przyczyna zachwiań równowagi neurohormonalnej tkwi w genach
komponent genetyczny w ADHD jest większy niż w innych zaburzeniach 9np. autyzm)
nie odkryto który z genów jest za to odpowiedzialny
hałaśliwe środowisko, gry komputerowe, głośna muzyka tez mogą wpływać na zaburzenia
ryzyko-3 do %
konieczność
Podtypy ADHD:
■ przewaga zaburzeń koncentracji uwagi
■ przewaga nadpobudliwości psychoruchowej
■ podtyp mieszany- nasilone objawy niepokoju ruchowego i zaburzeń koncentracji uwagi
1) dziecki spokojne, uchodzą za mniej zdolne, nie rozumieją poleceń; nie potrafią się skoncentrować; źle przepisują z tablicy; często diagnozowanie jako częściej występuje u dziewcząt dysekcja
2) nie ma większych problemów z przyswajaniem wiedzy, ale duże problemy z dyscypliną nad aktywność, kreatywność, pomysłowość zazwyczaj wysoki iloraz inteligencji, ale oceniane jest jego zachowanie; wypada to źle, nastroje depresyjne; stają się złośliwe, przeszkadzają innym dzieciom
3) działa impulsywność; nie mogą usiedzieć w ławce; nie słucha co się do niego mówi kary od nauczycieli i rówieśników (wykluczenie z zabaw)- zaczyna unikać szkoły wagary
2 i 3 - częściej u chłopców, typy agresywne
Jeżeli dziecko nie zostanie poddane terapii- zburzenia emocji i rozwoju społecznego Ucieczka w używki, stany samobójcze
Badania uzupełniane testami psychologicznymi
Objawy ADHD mogą się utrzymywać bardzo długo; nawet w życiu dorosłymi
Cierpliwa postawa opiekunów, pełna zrozumienia jest naiwna
Dziecko powinno uczyć się w mało licznej klasie
Klasa integracyjna- potrzeba 2-3 nauczycieli
Jeśli to klasa dla dzieci z ADHD- dobrze by były różne typy
Trzeba uczyć dyscypliny, porządku
Rysunki, aby dzieci lepiej zapamiętywały sekwencję zadań
Krótkie i zrozumiałe polecenia ( bo inaczej dziecko się zdekoncentruje)
Kontrakty (co się stanie jak dziecko czegoś nie wykona)
Nie należy ograniczać aktywności jako kary!
(a robić: jeżeli ułożysz zabawki będziesz mógł dłużej grać w piłkę)
Zajęcia przeplatane; ćwiczenia śródlekcyjne; muzykoterapia Dobrze doprowadzić dziecko do monologów wewnętrznych do samo instrukcji Dokładnie zadawać prace domową i sprawdzać czy jest zapisana Dobrze jest, aby dziecko powtórzyło nam instrukcję
Posprzątaj pokój- polecenie nie zrozumiałe; potrzebne sa konkrety- zeszyty ułóż tam. ręcznik do łazienki
Dobrze jest dyskretnie przegrywać z dziecka po to, by nauczyć dziecko prawidłowej reakcji na przegraną
Miejsce pracy- oczyszczone z przedmiotów niepotrzebnych do pracy