ustawa o samorzadzie wojewodztwa


Dz.U.01.142.1590
USTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie województwa
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę
samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, nale\y przez
to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. 1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych
przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa nale\y wykonywanie zadań publicznych o
charakterze wojewódzkim, niezastrze\onych ustawami na rzecz organów administracji
rządowej.
Art. 3. Administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i pod
jednym zwierzchnikiem.
Art. 4. 1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i
gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru
lub kontroli oraz nie są organami wy\szego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Art. 5. 1. Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym
(w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu województwa.
2. (skreślony).
3. (skreślony).
4. (skreślony).
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
Art. 6. 1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie bud\etu.
2. Województwo ma osobowość prawną.
3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.
Art. 7. 1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut
województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 8. 1. W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe
jednostki organizacyjne oraz mo\e zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Województwo mo\e zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego
samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia
prowadzenia zadań publicznych.
3. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).
4. Porozumienia, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
Art. 8a. Województwa mogą sobie wzajemnie bądz innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 8b. 1. Województwa mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym równie\ z gminami i
powiatami.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z
dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), z tym
\e dla zało\enia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 zało\ycieli.
Art. 9. Samorząd województwa, na podstawie upowa\nień ustawowych, stanowi akty prawa
miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.
Art. 10. Odrębna ustawa określa siedziby władz samorządu województwa.
Art. 10a. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach wa\nych dla
województwa mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami województwa określa uchwała
sejmiku województwa.
Rozdział 2
Zakres działalności
Art. 11. 1. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą
w szczególności następujące cele:
1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej,
obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a tak\e pielęgnowanie i rozwijanie to\samości
lokalnej,
2) pobudzanie aktywności gospodarczej,
3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb
przyszłych pokoleń,
5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
2. Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji
zadań z zakresu u\yteczności publicznej,
4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli,
5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego,
zgodnie z zasadą zrównowa\onego rozwoju,
6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie
postępu technologicznego oraz innowacji,
7) wspieranie rozwoju kultury oraz ochrona i racjonalne wykorzystywanie dziedzictwa
kulturowego,
8) promocja walorów i mo\liwości rozwojowych województwa.
3. Strategia rozwoju województwa jest realizowana poprzez programy wojewódzkie.
4. Samorząd województwa mo\e w związku z realizacją strategii rozwoju województwa:
1) występować o wsparcie ze środków bud\etu państwa na realizację zadań zawartych w
programach wojewódzkich,
2) zawierać kontrakt wojewódzki z Radą Ministrów na podstawie odrębnej ustawy.
5. Wykonywanie zadań związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa
nale\y do samorządu województwa. Zasady finansowania rozwoju regionalnego oraz zródła
dochodów województwa w tym zakresie określają odrębne ustawy.
Art. 12. 1. Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i
realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z
samorządem gospodarczym i zawodowym,
2) administracją rządową, szczególnie z wojewodą,
3) innymi województwami,
4) organizacjami pozarządowymi,
5) szkołami wy\szymi i jednostkami naukowo-badawczymi.
6) (skreślony).
2. Wykonując zadania określone w ust. 1, samorząd województwa mo\e równie\
współpracować z organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza
sąsiednich.
Art. 12a. 1. Sejmik województwa określa zasady, tryb i harmonogram opracowania strategii
rozwoju województwa i programów wojewódzkich, uwzględniając w szczególności:
1) zadania poszczególnych organów województwa przy określaniu strategii rozwoju
województwa i programów wojewódzkich,
2) tryb i zasady współpracy z podmiotami wymienionymi w art. 12.
2. Uchwała sejmiku województwa dotycząca spraw wymienionych w ust. 1 podlega publikacji
w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 13. 1. W sferze u\yteczności publicznej województwo mo\e tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a tak\e mo\e przystępować do takich spółek.
2. Poza sferą u\yteczności publicznej województwo mo\e tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, je\eli działalność spółek
polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych słu\ących
rozwojowi województwa.
3. Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek
akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
Art. 14. 1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone
ustawami, w szczególności w zakresie:
1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wy\szego,
2) promocji i ochrony zdrowia,
3) kultury i ochrony jej dóbr,
4) pomocy społecznej,
5) polityki prorodzinnej,
6) modernizacji terenów wiejskich,
7) zagospodarowania przestrzennego,
8) ochrony środowiska,
9) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej,
10) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
11) kultury fizycznej i turystyki,
12) ochrony praw konsumentów,
13) obronności,
14) bezpieczeństwa publicznego,
15) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
2. Ustawy mogą określać sprawy nale\ące do zakresu działania województwa jako zadania z
zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.
3. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu
organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Rozdział 3
Władze samorządu województwa
Art. 15. Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.
Art. 15a. 1. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do
uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a
tak\e dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
Art. 16. 1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3.(1) W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich w
liczbie trzydziestu w województwach liczących do 2.000.000 mieszkańców oraz po trzech
radnych na ka\de kolejne rozpoczęte 500.000 mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa odrębna
ustawa.
Art. 17. W sprawie odwołania sejmiku województwa przed upływem kadencji rozstrzyga się
wyłącznie w drodze referendum wojewódzkiego.
Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa nale\y:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
a) statutu województwa,
b) zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń u\yteczności publicznej,
2) uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich,
3) uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
4) podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały bud\etowej,
5) podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego bud\etu
województwa, z zastrze\eniem, \e szczegółowość ta nie mo\e być mniejsza ni\ określona w
odrębnych przepisach,
6) uchwalanie bud\etu województwa,
7) określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z bud\etu
województwa,
8) (skreślony),
9) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania bud\etu województwa, sprawozdań finansowych
województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
10) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi
województwa z tytułu wykonania bud\etu województwa,
11) uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat
lokalnych,
12) podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym
jednostkom samorządu terytorialnego,
13) uchwalanie "Priorytetów współpracy zagranicznej województwa",
14) podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach
regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
15) wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia marszałka
województwa,
16) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu województwa, w tym w szczególności z
działalności finansowej i realizacji programów, o których mowa w pkt 2,
17) powoływanie i odwoływanie, na wniosek marszałka województwa, skarbnika
województwa, który jest głównym księgowym bud\etu województwa,
18) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich
rozwiązywania, a tak\e przystępowania do nich lub występowania z nich,
19) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obcią\ania nieruchomości oraz ich wydzier\awiania lub
wynajmowania na okres dłu\szy ni\ 3 lata, chyba \e przepisy szczególne stanowią inaczej;
do czasu określenia zasad zarząd mo\e dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
sejmiku województwa,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych po\yczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości po\yczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości po\yczek i poręczeń udzielanych
przez zarząd województwa w roku bud\etowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad
wnoszenia wkładów, a tak\e obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz wyposa\ania ich w majątek,
19a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
20) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrze\onych ustawami i statutem
województwa do kompetencji sejmiku województwa,
21) uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów
samorządu województwa.
Art. 19. 1. Uchwały sejmiku województwa zapadają zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym
imiennym, chyba \e przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. (skreślony).
3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z
przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
Art. 20. 1. Sejmik województwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz nie więcej
ni\ 3 wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku województwa nie mogą wchodzić w skład
zarządu województwa.
3. Zadaniem przewodniczącego sejmiku województwa jest wyłącznie organizowanie pracy
sejmiku oraz prowadzenie obrad sejmiku. Przewodniczący mo\e wyznaczyć do wykonywania
swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i
niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje
wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego sejmiku województwa następuje na
wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa, w trybie określonym w
ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, sejmik
województwa podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji, nie pózniej ni\ w ciągu
1 miesiąca od dnia zło\enia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia zło\enia
rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z
przyjęciem rezygnacji przez sejmik województwa z upływem ostatniego dnia miesiąca, w
którym powinna być podjęta uchwała.
Art. 21. 1. Sejmik województwa obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego
sejmiku w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak ni\ raz na kwartał. Do zawiadomienia o
zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Sejmik województwa mo\e wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną
większością głosów ustawowego składu sejmiku.
3. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa zwołuje przewodniczący sejmiku z
poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do sejmików
na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do sejmiku województwa.
4. Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w
ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku
wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do sejmiku
województwa.
5. Je\eli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania sejmiku,
pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji
organów jednostki samorządu terytorialnego.
6. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa do czasu wyboru
przewodniczącego sejmiku prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa przewodniczący
sejmiku obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia zło\enia wniosku. Wniosek o
zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 7 stosuje się przepis
ust. 2, z tym \e dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek marszałka województwa przewodniczący sejmiku województwa jest
obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbli\szej sesji sejmiku projekt uchwały, je\eli
wnioskodawcą jest zarząd województwa, a projekt wpłynął do sejmiku co najmniej 7 dni
przed dniem rozpoczęcia sesji sejmiku.
Art. 22. 1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie:
"Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego,
strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności
Ojczyzny, wspólnoty samorządowej województwa i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji
i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej".
Ślubowanie mo\e być zło\one z dodaniem zdania "Tak mi dopomó\ Bóg".
2. Odmowa zło\enia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji sejmiku województwa oraz radny, który uzyskał
mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest
obecny.
Art. 23. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej
województwa. Radny utrzymuje stałą więz z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w
szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców województwa postulaty i przedstawia
je organom województwa do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla
funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się równie\ do osób wchodzących w skład
zarządu niebędących radnymi.
3. Radny jest obowiązany brać udział w pracach organów samorządu województwa oraz
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub
desygnowany.
4.(2) Mandatu radnego województwa nie mo\na łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 24. 1. Radny nie mo\e wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z
województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, z
wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług
na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów
mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzier\awy, a tak\e innych
prawnych form korzystania z nieruchomości, je\eli najem, dzier\awa lub u\ytkowanie są
oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych.
2. Radny nie mo\e brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 1, je\eli
dotyczy to jego interesu prawnego.
3. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podró\y słu\bowych.
4. Do radnego województwa stosuje się odpowiednio przepisy art. 24e-24h ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).
5. Wysokość diet przysługujących radnemu nie mo\e przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie
półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie bud\etowej dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999
r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze bud\etowej oraz o zmianie niektórych
ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i
Nr 100, poz. 1080).
6. Sejmik województwa przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje
pełnione przez radnego.
7. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w
województwie, w którym uzyskał mandat.
8. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
sposób ustalania nale\ności z tytułu zwrotu kosztów podró\y słu\bowych radnych,
uwzględniając celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z
wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 25. 1. Z radnym nie mo\e być nawiązany stosunek pracy w urzędzie marszałkowskim w
tym województwie, w którym radny uzyskał mandat. Przepis ten nie dotyczy radnych
wybranych do zarządu województwa, z którymi stosunek pracy jest nawiązywany na
podstawie wyboru.
2.(3) Radny nie mo\e pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej oraz
jego zastępcy.
3. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest równoznaczne
ze zrzeczeniem się mandatu.
4. Zarząd województwa lub marszałek województwa nie mo\e powierzyć radnemu
województwa, w którym radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
Art. 26. 1. Radny, który przed uzyskaniem mandatu pozostawał w stosunku pracy w urzędzie
marszałkowskim lub był zatrudniony na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej
jednostki organizacyjnej w tym województwie, w którym uzyskał mandat, jest obowiązany
zło\yć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów
przez właściwy organ wyborczy, przed zło\eniem ślubowania, o którym mowa w art. 22 ust.
