plik


ÿþ·ð Praca in|ynierska. Razem z wnioskami i bibliografi okoBo 75 stron. ·ð CaBo[ pracy  400 zB. ·ð KOD pracy-PR2 ·ð Napisz chomikujpracepisemne@gmail.com Spis tre[ci Wstp .................................................................................................................................................1 1. Nawierzchnia kolejowa ............................................................................................................ 3 1.1. Technologie budowy nawierzchni ........................................................................................... 5 1.2. Nawierzchnia bezpodsypkowa................................................................................................. 9 1.2.1. Nawierzchnie na mostach ........................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 1.2.2. Nawierzchnia na przejazdach ...................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 1.2.3. Nawierzchnia na szkodach górniczych ........................ BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 1.3. Standardy konstrukcyjne nawierzchni ................................. BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 1.4. Niezawodno[ nawierzchni.................................................. BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2. Cz[ci skBadowe nawierzchni kolejowej i ich podstawowe zadania .... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.1. Szyny kolejowe ..................................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.2. ZBczki szynowe i przytwierdzajce ...................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.3. PodkBady i podrozjazdnice ................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.4. Podsypka kolejowa .............................................................. BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.5. Rozjazdy i skrzy|owania torów ............................................ BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.5.1. Rozjazdy zwyczajne ..................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.5.2. Rozjazdy Bukowe .......................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 1 2.5.3. Rozjazdy krzy|owe ....................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.5.4. Krzy|ownice z ruchomym dziobem ............................. BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 2.5.5. Zamknicia nastawcze i napdy zwrotnicowe ............ BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 3. PrzykBady zastosowania nawierzchni na nowych liniach kolejowych: WrocBaw-PoznaD oraz Warszawa-Gdynia. ............................................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 3.1. Linia kolejowa na odcinku WrocBaw-PoznaD ....................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 3.2. Linia kolejowa na odcinku Warszawa-Gdynia ...................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 4. Dobór skBadników nawierzchni kolejowej ze wzgldu na jej trwaBo[ BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 4.1. SkBadniki nawierzchni stosowane w torach ......................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 4.2. SkBadniki nawierzchni stosowane w rozjazdach .................. BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 5. Utrzymanie nawierzchni kolejowej ...................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 5.1. Diagnostyka nawierzchni kolejowej ..................................... BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. 