plik


ÿþMINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Andrzej Zych Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego 721[02].Z2.01 Poradnik dla nauczyciela Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego Recenzenci: mgr in|. Jan Sarniak mgr in|. Henryk StaDczyk Opracowanie redakcyjne: mgr in|. Andrzej Zych Konsultacja: mgr in|. Bo|ena Kuligowska Poradnik stanowi obudow dydaktyczn programu jednostki moduBowej 721[02].Z2.01  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego , zawartego w moduBowym programie nauczania dla zawodu monter kadBubów okrtowych. Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy, Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 1 SPIS TREZCI 1. Wprowadzenie 3 2. Wymagania wstpne 5 3. Cele ksztaBcenia 6 4. PrzykBadowe scenariusze zaj 7 5. wiczenia 11 5.1. Korozja kadBuba statku 11 5.1.1. wiczenia 11 5.2. Metody zabezpieczania przed korozj 12 5.2.1. wiczenia 12 5.3. Konserwacja kadBuba statku 14 5.3.1. wiczenia 14 6. Ewaluacja osigni ucznia 22 7. Literatura 33  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 2 1. WPROWADZENIE Przekazujemy PaDstwu Poradnik dla nauczyciela  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego , który bdzie pomocny w prowadzeniu zaj dydaktycznych w szkole ksztaBccej w zawodzie monter kadBubów okrtowych 721[02]. W poradniku zamieszczono: - wymagania wstpne, - wykaz umiejtno[ci, jakie uczeD opanuje podczas zaj, - przykBadowe scenariusze zaj, - propozycje wiczeD, które maj na celu wyksztaBcenie u uczniów umiejtno[ci praktycznych, - ewaluacj osigni ucznia w postaci 2 testów. Pierwszy test jest testem wielokrotnego wyboru, a drugi testem praktycznym. - wykaz literatury, z jakiej uczniowie mog korzysta podczas nauki. Poradnik zawiera materiaB nauczania skBadajcy si z 3 tematów, s to: Korozja kadBuba statku, Metody zabezpieczania przed korozj, Konserwacja kadBuba statku. Tre[ci zawarte w temacie  Korozja kadBuba statku pomog uczniowi zapozna si z problematyk dotyczc korozji. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ rozpoznawania korozji. Tre[ci zawarte w temacie  Metody zabezpieczania przed korozj pomog uczniowi zapozna si ze sposobami zapobiegania korozji. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ dobierania sposobu zabezpieczania przed korozj. Tre[ci zawarte w temacie  Konserwacja kadBuba statku pomog uczniowi zapozna si z materiaBami lakierniczymi stosowanymi do konserwacji kadBuba oraz technologi wykonywania prac antykorozyjnych. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ przygotowywania powierzchni i malowania. Wskazane jest, aby zajcia dydaktyczne byBy prowadzone ró|nymi metodami ze szczególnym uwzgldnieniem: - wiczeD praktycznych, - pokazu, - dyskusji dydaktycznych, - pogadanki, - instrukta|u. Formy organizacyjne pracy uczniów mog by zró|nicowane, poczwszy od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespoBowej. W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomo[ci i umiejtno[ci ucznia, nauczyciel mo|e posBu|y si zamieszczonymi w rozdziale 6 testami. W te[cie wielokrotnego wyboru zamieszczono: - plan testu w formie tabelarycznej, - punktacj zadaD, - propozycj norm wymagaD, - instrukcj dla nauczyciela, - instrukcj dla ucznia, - kart odpowiedzi, - zestawy zadaD testowych. W te[cie typu próba pracy zamieszczono: - zadanie praktyczne z kryteriami i wymaganiami, - kart odpowiedzi, - kart oceniania. Poni|ej przedstawiono miejsce tej jednostki moduBowej w strukturze caBego moduBu: Technologia remontu kadBuba okrtu.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 3 721[02].Z2 Technologia remontu kadBuba okrtu 721[02].Z2.02 721[02].Z2.01 Wykonywanie remontu kadBuba Wykonywanie konserwacji okrtowego kadBuba okrtowego Schemat ukBadu jednostek moduBowych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 4 2. WYMAGANIA WSTPNE Przystpujc do realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie: - korzysta z ró|nych zródeB informacji, w tym z Internetu, - przestrzega zasady ochrony przeciwpo|arowej, - przestrzega zasady bezpieczeDstwa i higieny pracy, - przestrzega zasady ochrony [rodowiska, - posBugiwa si dokumentacj techniczn, - wykonywa obróbk blach i profili przeznaczonych na kadBub statku, - wykonywa monta| sekcji kadBuba, - kontrolowa zgodno[ wykonania elementów i podzespoBów z dokumentacj, - przestrzega regulaminy obowizujce w pracowniach.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 5 3. CELE KSZTAACENIA W wyniku realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie:  okre[li czynniki powodujce korozj kadBuba,  scharakteryzowa metody zabezpieczenia konstrukcji statku przed korozj,  przygotowa powBoki do malowania,  wykona podstawowe czynno[ci konserwacyjne kadBuba okrtowego,  wykona konserwacj wyposa|enia kadBuba okrtowego zgodnie z dokumentacj,  posBu|y si dokumentacj technologiczn konserwacji kadBuba okrtowego,  zastosowa przepisy bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej i ochrony [rodowiska.