1.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania
mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy.
Stosunek pracy nawiązany na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia
urlopu bezpłatnego, przedłu\a się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej przejętej lub utworzonej przez województwo w czasie
kadencji termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub
utworzenia tej jednostki.
5. Niezło\enie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze
zrzeczeniem się mandatu.
6. Po wygaśnięciu mandatu radnego w trybie ust. 2, urząd marszałkowski lub wojewódzka
samorządowa jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub
równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie
radny otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Radny jest obowiązany
zgłosić gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 27. 1. Pracodawca jest obowiązany zwalniać radnego od pracy zawodowej w celu
umo\liwienia radnemu brania udziału w pracach sejmiku województwa i jego komisji oraz
zarządu województwa.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody sejmiku województwa,
którego radny jest członkiem. Sejmik województwa odmówi zgody na rozwiązanie stosunku
pracy z radnym, je\eli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z
wykonywaniem mandatu przez tego radnego.
Art. 28. 1. Sejmik województwa mo\e powoływać ze swojego grona stałe i dorazne komisje
do wykonywania określonych zadań.
2. Statut województwa określa przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące składu,
organizację wewnętrzną i tryb pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa.
Art. 29. Radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w statucie
województwa.
Art. 30. 1. Sejmik województwa kontroluje działalność zarządu województwa oraz
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję
rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
Członkostwa w komisji rewizyjnej nie mo\na łączyć z funkcjami marszałka województwa,
przewodniczącego i wiceprzewodniczących sejmiku województwa oraz radnych będących
członkami zarządu województwa.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie bud\etu i występuje z wnioskiem do sejmiku
województwa w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa.
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Art. 31. 1. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa.
2. W skład zarządu województwa, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa jako
jego przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie.
3.(4) Członkostwa w zarządzie województwa nie mo\na łączyć z członkostwem w organie
innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a
tak\e z mandatem posła i senatora.
4. Uchwały zarządu województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba \e przepisy
ustawy stanowią inaczej.
5. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos marszałka województwa.
Art. 32. 1. Sejmik województwa wybiera zarząd województwa, w tym marszałka
województwa i nie więcej ni\ 2 wicemarszałków, w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia
wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.
2. Sejmik województwa wybiera marszałka województwa bezwzględną większością głosów
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
3. Sejmik województwa wybiera wicemarszałków oraz pozostałych członków zarządu na
wniosek marszałka zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. Marszałek, wicemarszałkowie i pozostali członkowie zarządu województwa mogą być
wybrani spoza składu sejmiku województwa.
5. Do członków zarządu województwa wybranych spoza składu sejmiku województwa
stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ust. 1, 2 i 4.
Art. 33. 1. Je\eli sejmik województwa nie dokona wyboru zarządu województwa w terminie
określonym w art. 32 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
2. Informację o rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1 wojewoda
podaje do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu i ogłasza, w formie
obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Po rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1 przeprowadza się
wybory przedterminowe.
4. Do czasu wyboru zarządu przez nowy sejmik Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która w tym okresie pełni
funkcję organów samorządu województwa.
5. Je\eli sejmik województwa wybrany w wyniku wyborów przedterminowych, o których
mowa w ust. 3, nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 32 ust. 1, ulega
rozwiązaniu z mocy prawa. Informację o rozwiązaniu sejmiku podaje się do wiadomości w
trybie określonym w ust. 2.
6. W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych. Do
dnia wyboru sejmiku województwa na kolejną kadencję oraz wyboru zarządu województwa
zadania i kompetencje organów samorządu województwa przejmuje komisarz rządowy
ustanowiony przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej.
7. Organy województwa ulegają rozwiązaniu z mocy prawa równie\ w przypadkach
określonych w art. 197 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 5 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr
160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971).
8. W przypadku zmian w podziale terytorialnym państwa, których skutki określa art. 197 ust.
3 i 5 ustawy, o której mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2-6 z
uwzględnieniem zasady, \e osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów województwa,
wyznacza się dla ka\dego z województw powstałych w wyniku zmian w podziale
terytorialnym państwa.
Art. 34. 1. Uchwała sejmiku województwa w sprawie nieudzielenia zarządowi województwa
absolutorium jest równoznaczna ze zło\eniem wniosku o odwołanie zarządu województwa,
chyba \e po zakończeniu roku bud\etowego zarząd województwa został odwołany z innej
przyczyny.
1a. Uchwałę w sprawie absolutorium sejmik województwa podejmuje bezwzględną
większością głosów ustawowego składu sejmiku województwa.
2. Sejmik województwa rozpoznaje sprawę odwołania zarządu województwa z przyczyny
określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej ni\ po upływie 14 dni od podjęcia
uchwały o nieudzieleniu zarządowi województwa absolutorium.
3. Sejmik województwa, po zapoznaniu się z wnioskiem komisji rewizyjnej i opinią
regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały sejmiku województwa o nieudzieleniu
zarządowi województwa absolutorium, mo\e odwołać zarząd województwa większością co
najmniej 3/5 głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. (skreślony).
Art. 35. (skreślony).
Art. 36. (skreślony).
Art. 37. 1. Sejmik województwa mo\e odwołać marszałka województwa z innej przyczyny ni\
nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny
odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Odwołanie marszałka województwa następuje większością co najmniej 3/5 głosów
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania sejmik
województwa przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji
po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak ni\ po upływie 1
miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Je\eli wniosek o odwołanie marszałka województwa
nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie mo\e być zgłoszony
nie wcześniej ni\ po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.
