiej zasady T.dywidualności. po raz pierwszy wyraźnie wyszły ponownie z podziemia u Lessinga, oczywiście tylko przejściowo, podobnie jak u Goethego, oraz w Romantyzmie, gdzie odgrywały .Jkowicie niejednoznaczną rolę - występowały, ale na przemian z innymi poglądami. Pozostały :Jnak odtąd obecne jako inna możliwość, zmieniły wymowę, gdy europejska dusza osłoniła :: indyjską szatą teozofii. i żyją nadal w antropozofii Rudolfa Steinera. która przejęła dziewictwo teozofii. Nic ograniczały się jednak do wzrastającej liczby zachodnich przyjaciół hinduizmu. Między innymi istnieje na przykład spór. czy Heinrich Himmler uważał się za weie-mie Henryka Lwa, czy raczej króla I łemy ka I. Dzisiaj w każdym razie wyobrażenia o wędrówce :^s7. z ich międzyplanetarnymi wariantami włącznie, stanowią część szerokiego nurtu włażącego rynkiem myślenia ezoterycznego, którego literackie odzwierciedlenie stanowi 23rf •lemieckiego rynku książki57.

Świat żydowski nie znal początkowo wyobrażenia indywidualnej nieśmiertelności, j najwyżej coś w rodzaju ponurego królestwa cieni Scheol. Dzisiejsi Żydzi wydają się również * znacznej mierze obchodzić bez życia po śmierci. Możliwe, że właśnie dlatego ziemska pamięć o zmarłych jest tak ważna dla tej wspólnoty kulturowej. Saduceusze z czasów Chrystusa mzostali przy tej nauce, podczas gdy faryzeusze i esseńczycy od chwili prześladowań zwią-anych z powstaniem Machabeuszy oczekiwali zmartwychwstania zmarłych. Jezus mieścił się - tej tradycji, ale wypowiadał się w- tej sprawie raczej mimochodem. Dopiero za sprawą św. Cwła i w czasach prześladowań chrześcijan zmartwychwstanie Chrystusa i jego wyznawców :ało się głównym dogmatem nowej religii. Nauka ta nic została przejęta z Persji ani z miste-nów późnego antyku, jak twierdzono, ale przypuszczalnie było wręcz na odwrót55. W rzy in-tich aktach męczeństwa spotykamy niebo jako rodzaj ogrodu i miejsce światłości w obliczu Chrystusa. W tym samym czasie pojawia się piekło,gehenna żydowskiej apokaliptyki, odmiana Scheol. ognisty padół, gdzie źli otrzymują swoją karę. W pełni średniowiecza pojawił się tez

Helmut Zancicr. Geschichte der Seelenwanderung itt Europa. Ahematixe religióse Tradtuonen von zer Anlike bis Henie, Darmstadt 1999.

•'* Jan N. Bremmcr, The Rise and hali o} the Afterlife. London 2001, s. 41-55: Pod dla. Lang. w: Jan .mann, Rolf Trauzcttcl (red.). Torf. Jertseiis und Idemitai, s. 530-561. 657-700.

173


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
11 Województwa jako regiony W tym miejscu pojawia sie natychmiast zagadnienie zna-enia pojęcia regio
skanuj0072 harmonijnego, pojawiła się tęsknota za światem, który można poznać zmysłami. Morze Śródzi
skanuj0003 (421) pojawienia się nowych tendencji i przemian w kulturze artystycznej 1 w ogóle wydaje
jp1450 15500 B.    Łuki. Łuki pojawiają się ponownie jako uzbrojenie strzelców w XVI
20718 Skanuj0006 (29) pojawić się nawet wtedy, kiedy nic ma obiektywnych warunków sprzyjających powh
skanuj0008 etycznej, daje się pojmować jako dziełpy.transcendentalne. Oba są wszakże jednoznaczne, d
DSC02775 (2) Uniwersalność zdań p, ponieważ q jako zdań motywujących przejawia 1 się tym, że pojawia
DSC04173 I WILLIAM J. THOMAS MITCHELL ją, pojawiając się nagle jako rodzaj nibyobszaru lub pseudodys
Specyficzną cechą biznes planu jest jegoINCYDENTALNOŚĆ Pojawia się on jako narzędzie wspomagania
przewiny. Retrybucja wymusza pojawienie się prawa jako swoistego narzędzia kontroli wymierzania kary
uczenie sie referat Uczenie się 1 . Uczenie się jest jako procesie zachodzący wewnątrz psychiki czło
29861 skanuj0024 (152) Rozróżnia się trzy klasy pasowania: —    pasowanie luźne Dl: p
skanuj0015 (255) kwestii. Postać matki pojawia się w jego notatkach sporadycznie, wy-’ łącznie jako

więcej podobnych podstron