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 6 4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJ Scenariusz zaj 1 Osoba prowadzca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & . ModuBowy program nauczania: Monter kadBubów okrtowych 721[02] ModuB: Technologia remontu kadBuba okrtu 721[02].Z2 Jednostka moduBowa: Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego 721[02].Z2.01 Temat: Dobieranie farb okrtowych. Cel ogólny: Technologia zabezpieczania przed korozj kadBuba okrtu za pomoc farb okrtowych. Po zakoDczeniu zaj edukacyjnych uczeD powinien umie:  dobra farby do zabezpieczenie cz[ci podwodnych kadBuba statku,  dobra farby do zabezpieczenie pasa wodnicowego kadBuba statku,  okre[li wymagania dotyczce stosowania dobranych materiaBów. Metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - pogadanka. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca indywidualna. Czas: 2 godziny dydaktyczne. Zrodki dydaktyczne: - Internet (katalog producenta farb okrtowych), - poradnik dla ucznia. Przebieg zaj: 1. Instrukta| wstpny:  Sprawdzenie obecno[ci.  Sprawdzenie samopoczucia uczniów.  Przedstawienie przebiegu zaj.  Podanie kryteriów ocen.  Wyznaczenie stanowisk wiczeniowych.  Nadzorowanie przej[cia na stanowiska. 2. Instrukta| bie|cy: Wykonanie wiczenia 2 z cz[ci 4.3.3 poradnika dla ucznia:  Sprawdzenie czy uczniowie przeszli na wyznaczone stanowiska wiczeniowe. Wykonanie wiczenia zgodnie z poleceniami: UczeD powinien: 1) odszuka w Internecie producentów farb okrtowych, 2) dobra farby do pomalowania cz[ci podwodnej kadBuba statku,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 7 3) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania, 4) dobra farby do pomalowania pasa wodnicowego kadBuba statku, 5) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania. - Nadzorowanie wykonania wiczenia, udzielanie dodatkowych wyja[nieD. - Przeprowadzenie pogadanki na temat dobierania farb zabezpieczajcych przed korozj i porastaniem oraz specyfiki [rodowiska w wodzie morskiej i na granicy wody i powietrza (pas wodnicowy). 3. Instrukta| koDcowy: - Podsumowanie zaj. - Wskazanie na najlepiej wykonane wiczenia. - Omówienie wiczeD wykonanych przez wszystkich uczniów. - Zwrócenie uwagi na bBdy oraz czynno[ci dobrze wykonywane. - Wystawienie ocen. - Uporzdkowanie stanowisk wiczeniowych. Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach: - poprzez ocen wypowiedzi podczas pogadanki.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 8 Scenariusz zaj 2 Osoba prowadzca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & . ModuBowy program nauczania: Monter kadBubów okrtowych 721[02] ModuB: Technologia remontu kadBuba okrtu 721[02].Z2 Jednostka moduBowa: Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego 721[02].Z2.01 Temat: Zabezpieczanie przed korozj za pomoc farb okrtowych Cel ogólny: KsztaBtowanie umiejtno[ci planowania pracy i malowania farbami okrtowymi. Po zakoDczeniu zaj edukacyjnych uczeD powinien umie: - dobra farby do malowania antykorozyjnego, - dobra narzdzia i [rodki ochrony indywidualnej, - zaplanowa technologi czyszczenia i malowania, - pomalowa fragment blachy pracujcej w okre[lonych warunkach [rodowiska. Metody nauczania uczenia si:  wiczenie praktyczne,  instrukta|,  pogadanka. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca w zespoBach 2-osobowych. Czas: 6 godzin dydaktycznych. Zrodki dydaktyczne: - literatura zgodna z rozdziaBem 7, - katalogi producentów farb okrtowych, - narzdzia i materiaBy do przygotowania powierzchni, - narzdzia i materiaBy do malowania, - [rodki ochrony indywidualnej. Przebieg zaj: 1. Instrukta| wstpny:  Sprawdzenie obecno[ci.  Sprawdzenie odzie|y roboczej, sprawdzenie samopoczucia uczniów.  Przeprowadzenie pogadanki na temat bezpieczeDstwa i higieny pracy.  Przedstawienie przebiegu zaj.  Podanie kryteriów ocen.  Wyznaczenie stanowisk wiczeniowych.  Nadzorowanie przej[cia na stanowiska. 2. Instrukta| bie|cy: Wykonanie wiczenia 4 z cz[ci 4.3.3 poradnika dla ucznia:  Sprawdzenie czy uczniowie przeszli na wyznaczone stanowiska wiczeniowe.  Sprawdzenie czy uczniowie dobrali farby. Udzielanie dodatkowych wyja[nieD.  Sprawdzenie czy uczniowie dobrali narzdzia i [rodki ochrony indywidualnej.  Sprawdzenie czy uczniowie zaplanowali technologi czyszczenia i malowania,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 9 Czyszczenie blachy: - Przeprowadzenie instrukta|u dotyczcego bezpieczeDstwa pracy, - Nadzór nad przej[ciem na stanowiska pracy, sprawdzenie stosowania [rodków ochrony indywidualnej. - Nadzór nad wykonywaniem pracy. - Sprawdzenie jako[ci wykonanego czyszczenia. Malowanie podkBadowe: - Przeprowadzenie instrukta|u dotyczcego bezpieczeDstwa pracy, - Nadzór nad przej[ciem na stanowiska pracy, sprawdzenie stosowania [rodków ochrony indywidualnej. - Nadzór nad wykonywaniem pracy. - Sprawdzenie jako[ci wykonanego malowania. Przerwa na wyschnicie. Zaleca si wykona nastpn cze[ wiczenia na nastpnych zajciach. Malowanie nawierzchniowe: - Przypomnienie zasad dotyczcych bezpieczeDstwa pracy, - Nadzór nad przej[ciem na stanowiska pracy, sprawdzenie stosowania [rodków ochrony indywidualnej. - Nadzór nad wykonywaniem pracy. - Sprawdzenie jako[ci wykonanego malowania. 3. Instrukta| koDcowy:  Podsumowanie zaj.  Wskazanie na najlepiej wykonane wiczenia.  Omówienie wiczeD wykonanych przez wszystkich uczniów.  Zwrócenie uwagi na bBdy oraz czynno[ci dobrze wykonywane.  Wystawienie ocen.  Uporzdkowanie stanowisk wiczeniowych. Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach: - poprzez przeprowadzenie pogadanki i ocen wykonanych prac.