2588001463

2588001463



Barbara Udziela

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie III Pedagogika Specjalna

Etyczno - moralne aspekty pracy zawodowej pedagoga specjalnego

W dzisiejszych czasach często zapomina się o takich wartościach jak:    moralność    czy

odpowiedzialność. Ludzie czasami zachowują się nieetycznie. Często podejmują też nieodpowiedzialne decyzje, które nierzadko wpływają na cale życie. Jest jednak wiele zawodów, w których nie można pozwolić sobie na niewłaściwe zachowanie, a każda podjęta decyzja może nieść za sobą poważne konsekwencje. Jednym z takich zawodów jest pedagog specjalny.

Aby omówić kwestię etyczno-moralnych aspektów pracy zawodowej pedagoga specjalnego należy na początku wyjaśnić kilka pojęć, takich jak: etyka, aksjologia pedagogiczna, deontologia nauczycielska, moralność (w kontekście pedagogiki specjalnej). Etyka najczęściej definiowana jest jako nauka o moralności, której przedmiotem jest ustalenie tego, co jest dobre, a co złe z moralnego punktu wadzenia (W. Okoń, 2001). W. Okoń podkreśla, że etykę dzieli się zazwyczaj na aksjologię i deontologię. Według W. Okonia aksjologia pedagogiczna jest jedną z odmian aksjologii szczegółowej. Zajmuje się tymi wartościami, które wychowanie ma zaszczepić w wychowankach (W. Okoń, 2001). Deontologię zaś definiuje W. Okoń (2001), jako dział etyki, którego przedmiotem jest zagadnienie obowiązków moralnych ludzi. Autor wyróżnił m.in. deontologię nauczycielską, którą interpretuje jako zespól norm moralnych, określających obowiązki i powinności nauczyciela wobec własnych uczniów i wychowanków, jak również jego stosunki z nauczycielami, rodzicami i władzami oświatowymi (W. Okoń, 2001). Jeżeli chodzi o definicję moralności w kontekście pedagogiki specjalnej, pozwolę sobie przytoczyć słowa doświadczonych pedagogów specjalnych. Jeden z nich pojmuje moralność jako zbiór zasad, wartości, norm i dyrektyw niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w środowisku. Podkreśla, że pedagog specjalny jest w jakimś stopniu autorytetem dla wychowanków'. Autorytetem, który osoby niepełnosprawne często naśladują. Dlatego tak ważne jest, by pedagog specjalny miał silnie ukształtowany system wartości, by przestrzegał zasad moralnych. Inny pedagog mówi, że nie ma czegoś takiego, jak moralność ściśle przypisana do konkretnego zawodu. Stwierdza, że albo jest się moralnym albo nie, że trzeba w sobie wypracować „kręgosłup moralny”. Według niego postępować moralnie to tak, żeby nie mieć wyrzutów' sumienia.

Kiedy porusza się kwestię moralności, nasuwa się pytanie, jakie są najwyższe wartości, którymi należy kierować się w pracy pedagoga specjalnego? W marcu 2013 r. w OSW nr 2 w Bydgoszczy oraz w SOSW nr 1 w Nowym Targu przeprowadzono badania dotyczące etyczno-moralnych aspektów pracy zawodowej pedagoga specjalnego. Jeden z pedagogów na powyższe pytanie odpowiedział zdecydowanie, że jest to odpowiedzialność za drugiego człowieka. Tym człowiekiem jest powierzone dziecko. Uważa, że będąc pedagogiem specjalnym jest się dla niego wzorem, obrazem. Dzieci to nie marionetki, mają swój charakter, temperament, pewne nawyki wyniesione z domu. Jednak to, jacy są wychowawcy wpływa w pewnym stopniu na osobowość dzieci. To wychowawcy starają się zaszczepić w dziecku pozytywne zasady. Jednak często jest tak, że zasady te nie mają pokrycia w domu. Inny pedagog specjalny za najwyższe wartości uznaje empatię, akceptację, tolerancję. Najważniejsze według niego jest to, by dostrzec w każdym dziecku człowieczeństwo i respektować jego prawo do szczęścia.

Zatem dlaczego pedagoga specjalnego obowiązuje realizacja pewnych zasad etycznych, moralnych? Otóż z wypowiedzi pytanych osób wynika, że zasady te obowiązują każdego pedagoga. Takimi

Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, Numer 6 16



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Monika Biedrzycka Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie I SUM Pedagogika SpecjalnaSylwetka ide
INFORMATORBibliotekaGłówna Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie „Prawdziwy dzisiejszy
Instytut Politologu, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w KrakowieADMINISTRACJA - studia NIESTACJONARN
Instytut Politologu, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w KrakowieADMINISTRACJA - studia NIESTACJONARN
Instytut Politologu, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w KrakowieADMINISTRACJA - studia NIESTACJONARN
Instytut Politologu, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w KrakowieADMINISTRACJA - studia NIESTACJONARN
Instytut Politologu, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w KrakowieADMINISTRACJA - studia NIESTACJONARN

więcej podobnych podstron