4. Odwołanie marszałka województwa albo zło\enie przez niego rezygnacji jest,
odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu województwa albo zło\eniem
rezygnacji przez cały zarząd województwa.
5. Sejmik województwa mo\e na uzasadniony wniosek marszałka województwa odwołać
poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
Art. 38. 1. W przypadku zło\enia rezygnacji przez marszałka województwa jej przyjęcie
następuje zwykłą większością głosów.
2. W przypadku rezygnacji marszałka województwa sejmik województwa na najbli\szej sesji
podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z
upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja sejmiku województwa, o której
mowa w ust. 2.
Art. 39. 1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu sejmik województwa
dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 32, odpowiednio, w ciągu
3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania
wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia
rezygnacji, przepisy art. 33 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym, sejmik
województwa dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia
odwołania.
3. Odwołany zarząd województwa lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe
obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Sejmik
województwa mo\e zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.
4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku zło\enia rezygnacji
przez cały zarząd.
Art. 40. 1. W przypadku zło\enia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka
niebędącego jego przewodniczącym, sejmik województwa podejmuje uchwałę o przyjęciu
rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów,
nie pózniej ni\ w ciągu 1 miesiąca od dnia zło\enia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez sejmik województwa uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest
równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.
3. W przypadku zło\enia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego
przewodniczącym marszałek województwa obowiązany jest, najpózniej w ciągu 1 miesiąca
od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić
sejmikowi województwa nową kandydaturę na członka zarządu.
Art. 41. 1. Zarząd województwa wykonuje zadania nale\ące do samorządu województwa,
niezastrze\one na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych.
2. Do zadań zarządu województwa nale\y w szczególności:
1) wykonywanie uchwał sejmiku województwa,
2) gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów
posiadanych przez województwo,
3) przygotowywanie projektu i wykonywanie bud\etu województwa,
4) przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania
przestrzennego i programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie,
5) organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z
międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi,
6) kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych
jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników,
7) uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.
3. Zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa.
Art. 42. Po upływie kadencji sejmiku województwa zarząd województwa działa do dnia
wyboru nowego zarządu województwa.
Art. 43. 1. Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu
marszałkowskiego, kieruje bie\ącymi sprawami województwa oraz reprezentuje
województwo na zewnątrz.
2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagro\eniem interesu
publicznego, zagra\ających bezpośrednio zdrowiu i \yciu oraz w sprawach mogących
spowodować znaczne straty materialne marszałek województwa podejmuje niezbędne
czynności nale\ące do właściwości zarządu województwa. Czynności podjęte w tym trybie
wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbli\szym posiedzeniu zarządu
województwa.
3. Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem
słu\bowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych.
Art. 44. 1. Sejmik województwa powołuje i odwołuje skarbnika województwa (głównego
księgowego bud\etu województwa), na wniosek marszałka województwa, bezwzględną
większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w
głosowaniu tajnym.
2. Skarbnik województwa uczestniczy w pracach oraz obradach zarządu województwa i
sejmiku województwa z głosem doradczym.
Art. 45. 1. Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu
marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub
wojewódzkich osób prawnych.
2. Status prawny pracowników samorządu województwa określa odrębna ustawa.
Art. 46. 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje
marszałek województwa, je\eli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Marszałek województwa mo\e upowa\nić wicemarszałków, pozostałych członków zarządu
województwa, pracowników urzędu marszałkowskiego oraz kierowników wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu decyzji, o których
mowa w ust. 1.
2a. Decyzje wydane przez zarząd województwa w sprawach z zakresu administracji
publicznej podpisuje marszałek. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu,
którzy brali udział w wydaniu decyzji.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 1, słu\y odwołanie do samorządowego kolegium
odwoławczego, a w sprawach powierzonych na podstawie porozumienia z wojewodą - do
właściwego ministra.
4. Prezes Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, instrukcję kancelaryjną dla
organów samorządu województwa, określającą zasady i tryb wykonywania czynności
kancelaryjnych w urzędzie marszałkowskim w celu zapewnienia jednolitego sposobu
tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich
uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.
Rozdział 4
Mienie samorządu województwa
Art. 47. 1. Mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez
województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.
2. Wojewódzkimi osobami prawnymi, poza województwem, są samorządowe jednostki
organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które
mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez województwo.
3. Województwo jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które
dotyczą mienia województwa nienale\ącego do innych wojewódzkich osób prawnych.
Art. 48. Nabycie mienia województwa następuje na zasadach określonych w Kodeksie
cywilnym i innych ustawach, a tak\e w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz
mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach
określonych w niniejszej ustawie.
Art. 49. 1. Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa
będącego we władaniu państwowych osób prawnych, słu\ącego realizacji zadań
województwa, w szczególności określonych w art. 14, następuje na podstawie decyzji
administracyjnej wojewody wydawanej z urzędu, z zastrze\eniem art. 50.
2. Organem odwoławczym od decyzji, o której mowa w ust. 1, jest minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa.
3. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym decyzja o jego przekazaniu
stała się ostateczna.
Art. 50. 1. Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa
będącego we władaniu państwowych osób prawnych, słu\ącego wykonywaniu zadań
gospodarczych przekraczających zakres u\yteczności publicznej, mo\e nastąpić na wniosek
zarządu województwa, je\eli mienie to słu\yć ma realizacji strategii rozwoju województwa i
wojewódzkich programów, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń
reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia.
