skanuj0112 (14)

skanuj0112 (14)



WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWÓJ LOKALNY 233

transparent na „Domu Polonii” w Warszawie), z jego dostępności (oznakowany dojazd, parking), jak i atrakcji towarzyszących dostępnych na terenie zamku (baza gastronomiczna, obiekty rekreacyjne w okolicy Stanicy Wodnej należącej do „Domu Polonii”). Na drugim miejscu turyści wymieniali kościoły (prawie 60 %). Mimo że warianty odpowiedzi nie zawierały konkretnych obiektów sakralnych, to można się domyślać, że najczęściej odwiedzanym kościołem jest Bazylika Kolegiacka.

Badania ankietowe z mieszkańcami Warszawy i okolic

Kolejną grupą ankietowanych byli mieszkańcy Warszawy i okolic4. Zostali oni wybrani ze względu na bliskie położenie miasta względem stolicy (około 60 km) i jednocześnie - „tranzytowy” (na trasie z Warszawy w kierunku Mazur). Dlatego też Warszawiacy zostali wytypowani jako najszersza grupa potencjalnych turystów w Pułtusku.

Spośród zagadnień zawartych w pytaniach adresowanych do tej grupy ankietowanych, w niniejszym artykule zostały poruszone jedynie te, które bezpośrednio odnoszą się do samej turystyki kulturowej w Pułtusku. Osoby, które twierdząco odpowiedziały, że znają Pułtusk, zostały poproszone o określenie celu wizyty w gminie. Takich osób było 45 % spośród ogółu badanych mieszkańców Warszawy i okolic. Z tej grupy ankietowanych 32 % stwierdziło, że przyczyną pobytu w Pułtusku była przerwa w podróży, a 29 % uznało, że powodem była chęć zwiedzenia miasta i okolicy (wykres 1.). Wynik ten pokazuje, że turystyka „tranzytowa” (odpoczynek „na trasie” połączony ze zwiedzaniem miasta) oraz turystyka związana ze zwiedzaniem zabytków, to główne powody przyjazdu do Pułtuska. Warto podkreślić, że Warszawiacy to jedna z głównych grup osób odwiedzających badaną gminę (tak wynika na przykład z ankiet przeprowadzonych wśród Pułtuszczan).

Ankietowani Warszawiacy zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące obiektów wartych obejrzenia w Pułtusku. Ponad 67 % osób nie potrafiła wymienić ani jednego obiektu, natomiast 66 % nie wiedziało, że w mieście znajduje się najdłuższy rynek w Europie. Spośród osób, które wymieniały jakiekolwiek obiekty, najczęściej pojawiały się takie jak: „Dom Polonii”, zamek, rynek. Ogólnie niecałe 30 % wszystkich ankietowanych wymieniło przynajmniej jeden obiekt warty obejrzenia (choć nie zawsze zgodnie z prawdą, ponieważ część osób na przykład pisała, że nie zamek znajduje się w Pułtusku, ale pałac lub zespól pałacowy).

4


Wśród osób ankietowanych 7,5 % deklarowało jako miejsce zamieszkania okolice Warszawy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
12209 skanuj0114 (14) WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWOJ LOKALNY 235 Na pytanie dotyczące tego, cz
skanuj0116 (13) WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWOJ LOKALNY 237 Prawa miejskie przyznano Pułtuskowi
skanuj0118 (13) WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWÓJ LOKALNY 239 ona wąska, jednopasmowa, mało przep
skanuj0120 (12) WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWÓJ LOKALNY 241 Fot. 3. Zagospodarowanie rynku w Pu
81097 skanuj0110 (17) WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWÓJ LOKALNY 231 manistycznej) młodzi ludzie (
skanuj0106 (18) Dominika Borówka Elwira Mazurkiewicz Paulina Okoń WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA
69835 skanuj0108 (18) 229 WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWOJ LOKALNY W zależności od rozpatrywaneg
35999 skanuj0106 (18) Dominika Borówka Elwira Mazurkiewicz Paulina Okoń WPŁYW TURYSTYKI KULTURO
25067 skanuj0122 (10) 243 WPŁYW TURYSTYKI KULTUROWEJ NA ROZWOJ LOKALNY Ponadto zauważono, że w ofero

więcej podobnych podstron