5.2. Podstawowe operacje technologiczne napraw nawierzchniBBd! Nie zdefiniowano zakBadki. Wnioski ................................................................................................................................................BB d! Nie zdefiniowano zakBadki. Bibliografia......................................................................................... ..BBd! Nie zdefiniowano zakBadki. Wstp CzBowiek od dawna odczuwaB potrzeb posiadania [rodków, które pomogByby mu w przemieszczaniu si z miejsca na miejsce, jak i przenoszeniu informacji oraz Badunków na odlegBo[. Potrzeby te inspirowaBy wynalazców do pracy nad [rodkami komunikacji. W budownictwie dróg kolejowych ju| od kilku lat nastpuje renesans, gdy| na prawie wszytskich kontynentach s kraje, które buduj nowe linie kolejowe przystosowane do wysokich prdko[ci operacyjnych (350 km/h i wicej). Podejmowanie szeregu robót modernizacyjnych obejmujcych szlaki kolejowe, ukBady stacyjne oraz dworce jest wynikiem podniesienia standardu u|ytkowania linii kolejowych. Tempo narastania usterek powoduje stale wzrastajce nat|enie ruchu pocigów a tak|e zwikszenie ich masy oraz prdko[ci. Wymusza to konstruowanie nowych i wydajniejszych maszyn jak i technologii ich pracy na torach minimalizujc tym samym okres zakBóceD w ruchu pocigów. 2 Tematem niniejszej pracy jest nawierzchnia kolejowa, której po[wiciBam przede wszystkim pierwszy rozdziaB. W tym rozdziale postanowiBam ogólnie przybli|y temat samej nawierzchni, jako punktu wyj[cia mojej pracy, opisujc przy tym równie| technologie jej budowy, a tak|e uwzgldniajc rodzaje i zastosowanie nawierzchni kolejowych. W rozdziale pierwszym równie| poruszyBam kwesti niezawodno[ci nawierzchni oraz jej standardów konstrukcyjnych. W drugim rozdziale szczegóBowo opisuj cz[ci skBadowe nawierzchni kolejowej oraz wyliczam zadania, które owe cz[ci maj speBnia. W tym miejscu, oprócz podstawowych elementów nawierzchni jak szyny, zBczki czy rozjazdy, równie| wspomniaBam o rodzajach rozjazdów i skrzy|owaD torów. Nastpny, trzeci rozdziaB, obejmuje przykBady zastosowania nawierzchni na nowych liniach kolejowych. Do prdko[ci 160-200 km/h przystosowywane s obecnie najwiksze magistrale w naszym kraju. Tutaj za przykBady posBu|yBy mi aktualnie modernizowane linie kolejowe na odcinkach: WrocBaw-PoznaD oraz Warszawa-Gdynia. Czwarty rozdziaB opisuje dobór skBadników nawierzchni kolejowej ze wzgldu na jej trwaBo[. PoruszyBam tu kwestie zastosowania skBadników nawierzchni w torach oraz w rozjazdach. Ostatni, pity rozdziaB podejmuje zagadnienie utrzymania nawierzchni kolejowej w sensie ogólnym. W tym rozdziale, staraBam si wymieni podstawowe operacje technologiczne napraw nawierzchni oraz czynno[ci zwizane z diagnostyk nawierzchni kolejowej. 1. Nawierzchnia kolejowa Jednym z podstawowych elementów drogi kolejowej jest nawierzchnia kolejowa, któr mo|na zdefiniowa jako zespóB konstrukcyjny, skBadajcy si z szyn kolejowych, podkBadów, zBczek i podsypki (rys.1) . Do nawierzchni zalicza si równie| rozjazdy, które pozwalaj na przejazd pojazdów szynowych na tory ssiednie oraz skrzy|owania torów, które stanowi jedynie przecicie dwóch torów bez mo|liwo[ci przejazdu taboru z jednego toru na drugi. W skBad nawierzchni kolejowej wlicza si tak|e elementy dodatkowe stosowane w szczególnych przypadkach, jak prowadnice w Bukach o maBych promieniach, przyrzdy wyrównawcze na mostach, opórki przeciwpeBzne itp. Elementy skBadowe nawierzchni 3 kolejowej, sBu| do zbudowania toru szynowego, który stanowi dwa równolegBe toki szynowe, rozmieszczone w ustalonej midzy nimi odlegBo[ci. Z kolei toki szynowe stanowi podstawowy ukBad no[ny nawierzchni, który umo|liwia bezpiecznych