slajdy z wykładów pobrane ze strony CEN


2010-10-01
PRZEDMIOT I ZADANIA
PSYCHOLOGII
współczesne kierunki
psychologii
psychologii
1
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
1
RÓŻNE UJCIA PRZEDMIOTU
PSYCHOLOGII
" Psychologia jako nauka o duszy  ujęcie tradycyjne
" Psychologia jako nauka o świadomości  W. Wundt
" Psychologia jako nauka o zachowaniu  ujęcie
behawiorystyczne
" Psychologia jako nauka o zachowaniu i doznawaniu
(przeżyciach psychicznych)  ujęcie współczesne
2
CELE PSYCHOLOGII
CELE WEWNTRZNE  POZNAWCZE
" opis
" wyjaśnianie
CELE ZEWNTRZNE  FUNKCJA SPOAECZNA NAUKI
" przewidywanie
" kierowanie
" polepszanie jakości życia
3
1
2010-10-01
METODY BADAWCZE W PSYCHOLOGII
" Eksperyment
" Quasi-eksperyment
" Metody korelacyjne
" Metody psychometryczne
" Metody psychometryczne
" Obserwacja
" Wywiad, rozmowa psychologiczna
" Metody projekcyjne
4
KIERUNEK BIOLOGICZNY
Paul Broca
(1824-1880)
5
KIERUNEK PSYCHODYNAMICZNY
Sigmund Freud Carl Gustav Jung Erik Erikson
(1856-1939) (1875-1961) (1902-1994)
6
2
2010-10-01
KIERUNEK PSYCHODYNAMICZNY
7
KIERUNEK BEHAWIORYSTYCZNY
Iwan Pawłow John B. Watson Burrhus Frederic
(1849-1936) (1878-1958) Skinner
(1904-1990)
8
KIERUNEK BEHAWIORYSTYCZNY
9
3
2010-10-01
KIERUNEK HUMANISTYCZNY
Charlotta Buehler Carl Rogers Abraham Maslow
(1893-1974) (1902-1987) (1908-1970)
10
KIERUNEK HUMANISTYCZNY
11
KIERUNEK POZNAWCZY
Noam Chomsky
(1928-)
12
4
2010-10-01
KIERUNEK EWOLUCJONISTYCZNY
David Buss (1953-)
13
LITERATURA:
" Kozielecki, J. (1996). Koncepcje psychologiczne
człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
" Mietzel, G. (2001). Wprowadzenie do psychologii,
Gdańsk: GWP.
yródła zdjęć:
http://tu-dresden.de/
gardenvisit.com
ejda.fr
5122psychology.pbworks.com
itfnoroloji.org
wikipedia.pl
14
PROCESY POZNAWCZE:
spostrzeganie,
uwaga,
schematy poznawcze, pamięć
2
2
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
15
5
2010-10-01
PROCESY POZNAWCZE
PROCESY UWAGI: Selekcja informacji
Stymulacja Odbiór Procesy
Procesy
wrażeń umysłowe
behawioralne
BODyCE RECEPTORY UMYSA
REAKCJA
Środowisko Wzrok Przetwarzanie
Działanie
zewnętrzne Słuch informacji
Plany
i wewnętrzne Smak Idee
Węch
Wyobrażenia
Dotyk
Fantazje
16
PROCESY SPOSTRZEGANIA
Poziom Poziom Poziom Poziom
pobierania przetwarzania rozpoznawania kodowania i
informacji informacji Informacji magazynowania
informacji
ODBIÓR IDENTYFIKACJA I
ODBIÓR PERCEPCJA IDENTYFIKACJA I
PAMIĆ
PAMIĆ
WRAŻEC ROZPOZNAWANIE
Organizacja
Kodowanie
Pobudzenie wrażeń w Dopasowywanie
informacji i
receptorów sensowne i spostrzeżeń do
włączanie ich
spójne istniejących w
w ukształtowane
spostrzeżenia umyśle obrazów
struktury wiedzy
(rozpoznanie i
określenie funkcji)
17
SPOSTRZEGANIE
Cel: Na przebieg procesu
spostrzegania wpływa:
" uzyskiwanie trafnego
" aktywna rola naszego
" aktywna rola naszego
i stabilnego obrazu
i stabilnego obrazu
umysłu,
świata
" kontekst spostrzegania,
" tworzenie umysłowych
reprezentacji
" wiedza, oczekiwania
rzeczywistości
i własne doświadczenia.
