2588001636

2588001636



164 ANNA BORAWSKA

specyficzne elementy kontaktów bezpośrednich z klientami (np. produktów bankowych wymagających interwencji specjalistów z centrali dla zapewnienia właściwego poziomu negocjacji z klientem oraz jego obsługi). W wyniku łącznego działania komunikacji inicjowanej przez centralę poprzez punkt sprzedaży i produkt klient podejmie decyzję o zakupie konkretnego produktu bankowego w danym banku.

Płatną formą prezentacji i popierania sprzedaży produktów jest reklama. Spełnia ona funkcję informacyjną (informuje o produkcie, sposobie i warunkach zakupu) oraz funkcję zachęcającą i nakłaniającą do określonego działania. Jej celem jest więc zbliżenie klienta do produktu. Nośnikami reklamy są: telewizja, radio, książki, ulotki, kino, afisze, ogłoszenia, upominki itp.

Dobór przekazu reklamowego, nośników reklamy, czasu trwania akcji reklamowej zależy od rodzaju, charakteru produktu oraz grupy adresatów. Budżet reklamy można ustalić w stosunku procentowym, np. od wielkości obrotów, zysków czy innych wielkości ekonomicznych. Wybór nośnika reklamy polega na znalezieniu najskuteczniejszego sposobu przekazu reklamy. Istotne znaczenie ma tu grupa klientów, do której adresowana jest reklama. Ponadto ważną rolę w kampanii reklamowej odgrywa jej rozłożenie w czasie. Zazwyczaj stosuje się reklamę skoncentrowaną w czasie, a następnie powtarza się ją dla przypomnienia.

Badanie skuteczności reklamy jest zadaniem trudnym i może przynieść większe efekty w odniesieniu do badań zasięgu jej oddziaływania niż do wpływu podjętych działań reklamowych na wyniki ekonomiczne banku. Efekty reklamy mogą bowiem być odroczone w czasie, a zmiany wyników ekonomicznych banku mogą być skutkiem także innych (poza reklamą) czynników.

Warto również wspomnieć o wyposażeniu banków jako elemencie promocji, a jednocześnie materialnej oznace, będącym składnikiem marketingu mix. Otóż odpowiednie urządzenie banku ułatwia i przyspiesza obsługę klientów. Odnosi się ono nie tylko do wykorzystania nowoczesnych systemów informatycznych, ale także do wyglądu sali bankowej, będącej miejscem pierwszych kontaktów klientów z bankiem. Elementy wyposażenia hali bankowej można ująć w różny sposób. Wyróżnia się trzy główne modele hali bankowej: model „zagrody”, „dżungli” i „portu”.

Model „zagrody” charakteryzuje się tym, że wszystkie stanowiska obsługi klientów znajdują się wzdłuż ścian hali bankowej, jak to uwidacznia rys. 1.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
156 ANNA BORAWSKA w sferze usług finansowych, czyli także dla działalności banków, do 4P dodano jesz
Biomateriał- materiał z którego można produkować urządzenia i elementy, mające bezpośredni kontakt z
DSC02848 (4) Elementy po transakcji pozwalają na przedłużenie kontaktów firmy z klientem
ANNA BORAWSKAMOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW JAKO ELEMENT SYSTEMU ZARZĄDZANIA NOWOCZESNĄ FIRMĄ „ Wybierz
168 ANNA BORAWSKA W bankowości zaobserwować można wzajemne oddziaływanie klient-per-sonel, ale też

więcej podobnych podstron