ruch pojazdów. Rys. 1 Cz[ci skBadowe nawierzchni kolejowej yródBo: K. Towpik, Infrastruktura transportu kolejowego, Warszawa 2004, s. 63. Nawierzchnia kolejowa jest in|yniersk konstrukcj o du|ym stopniu zBo|ono[ci, zró|nicowania i zmienno[ci [1]. ZBo|ono[ odzwierciedla liczba elementów wykonywanych z materiaBów takich jak: stal, kruszywo, polimery, beton czy drewno. Zró|nicowanie wynika z wniosku, |e rozrzut charakterystyk spr|ysto-tBumicych nawierzchni jest znaczny, na nawet pozornie jednakowych odcinkach toru. OddziaBywania pojazdów szynowych na nawierzchni kolejow, zwBaszcza wagonów towarowych, powoduj zmiany we wBa[ciwo[ciach tej nawierzchni. Dzieje si tak szczególnie przy zwikszeniu prdko[ci tych pojazdów, gdy| przecitnie utrzymany wagon towarowy przy prdko[ci 70 km/h wywiera wiksze siBy na nawierzchni ni| nowoczesna lokomotywa o takim samym nacisku osi przy prdko[ci 160 km/h [2], [3]. Wybór typu nawierzchni kolejowej zale|y od prdko[ci pocigów i od obci|enia. 4 Rys. 2 PrzykBad nawierzchni kolejowej, w której skBad wchodz szyny UIC60, podkBady strunobetonowe INBK7, przytwierdzenia szyn do podkBadów typu SB, podsypka tBuczniowa. Tor bezstykowy. yródBo: http://www.drogizelazne.republika.pl/informacje_ogolne.html Poprzez rozwój konstrukcji nawierzchni kolejowej d|y si do zwikszenia sztywno[ci szyny, powierzchni oparcia podkBadów o podsypk oraz trwaBo[ci materiaBu podsypki. Pracujc w zakresie elastoplastycznym, klasyczna konstrukcja nawierzchni, kumuluje trwaBe odksztaBcenia podsypki, co w trakcie eksploatacji prowadzi do zró|nicowania cech spr|ystych i tBumienia na dBugo[ci toru i w konsekwencji stwarza konieczno[ regulacji poBo|enia toru i niezbdnych napraw cz[ci skBadowych nawierzchni. Jedn z gBównych przyczyn poszukiwania nowych rozwizaD konstrukcji pracujcej pod obci|eniem w zakresie odksztaBceD spr|ystych jest potrzeba ograniczenia kosztów utrzymania. Etapy rozwoju konstrukcji nawierzchni przedstawia rys.3 [5]. Rys.3. Etapy rozwoju nawierzchni kolejowej od klasycznej do niekonwencjonalnej: a) podkBady poprzeczne drewniane, betonowe, stalowe; b) podkBady blokowe podBu|ne; c) tor  zygzak ; d) pByty betonowe (wielkowymiarowe, maBowymiarowe); e) pByta cigBa betonowa monolityczna [5]. 1.1. Technologie budowy nawierzchni Przystpienie do nastpnego etapu budowy, czyli ukBadania nawierzchni jest umo|liwione poprzez wykonanie robót ziemnych, przystosowujcych podBo|e gruntowe do przenoszenia obci|eD zwizanych z ruchem pojazdów kolejowych. Po wykonaniu torowiska 5 mo|na rozpocz prace zwizane z budow toru i tutaj wyró|nia si roboty przygotowawcze, zasadnicze oraz wykoDczeniowe. Øð Roboty przygotowawcze skupiaj si na wykonaniu baz podsypkowych oraz monta|u nawierzchni, usytuowanych w bezpo[rednim ssiedztwie stacji kolejowej na czynnej linii dla umo|liwienia dowozu pocigami materiaBów nawierzchniowych oraz mo|liwie jak najlepiej skomunikowane z drogami roboczymi i sieci dróg lokalnych z terenem budowy nowej drogi kolejowej. Baza nawierzchniowa ma za zadanie przygotowanie elementów nawierzchni tj. zBczek, szyn, podkBadów do monta|u toru na miejscu budowy. UkBad i wyposa|enie bazy nawierzchniowej zale| od wybranej technologii ukBadki toru [8]. Przy budowie nowego toru zaleca si stosowanie metody przsBowej z ukBadami przseB dzwigami od czoBa. PozostaBe technologie ukBadania toru wymagaj istnienia toru roboczego (tzw. bezprzsBowa, pocigiem ukBadkowym). ·ð Przy ukBadaniu toru przsBami na bazie bd montowane przsBa o dBugo[ci szyn i odkBadane suwnicami na stos, z którego nastpnie bd Badowane na robocze skBady przeznaczone do wywozu na miejsce budowy. ·ð Przy ukBadaniu toru tzw. metoda bezprzsBow na