18
6
2010-10-01
PROCESY UWAGI
Definicja:
Funkcje:
" selekcja informacji
zdolność do
" czujność
wybiórczego skupiania
" przeszukiwanie
" przeszukiwanie
się na części
się na części
" kontrola czynności
wejściowego materiału
jednoczesnych
sensorycznego, by
oddzielić bodzce
znaczące od
nieistotnych
19
PROCESY UWAGI
PROCESY MIMOWOLNE PROCESY DOWOLNE
Automatycznie Uwaga dowolna
przetwarzane są bodzce: kierowana jest na
bodziec ze względu na
bodziec ze względu na
świadomy cel.
" mało istotne dla jednostki,
" znane i wielokrotnie już
przetwarzane.
20
SCHEMATY POZNAWCZE
CZYLI STRUKTURY WIEDZY
" Schematy pojęć
" Schematy zdarzeń (skrypty)
" Schematy zdarzeń (skrypty)
" Schematy osób
" Mapy umysłowe
" Wyobraznia wzrokowa
21
7
2010-10-01
PROCESY PAMICIOWE:
" Kodowanie
" Przechowywanie
" Wydobywanie (przypominanie i rozpoznawanie)
TEORIA BLOKÓW PAMICI:
" Pamięć sensoryczna
" Pamięć krótkotrwała
" Pamięć długotrwała
22
REJESTR SENSORYCZNY:
" Pojemność: duża
" Czas przechowywania: krótki (0,5s - 2s)
" Utrata informacji: upływ czasu, interferencja
PAMIĆ KRÓTKOTRWAAA (OPERACYJNA):
" Pojemność: mała (7+/-2 jednostki informacyjne)
" Czas przechowywania: do 20 s bez procedury
powtarzania
" Utrata informacji: upływ czasu, interferencja
23
PAMIĆ DAUGOTRWAAA
" Pojemność: nieograniczona
" Czas przechowywania: bardzo długi
" Utrata informacji spowodowana: niewłaściwe
zakodowanie, upływ czasu, interferencja,
nieskuteczne wydobywanie
nieskuteczne wydobywanie
UWAGA: Informacje w pamięci długotrwałej
gromadzone są w sposób uporządkowany 
zasada porządku informacji.
24
8
2010-10-01
CZYNNIKI WPAYWAJCE NA
SKUTECZNOŚĆ UCZENIA SI
I ZAPAMITYWANIA
" Inteligencja
" Styl poznawczy
" Motywacja
" Wiek
" Posiadana wiedza metapamięciowa
25
CZYNNIKI WPAYWAJCE NA
EFEKTYWNOŚĆ PROCESÓW
PAMICIOWYCH
" Elaboratywność i głębokość przetwarzania
" Efekty rozłożenia powtórzeń
" Efekty rozłożenia powtórzeń
" Efekt pierwszeństwa i efekt świeżości
" Wpływ kontekstu
" Wskazówki wydobycia
" Emocje i nastrój
26
LITERATURA:
" Anderson, J.R. (1998). Uczenie się i pamięć.
Integracja zagadnień, Warszawa: WSiP.
" Mietzel, G. (2001). Wprowadzenie do psychologii,
Gdańsk: GWP.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
27
9
2010-10-01
PROCESY POZNAWCZE
myślenie,
rozwiązywanie problemów,
procesy decyzyjne
3
3
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
28
MYŚLENIE
Umysłowe reprezentacje
Definicja: złożony
rzeczywistości  tzw.
proces umysłowy,
schematy poznawcze 
polegający na
to nasza wiedza o świecie
tworzeniu nowych
porządkowana w kategorie.
umysłowych
reprezentacji
reprezentacji
świata za pomocą
Każdy schemat ma
przekształcania
strukturę wewnętrzną-
dostępnych
jednocześnie sam wchodzi
informacji.
hierarchicznie w skład
bardziej złożonych
schematów.
