skanuj0060 (49)

skanuj0060 (49)



128

dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Prix za najlepszy film na festiwalu w Rotterdamie (2003), nagroda dla najlepszej aktorki, Mariny Zubanowej, na festiwalu Bruksela Euro (2003), uznanie na festiwalu kina kobiecego w Creteil (2003), w Tallinie (2002), Clevland (2003), Moskwie, Monachium, Karłowych Warach, Van-couver, Jerozolimie, Montrelu.

Liczne nagrody dla Z miłością, Lilia budzą ciekawość potencjalnego polskiego widza, gdyż film nie wszedł potem jednak na nasze ekrany1. Za cóż tyle pochwal?, co w istocie premiowały międzynarodowe gremia jurorów i widzów" - bo przecież sentencja „Prosta opowieść o tym, że potrzebujemy miłości" nie brzmi zbyt odkrywczo ani zachęcająco. Któż to wreszcie jest Łarisa Sadilowa i co wcześniej w rosyjskim kinie zrobiła? Pamiętać przy tym należy, że kariery kobiet reżyserek nie zdarzały się często w Związku Radzieckim, kraju jakoby zapewniającym równość także pod względem płci. Esfir Szub, Julija Sołncewa, Wiera Strojewa, Kira Muratowa, Dinara Asanowa, Lana Gogoberidze, Łarisa Szepitko to wyjątki potwierdzające regułę. Także i teraz reżyserio są w zdecydowanej mniejszości, choć Nadieżda Repina, Lidia Bobrowa czy Wiera Stroże-wa zaczynają odnosić pewne sukcesy swoimi ciągle nielicznymi dziełami.

Łarisa Sadilowa urodziła się mniej więcej 35 lat temu w Briańsku, półmilionowym mieście, leżącym w europejskiej części Federacji Rosyjskiej nad rzeką Desną (tą samą, którą sławił Ołeksandr Dowżenko), obwodowym, ale wysoce prowincjonalnym. Tę prowincjonalność Briań-ska Sadilowa podkreśla w wywiadach, stwierdzając, że na prowincji żyje się inaczej niż w Moskwie i że ślady pierestrojki nie są tam jeszcze zbyt widoczne. Ukończyła WGIK, szkołę filmową, w klasie Siergieja Gie-rasimowa i Tamary Makarowej. Zagrała jako aktorka niewielkie role w filmach Lew Tołstoj (1984) Gierasimowa, Noc (Nocz, 1990) Giennadija Sidorowa i Nie mogę zapomnieć, nie mogę wybaczyć (Mnie nie zabyt', nie prostit', 1990) Nadieżdy Repiny. W1998 roku zadebiutowała jako reżyserka filmem W dniu urodzin (S dnjem rożdjenija), za który uzyskała kilka nagród: Grand Prix w konkursie debiutów i nagrodę krytyki na festiwalu w Soczi, nagrodę za reżyserię na festiwalu „Euroazja", Grand Prix na Festiwalu Kina Kobiet w Creteil, nagrodę FIPRESCI w Mannheim i w Cottbus, nagrodę imienia Georges'a Sadoula. W 2002 roku nakręciła swój drugi film Z miłością, Lilia.

Co tak niezwykłego zawierają oba filmy Łarisy Sadiłowej, że zyskują powszechną akceptację w kraju i na świecie? Otóż wydaje się, że są trzy

Bardzo dziękuję paniom Ewie Więckowskiej i Aleksandrze Myszak oraz panu Stefanowi Laudynowi za życzliwe udostępnienie kopii filmu Z miłością. Lilia.

podstawowe powody ich uznania: sposób przedstawienia rosyjskiej rzeczywistości, portrety kobiet oraz wyraźna życzliwość realizatorki dla swych ' shaterek.

