skanuj0057 (11)

skanuj0057 (11)



278

się jako narzędzie do naszych refleksji porównawczych. Ponieważ wspomniany spór toczył się przede wszystkim poprzez porównywanie Albertiego z Franklinem jako autorem, u którego „duch kapitalizmu” miał się objawiać w jego klasycznej postaci, próbowaliśmy i my przy pomocy bardzo niedoskonałej, ale przecież nieco jaśniejszej terminologii porównać elhos obu tych pisarzy. Pamiętamy, w jak pełnych entuzjazmu słowach F. Engels kreślił obraz włoskiego Odrodzenia we wstępie do Dialektyki przyrody. Jeżeliby jego charakterystyka ludzi Odrodzenia była w pewnych punktach charakterystyką przerastającą miarę Albertiego, to w każdym razie wolno o nim powiedzieć za autorem: „Mężom, którzy zakładali nowożytne władztwo burżuazji, można było przypisać wszystko, ale nie ograniczoność burżuazyjną”80.

30 K. Marks, F. Engels: Dzielą wybrane. T. 2. Warszawa 1949, s. 53.


W?    Rozdział IX



Mieszczańskie katechizmy moralne w dobie wielkiej rewolucji francuskiej

Zarówno Defoe, jak Franklin, których pouczenia zwracały się przede wszystkim do drobnego i średniego mieszczaństwa, zalecając cnoty mające stać się w drugiej połowie w. XIX przedmiotem naigrywań, przemawiali w okresie, gdy mieszczaństwo było w ich krajach u steru. Obaj ci autorzy wyrośli z puryta-nizmu, który miał sprzyjać ich postawie kapitalistycznej. Zwrócimy się z kolei w tym rozdziale do kraju mieszczaństwa katolickiego w okresie poprzedzającym jego zwycięstwo. Już mieliśmy sposobność zapoznać się z poglądami katolika Sava-ry’ego, sformułowanymi na piśmie na obstalunek katolika Col-berta. Objawiały one pewne cechy wspólne z poglądami wyżej cytowanych autorów angielskich, ale Savary, inaczej niż Defoe czy Franklin, zajmował się wyłącznie tylko zagadnieniami zawodowymi, nie propagując w swoim wzorze kupca jakiegoś wzoru człowieka w ogóle, różniącego się od obowiązujących naówczas wzorów szlacheckich. W XVIII w. we Francji, w przeddzień rewolucji mieszczaństwo miało już wyraźną wizję nowego człowieka, niepodobną do honnete homme — ogładzonego i próżnia-czego dworaka. Tego człowieka pragnęło kształtować przez nie związaną z religią naukę moralną, która miała wpajać francuskiemu dziecku szkoła. W ostatnich dziesiątkach lat tego stulecia pełno we Francji katechizmów obywatelskich, które, oparte jakoby na naturze ludzkiej, służyć miały urabianiu człowieka dowolnego miejsca i czasu. Katechizmy te, odrzucone przez porewo-lucyjną reakcję, wypłynęły następnie w okresie, gdy utworzona w r. 1866 „Francuska Liga Świeckiego Nauczania” (Ligue Fran-ęaise de l’Enseignement Laiąue), kierowana przez F. Buissona,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
11. Przykłady dedykowanych systemów benchmarkingowych jako narzędzia do wspomagania zarządzania.dr R
78414 skanuj0135 (11) 278 my różniące się, a jednocześnie stanowiące całość, wizualno-obrazową sutrę
skanuj0002 69 definiowany jest jako (...) miejsce do którego się zmierza lub „to, do czego ląży, co
skanuj0063 (11) 106 B. Cieślar Ze wzoru do obliczenia całkowitego kąta obrotu mamy: 106 B. Cieślar P
Wprowadzenie Programy obiektowe 3D Programy tej klasy zostały stworzone jako narzędzie do szybkiej
„PROJECT FENICS” JAKO NARZĘDZIE DO ZAUTOMATYZOWANEGO ROZWIĄZANIA RÓWNAŃ RÓŻNICZKOWYCH Paweł
47540 skanuj0049 (11) <j=E eWŁASNOŚCI SPRĘŻYSTE Zdolność materiału do adsorbowania energii spręży
2 (27)00x1200 CSR może zostać potraktowany jako narzędzie do wdrażania 1 zasad zrównoważonego rozwo
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII JAKO NARZĘDZIE DO OBNIŻANIA KOSZTÓW Michał Płonka Anmaro Sp. z
64 Artur GUZOWSKI, Andrzej SOBCZYK 5. MODEL SYMULACYJNY UKŁADU STEROWANIA Jako narzędzie do sterowan

więcej podobnych podstron