29
FORMY MYŚLENIA
Rozumowanie
Rozumowanie dedukcyjne przechodzi od ogółu
do szczegółu  cechy danej kategorii przypisuje
się obiektom, należącym do tej kategorii.
Rozumowanie indukcyjne przechodzi od
szczegółu do ogółu. Indukcja polega na
postawieniu hipotezy na podstawie ograniczonych
faktów i zweryfikowaniu jej w oparciu o inne
dowody.
30
10
2010-10-01
MYŚLENIE TWÓRCZE  E. Nęcka
KONCEPCJA INTERAKCJI
POZIOMY
TWÓRCZEJ:
ROZUMIENIA
TWÓRCZOŚCI:
" Cel aktywności twórczej
" twórczość płynna
" Struktury próbne (próba
osiągnięcia celu)
" twórczość
skrystalizowana
skrystalizowana
" Tworzenie - redukowanie
" Tworzenie - redukowanie
rozbieżności między
" twórczość dojrzała
strukturami z wykorzystaniem
" twórczość wybitna
twórczych operacji poznawczych
(intelektualnych).
UWAGA: Inteligencja i twórczość to cechy, które mogą
występować niezależnie od siebie.
31
BLOKADY TWÓRCZEGO MYŚLENIA
" intelektualne  np. fiksacja funkcjonalna, sztywność
myślenia
" społeczne  np. autorytety hamujące myślenie twórcze
" emocjonalne  np. tendencje rywalizacyjne,
agresywne, lęk przed oceną, perfekcjonizm
UWARUNKOWANIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA
" poznawcze  struktura umysłu; odpowiednie warunki
pracy
" emocjonalne  brak ocen, samoakceptacja, przyjazna
atmosfera, motywacja do pracy
" społeczne  pozytywne relacje interpersonalne,
wsparcie społeczne, atmosfera współpracy
32
ROZWIZYWANIE PROBLEMÓW
Myślenie przechodzące od stanu wyjściowego
(niepełne informacje, od których zaczynamy) do
stanu docelowego (zbiór informacji lub stan
rzeczy, który mamy nadzieję osiągnąć) za
rzeczy, który mamy nadzieję osiągnąć) za
pośrednictwem pewnego zbioru operacji
umysłowych (kroki, jakie musimy podjąć, aby
przejść od stanu wyjściowego do docelowego)
(Neweli i Simon, 1972).
33
11
2010-10-01
PROBLEMY: dobrze i zle zdefiniowane
otwarte i zamknięte
STRATEGIE ROZWIZYWANIA PROBLEMÓW:
HEURYSTYKI ALGORYTMY
" wyznaczają ogólne zasady " szczegółowe metody
postępowania postępowania
postępowania postępowania
" słabo określone " precyzyjne
" zawodne " niezawodne
" skuteczne w przypadku " przeznaczone dla
większości sytuacji ograniczonej liczby
niespecyficznych lub problemów
konkretnej grupy
problemów
34
FAZY ROZWIZYWANIA PROBLEMÓW:
1. Dostrzeżenie problemu.
2. Analiza sytuacji problemowej.
3. Wytwarzanie pomysłów.
4. Weryfikacja pomysłów.
5. Realizacja rozwiązania i ocena
jego skuteczności.
WARUNKI KORZYSTANIA ZE
STRATEGII:
" problem istotny
" duża ilość czasu na rozważenie problemu
" sam decydujesz o ilości informacji niezbędnych do
rozwiązania problemu
35
UMYSAOWE PRZESZKODY
W ROZWIZYWANIU PROBLEMÓW
" uprzednie doświadczenia
" konserwatyzm
" lęk przed oceną
" fiksacja funkcjonalna
" afekt ojcowski
" efekt pierwszeństwa / świeżości
36
12
2010-10-01
STRATEGIE EKONOMII POZNAWCZEJ
W ROZWIZYWANIU PROBLEMÓW
I PODEJMOWANIU DECYZJI
Służą: minimalizowaniu wysiłku i czasu wkładanego
w analizowanie informacji, maksymalizowaniu zysków
i skutecznemu lokowaniu swoich zasobów.