Akcja filmów Sadilowej rozgrywa się w prowincjonalnych rosyjskich miastach, Kaszyra i Orzeł: zaniedbany dom położniczy, blokowisko, wspólne podwórko, zagracone mieszkania, leniwy nurt życia. Nie ma oznak wyraźnej biedy, ale jest szarość, brak perspektyw, dręczący smutek i namiętne marzenia o lepszym życiu. Kwitnie handel bazarowy i uliczny, weterani wojny czeczeńskiej śpiewają na ulicach żałosne piosenki, przeganiani przez ponurych strażników, życie toczy się spokojnie, ludzie jakoś sobie radzą. Mężczyźni piją wódkę i uciekają od obowiązków, kobiety ciągną wszystkie obciążenia zawodowe i domowe, wydają się być podstawową i dominującą siłą społeczną.

Ekranowa rzeczywistość filmów Sadilowej znacząco uzupełnia medialne wiadomości, jakie docierają do nas na temat współczesnego życia w Rosji - walka o władzę, afery, zamachy, przedłużająca się w wojna w Czeczenii, mafia, wielkie fortuny i wszechogarniająca bieda. Rosyjskie kino chętnie opowiada właśnie o tym, tworząc efektowne historie, powielające hollywoodzkie wzorce, o gangsterach, policjantach i prostytutkach, w których trudno jednak dopatrzyć się tzw. normalnego życia2. Oczywiście pojawiają się też filmy próbujące pokazać prawdziwych ludzi i ich codzienną egzystencję3, ale jak dotąd nie były one rozpowszechniane w polskich kinach.

Głównymi bohaterkami filmów Sadilowej są kobiety. To one znajdują się w centrum zdarzeń, ich losy i przeżycia wydają się najważniejsze. Mężczyźni oczywiście także się pojawiają, ale są postaciami marginalnymi, zajmują miejsca na obrzeżu zdarzeń. Wiele od nich zależy, wiele dzieje się dla nich i przez nich, ale są tylko partnerami kobiet, punktami ich odniesienia, tracą prawo głosu i uprzywilejowane miejsce na ekranie. W dodatku pokazywani są w sposób wyjątkowo nieatrakcyjny: brzydcy, ograniczeni, pijani, psychotyczni, wiarołomni, brutalni lub słabi. Odnosi się wrażenie, że trudna sytuacja w Rosji przerasta siły mężczyzn. Siedemdziesiąt lat socjalizmu zniszczyło etos dawnej męskości, oduczyło ich walki i przedsiębiorczości, zabrało im poczucie życiowej dominacji dającej niepodważalną pewność siebie. W zmienionym ustro- 2 1

1

Marina Drozdowa, Sublimacjc socjalizmu. Nowe oblicze kobiety w sotoieckicj kinematografii epoki pierestrojki. Tl. A. Piskorz. W: Gender w kinie europejskim i mediach. Red. E. Ostrowska. Kraków: Rabid 2001, s. 161-173.

2

! Miron Czernienko, Autoportret bohatera w krzywym zwierciadle ekranu. Tł. T. Lubelski. „Kino" 2004, nr 2, s. 16-17.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0060 (49) 128 dystrybutorów filmowych na rosyjskim festiwalu „Kinoszok" (2002), Grand Pri
skanuj0004 (603) —128 — RUCH TURYSTYCZNY NA SWIECIEIW POLSCE turystyki biznesowej. Po kryzysie związ
23029 skanuj0004 (603) —128 — RUCH TURYSTYCZNY NA SWIECIEIW POLSCE turystyki biznesowej. Po kryzysie
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
skanuj0022 (77) 128 Część I. Kierownicze funkcje nauczyciela mistrzostwa kraju, sprowadzi na ciebie
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
skanuj0062 (49) ECDL Advanced - Przetwarzanie tekstu, poziom zaawansowany W oknie dialogowym, które
46823 skanuj0018 (128) 118 Polacy na emigracji „takie są realia, nie można nikomu ufać [...] Podasz
RYNEK WIDEO W POLSCE 229 Przedsiębiorstwo Dystrybucji Filmów, posiadające prawo wyłączności na
skanuj0007 (49) zad nr 2 wyznacz poprawkę do kierunkuC-S na podstawie pomiaru elementów konstrukcji
22740 skanuj0004 (49) ¥ Dowolny czworobok dzielimy na figury proste, ¥ Trójkąty - w miarę proporcjon

więcej podobnych podstron