2. Przekazanie mienia określonego w ust. 1 następuje nieodpłatnie, w trybie właściwym dla
przenoszenia nabywanych praw, z tym \e przekazanie własności i innych praw do rzeczy
następuje na podstawie ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
3. Odmowa przekazania mienia, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze ostatecznej
decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Art. 51. 1. Nabycie przekazywanego mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa
będącego we władaniu państwowych osób prawnych następuje wraz z obcią\eniami, które
powinny być ujawnione w decyzji o przekazaniu.
2. Ujawnienie obcią\eń nie narusza praw osób trzecich.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do zobowiązań Skarbu Państwa oraz państwowych
osób prawnych, wynikających z działalności organów i instytucji władających przekazywanym
mieniem, powstałych przed dniem jego przejęcia przez województwo.
Art. 52. Przekazanie mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we
władaniu państwowych osób prawnych województwu jest wolne od podatków i opłat.
Art. 53. Do postępowania w sprawie przekazania mienia, w drodze decyzji, stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego .
Art. 54. 1. Ostateczna decyzja o przekazaniu województwu praw, które są lub mogą być
ujawnione w księdze wieczystej, stanowi podstawę wpisu w księdze.
2. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat sądowych.
Art. 55. Prawa majątkowe województwa, nienale\ące do innych wojewódzkich osób
prawnych, wykonuje zarząd województwa.
Art. 56. 1. Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych niemających
osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez
zarząd województwa.
2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda, w formie
uchwały, zarządu województwa.
Art. 57. 1. Oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa wraz z
członkiem zarządu województwa, chyba \e statut województwa stanowi inaczej.
2. Sejmik województwa mo\e udzielić marszałkowi upowa\nienia do składania jednoosobowo
oświadczeń woli, innych ni\ przewidywane w statucie województwa.
3. Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pienię\ne, wymaga do jej skuteczności
kontrasygnaty głównego księgowego bud\etu województwa lub osoby przez niego
upowa\nionej.
4. Główny księgowy bud\etu województwa, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej
jednak na pisemne polecenie marszałka województwa, informując równocześnie o tym
sejmik województwa oraz regionalną izbę obrachunkową.
5. Zarząd województwa mo\e upowa\nić pracowników urzędu marszałkowskiego do
składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bie\ącej działalności województwa.
Art. 58. 1. Wojewódzkie osoby prawne samodzielnie decydują, w granicach ustaw, o
sposobie wykonywania nale\ących do nich praw majątkowych, z tym \e nieodpłatne
rozporządzenie mieniem oraz zbycie:
1) nieruchomości słu\ącej do powszechnego u\ytku lub bezpośredniego zaspokajania potrzeb
publicznych,
2) przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub
przyrodniczą
- wymaga zgody, w formie uchwały, zarządu województwa.
2. Zgody zarządu województwa wymaga tak\e zmiana przeznaczenia składników mienia
określonego w ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Uchwały zarządu województwa, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają nadzorowi, o
którym mowa w rozdziale 7 ustawy.
Art. 59. 1. W przypadku zbycia przez województwo lub inną wojewódzką osobę prawną
przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub
przyrodniczą Skarbowi Państwa przysługuje prawo pierwokupu lub wykupu wykonywane na
zasadach określonych w Kodeksie cywilnym .
2. Mienie nabyte nieodpłatnie od Skarbu Państwa podlega, w przypadkach określonych w
ust. 1, zwrotowi na jego rzecz, je\eli uprawniony organ państwowy wystąpi z \ądaniem
zwrotu.
Art. 60. Województwo nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych wojewódzkich
osób prawnych, chyba \e przepis szczególny stanowi inaczej. Inne wojewódzkie osoby
prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania województwa.
Rozdział 5
Finanse samorządu województwa
Art. 61. 1. Bud\et województwa jest podstawą samodzielnej gospodarki finansowej
województwa.
2. Bud\et województwa jest planem finansowym obejmującym:
1) planowane dochody i wydatki województwa,
2) zródła sfinansowania deficytu bud\etowego,
3) przeznaczenie nadwy\ki bud\etowej,
4) wydatki związane z wieloletnimi programami, w tym w szczególności inwestycyjnymi, z
wyodrębnieniem wydatków na finansowanie ka\dego z programów.
Art. 62. Zamieszczenie w bud\ecie województwa wydatków na określone cele nie stanowi
podstawy zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec województwa.
Art. 63. 1. Bud\et województwa jest uchwalany jako część uchwały bud\etowej na rok
kalendarzowy, zwany dalej "rokiem bud\etowym".
2. Sejmik województwa ustala tryb prac nad projektem uchwały bud\etowej, określając w
szczególności:
1) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem bud\etu województwa,
2) obowiązki wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w toku prac nad
projektem bud\etu województwa,
3) wymaganą przez sejmik województwa szczegółowość projektu,
4) materiały informacyjne, które zarząd województwa powinien przedstawić sejmikowi
województwa, przedkładając projekt uchwały bud\etowej.
Art. 64. 1. Uchwała bud\etowa województwa składa się z bud\etu województwa, ustaleń
dotyczących spraw, które, na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70,
poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr
95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46,
poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116 i Nr 125,
poz. 1368), pozostawiono do uchwały sejmiku województwa, oraz spraw wskazanych przez
sejmik województwa w uchwale, o której mowa w art. 63 ust. 2.
2. Uchwała bud\etowa mo\e obejmować wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne,
je\eli:
1) dla ka\dego programu wieloletniego zostały przez sejmik województwa odrębnie
określone:
a) nazwa programu, jego cel i zadania, które będą finansowane z bud\etu województwa,
b) jednostka organizacyjna wykonująca program lub te\ koordynująca wykonywanie
programu,
c) okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,
d) wysokość wydatków w poszczególnych latach realizacji programu,
2) kolejne uchwały bud\etowe będą obejmować nakłady na uruchomiony program w
wysokości umo\liwiającej jego terminowe zakończenie,
3) zmiana kwot wydatków na realizację programu mo\e być wyłącznie skutkiem odrębnych
uchwał sejmiku województwa zmieniających zakres wykonywania tego programu lub
wstrzymujących jego wykonywanie.