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 10 5. WICZENIA 5.1. Korozja kadBuba statku 5.1.1. wiczenia wiczenie 1 Nazwij i opisz przedstawione na rysunkach rodzaje korozji. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo samodzielnie. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci rozpoznawania rodzajów korozji oraz okre[lania przyczyn jej powstawania. Na zakoDczenie wiczenia zaleca si przeprowadzi dyskusj. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) odszuka w literaturze (lub w Internecie) przedstawione rodzaje korozji, 2) opisa przyczyny ich powstawania i cechy charakterystyczne, 3) przedstawi wykonane wiczenie nauczycielowi do sprawdzenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - dyskusja dydaktyczna. Zrodki dydaktyczne: - komputer z dostpem do Internetu, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 11 5.2. Metody zabezpieczania przed korozj 5.2.1. wiczenia wiczenie 1 Korzystajc z literatury (lub Internetu) opisz metod katodow i protektorow ochrony statku przed korozj. Wskazówki do realizacji Zaleca si aby wiczenie byBo wykonywane samodzielnie. wiczenie ma na celu uksztaBtowanie umiejtno[ci korzystanie z literatury oraz charakteryzowania wybranych metod ochrony przed korozj. Podczas wiczenia nale|y udziela uczniom dodatkowych wyja[nieD, pamitajc jednak aby starali si samodzielnie pozyska konieczne informacje. W takcie wiczenia zaleca si zastosowa dyskusj dydaktyczn. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) odszuka w literaturze lub w Internecie przykBady zastosowania metody katodowej ochrony przed korozj, 2) opisa ten przykBad, 3) odszuka w literaturze lub w Internecie przykBady zastosowania metody protektorowej ochrony przed korozj, 4) opisa ten przykBad, 5) porówna swoje opisy z opisami kolegów. Ochrona katodowa Ochrona protektorowa Zalecane metody nauczania uczenia si:  wiczenie praktyczne,  dyskusja dydaktyczna.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 12 Zrodki dydaktyczne: - komputer z dostpem do Internetu, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7. wiczenie 2 Dobierz metod zabezpieczenia przed korozj podanych w tabeli elementów kadBuba i wyposa|enia statku. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo samodzielnie. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci korzystania z literatury. Podczas wykonywania wiczenia nale|y wspiera uczniów, którzy bd mieli problemy z odszukiwaniem i wykorzystywaniem informacji zawartych w literaturze. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) wpisa w tabel warunki pracy elementu, 2) dobra rodzaj zabezpieczenia antykorozyjnego, 3) porówna swoj tabele z tabelami kolegów, 4) dokona ewentualnych poprawek, 5) przedstawi tabel do oceny. Element kadBuba Warunki w jakich pracuje Metoda zabezpieczenia przed i wyposa|enia statku element (wilgotno[, dziaBanie korozj wody morskiej) Konstrukcja schodów na pokBadzie statku KadBub w cz[ci podwodnej Zbiornik na wod pitn Wewntrzne [ciany zbiornika na olej napdowy Zalecane metody nauczania uczenia si:  wiczenie praktyczne,  pogadanka. Zrodki dydaktyczne: - poradnik dla ucznia, - komputer z dostpem do Internetu, - literatura zgodna z rozdziaBem 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 13 5.3. Konserwacja kadBuba statku 5.3.1. wiczenia wiczenie 1 Dobierz farby okrtowe do pomalowania cz[ci nadwodnej kadBuba statku oraz konstrukcji schodów na pokBadzie celem jej zabezpieczenia przed korozj. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo samodzielnie. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci korzystania z katalogów producentów farb okrtowych oraz okre[lania cech charakterystycznych farb i zaleceD producenta. Zaleca si równie| przeprowadzenie pogadanki na temat dobierania farb zabezpieczajcych przed korozj cz[ci nawodnych kadBuba statku. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) odszuka w Internecie producentów farb okrtowych, 2) dobra farby do pomalowania konstrukcji schodów znajdujcych si w maszynowni statku, 3) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania, 4) dobra farby do pomalowania nadwodnej cz[ci kadBuba statku, 5) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - pogadanka. Zrodki dydakytyczne: - poradnik dla ucznia, - komputer z dostpem do Internetu (katalog producenta farb okrtowych). wiczenie 2 Dobierz farby okrtowe do pomalowania cz[ci podwodnej i pasa wodnicowego kadBuba statku celem zabezpieczenia przed porastaniem i korozj. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo samodzielnie. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci korzystania z katalogów producentów farb okrtowych oraz okre[lania cech charakterystycznych farb i zaleceD producenta. Zaleca si równie| przeprowadzenie pogadanki na temat dobierania farb zabezpieczajcych przed korozj i porastaniem oraz specyfiki [rodowiska w wodzie morskiej i na granicy wody i powietrza (pas wodnicowy). Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) odszuka w Internecie producentów farb okrtowych,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 14 2) dobra farby do pomalowania cz[ci podwodnej kadBuba statku, 3) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania, 4) dobra farby do pomalowania pasa wodnicowego kadBuba statku, 5) wypisa cechy charakterystyczne tych farb i zalecenia producenta dotyczce stosowania. