293017165

293017165



Metody terapii przeciętnego ilorazu inteligencji, przyśpieszenia dynamiki uczenia się, znaczną poprawę sprawności w zakresie pisania z pamięci i ze słuchu oraz szybkości i poprawności czytania. Biorąc pod uwagę globalne opóźnienie intelektu dzieci i nierównomierny rozwój ich funkcji psychomotorycznych stwierdzono po kilku latach pracy Metodą Dobrego Startu, że na jej efekty można liczyć dopiero po kilku latach systematycznych ćwiczeń. Należy pamiętać, iż u dzieci z upośledzeniem umysłowym dominuje myślenie spostrzeżeniowo- ruchowe i konkretno-obrazowe. Dlatego też podczas zajęć należy odwoływać się do konkretów i stwarzać okazję do wielozmysłowych doznań związanych z tymi przedmiotami. Dzieci powinny np. trzymać w ręce jajko, jabłko, dzbanek, głaskać kota itd. Wzór (figura i litera) którego kształt ma charakter abstrakcyjny trzeba przybliżyć dziecku przez skojarzenie go z konkretem. Dlatego treści piosenki nawiązują do kształtu wzoru np. koło - piłka, kwadrat - chusteczka itd. Ponieważ dzieci z upośledzeniem umysłowym mają istotne trudności z rozumieniem mowy, dlatego też należy mówić prosto, krótko i dobitnie. Osoba prowadząca powinna uczynić komunikaty słowne jak najbardziej czytelnymi. Z tego też powodu w zajęciach korzystamy z piosenek jak najłatwiejszych. Dzieci upośledzone umysłowo, aby przyswoiły sobie jakąś umiejętność wymagają większej liczby ćwiczeń, większej liczby powtórzeń. Dzieci te szybko się męczą, dekoncentrują. Dlatego więcej czasu niż w grupach dzieci o normalnie rozwiniętym intelekcie przeznacza się na zabawę. Dzieci w klasach I - IV mają wzmożoną potrzebę ruchu. Wykorzystujemy więc te naturalne skłonności w organizowaniu zajęć usprawniających wszystkie funkcje psychofizyczne stosując formę zabaw ruchowych. Zabawy ruchowe aktywizują cały układ ruchowy, w zabawie dziecko uczy się celowego działania. Zabawy ruchowe odbywające się w zespole stwarzają okazję do nauczenia się podporządkowania, kształtowania społecznych postaw. Ponadto zabawy wprowadzają radosny nastrój i dobre samopoczucie, rozwijają sprawność fizyczną, wyrabiają świadomą dyscyplinę oraz umiejętność zespołowego działania. Zabawy dają możliwość ekspresji, rozładowują napięcie emocjonalne. Metoda Dobrego Startu stymuluje funkcje percepcyjno - motoryczne, psychoruchowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i ma wpływ na przyśpieszenie rehabilitacji tych dzieci. Wybrane metody terapii pedagogicznej charakteryzują się usprawnianiem, korygowaniem i wspomaganiem wszechstronnego rozwoju uczniów o obniżonej sprawności intelektualnej. Rozwijają procesy poznawcze, funkcje spostrzeżeniowe (wzrokowe, słuchowe, dotykowe, kinestetyczne, motoryczne), usprawniają czynności analizatorów, kształcą lateralizację, słuch fonematyczny, orientację w schemacie ciała i przestrzeni. Rozwijają percepcję, wyobraźnię, mowę, myślenie, koncentrację, pamięć, stymulują sprawność manualną i ruchową oraz relaksują. Wszystkie zabiegi rewalidacyjne wpływają bezpośrednio na naukę czytania, pisania, uczenia, komunikowania się z otoczeniem, zapamiętywania istotnych informacji. Niektóre metody rewalidacyjne ze względu na zabawowy charakter mają szczególny walor edukacyjny, profilaktyczny, i terapeutyczny - sprzyjają wyzwalaniu aktywności poznawczej dziecka, kształtowaniu jego pozytywnej motywacji do nauki, umożliwiają podniesienie efektywności kształcenia i realizację aspiracji edukacyjnych dzieci upośledzonych umysłowo. Zabawa sprzyja rewalidacji, umożliwia przeżycie sukcesu i pracę w grupie, co wpływa na budowanie adekwatnej samooceny i integruje dziecko z grupą rówieśniczą, co ma znaczenie dla jego przyszłego funkcjonowania w społeczeństwie.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TERAPIA BEHAWIORALNA (Meyer, Chesser) Wykorzystanie paradygmatu uczenia się w terapii behawioralnej
Skanowanie 10 04 10 17 (18) zgodne lub sobie przeciwne, ale mimo to proces uczenia się pojmują tak,
III.    okres przyspieszenia reakcji, charakteryzujący się znacznym wydzielaniem
dyn met 1 en Dynamiczne metody oceny ekonomicznej (1) Metody dyskontowe, w przeciwieństwie do prosty
•    Metody przyspieszonego uczenia się (praktyczne wy korzysta nie-wizualizacji,
DSC80 (9) Inne metody strategii terapii przeciwinfekcyjnej •    aktywacja miejscowyc
dyn met 1 en Dynamiczne metody oceny ekonomicznej (1) Metody dyskontowe, w przeciwieństwie do prosty
•    Metody przyspieszonego uczenia się (praktyczne wy korzysta nie-wizualizacji,
Francuz5 34 O METODACH BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH Tabela 1.1 Przykład rangowa-nia ilorazów inteligencji
Iloraz inteligencji jpeg ghjdyhjd ........>Ja Ci pomogę działa 5f& napisałam do chłopaka moje
img046 4 fi ■1.10. Przyspieszanie procesu uczeniu momentu m): >00+1) _ + *h

więcej podobnych podstron