Art. 65. 1. Uchwałę bud\etową województwa podejmuje się przed rozpoczęciem roku
bud\etowego.
2. W przypadku nieuchwalenia bud\etu w terminie wskazanym w ust. 1, do czasu uchwalenia
bud\etu przez sejmik województwa, jednak nie pózniej ni\ do 31 marca roku bud\etowego,
podstawą gospodarki bud\etowej jest projekt bud\etu przedło\ony sejmikowi województwa.
3. (skreślony).
4. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium bud\etowym,
sejmik województwa mo\e uchwalić prowizorium bud\etowe województwa na okres objęty
prowizorium bud\etowym państwa.
Art. 66. 1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu bud\etu województwa, a
tak\e inicjatywa w sprawie zmian tego bud\etu, nale\ą do wyłącznej kompetencji zarządu
województwa.
2. Zarząd województwa przygotowuje i przedstawia sejmikowi województwa, nie pózniej ni\
15 listopada roku poprzedzającego rok bud\etowy:
1) projekt bud\etu województwa uwzględniający zasady ustawy , o której mowa w art. 64
ust. 1, oraz ustalenia sejmiku województwa, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3,
2) projekt ustaleń uchwały bud\etowej, o których mowa w art. 64 ust. 1,
3) materiały informacyjne określone przez sejmik województwa w uchwale bud\etowej.
3. Bez zgody zarządu województwa sejmik województwa nie mo\e wprowadzić w projekcie
bud\etu województwa zmian powodujących zwiększenie wydatków i jednoczesne
zwiększenie deficytu projektowanego bud\etu województwa albo zmian powodujących
zwiększenie przewidywanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia nowych zródeł
dochodów.
Art. 67. 1. Dochody własne stanowią zasadnicze zródło finansowania zadań województwa.
2. Dochodami własnymi województwa są:
1) udziały w podatkach stanowiących dochód bud\etu państwa w wysokości określonej
odrębną ustawą,
2) dochody z majątku województwa,
3) spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa,
4) dochody uzyskiwane przez jednostki bud\etowe województwa oraz wpłaty innych
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych,
5) odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, o których mowa w pkt 1,
6) inne dochody własne uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
3. Przekazanie województwu, w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia
koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów, o
których mowa w ust. 2 pkt 1 i 6.
Art. 68. Dochodami województwa mogą być:
1) subwencja wyrównawcza z bud\etu państwa,
2) dotacje celowe z bud\etu państwa i państwowych funduszy celowych na zadania
wykonywane przez województwo,
3) dotacje celowe z bud\etu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej
wykonywane przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organami
administracji rządowej,
4) dotacje celowe z bud\etów gmin lub powiatów na zadania z zakresu tych jednostek
samorządu terytorialnego wykonywane przez województwo na podstawie porozumień
zawartych z organem gminy lub powiatu,
5) inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 69. Wysokość łącznej kwoty subwencji wyrównawczej oraz zasady i kryteria jej rozdziału
określa odrębna ustawa.
Art. 70. 1. Za prawidłowe wykonanie bud\etu województwa odpowiada zarząd województwa.
2. Zarządowi województwa przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale bud\etowej kwotach
wydatków, w ramach upowa\nień udzielanych przez sejmik województwa,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upowa\nień udzielanych przez sejmik
województwa,
3) dokonywania wydatków bud\etowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w bud\ecie województwa,
5) dysponowania rezerwami bud\etu województwa,
6) blokowania środków bud\etowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 71. 1. Zasady zaciągania przez organ samorządu województwa kredytów i po\yczek na
pokrywanie występujących w ciągu roku bud\etowego niedoborów lub na sfinansowanie
wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych rocznych dochodach określa odrębna
ustawa.
2. Zasady emisji obligacji województwa określa odrębna ustawa.
Art. 72. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji samorządu
województwa jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany między innymi przez:
1) zachowanie jawności debaty bud\etowej,
2) opublikowanie uchwały bud\etowej oraz sprawozdań z wykonania bud\etu województwa,
3) przedstawianie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z bud\etu
województwa,
4) (skreślony).
Art. 73. (skreślony).
Art. 74. Dyspozycja środkami pienię\nymi województwa jest oddzielona od jej kasowego
wykonania.
Rozdział 6
Współpraca zagraniczna
Art. 75. Sejmik województwa uchwala "Priorytety współpracy zagranicznej województwa",
określające:
1) główne cele współpracy zagranicznej,
2) priorytety geograficzne przyszłej współpracy,
3) zamierzenia co do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń regionalnych.
Art. 76. 1. Współpraca województwa ze społecznościami regionalnymi innych państw
prowadzona jest zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego
międzynarodowymi zobowiązaniami, w granicach zadań i kompetencji województwa.
2. Województwo uczestniczy w działalności międzynarodowych instytucji regionalnych oraz
jest w nich reprezentowane na zasadach określonych w porozumieniu zawartym przez
ogólnokrajowe organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego.
3. Zasady przystępowania województwa do międzynarodowych zrzeszeń społeczności
lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Art. 77. 1. "Priorytety współpracy zagranicznej województwa" mogą być uchwalane oraz
inicjatywy zagraniczne województwa, w tym w szczególności projekty umów o współpracy
regionalnej, mogą być podejmowane za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów
ustawowego składu sejmiku województwa.