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - pogadanka. Zrodki dydaktyczne: - poradnik dla ucznia, - komputer z dostpem do Internetu (katalog producenta farb okrtowych). wiczenie 3 Opracuj specyfikacj malowania poszczególnych elementów kadBuba. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo samodzielnie. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ opracowywania specyfikacji malowania. Mo|na przygotowa do wgldu przykBadowe specyfikacje lub stoczniowe instrukcje technologiczne. Zaleca si równie| przeprowadzenie pogadanki na temat dobierania warunków malowania (liczba warstw, czas miedzy malowaniami, zu|ycie farby). Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) skorzysta ze specyfikacji podanej w literaturze [7, s. 226], 2) pozostaBe informacje odszuka w literaturze (lub w katalogach i instrukcjach producentów farb okrtowych), 3) dobra, na podstawie literatury lub instrukcji malowania, liczb warstw, grubo[ warstwy dla ró|nych rodzajów farb, 4) okre[li sposoby malowania dla ró|nych rodzajów farb, 5) okre[li odstpy czasu pomidzy poszczególnymi malowaniami, 6) okre[li orientacyjne zu|ycie farby w litrach na m2, 7) dobra sprzt ochrony indywidualnej konieczny przy malowaniu (skorzysta z instrukcji malowania podanej przez producenta), 8) wypeBni tabel, 9) porówna tabel z tabelami kolegów, 10) przedstawi specyfikacj nauczycielowi do oceny. Zrodki Odstp czasy ochrony Sposób Rodzaje Liczba Grubo[ Zu|ycie pomidzy indywidualnej malowania farb warstw warstwy w [l/m2] malowaniami podczas malowania Cz[ podwodna kadBuba  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 15 Pas wodnicowy Cze[ nadwodna kadBuba Konstrukcje stalowe na pokBadzie Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - pogadanka. Zrodki dydaktyczne: - instrukcje stoczniowe dotyczce malowania poszczególnych rejonów, - katalogi producentów farb okrtowych, - instrukcje producentów, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7. wiczenie 4 Wykonaj czyszczenie i malowanie fragmentu blachy stalowej, która jest lekko pokryta korozj równomiern. Blacha przeznaczona bdzie na element konstrukcji znajdujcej si na pokBadzie statku. Malowanie wykonaj pdzlem. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo w 2-osobowych zespoBach. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci dobierania farb oraz opracowywania technologii malowania tymi farbami. Przed przestpieniem do czyszczenia i malowania nale|y udzieli instrukta|u dotyczcego bezpiecznego wykonania pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) dobra farby do malowania antykorozyjnego, 2) dobra narzdzia i [rodki ochrony indywidualnej, 3) zaplanowa technologi czyszczenia i malowania, 4) oczy[ci i pomalowa blach, 5) przedstawi do oceny wykonana prac.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 16 Uwaga: Z uwagi na ograniczony czas wiczenia nanie[ tylko po jednej warstwie farby podkBadowej i nawierzchniowej. Z uwagi na czas schnicia malowanie nawierzchniowe wykonaj na nastpnych zajciach. Rozdaje farb Narzdzia do czyszczenia i malowania Zrodki ochrony indywidualnej Technologia wykonania pracy (kolejne czynno[ci) oraz liczba warstw i czasy przerw pomidzy kolejnymi malowaniami Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - instrukta|, - pogadanka. Zrodki dydaktyczne: - instrukcje stoczniowe dotyczce malowania poszczególnych rejonów, - katalogi producentów farb okrtowych, - narzdzia i materiaBy do przygotowania powierzchni, - narzdzia i materiaBy do malowania, - [rodki ochrony indywidualnej, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7. wiczenie 5 Wykonaj czyszczenie i malowanie fragmentu blachy stalowej, która jest mocno pokryta skorodowana. Blacha przeznaczona bdzie na element konstrukcji znajdujcej si na pokBadzie statku. Malowanie wykonaj waBkiem. Skorzystaj z mBotków do rdzy, szlifierki ktowej z tarcz [ciern i szczotk stalow. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo w 2-osobowych zespoBach. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ci dobierania farb oraz opracowywania technologii malowania tymi farbami oraz posBugiwania si szlifierk ktow. Przed przestpieniem do czyszczenia i malowania nale|y udzieli instrukta|u dotyczcego bezpiecznego wykonania pracy.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 17 Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) dobra farby do malowania antykorozyjnego, 2) instrukcje stoczniowe dotyczce malowania poszczególnych rejonów, 3) dobra narzdzia i [rodki ochrony indywidualnej, 4) zaplanowa technologi czyszczenia i malowania, 5) oczy[ci i pomalowa blach, 6) przedstawi do oceny wykonana prac. Uwaga: Z uwagi na ograniczony czas wiczenia nanie[ tylko po jednej warstwie farby podkBadowej i nawierzchniowej. Z uwagi na czas schnicia malowanie nawierzchniowe wykonaj na nastpnych zajciach. Rozdaje farb Narzdzia do czyszczenia i malowania [rodki ochrony indywidualnej Technologia wykonania pracy (kolejne czynno[ci) oraz liczba warstw i czasy przerw pomidzy kolejnymi malowaniami Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - instrukta|. Zrodki dydaktyczne: - instrukcje stoczniowe dotyczce malowania poszczególnych rejonów, - katalogi producentów farb okrtowych, - narzdzia