2749771595

2749771595



O istocie medialności młodego pokolenia 137

obejmującą cyfrowych tubylców (ang. digital natioes) oraz cyfrowych imigrantów (ang. digital immigrants)16. Dychotomia ta uwzględnia dwa odmienne sposoby funkqonowania we współczesnej sieciowej i medialnej rzeczywistości. Dla osób urodzonych po roku 1983 cyfrowy świat i dostępne w nim media są ich naturalnym środowiskiem życia, osoby starsze zaś, w tym nauczyciele, to przybysze z dawnego, odległego świata mediów analogowych, którzy muszą się uczyć funkq ono wania w nowej dla nich rzeczywistości. Ten bardzo niekorzystny i mający poważne konsekwenq'e rozziew między nauczycielami a ich uczniami można uznać za skrajny przejaw kultury prefiguratywnej, opisanej przez amerykańską socjolog zajmującą się antropologią kulturową - Margaret Mead (1901-1978)17.

W kulturze tej po raz pierwszy w dziejach ludzkości zmienia się kierunek przekazu wiedzy technicznej. Starszeństwo przestało być patentem na mądrość, bo nabyta wiedza życiowa nie jest już synonimem tej mądrości18. W wielu rozwiniętych krajach wnuki inspirują dziadków do fascynaqi komputerem, Internetem czy telefonem komórkowym i uczą ich posługiwania się tymi narzędziami. To odwrócenie tradycyjnych ról nauczyciela i ucznia jest swoistą inwersją pedagogiczną. Dorośli nie nadążają za zmianami, technologiczny świat jest zrozumiały tylko dla młodszego pokolenia, stąd kultura prefiguratywna nazywana jest kulturą zagadkowych dzieci19.

Narzucony arbitralnie przez M. Prensky'ego, wyznaczający nową stratyfikację społeczną, rok urodzenia może być dyskusyjny, szczególnie jeśli uwzględni się różnice w rozwoju technologicznym oraz kulturowym między poszczególnymi krajami. Znacznie istotniejsze są zatem specyficzne cechy cyfrowych tubylców. Nie znają oni świata bez komputerów, Internetu i telefonów komórkowych, sporadycznie odwiedzają tradycyjną bibliotekę, natomiast notorycznie używają Google lub innych wyszukiwarek. Jak mówią o sobie w Manifeście dzieci sieci:

16    Cyfrowi tubylcy i imigranci, <http://www.edunews.pl> [dostęp: 15.03.2012]; zob. też: M. Prensky, Digital Natiues, Digital Immigrants - A New Way To Look At Ourseloes and Our Kids, <http://www.marcprensky.com/> [dostęp: 15.03.2012]; M. Prensky, Digital Natiues, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently?, <http://www.marcprensky.com/> [dostęp: 15.03.2012].

17    M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.

18    K. Krzysztofek, Cyberopium dla cyfrowego ludu?, [w:] J. Kurczewski (red. nauk.), Wielka sieć. E-seje z socjologii Internetu, Wyd. „Trio", Warszawa 2006, s. 59.

19    M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium..., dz. cyt., s. 96.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
O istocie medialności młodego pokolenia 141 TELEWIZJA A MEDIALNOŚĆ MŁODEGO POKOLENIA Kluczowe znacze
O istocie medialności młodego pokolenia 143 [...] dzieci przed ukończeniem 4. roku życia nie powinny
O istocie medialności młodego pokolenia 145 O SIECIOWEJ WOLNOŚCI I ODPOWIEDZIALNOŚCI Wartością
O istocie medialności młodego pokolenia 147 Przykładem nadużywania internetowej wolności, oferowanej
O istocie medialności młodego pokolenia 149 Dzieci intemetu nie tylko tworzą nowe formy sztuki, ale
O istocie medialności młodego pokolenia 133 żuje się nieustanną zmiennością, niezdolnością do
O istocie medialności młodego pokolenia 135 wśród młodych ludzi symbolem zacofania, bywa niemal tożs
O istocie medialności młodego pokolenia 139 więcej niż 21 lat, które nie potrafią już żyć poza sieci
img006 Małgorzata MarcjanikPrzez grzeczność na skrótyO nonszalancji zachowań młodego pokolenia Przez
page0047 41 uwagę, że wyborni ci bakalarze nie mogą widać wpłynąć na moralność młodego pokolenia, bo
Kształtujemy świadomość historyczną wśród młodego pokolenia Za chwilą m.alo s.ę rozpociąc
PICT6105 192 cji młodego pokolenia”. Na takie pytanie nie możemy odpowiedzieć „tak", lub ..nie”
odpowiednio p. Maria Obrębska, przedstawicielka młodego pokolenia artystów polskich, w przedmowie do
CCF20120519028 otwartego i elastycznie reagującego na twórczy potencjał młodego pokolenia. Jeszcze
I w odmianach czasu smak jest 3 WSTĘP programem nauczania i wychowywania młodego pokolenia, rozwojem
strP 50 pedagogika, kluczowe zagadnienia filu/.yć nauce dopasowywania się ani uciskaniu młodego poko
RACHUNKOWOŚCI FINANSEOD INFORMACJI DO DECYZJI ZAINTERESOWANIA MŁODEGO POKOLENIA REDAKCJA NAUKOWA MAR

więcej podobnych podstron