5033108726

5033108726



Podstawa programowa | Matematyka wokół nas

2)    dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie, a także za pomocą kalkulatora;

3)    mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową pisemnią w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);

4)    wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych;

5)    stosuje wygodne dla niego sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia;

6)    porównuje różnicowo i ilorazowo liczby naturalne;

7)    rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez: 2,3, 5,

9,10,100;

8)    rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności;

9)    rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;

10)    oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych;

11)    stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

12)    szacuje wyniki działań.

3.    Liczby całkowite. Uczeń:

1)    podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;

2)    interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej;

3)    oblicza wartość bezwzględną;

4)    porównuje liczby całkowite;

5)    wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.

4.    Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń;

1)    opisujeczęść daną całości za pomocą ułamka;

2)    przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek;

3)    skraca i rozszerza ułamki zwykłe;

4)    sprowadza ułamki zwykłedo wspólnego mianownika;

5)    przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie;

6)    zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;

7)    zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbową;

8)    zapisuje ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego;

9)    zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb: 10, 100, 1000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora);

10)    zapisuje ułamki zwykłe o mianownikach innych niż wymienione w pkt 9 w postaci rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego (z użyciem trzech kropek po ostatnią cyfrze), dzieląc licznik przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora;

11)    zaokrągla ułamki dziesiętne;

12)    porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).

5.    Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

1)    dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłeo mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;

2)    dodaje, odąmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne wpamięd (w najprostszych przykładach), pi sannie i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);

3)    wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne;

4)    porównuje różnicowo ułamki;

5)    oblicza ułamek daną liczby naturalnej;

6)    oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych;

7)    oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące koląności wykonywania działań;

8)    wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych używając własnych poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora;

9)    szacuje wyniki działań.

6.    Elementy algebry. Uczeń:

1)    korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, zamienia wzór na formę słowną;

2)    stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenie algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym;

3)    rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jedną stronie równania (poprzez zgadywanie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego).

7.    Proste i odcinki. Uczeń:

1)    rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, pólprosta, odcinek;

2)    rozpoznaje odcinki i proste prostopadłe i równoległe;

3)    rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych;

4)    mierzy długość oddnkazdoktadnością do 1 milimetra;

5)    wie, że aby znaleźć odległość punktu od prostą, należy znaleźć długość odpowiedniego odcinka prostopadłego

16



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawa programowa
Podstawa programowa
Wymagania rozszerzoneUczeń ** sprawnie dodaje i odejmuje liczby naturalne w pamięci ** rozwiązuje
81.    Matematyka wokoł nas : szkoła podstawowa 5 : książka dla nauczyciela / He
PROCENTY: Podręcznik: H. Lewicka, E. Rosłon, Szkoła podstawowa 5. Matematyka wokół nas. Podręcznik,
Funkcje? Ocenianie Matematyka wokół nas - Gimnazjum. Poradnik dla nauczyciela - klasa 3 6. Po 15 min
Funkcje? Matematyka wokół nas - Gimnazjum. Poradnik dla nauczyciela - klasa 3 6. Po 30 minutach od r
4) dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza
Stożek B Matematyka wokół nas - Gimnazjum. Poradnik dla nauczyciela - klasa 3 Test wielokrotnego wyb
Działania w zbiorze liczb wymiernych B I Ocenianie Matematyka wokół nas - Gimnazjum. Poradnik dla na
Walec B Matematyka wokół nas - Gimnazjum. Poradnik dla nauczyciela - klasa 3 Test wielokrotnego wybo
004 2 PRZEDMOWA Książka została opracowana na podstawie programu Matematyka z plusem. Zawiera plany
Matematyka wokół nas zeszyt ćwiczeń
•    Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20. •    Układa działania do
MATEMATYKA WOKÓŁ NAS KI ASA
część 1 Matematyka wokół nas ■iiiiiir.r^iiud o zeszyt ćwiczeń

więcej podobnych podstron