9346692820

9346692820



Dydaktyczna mapa modułowego programu nauczania stanowi schemat powiązań między modułami oraz jednostkami modułowymi i określa kolejność ich realizacji. Szkota powinna z niej korzystać przy planowaniu zajęć dydaktycznych. Ewentualna zmiana kolejności realizacji programu modułów lub jednostek modułowych powinna być poprzedzona szczegółową analizą dydaktycznej mapy programu nauczania oraz treści jednostek modułowych, przy zachowaniu korelacji treści kształcenia.

W zintegrowanym procesie kształcenia modułowego nie ma podziału na zajęcia teoretyczne i praktyczne. Programy nauczania jednostek modułowych w poszczególnych modułach należy realizować w różnych formach organizacyjnych, dostosowanych do treści i metod kształcenia.

Stosowane metody i formy organizacyjne pracy uczniów powinny zapewnić osiągnięcie założonych w programie nauczania celów kształcenia. Wymaga to takiej organizacji kształcenia, w której proces uczenia się będzie dominować nad procesem nauczania, dlatego też szczególną uwagę należy zwrócić na dobrze zorganizowaną, samodzielną, kierowaną przez nauczyciela pracę uczniów.

Zaleca się, aby kształcenie modułowe było realizowane metodami aktywizującymi, w szczególności: metodą przypadków, inscenizacji, dyskusji dydaktycznej oraz metodami praktycznymi, jak:    pokaz

z objaśnieniem, przewodni tekst, ćwiczenia praktyczne a także metodą projektów. Dominującą metodą nauczania powinny być ćwiczenia praktyczne (obliczeniowe, pomiarowe i montażowe).

W trakcie realizacji programu nauczania należy położyć duży nacisk na samokształcenie uczniów oraz na korzystanie z różnych źródeł informacji, jak podręczniki, poradniki, normy, katalogi, instrukcje i pozatekstowe źródła informacji. Treści kształcenia powinny być aktualne i uwzględniać współczesne technologie, materiały, narzędzia i przyrządy pomiarowe.

Prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi i praktycznymi wymaga przygotowania materiałów, jak: instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcje stanowiskowe, instrukcje do wykonywania ćwiczeń, teksty przewodnie, zestawy plansz i arkuszy do wykorzystania podczas ćwiczeń.

Stosowanie metody przewodniego tekstu i ćwiczeń praktycznych wymaga odpowiedniego wyposażenia pracowni w sprzęt i urządzenia techniczne, umożliwiające organizację pracy w grupach 2-4 osobowych.

Wskazane jest wykorzystywanie filmów dydaktycznych i komputerowych programów, organizowanie wycieczek dydaktycznych w celu zapoznania się z organizacją stanowisk pracy, warunkami magazynowania materiałów, sprzętu oraz zabezpieczenia pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Miejscem organizacji wycieczek mogą

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"

14



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dydaktyczną mapę modułowego programu nauczania stanowi schemat powiązań między modułami oraz jednost
Szkota podejmująca kształcenie w zawodzie elektryk według modułowego programu nauczania powinna posi
oparte na realizacji dwóch programów: opracowanego przez uczelnię programu nauczania stanowiącego of
1. PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH MODUŁÓW W programie nauczania dla zawodu opiekunka dziecięc
DYDAKTYCZNA MAPA MODUŁOWA DLA ZAWODU OPIEKUNKA DZIECIĘCA
I. Podstawa programowa Modułowy program nauczania zajęć technicznych w kl. IV-VI szkoły podstawowej.
dydaktyka8 94 Dydaktyku ogólna Plany I programy nauczania są w większości krajów dokumentami zatwie
kupisiewicz dydaktyka ogólna6 94 Dydaktyka ogólna Plany i programy nauczania są w większości krajów
14 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej Rysunek 1. Schematyczne powiązania między

więcej podobnych podstron