bazie bdzie stanowisko uzbrajania podkBadów oraz skBadowisko szyn. Baza nawierzchni musi posiada poBczenie z liniami czynnymi a tak|e wyjazd na nowo budowan lini. Wymagania odno[nie bazy podsypkowej dotycz wyboru lokalizacji z uwzgldnieniem dojazdu na wybudowane i utwardzone torowisko. Natomiast wielko[ bazy podsypkowej jest dostosowana do ilo[ci magazynowanego tBucznia zapewniajcego rytmiczn i równomiern prac przy ukBadaniu nawierzchni. Øð Roboty zasadnicze, które s prowadzone na szlakach obejmuj: przygotowanie torowiska do ukBadania podsypki poprzez wyrównanie i zagszczenie jego korony; ukBadanie podsypki (na roz[cielon wBóknin rozsypuje si warstwami tBuczeD, który jest mechanicznie poprzez walce lub walce wibracyjne zagszczany i wyrównywany do odpowiedniej grubo[ci warstwy tj. 30-35 cm). 6 Fazy ukBadania podsypki s nastpujce: - mechaniczne wyrównywanie torowiska, - rczne wyrównywanie, - zagszczanie torowiska, - rozBo|enie wBókniny na torowisku, - zasypanie i zagszczenie warstwy ochronnej, - rozBo|enie podsypki tBuczniowej, - rozplantowanie podsypki, - zagszczanie warstwowe podsypki. Tor ukBada si na przygotowan pryzm podsypki na dwa sposoby: - albo dzwigiem ukBadkowym, który znajduje si na czole pocigu ukBadkowego z przsBami torowymi, który jest pchany przez lokomotyw po uBo|onym uprzednio torze. W tej metodzie tor ukBada si przsBami o dBugo[ci 25 m (30 m), co sprawia, ze po zbudowaniu caBego odcinka nale|y te szyny wymieni na dBugie szyny i zespawa w bezstykowy tor. Dzwig ukBada kolejne przsBo Bczone prowizorycznie z uBo|onym torem, wje|d|a na nie, ukBada nastpne itd., a| do momentu uBo|enia caBej partii przseB. UkBadkowy pocig zje|d|a do bazy, a skBad z podsypk do zapeBnienia okienek i obsypania czóB podkBadów wje|d|a na nowo uBo|ony tor. - albo w przypadku stosowania tzw. metody bezprzsBowej (tor montowany bezpo[rednio na miejscu budowy). Monta| toru odbywa si w dwóch cyklach: pierwszy wykonywany z wyprzedzeniem obejmuje wywiezienie szyn dBugich na koniec uBo|onego ju| torui rozcignicie ich cignikami po podsypce wzdBu| odcinka budowy. Te poBczone prowizorycznie szyny, bd stanowi tor pod suwnice bramowe, std rozstaw tych szyn musi odpowiada rozstawowi kóB suwnic. W drugim cyklu, po przygotowaniu toru podsuwnicowego, na odcinek budowy wje|d|a pocig ukBadkowy z uzbrojonymi podkBadami, które ma na caBej dBugo[ci podwieszony do burt wagonów tor podsuwnicowy. PoBczony zestaw suwnic ma belk trawersow, do której doczepia si uzbrojone podkBady. Na tor suwnicowy zje|d|aj suwnice i rozkBadaj podkBady w ustalonej odlegBo[ci. Po uBo|eniu podkBadów na odpowiedniej dBugo[ci wobec szyny, nastpuje przestawienie szyn na podkBady, wstpne przytwierdzenie i pocig mo|e wjecha na kolejny odcinek z kolejn partia podkBadów. 7 Øð Roboty wykoDczeniowe, to ostatnia faza budowy. Roboty te polegaj na ostatecznym wyregulowaniu poBo|enia toru w planie i profilu. W tym celu dokonuje si pomiarów diagnostycznych toru i na ich podstawie okre[la si miejsca i zakres niezbdnych prac. W zakres robót wykoDczeniowych wchodz nastpujce prace zwizane z: - Bczno[ci (np. zabudowa kabli [wiatBowodowych), - zabudow kolejowych przejazdów drogowych pBytami oraz wykonaniem na przejazdach strze|onych rogatek i stra|nic, - sterowaniem ruchem pocigów (np. budowa odcinków izolowanych, dBawików torowych, sygnalizatory i inne urzdzenia przewidziane technicznym wyposa|eniem linii kolejowej), - urzdzeniami trakcyjnymi na liniach zelektryfikowanych, takie jak: wbudowanie sBupów trakcyjnych i ich uzbrojenie. Wszystkie wymienione prace s wykonywane po zakoDczeniu ukBadania toru, który sBu|y, jako tor do przejazdu pocigów roboczych Z uwagi na