9402139752

9402139752



Tło teoretyczne pedagogiki zabawy

1.Zabawa jako forma aktywizująca dzieci.

Zabawa znana była człowiekowi od początku jego możliwości zaspakajania różnych potrzeb, w tym szczególnie potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem. Kulturowe znaczenie zabawy omawia J. Huizinga formułując definicję, według której zabawa jest "dobrowolną czynnością lub zajęciem dokonywanym w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni, według dobrowolnie przyjętych lecz bezwarunkowo obowiązujących reguł, jest celem samym w sobie, towarzyszy zaś jej uczucie napięcia i radości, odmienności od zwyczajnego życia ",5

W pedagogice doceniono dotąd zabawę jako metodę podstawową przydatną do pracy przede wszystkim z dziećmi lub ewentualnie uzupełniającą pracę z młodzieżą zwłaszcza w formach poza szkolnych. Nazwiska autorów omawiających rolę zabawy wymienia L. Adamska w artykule "Animacyjna rola zabawy". Warto także podkreślić zasługi A.

Kamińskiego, który zabawie przypisał dużą rolę "we wzmacnianiu zainteresowań uczniów oraz wykorzystywał ją w pracy harcerskiej ".6

Tradycja stosowania zabaw w pracy z grupa jest więc dawna i czasami warto ja po prostu przypomnieć, ożywić, uchronić przed zapomnieniem .

Główne inspiracje teoretyczne czerpie pedagogika zabawy z psychologii humanistycznej, która przyjmuje założenia, że człowiek jest zdolny do wzrostu i rozwoju oraz posiada zdolności uczenia się w oparciu o własne doświadczenia.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMAG0162 (4) Maria Dłucik PROJEKT „SENIOR-SENIOROW1" JAKO FORMA AKTYWIZACJI OSÓB STARSZYCH
IMAG0164 (5) Projekt „Senior-seniorowi" jako forma aktywizacji osób starszych... na rzecz ich r
IMAG0166 (6) Projekt „$enior~seniorotoi~ jako forma aktywizacji osób starszych... t przesłanek relig
IMAG0168 (5) Projekt „Senior-seniorowi" jako forma aktywizacji osób starszych... mocy Społeczne
IMAG0170 (9) Projekt „Senior-seniorowi* jako forma aktywizacji osób starszych... tami seniorów, a w
IMAG0172 (10) Projekt „Senior-seniorowi* jako forma aktywizacji osób starszych... ^0je ograniczenia
66 (46) Adam AdamskiRuch, zabawa i muzyka jako czynniki aktywizujące osobowość dziecka Wstęp Człowie
Magdalena Czatczyńska-PodolskaARCHITEKTURAMIEJSCA ZABAWY Zabawa jako czynnik integracji(w) przestrze
Elżbieta Kędzior-NiczyporukPedagogika zabawy jako metodyka pracy z grupą Pedagogika zabawy to pomocn
10 Tadeusz Pateczny towym centrum zabawy. Zabawa jest nic tylko formą spędzania wolnego czasu to&nbs
Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna” A. Kamiński Teza: czas wolny jako forma

więcej podobnych podstron