3. Uchwała oraz zawarte umowy o współpracy regionalnej, o których mowa w ust. 1,
przesyłane są przez marszałka województwa do ministra właściwego do spraw zagranicznych
oraz ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością samorządu województwa
Art. 78. 1. Nadzór nad działalnością samorządu województwa sprawuje Prezes Rady
Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
2. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność województwa tylko w przypadkach
określonych ustawami.
Art. 79. Nadzór nad wykonywaniem zadań województwa jest sprawowany na podstawie
kryterium zgodności z prawem.
Art. 80. Organy nadzoru mają prawo \ądania informacji i danych, dotyczących organizacji i
funkcjonowania województwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień
nadzorczych.
Art. 80a. 1. Je\eli prawo uzale\nia wa\ność rozstrzygnięcia organu samorządu województwa
od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska
przez ten organ powinno nastąpić nie pózniej ni\ w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego
rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrze\eniem ust. 2.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, je\eli zatwierdzenie, uzgodnienie lub
zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
3. Je\eli organ, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie zajmie stanowiska w sprawie,
rozstrzygnięcie uwa\a się za przyjęte w brzmieniu przedło\onym przez województwo, z
upływem terminu określonego w ust. 1 lub 2.
4. Do zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy samorządu województwa
rozstrzygnięć innych organów przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Art. 81. Marszałek województwa przedstawia wojewodzie uchwały sejmiku województwa
oraz uchwały zarządu województwa podlegające nadzorowi w ciągu 7 dni od dnia ich
podjęcia. W tym samym terminie marszałek województwa przedstawia regionalnej izbie
obrachunkowej uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
Art. 82. 1. Uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest niewa\na. O
niewa\ności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłu\szym
ni\ 30 dni od dnia doręczenia uchwały w trybie określonym w art. 81.
2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia niewa\ności uchwały
lub w toku tego postępowania, mo\e wstrzymać jej wykonanie.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uchwały o zaskar\eniu rozstrzygnięcia nadzorczego do
sądu administracyjnego.
4. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz
pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
5. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza niewa\ności
uchwały, ograniczając się do wskazania, i\ uchwałę wydano z naruszeniem prawa.
6. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 82a. 1. Stwierdzenie przez organ nadzoru niewa\ności uchwały organu samorządu
województwa wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem
niewa\ności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały o zaskar\eniu rozstrzygnięcia nadzorczego do
sądu administracyjnego.
Art. 82b. W przypadku zło\enia przez organ samorządu województwa skargi na
rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie pózniej ni\ w ciągu 30
dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 82c. 1. Po upływie terminu wskazanego w art. 82 ust. 1, organ nadzoru nie mo\e we
własnym zakresie stwierdzić niewa\ności uchwały organu samorządu województwa. W tym
przypadku organ nadzoru mo\e zaskar\yć uchwałę do sądu administracyjnego.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu
wykonania uchwały nale\y do sądu.
Art. 83. 1. Nie stwierdza się niewa\ności uchwały organu samorządu województwa po
upływie jednego roku od dnia jej podjęcia, chyba \e uchybiono obowiązkowi przedło\enia
uchwały w terminie określonym w art. 81, albo je\eli uchwała jest aktem prawa
miejscowego.
2. Je\eli nie stwierdzono niewa\ności uchwały z powodu upływu terminu określonego w ust.
1, a istnieją przesłanki stwierdzenia niewa\ności, sąd administracyjny orzeka o niezgodności
uchwały z prawem. Uchwała taka traci moc prawną z dniem orzeczenia o jej niezgodności z
prawem. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego
orzeczenia stosuje się odpowiednio.
Art. 84. 1. W razie powtarzającego się naruszenia przez sejmik województwa Konstytucji lub
ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, mo\e w drodze uchwały rozwiązać sejmik
województwa. Rozwiązanie sejmiku województwa równoznaczne jest z rozwiązaniem
wszystkich organów samorządu województwa. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej wyznacza wówczas osobę, która do czasu
wyborów nowych organów samorządu województwa pełni funkcję tych organów.
2. Je\eli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się zarząd
województwa, wojewoda wzywa sejmik województwa do zastosowania niezbędnych
środków, a je\eli wezwanie to nie odnosi skutku - za pośrednictwem ministra właściwego do
spraw administracji publicznej - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o
rozwiązanie zarządu województwa. W razie rozwiązania zarządu, do czasu wyboru nowego
zarządu, funkcje zarządu pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 85. 1. W razie nierokującego szybkiej poprawy i przedłu\ającego się braku skuteczności
w wykonywaniu zadań publicznych przez organy samorządu województwa Prezes Rady
Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, mo\e zawiesić
organy samorządu województwa i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do 2 lat, nie
dłu\ej jednak ni\ do wyboru zarządu województwa przez sejmik województwa nowej
kadencji.
2. Ustanowienie zarządu komisarycznego mo\e nastąpić po uprzednim przedstawieniu
zarzutów organom samorządu województwa i wezwaniu ich do niezwłocznego
przedstawienia programu poprawy sytuacji województwa.
3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony
za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencje organów samorządu
województwa z dniem powołania.
Art. 86. 1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące województwa, w tym
rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 84 ust. 2 i art. 85 ust. 1, a tak\e stanowisko zajęte w
trybie art. 80a, podlegają zaskar\eniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z
prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.
2. Do zło\enia skargi jest uprawnione województwo. Podstawą wniesienia skargi jest
uchwała sejmiku województwa.
2a. Do zło\enia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały sejmiku
województwa, doręczone po upływie kadencji sejmiku, uprawniony jest sejmik województwa
następnej kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego sejmiku.
3. Do zło\enia skargi uprawnione jest województwo, którego interes prawny, uprawnienie
albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu,
który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
4. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne po upływie terminu przewidzianego na
wniesienie skargi albo z dniem oddalenia skargi lub odrzucenia jej przez sąd.