dziaBania logistyczne w procesie budowy drogi kolejowej (po stworzeniu projektu technicznego linii kolejowej) wyró|ni mo|na nastpujce obszary: 1  podziaB linii na odcinki robocze, 2  zabezpieczenie zaplecza technicznego budowy, 3  zabezpieczenie w maszyny i [rodki transportu, 4  organizacja etapów i faz robót ziemnych, 5  organizacja etapów i faz robót nawierzchniowych, 6  organizacja robót wykoDczeniowych. Podjcie wykonywania robót nawierzchniowych jest mo|liwe po ostatecznym zakoDczeniu budowy torowiska, w szczególno[ci jego korony, na której bd wykonywane czynno[ci ukBadania nawierzchni. Niezale|nie od obsBugi robót nawierzchniowych na budowanych szlakach istotnych dziaBaD logistycznych wymagaj roboty wykonywane na bazach nawierzchniowych: - podsypkowej, monta|owej. Proces technologiczny budowy drogi kolejowej okre[la, jaki bdzie zakres innych robót poza budow nawierzchni i jakie prace musza zosta ukoDczone przed rozpoczciem ich realizacji. Jednak zawsze musi by zakoDczone ukBadanie toru, poniewa| wikszo[ 8 wykonywanych prac wymaga dojazdu ludzi i sprztu na miejsce robót pocigami bdz drezynami roboczymi. GBówne zadanie logistyczne, to koordynacja pracy grupy roboczej przy ukBadaniu toru wraz z grupami roboczymi innych wykonawców, przy robotach takich jak: - roboty trakcyjne, obejmujce wbudowanie sBupów trakcyjnych, ich uzbrajanie i rozwieszanie sieci trakcyjnej, - monta| urzdzeD systemu sterowania obejmujcy wbudowanie sygnalizatorów, odcinków izolowanych, dBawików torowych itd. - budowanie skrzy|owaD toru z drogami koBowymi. 1.2. Nawierzchnia bezpodsypkowa W celu speBnienia warunku pracy w zakresie spr|ystym w pBaszczyznie poziomej, ale równie| w odniesieniu do pBaszczyzny pionowej toru, konieczne jest wyeliminowanie warstwy podsypki oraz projektowanie podBo|a szyny, jako ustroju wielowarstwowego, w którym warto[ moduBów odksztaBcenia poszczególnych warstw zmienia si wraz z gBboko[ci. DoprowadziBo to do zastosowania niekonwencjonalnych nawierzchni kolejowych, konstrukcji, w których wyeliminowano warstw podsypki tBuczniowej, jako element klasycznej nawierzchni najbardziej podatny na odksztaBcenia. Konstrukcje te mo|na okre[li mianem bezpodsypkowych. 9 Rys. 4. PrzykBad nawierzchni bezpodsypkowej Austria- Melk. yródBo: Prezentacja firmy PORR (Polska) S.A. Dworce i rozwizania kolejowe w centrum miast na przykBadzie realizowanych projektów - Andrzej Wach Chcesz uzyska dostp do caBej pracy? Napisz podajc kod pracy na chomikujpracepisemne@gmail.com 10

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Warunki technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
Id 01 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni
5 ROZ warunki techniczne skrzyżowania linii kolejowych
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
17 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać strzelnice garnizonowe oraz ich usytuow
Prawo budowlane Warunki techniczne i inne akty prawne(1)
7 ROZ warunki techniczne baz i stacji paliw [M G ][21 11
Id 08 Instrukcja diagnostyki nawierzchni kolejowej
warunków technicznych użytkowania budynków 01 08 2003
Rozporządzenie ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
09 W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie zmia
Rozp w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac sieci gazowe Dz U 01 97 1055
Warunki techniczne
monter nawierzchni kolejowejq2[05] z1 01 u
Prawo budowlane Warunki techniczne i inne akty prawne
Znowelizowane warunki techniczne dla instalacij elektrycznych w budynkach
Warunki techniczne zmiana 2009 01 01 Dz U 2008 201 1238
Warunki techniczne zmiana 2002 12 16 Dz U 2003 33 270

więcej podobnych podstron