PROWADZ CZSTO DO BADÓW DECYZYJNYCH
PROWADZ CZSTO DO BADÓW DECYZYJNYCH
WARUNKI KORZYSTANIA ZE STRATEGII:
" problem mało istotny,
" mała ilość czasu na rozważenie problemu,
" przeciążenie informacyjne lub brak informacji
niezbędnych do rozwiązania problemu.
37
STRATEGIE EKONOMII POZNAWCZEJ:
zasada dostępności  zdarzenie jest tym bardziej prawdopodobne im
łatwiej można je przywołać z pamięci,
zasada reprezentatywności  przynależność do pewnej kategorii
pociąga za sobą posiadanie cech typowych dla członków danej
kategorii,
uleganie obrazowym przykładom  podejmujemy decyzję chętniej
i z większym przekonaniem gdy możemy sobie konkretną sytuację
wyobrazić,
wyobrazić,
zasada zakotwiczania  kontekst, w którym dana informacja jest
osadzona, dostarcza ram odniesienia dla podejmowanych decyzji,
zasada spostrzegania zdarzeń przypadkowych jak związanych ze
sobą, nieprzypadkowych,
zasada selektywności  zwykle poszukujemy informacji
potwierdzających nasze przekonania nie dostrzegając informacji im
zaprzeczających.
38
LITERATURA:
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
39
13
2010-10-01
UCZENIE SI
4
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
40
UCZENIE SI
definicja
Oparty na doświadczeniu proces prowadzący
do względnie trwałej zmiany zachowania lub
możliwości ujawnienia zachowania.
możliwości ujawnienia zachowania.
41
TYPY UCZENIA:
" warunkowanie klasyczne  uczenie
przewidywalnych sygnałów
" warunkowanie sprawcze  uczenie się
konsekwencji własnych zachowań
konsekwencji własnych zachowań
" modelowanie  uczenie się przez
naśladownictwo
42
14
2010-10-01
CECHY WARUNKOWANIA
KLASYCZNEGO:
" Czas prezentowania bodzców
" Generalizacja bodzca
" Różnicowanie bodzców
" Wygaszanie (po bodzcu warunkowym brak bodzca
" Wygaszanie (po bodzcu warunkowym brak bodzca
bezwarunkowego)
KLASYCZNE WARUNKOWANIE
REAKCJI EMOCJONALNYCH
J. Watson, R. Raynor. (1920)
43
WARUNKOWANIE KLASYCZNE
W SZKOLE
Przed warunkowaniem:
nagana ! reakcja lękowa
nauczyciel ! brak reakcji emocjonalnej
Warunkowanie:
nauczyciel + nagana ! reakcja lękowa
nauczyciel + nagana ! reakcja lękowa
Spojrzenie nauczyciela + nagana ! reakcja lękowa
Po warunkowaniu:
spojrzenie nauczyciela ! reakcja lękowa
44
JAK WYELIMINOWAĆ
NIEPOŻDANE REAKCJE?
Trening odwrażliwiania (Wolpe)
Wygaszanie lęku przez stopniową konfrontację
z wyobrażeniami związanymi z lękiem oraz równoczesne
stwarzanie poczucia bezpieczeństwa.
stwarzanie poczucia bezpieczeństwa.
efektywność treningu 60-90%
45
15
2010-10-01
WARUNKOWANIE SPRAWCZE
Zwiększanie częstości pojawiania się reakcji przez:
" Wzmocnienia pozytywne - każdy bodziec, który ma
zdolność wywoływania danej reakcji.
" Wzmocnienia negatywne - każdy bodziec, którego
usunięcie spowoduje wywołanie danej reakcji.
usunięcie spowoduje wywołanie danej reakcji.
Zmniejszanie częstości pojawiania się reakcji przez:
" Wygaszanie - brak podania bodzca wzmacniającego
po pojawieniu się reakcji.
" Karanie - każdy bodziec, który zmniejsza
prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji.
46
CO ZAMIAST KARANIA?