Art. 86a. 1. Je\eli sejmik województwa, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów art.
190 ust. 2 i art. 194 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 33 ust. 7, oraz art. 5 pkt 2 ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz.
1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306) w zakresie dotyczącym
wygaśnięcia mandatu radnego lub odwołania ze stanowiska członka zarządu województwa i
skarbnika województwa, nie podejmuje uchwały, wojewoda wzywa sejmik województwa do
podjęcia uchwały w terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po
powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie
zastępcze.
3. Przepisy art. 86 stosuje się odpowiednio.
Art. 87. Postępowania sądowe, o których mowa w art. 82 i 86, są wolne od opłat sądowych.
Art. 88. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do decyzji indywidualnych w
sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawanych przez organy samorządu
województwa. Kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę
sprawowaną przez sąd określają przepisy odrębne.
Art. 88a. W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie stosuje się przepisu art.
34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr
74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 106, poz. 679, Nr 114, poz.
739 i Nr 144, poz. 971, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 75, poz. 853, z 2000 r. Nr
2, poz. 5, Nr 48, poz. 552, Nr 60, poz. 704 i Nr 91, poz. 1008 oraz z 2001 r. Nr 49, poz. 508 i
509, Nr 98, poz. 1070 i Nr 101, poz. 1113).
Rozdział 8
Akty prawa miejscowego stanowionego przez samorząd województwa
Art. 89. 1. Na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upowa\nień udzielonych w innych
ustawach i w ich granicach sejmik województwa stanowi akty prawa miejscowego
obowiązujące na obszarze województwa lub jego części.
2. Przewodniczący sejmiku województwa podpisuje akty prawa miejscowego, przyjęte przez
sejmik województwa, niezwłocznie po ich uchwaleniu i kieruje je do publikacji w
wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym podlega tak\e uchwała bud\etu
województwa oraz sprawozdanie z wykonania bud\etu województwa.
4. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego
dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 i z 2001 r. Nr 46,
poz. 499).
5. (skreślony).
Art. 90. 1. Ka\dy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przepisem aktu
prawa miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, mo\e - po
bezskutecznym wezwaniu organu samorządu województwa, który wydał przepis, do
usunięcia naruszenia - zaskar\yć przepis do sądu administracyjnego.
2. (skreślony).
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, je\eli w sprawie orzekał ju\ sąd administracyjny i skargę
oddalił.
4. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania
spraw w postępowaniu administracyjnym.
Art. 91. 1. Przepisy art. 90 stosuje się odpowiednio, gdy organ samorządu województwa nie
wykonuje czynności nakazanych prawem albo, przez podejmowane czynności prawne lub
faktyczne, narusza prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny mo\e nakazać organowi
nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skar\ącego.
Rozdział 9
Przepis końcowy
Art. 92. Ustawa wchodzi w \ycie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
1) W brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie
ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o
administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz.U.01.45.497), która weszła w \ycie z dniem 30 maja 2001 r. Do końca kadencji sejmików
województw, w czasie której weszła w \ycie wy\ej wymieniona ustawa, art. 16 ust. 3 ma
zastosowanie w brzmieniu:
"3. W skład sejmiku województwa wchodzą radni, wybierani w wyborach bezpośrednich, w
liczbie określonej w odrębnej ustawie."
2) W brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 14 lit. c) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o
zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie
województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz.U.01.45.497), która weszła w \ycie z dniem 30 maja 2001 r. Do końca kadencji
sejmików województw, w czasie której weszła w \ycie wy\ej wymieniona ustawa, art. 23 ust.
4 ma zastosowanie w brzmieniu:
"4. Mandatu radnego województwa nie mo\na łączyć z:
1) mandatem radnego powiatu i gminy,
2) funkcją wojewody i wicewojewody,
3) zatrudnieniem na stanowiskach urzędniczych w urzędach rządowej administracji
zespolonej i niezespolonej na obszarze województwa."
3) W brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 15 lit. a) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o
zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie
województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz.U.01.45.497), która weszła w \ycie z dniem 30 maja 2001 r. Do końca kadencji
sejmików województw, w czasie której weszła w \ycie wy\ej wymieniona ustawa, art. 25 ust.
2 ma zastosowanie w brzmieniu:
"2. Przepis ust. 1 dotyczy tak\e stanowiska kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki
organizacyjnej, bez względu na rodzaj umowy lub innych aktów, na których podstawie
nawiązany został z radnym stosunek pracy."
4) W brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 16 lit. b) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o
zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie
województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz.U.01.45.497), która weszła w \ycie z dniem 30 maja 2001 r. Do końca kadencji
sejmików województw, w czasie której weszła w \ycie wy\ej wymieniona ustawa, art. 31 ust.
3 ma zastosowanie w brzmieniu:
"3. Członkostwa zarządu województwa nie mo\na łączyć z członkostwem w organach gminy i
powiatu, z zatrudnieniem w administracji rządowej oraz z mandatem posła lub senatora."


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ustawa o samorządzie wojewódzkim
Ustawa o samorządzie wojewódzkim
Ustawa o samorzadzie wojewodztwa
ustawa o samorzadzie wojewĂłdztwa
Ustawa o samorządzie wojewódzkim
ustawa o samorzadzie WOJEWÓDZTWA
Ustawa o samorządzie województwa
USTAWA o samorządzie wojewódzkim
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa
Ustawa o samorządzie gminnym 2
Ustawa o samorządzie pielegniarki i położnej
ustawa o samorzadzie gminnym
Ustawa o samorządzie gminnym
Ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych

więcej podobnych podstron