24355

24355



Źródła i inspiracji u progu XX wieku

Sztuka Dalekiego Wschodu (drzeworyt japoński), sztuka ludowa, sztuka ludów pierwotnych (rzeźba i maski murzyńskie, sztuka polinezyjska), sztuka dzieci, malarzy naiwnych, prymitywnych

PRYMITYWI (NAWINY REALIZM)

Prymitywi to artyści niewykształceni, tworzący z pasji, bez szkół, opierają się na obserwacji natury. Cechuje ich realizm intelektualny (przedstawiają przedmiot takim jakim go znają a nie jakim go widzą), wierne odtwarzanie szczegółów, drobiazgowość,, różnorodna tematyka

Henri Rousseau zw. Le Douanier (Celnik)

Stara się wyrazić trwały charakter pejzażu, postaci, przedmiotu, cechuje go drobiazgowość, na

podstawie szkiców w plenerze maluje w pracowni, był głównie kolorystą, tworzy portrety,

autoportrety, sceny rodzajowe, alegoryczne, egzotyczne, pejzaże, bukiety kwiatów; cechuje go

realizm i watki fantastyczne, poetycki nastrój

Mały młyn z zaprzęgiem 1880

Wieczór karnawałowy 1886

śpiąca cyganka 1897

Sen Jadwigi 1910

Ja sam -portret-pejzaż 1890

Bryczka ojca Juniet 1908

Wojna 1894

Zaklinaczka wężów 1907 Widok parku Montsouris 1895

1928 pierwsza wystawa prymitywów zorganizowana przez Wilhelma Uhde

Seraphine Louis CamilleBombois Louis Vivin AndreBauchant Nikifor

Teofil Ociepka Maurice Utrillo

Alkoholik, w ramach terapii zaczął malować, uczył się od matki Suzanne Valadon, cechuje go ciemna tonacja, szeroko i grubo kładziona farba, maluje pejzaże, 1905-1907 zmienia manierę przejmując technikę impresjonistów, maluje widoki Sekwany, nadbrzeżnych bulwarów i mostów, 1908-14 tzw. okres biały najlepszy w jego twórczości, w którym dominuje biel o bogactwie tonów; od 1909 przestaje tworzyć w plenerze, maluje w pracowni z pamięci lub z widokówek, maluje gł. pejzaż miejski, od 1916 roku dominuje technika cloisonizmu, ostatni okres jego twórczości krystalizuje się po I wojnie i nosi nazwę okresu barwnego, stosuje bogatą skalę żywych barw. Wbrew opinii krytyków Utrillo nie był malarzem naiwnego realizmu. Cechuje go prostota rysunku, przejrzystość kompozycji

1



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SeriaLata 60. XX wieku Sztuka
SYTUACJA NA ZIEMIACH POLSKICH U PROGU XX WIEKU: Zabór rosyjski- Represje po powstaniu styczniowym op
u progu XXI wieku. Sztuka leczenia. Pod red. K. Imielińskiego, Warszawa 1995 , Pol. Akad. Med., s. 2
P1360873 SZTUKA AKTORSKA XX WIEKU on mówi"5®. Jeśli aktorom przyszło : do głowy lepsze rozwiąza
scan (6) Wschodzie. To tu aż do przełomu lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, czyli do począt
scan (6) Wschodzie. To tu aż do przełomu lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, czyli do począt
Ogólnopolska Konferencja NaukowaPolska muzyka kameralna I połowy XX wieku: źródła, style,
4*1 Sztuka, rzemiosło, przemysł zXlX-XX wieku I Zagadnienia konserwatorskie
- u Sztuka, rzemiosło, przemysł zXIX-XX wieku J &
P1360839 SZTUKA AKTORSKA i£ I XX WIEKU    i „System Stanisławskiego " inaug
P1360861 SZTUKA AKTORSKA XX WIEKU Bertolt Brecht, którego poglądy na sztukę aktorską przedstawiamy w
P1360873 SZTUKA AKTORSKA XX WIEKU on mówi"5®. Jeśli aktorom przyszło : do głowy lepsze rozwiąza
P1360876 SZTUKA AKTORSKA XX WIEKU Kontynuujemy rozpoczęty w poprzednim numerze „Dialogu” druk książk
P1360880 SZTUKA AKTORSKA XX WIEKU nego. Uaktywnia się w zależności od stopnia wytresowania i jakości

więcej podobnych podstron