i materiaBy do przygotowania powierzchni, - narzdzia i materiaBy do malowania, - [rodki ochrony indywidualnej, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 18 wiczenie 6 Wykonaj czyszczenie i malowanie wybranego elementu konstrukcji kadBuba statku. Konstrukcja jest lekko pokryta korozj równomiern. Blacha przeznaczona bdzie na element konstrukcji znajdujcej si pod lini wody. Czyszczenie wykonaj szlifierk z zamontowan szczotk stalow. Malowanie wykonaj pistoletem. Wskazówki do realizacji Zaleca si, aby wiczenie wykonywane byBo w 2-osobowych zespoBach. Szczególn uwag nale|y zwróci na umiejtno[ malowania pistoletem oraz jako[ wykonanego czyszczenia. Przed przestpieniem do czyszczenia i malowania nale|y udzieli instrukta|u dotyczcego bezpiecznego wykonania pracy oraz przeprowadzi pokaz malowania pistoletem. Sposób wykonania wiczenia Aby wykona wiczenie powiniene[: 1) dobra farby do malowania antykorozyjnego, 2) dobra narzdzia i [rodki ochrony indywidualnej, 3) zaplanowa technologi czyszczenia i malowania, 4) pomalowa blach, 5) przedstawi do oceny wykonana prac. Uwaga: Z uwagi na ograniczony czas wiczenia nanie[ tylko po jednej warstwie farby podkBadowej i nawierzchniowej. Z uwagi na czas schnicia malowanie nawierzchniowe wykonaj na nastpnych zajciach. Rozdaje farb Narzdzia do czyszczenia i malowania Zrodki ochrony indywidualnej Technologia wykonania pracy (kolejne czynno[ci) oraz liczba warstw i czasy przerw pomidzy kolejnymi malowaniami Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - pokaz, - instrukta|. Zrodki dydaktyczne: - instrukcje stoczniowe dotyczce malowania poszczególnych rejonów, - katalogi producentów farb okrtowych, - narzdzia i materiaBy do przygotowania powierzchni,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 19 - narzdzia i materiaBy do malowania, - [rodki ochrony indywidualnej, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7. wiczenie 7 Okre[l zagro|enia jakie mog wystpi przy czyszczeniu powierzchni hydromonitotem oraz dobierz [rodki ochrony indywidualnej. Czyszczenie bdzie wykonywane na zewntrz pomieszczenia. Wskazówki do realizacji wiczenie ma na celu zapoznanie uczniów z zagro|eniami wystpujcymi przy wykonywaniu czyszczenia blach i innych konstrukcji okrtowych. wiczenie powinno by wykonywane w 2÷3 osobowych zespoBach. Na koniec nale|y przeprowadzi dyskusj ukierunkowan tak, aby uczniowie omawiali poszczególne rodzaje zagro|eD i podawali przykBady praktyczne. Szczególn uwag nale|y zwróci na mo|liwo[ wystpowania ci|kich wypadków. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) dobra si w zespoBy 2÷3 osobowe, 2) wypisa w tabel ro|ne zagro|enia (ka|dy czBonek zespoBu mo|e podawa swoje propozycje). Skorzysta z literatury, 3) zaproponowa sposób (sposoby) ograniczenia ryzyka wypadkowego zwizanego z tymi zagro|eniami, wpisa je w tabel, 4) dobra [rodki ochrony indywidualnej, wpisa je w tabel, 5) przedstawi nauczycielowi wypeBnion tabel. Rodzaj zagro|enia Propozycja sposobów Zrodki ochrony indywidualnej ograniczania ryzyka wypadkowego Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne, - dyskusja dydaktyczna.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 20 Zrodki dydaktyczne: - dokumentacja techniczna i instrukcja obsBugi urzdzenia, - poradnik dla ucznia, - literatura zgodna z rozdziaBem 7.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 21 6. EWALUACJA OSIGNI UCZNIA PrzykBady narzdzi pomiaru dydaktycznego Test dwustopniowy do jednostki moduBowej  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego Test skBada si z 20 zadaD wielokrotnego wyboru, z których: - zadania 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 s z poziomu podstawowego, - zadania 6, 7, 8, 9, 12, 20 s z poziomu ponadpodstawowego. Punktacja zadaD: 0 lub 1 punkt Za ka|d prawidBow odpowiedz uczeD otrzymuje 1 punkt. Za zB odpowiedz lub jej brak uczeD otrzymuje 0 punktów. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za rozwizanie co najmniej 12 zadaD, - dostateczny  za rozwizanie co najmniej 14, - dobry  za rozwizanie 16 zadaD, - bardzo dobry  za rozwizanie 18 zadaD, w tym co najmniej 5 z poziomu ponadpodstawowego. Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. d, 3. d, 4. a, 5. c, 6. b, 7. a, 8. b, 9. c, 10. a, 11. b, 12. c, 13. d, 14. d, 15. a, 16. b, 17. c, 18. a, 19. d, 20. b. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD odpowiedz Rozpozna korozj w|erow 1 A P c Rozpozna korozj równomiern 2 A P d Rozpozna korozj midzykrystaliczn 3 A P d Rozpozna korozj elektrochemiczn na 4 B P a podstawie opisu Rozpozna korozj chemiczn na podstawie opisu 5 B P c Okre[li sposób ochrony przed korozja na 6 B PP b podstawie opisu Okre[li sposób ochrony przed korozja na 7 B PP a podstawie opisu 8 Dobra sposób ochrony przed korozj C PP b 9 Dobra zestaw farb do malowania kadBuba statku C PP c  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 22 Sklasyfikowa farby okrtowe w zale|no[ci od 10 B P a usytuowania miejsca malowania Okre[li zastosowania wybranego sposobu 11 B P b przygotowania powierzchni do malowania Dobra narzdzia do oczyszczenia blachy 12 B PP c z korozji w|erowej Dobra narzdzia do malowania pasa 13 B P d wodnicowego Dobra farb do malowania cz[ci podwodnej 14 B P d kadBuba 15 Wskaza zastosowanie farb wodnicowych B P a 16 Okre[li zadanie farb podwodnych B P b 17 Okre[li przeznaczenie farb nadwodnych B P c 18 Dobra rodzaj farby do malowania maszynowni B P a 19 Wskaza farby okrtowe spo[ród wymienionych B P d Okre[li procedur postpowania przy malowaniu 20 D PP b w pomieszczeniach zamknitych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 23 Przebieg testowania Instrukcja dla nauczyciela 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem. 2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadaD podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania. 4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi). 5. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 6. Rozdaj uczniom zestawy zadaD testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na udzielanie odpowiedzi. 7. Kilka minut przed zakoDczeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbli|ajcym si czasie zakoDczenia udzielania odpowiedzi. 8. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadaD testowych. 9. Sprawdz wyniki. 10. Przeprowadz analiz uzyskanych wyników sprawdzianu. 11. Opracuj wnioski do dalszego postpowania. Instrukcja dla ucznia 1. Przeczytaj uwa|nie instrukcj. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kart odpowiedzi. 3. Zapoznaj si z zestawem zadaD testowych. 4. Udzielaj odpowiedzi na zaBczonej karcie odpowiedzi. 5. W przypadku pomyBki mo|esz zaznaczy j koBkiem i zakre[li inn odpowiedz. 6. W przypadku odpowiedzi zbli|onych wybierz t, która wydaje ci si najlepsza. 7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy bdziesz miaB satysfakcj z wykonanego zadania. 8. Kiedy udzielenie odpowiedzi bdzie Ci sprawiaBo trudno[, wtedy odBó| jego rozwizanie na pózniej i wró do niego, gdy zostanie Ci czas wolny. 9. Na rozwizanie testu masz 45 minut. Powodzenia! MateriaBy dla ucznia:  instrukcja,  zestaw zadaD testowych,  karta odpowiedzi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 24 ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. Rysunek przedstawia korozj a) wgBbn. b) punktow. c) w|erow. d) midzykrystaliczn. 2. Rysunek przedstawia korozj a) wgBbn. b) punktow. c) w|erow. d) równomiern. 3. Rysunek przedstawia korozj a) wgBbn. b) punktow. c) w|erow. d) midzykrystaliczn. 4. Proces polegajcy na niszczeniu metalu w obecno[ci elektrolitu nazywamy a) erozj elektrochemiczn. b) korozj elektrochemiczn. c) korozj chemiczn. d) korozj atmosferyczn. 5. Proces polegajcy na niszczcym dziaBaniu cieczy lub gazów w przypadku gdy nie wystpuje przepByw prdu nazywamy a) erozj. b) korozj elektrochemiczn. c) korozj chemiczn. d) korozj atmosferyczn. 6. Ochron polegajc na podBczeniu do elementów konstrukcji nara|onych na korozj ujemnego bieguna zródBa prdu staBego o niewielkim napiciu nazywamy a) ochron protektorow. b) ochron katodow. c) ochron anodow. d) ochrona elektrochemiczn. 7. Ochron polegajc na poBczeniu metalu chronionego, np. |elaza, z blokiem innego metalu (magnez, cynk) nazywamy a) ochron protektorow. b) ochron katodow. c) ochron anodow. d) ochrona elektrochemiczn.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 25 8. Aby zapobiec korozji elektrochemicznej powstajcej w wyniku styku zasolonej wody morskiej z poszyciem kadBuba statku nale|y zastosowa zabezpieczenia w postaci a) pokrycia kadBuba grub warstw farby antykorozyjnej. b) zamontowania na zewntrznym poszyciu kadBuba protektorów cynkowych. c) zamontowania na zewntrznym poszyciu kadBuba protektorów obojtnych elektrycznie. d) pomalowania kadBuba specjaln farb cynkow. 9. Najcz[ciej stosowany zestaw farb do malowania kadBuba jest nastpujcy a) farba wstpna, farba wyrównujca, farba dekoracyjna. b) farba przeciwkorozyjna, farba przeciwporostowa, farba dekoracyjna. c) farba gruntowa, farba podkBadowa, farba zewntrzna powierzchniowa. d) farba kadBubowa, farba pokBadowa, farba do elementów znajdujcych si na pokBadzie. 10. W zale|no[ci od rodzaju i usytuowania malowanej cz[ci kadBuba rozró|nia si farby a) do podwodnej cz[ci kadBuba, wodnicowe, nadwodne zewntrzne, nawierzchniowe do specjalistycznych zastosowaD. b) do stpek, do kadBubów, do pokBadów, do Badowni, do specjalistycznych zastosowaD. c) podwodne, wodno-powietrzne, powietrzne, wiatrowe. d) kadBubowe, masztowe, nadbudówkowe, Badowniane, do pomieszczeD mieszkalnych. 11. Czyszczenie pBomieniowe, jako sposób przygotowania powierzchni do malowania, stosuje si do a) trawienia powierzchni celem usunicia zatBuszczeD. b) usunicia starych powBok malarskich. c) wypalenia zgorzeliny, d) wypalenia rdzy. 12. Do oczyszczenia blachy z korozji w|erowej nale|y zastosowa a) mBotek do czyszczenia rdzy. b) szczotk stalow. c) szlifierk ktow z zamocowan tarcz [ciern. d) palnik acetylenowo-tlenowy. 13. Malowanie pasa wodnicowego mo|na wykonywa za pomoc nastpujcych narzdzi a) jedynie pdzla i waBka. b) jedynie pdzla. c) pdzla, waBka i pistoletu. d) pdzla, tamponu, waBka i pistoletu. 14. Do malowania cz[ci podwodnej kadBuba stosujemy jako pierwsz a) farb odporn na wod. b) farb przeciwporostow. c) farb podwodn. d) farb antykorozyjn.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 26 15. Farby wodnicowe sBu| do a) malowania pasa wodnicowego jako warstwa nawierzchniowa, nakBadana na powierzchni po uprzednim pomalowaniu jej gruntowymi farbami podwodnymi. b) malowania pasa wodnicowego jako warstwa gruntowa. c) malowania pasa wodnicowego jako warstwa izolujca. d) malowania podwodnej cz[ci kadBuba. 