" Wskazywanie właściwych zachowań
" Nagradzanie alternatywnych zachowań
" Obecność nieagresywnych modeli
" Rozwijanie empatii wobec innych
" Argumentacja rozumowa
" Argumentacja rozumowa
" Rozwijanie umiejętności konstruktywnego radzenia
sobie ze złością, napięciem, stresem
47
CECHY KONSTRUKTYWNEJ KARY:
" następuje bezpośrednio po zdarzeniu,
" jest nieodwoływalna,
" adekwatna,
" krótkotrwała i konsekwentna,
" oparta na sankcjach nie bólu fizycznym,
" oparta na sankcjach nie bólu fizycznym,
" osłabia motywację do niepożądanych działań,
" karze zachowanie nie osobę.
48
16
2010-10-01
MODELOWANIE
warunki
" Zwrócenie uwagi obserwatora na modela
" Obserwator jest zmotywowany do naśladowania
modela
modela
" Modelowane zachowane musi być utrwalone
w pamięci obserwatora
" Model wzbudza podziw
49
LITERATURA:
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
50
EMOCJE
5
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
51
17
2010-10-01
EMOCJE
Zespół zmian cielesnych, psychicznych
i behawioralnych wywołanych przez
wydarzenie ważne dla człowieka.
52
Kora
Kora
mózgowa
mózgowa
Wzgórze
Wzgórze
Za:
[http://focus.hm
s.harvard.edu]
Pień
Pień
Ciało
Ciało
mózgu
mózgu
migdałowate
migdałowate 53
FIZJOLOGIA EMOCJI
Ciało migdałowate  część układu
limbicznego. Dokonuje oceny sygnałów
płynących ze wzgórza i z podwzgórza.
płynących ze wzgórza i z podwzgórza.
54
18
2010-10-01
Kryterium wyodrębnienia
emocji podstawowych
Badania Ekmana i Friesen  emocje
uniwersalne dla wszystkich ludzi, niezależnie
od kultury (strach, złość, smutek, radość,
od kultury (strach, złość, smutek, radość,
wstręt), wrodzone (nie wymagają uczenia).
55
PODSTAWOWE EMOCJE
WSTYD
funkcja: regulacja przestrzegania norm i zasad
zmiany fizjologiczne: krew napływa do twarzy,
przykurczenie mięśni ciała
STRACH
funkcja: gotowość do ucieczki, ukrycia się
zmiany fizjologiczne: krew napływa do nóg,
wydzielanie hormonów, wyostrzenie zmysłów
56
PODSTAWOWE EMOCJE
SMUTEK
funkcja: opłakanie straty i przewartościowanie
celów
zmiany fizjologiczne: obniżenie i energii życiowej
oraz metabolizmu organizmu
oraz metabolizmu organizmu
SZCZŚCIE
funkcja: zahamowanie przykrych emocji i wzrost
gotowości do dalszej pracy
zmiany fizjologiczne: wydzielanie endorfin,
aktywność ośrodków powstrzymujących przykre
emocje
57
19
2010-10-01
PODSTAWOWE EMOCJE
ZAOŚĆ
funkcja: atak lub obrona
zmiany fizjologiczne: krew napływa do rąk,
zmiany fizjologiczne: krew napływa do rąk,
wzmaga się rytm uderzeń serca, wzmaga się
czynność oddechowa
58
ZACHOWANIA AGRESYWNE
jako behawioralna
konsekwencja złości
Funkcja:
" ochrona siebie, najbliższego otoczenia
" chęć posiadania własności, osiągnięcia celu
" rozładowanie napięcia
" rozładowanie napięcia
" zwrócenie na siebie uwagi
" umocnienie reguł panujących w społeczeństwie
59
CZYNNIKI WYWOAUJCE AGRESJ:
1. Czynniki biologiczne:
" Testosteron,
" Alkohol,
" Ból i dyskomfort.
" Ból i dyskomfort.
2. Frustracja potrzeb.
3. Mechanizmy społecznego uczenia:
" Przedmiot skojarzony z agresją,
" Przywileje, role związane z agresją.
60
20
2010-10-01
CZYNNIKI HAMUJCE AGRESJ:
" Lęk przed karą
" Obecność pozytywnego autorytetu, modela
" Znajomość i rozumienie zasad społecznego
postępowania
postępowania
" Utrwalone wzorce pożądanych zachowań
" Własne doświadczenia
" Uwzględnianie intencji innych osób
61
Teoria reakcji organizmu
(Teoria Jamesa  Langego)
Bodzce wywołują zarówno
pobudzenie układu
autonomicznego jak
i czynności behawioralne,
których spostrzeganie
których spostrzeganie
prowadzi do specyficznych
doznań emocjonalnych.