16. Zadaniem farb podwodnych jest a) izolowanie farby dekoracyjnej od wody. b) ochrona poszycia cz[ci podwodnej przed korozj i porastaniem. c) ochrona poszycia cz[ci podwodnej przed zjawiskiem katodowym. d) ochrona poszycia cz[ci podwodnej przed zjawiskiem protektorowym. 17. Farby nadwodne zewntrzne przeznaczone s miedzy innymi do a) malowania Badowni. b) malowania Badowni na zbiornikowcach. c) malowania Badowni na drobnicowcach. d) malowania maszyn i urzdzeD w maszynowni. 18. Do malowania maszyn i urzdzeD w maszynowni stosowane s farby a) nawierzchniowe do specjalistycznych zastosowaD. b) maszynowe. c) olejoodporne. d) okrtowe wewntrzne. 19. Do farb okrtowych klasyfikowanych wedBug zastosowanych skBadników nie zaliczamy a) olejno-|ywicznych. b) epoksydowych. c) winylowych. d) emulsyjnych. 20. Przy malowaniu konstrukcji wewntrz maBych pomieszczeD konieczne jest zachowanie szczególnej ostro|no[ci i mo|e by wykonywanie je|eli a) praca zostaBa zgBoszona przeBo|onemu i zastosowano [rodki ochrony indywidualnej. b) wydano polecenie pisemne, udzielony zostaB instrukta| bhp, zastosowano [rodki ochrony indywidualnej i zbiorowej, wyznaczono drugiego pracownika do asekuracji. c) wydano polecenie ustne, zastosowano [rodki ochrony indywidualnej i zbiorowej, wyznaczono drugiego pracownika do asekuracji oraz wyznaczono nadzorujcego kierownika. d) praca zostaBa zgBoszona przeBo|onemu, zastosowano [rodki ochrony indywidualnej i zbiorowej, wyznaczono nadzorujcego kierownika.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 27 KARTA ODPOWIEDZI Imi i nazwisko.......................................................................................... Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego Zakre[l poprawn odpowiedz. Nr Odpowiedz Punkty zadania 1 a b c d 2 a b c d 3 a b c d 4 a b c d 5 a b c d 6 a b c d 7 a b c d 8 a b c d 9 a b c d 10 a b c d 11 a b c d 12 a b c d 13 a b c d 14 a b c d 15 a b c d 16 a b c d 17 a b c d 18 a b c d 19 a b c d 20 a b c d Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 28 Test 2 Test praktyczny do jednostki moduBowej  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego Test skBada si z 6 zadaD o zró|nicowanym poziomie, z których: - zadania 2, 4, 5, 6 s z poziomu podstawowego, - zadania 1, 3, s z poziomu ponadpodstawowego. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za uzyskanie co najmniej 14 punktów, - dostateczny  za uzyskanie co najmniej 18 punktów, - dobry  za uzyskanie co najmniej 22 punktów, - bardzo dobry  . za uzyskanie co najmniej 26 punktów. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD 1 Sporzdzi plan wykonania konserwacji fragmentu kadBuba statku D PP Dobra materiaBy i narzdzia do przygotowania powierzchni C P 2 kadBuba do malowania Dobra materiaBy i narzdzia do malowania powierzchni D PP 3 kadBuba do malowania 4 Przygotowa powierzchni kadBuba do malowania C P Dobra [rodki ochrony indywidualnej do konserwacji kadBuba C P 5 okrtowego 6 Wykona malowanie powierzchni kadBuba okrtowego C P Instrukcja dla nauczyciela (Z powodu konieczno[ci robienia przerw pomidzy kolejnymi malowaniami zadanie mo|na rozBo|y na kilka dni, pamitajc jednak , |e Bczny czas wykonania nie powinien przekracza 180 minut. Mo|na równie| zakoDczy zadanie na pomalowaniu farb antykorozyjn, pamitajc jednak o skorygowaniu kryteriów oraz wymagaD na oceny szkolne) 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem. 2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z wymaganiami na oceny, 4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi). 5. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 6. Rozdaj uczniom zadanie. 7. Przeprowadz instrukta| stanowiskowy. 8. Prowadz obserwacj i ocen podczas wykonywania pracy. 9. Kilka minut przed zakoDczeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbli|ajcym si czasie zakoDczenia. 10. Sprawdz zadania. 11. Przeprowadz analiz uzyskanych wyników. 12. Opracuj wnioski do dalszego postpowania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 29 Temat zadania: Wykonanie konserwacji fragmentu kadBuba statku W kadBubie statku powstaBo miejscowe uszkodzenie korozyjne pokrycia urzdzenia znajdujcego si na pokBadzie statku, w trudno dostpnym miejscu (nie mo|na stosowa pistoletu do malowania). Uszkodzony fragment jest skorodowany (korozja powierzchniowa) i znajduje si w [cianie urzdzenia o wymiarach 2000x1000 mm. Fragment blachy zostaB wyrównany i nale|y go oczy[ci i pomalowa. Zaplanuj prac oraz oczy[ i pomaluj [cian urzdzenia. W trakcie realizacji prac uczeD powinien: - sporzdzi plan wykonania pracy (wykaz kolejnych czynno[ci), - dobra materiaBy i narzdzia do przygotowania powierzchni do malowania, - dobra [rodki ochrony indywidualnej, - dobra materiaBy i narzdzia do malowania, - przygotowa powierzchni do malowania, - pomalowa powierzchni. Czas na wykonanie zadania wynosi 180 minut. Kryteria oceniania: - za sporzdzony plan pracy  do 4 punktów, - za sporzdzony zestaw materiaBów i narzdzi do przygotowania powierzchni do malowania  do 3 punktów, - za dobranie [rodków ochrony indywidualnej  do 2 punktów, - za dobranie narzdzi do malowania  do 2 punktów, - za sporzdzony zestaw materiaBów i narzdzi do malowania i sporzdzenie specyfikacji  do 7 punktów, - za przygotowanie powierzchni do malowania  do 5 punktów, - za pomalowanie powierzchni  do 5 punktów. MateriaBy do zadania:  temat zadania,  karta odpowiedzi,  przykBadowa specyfikacji malowania poszczególnych rejonów statku [np. poz. 7, s. 226],  narzdzia do czyszczenia powierzchni przed malowaniem,  materiaBy i narzdzia do malowania,  katalog farb okrtowych (instrukcje producentów farb okrtowych.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 30 Karta odpowiedzi Do testu praktycznego dla jednostki moduBowej  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego Temat zadania: Wykonanie konserwacji fragmentu kadBuba statku Imi i nazwisko: ............................................................. Plan pracy: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& MateriaBy i narzdzia do przygotowania powierzchni do malowania: Zrodki ochrony indywidualnej: Narzdzia do malowania: Specyfikacja malowania Rodzaj farby Liczba Czas przerwy Zu|ycie farby warstw pomidzy [w litrach na malowaniami caBo[] Warstwa antykorozyjna Warstwa gruntowa Warstwa wierzchnia  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 31 Karta oceny do testu praktycznego dla jednostki moduBowej  Wykonywanie konserwacji kadBuba okrtowego Lp. Kryterium UczeD 1 UczeD 2 UczeD 3 1. Za poprawnie sporzdzony plan pracy  do 4 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów): - za zaplanowanie czynno[ci przygotowania powierzchni do malowania, - za zaplanowanie czynno[ci malowania antykorozyjnego, - za zaplanowanie czynno[ci malowania podkBadowego, - za zaplanowanie czynno[ci malowania farba wierzchni. 2. Za sporzdzony zestaw materiaBów i narzdzi do przygotowania powierzchni do malowania  do 3 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów): - za zaplanowanie narzdzi do usunicia starej farby, - za zaplanowanie narzdzi do dokBadnego oczyszczenia blach, - za zaplanowanie materiaBu do odtBuczenia powierzchni. 3. Za dobranie [rodków ochrony indywidualnej  do 2 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów): - za dobranie maski lub innego urzdzenia chronicego ukBad oddechowy, - za dobranie ubrania ochronnego. 4. Za dobranie narzdzi do malowania  do 2 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów): - za zaplanowanie pdzla, - za zaplanowanie waBka. 5. Za sporzdzony zestaw materiaBów i narzdzi do malowania i sporzdzenie specyfikacji  do 7 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów): - za dobranie wBa[ciwej farby antykorozyjnej, - za dobranie wBa[ciwej farby podkBadowej, - za dobranie wBa[ciwej farby nawierzchniowej, - za dobranie wBa[ciwej liczby warstw antykorozyjnych, - za okre[lenie wBa[ciwego czasu pomidzy malowaniami farb nawierzchniow, - za okre[lenie zu|ycia farby antykorozyjnej na malowan powierzchni 1000x2000mm. - za okre[lenie zu|ycia farby nawierzchniowej na malowan powierzchni 1000x2000mm. 6. Za przygotowanie powierzchni do malowania  do 5 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów):  za stosowanie [rodków ochrony indywidualnej,  za prawidBowe posBugiwanie si narzdziami do zgrubnego oczyszczenia z korozji,  za prawidBowe posBugiwanie si szlifierk ktow z zamocowan szczotk,  za oczyszczenie powierzchni zgodnie z wymaganiami,  za uporzdkowanie stanowiska pracy. 7. Za malowanie  do 5 punktów (po jednym za ka|de z poni|szych kryteriów):  za prawidBowe posBugiwanie si narzdziami do malowania,  za jako[ wykonanego malowania farb antykorozyjn,  za jako[ wykonanego malowania farb podkBadow,  za jako[ wykonanego malowania farb nawierzchniow,  za uporzdkowanie stanowiska pracy. Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 32 7. LITERATURA 1. Doerffer J.: Technologia remontu kadBubów okrtowych. Wydawnictwo Morskie, GdaDsk 1966 2. Doerffer J.: Technologia budowy kadBubów okrtowych. WM, GdaDsk 1969 3. DomaDski A., Birn J.: Korozja kadBuba okrtowego i jej zapobieganie. WM, GdaDsk 1989 4. Gaszkowski J., KuczyDska J.: malowanie statków stalowych. Wydawnictwo chemia, Warszawa 1972 5. Górecki A.: Technologia ogólna. Podstawy technologii mechanicznych. WSiP, Warszawa 2006 6. Palasik L.: Monter kadBubowy. Wydawnictwo Morskie, GdaDsk 1969 7. Puchalski J., UciDski H.: Vademecum marynarza pokBadowego. Tramader, Gdynia 2004 8. Szarejko J.: Poradnik [lusarza okrtowego. Wydawnictwo Morskie, GdaDsk 1977 9. Zawora J.: Podstawy technologii maszyn. WSiP, Warszawa 2006 10. Przepisy Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, GdaDsk 2006 2008  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 33

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
monter kadlubow okretowychr1[02] z2 01 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z2 02 n
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 01 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 01 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z2 02 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 05 n
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 03 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 02 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 06 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 03 n
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 04 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 07 n

więcej podobnych podstron