Za: Zimbardo, P. (1992).
Psychologia i życie.
Warszawa, PWN.
62
Teoria ośrodkowych procesów
nerwowych
(Teoria Cannona  Barda)
Bodzce są najpierw
przetwarzane w różnych
ośrodkach mózgowych,
które następnie kierują
które następnie kierują
trzema równoczesnymi
reakcjami -
pobudzeniem,
zachowaniem
Za: Zimbardo, P. (1992).
i doświadczeniem
Psychologia i życie.
Warszawa, PWN.
emocjonalnym.
63
21
2010-10-01
Poznawcza teoria pobudzenia
(Teoria Lazarusa i Schachtera)
Zarówno zdarzenia bodzcowe
jak i pobudzenie fizjologiczne
są oceniane poznawczo w
tym samym czasie na
podstawie sygnałów
podstawie sygnałów
sytuacyjnych
i czynników kontekstowych -
doświadczenie emocjonalne
jest wynikiem interakcji
poziomu pobudzenia
Za: Zimbardo, P. (1992).
i charakteru oceny.
Psychologia i życie.
Warszawa, PWN.
64
Teoria oceny poznawczej
(Teoria R. Zajonca)
Cechy afektywne bodzca Zdarzenia i wzorce
są przetwarzane szybciej pobudzenia są oceniane przez
od cech deskryptywnych, jednostkę, emocje zaś są
bo od nich zależało rezultatem tej oceny.
przeżycie organizmu,
przeżycie organizmu,
Pozytywne emocje mogą
Pozytywne emocje mogą
emocje są filogenetycznie
pojawić się, zanim umysł
i ontogenetycznie
poznawczo przeanalizuje
pierwotne wobec procesów
informacje.
poznawczych.
65
FUNKCJE EMOCJI:
" informacja o subiektywnej istotności bodzców,
" pobudzanie do działania,
" ukierunkowanie i podtrzymanie aktywności
potrzebnych organizmowi,
potrzebnych organizmowi,
" regulacja interakcji społecznych,
" pobudzanie do zachowań prospołecznych,
" komunikacja postaw, nastawień i planowanych
zachowań.
66
22
2010-10-01
EMOCJE A PROCESY
UMYSAOWE
" Aktywizacja umysłu (szybsze, głębsze, szersze przetwarzanie
informacji).
" Wybiórcze działanie na treść przetwarzanych informacji.
" Przyjemne emocje  pobieżne przetwarzanie informacji
(stereotypy, schematy).
" Przykre emocje  systematyczne i racjonalne przetwarzanie
" Przykre emocje  systematyczne i racjonalne przetwarzanie
informacji.
Emocje działają na umysł najbardziej, gdy:
" Informacje, jakimi dysponuje jednostka są niejasne, niepełne,
" Jednostka posiada słabo ukształtowane struktury poznawcze.
67
Prawo Yerkesa - Dodsona
Za: Aukaszewski, W., Doliński, D.
Mechanizmy leżące u podstaw
motywacji [W:] Strelau, J.
(red.)(2004). Psychologia.
Podręcznik akademicki. Tom 2.
Gdańsk: GWP
68
Prawo Yerkesa - Dodsona
" Poziom wykonania zmienia się wraz z motywacją
i trudnością zadania.
" Zadania łatwe  wyższy poziom motywacji podnosi
skuteczność wykonania.
" Zadania trudne i złożone  optymalny jest niższy
" Zadania trudne i złożone  optymalny jest niższy
poziom motywacji.
" Zadania o umiarkowanym stopniu trudności 
najlepszy jest umiarkowany poziom motywacji.
" Poziom wykonania jest gorszy zarówno przy
motywacji skrajnie niskiej, jak i skrajnie wysokiej.
69
23
2010-10-01
LITERATURA:
" Aronson, E. (1997). Człowiek  istota społeczna,
Warszawa: PWN.
" Eysenck, H i M. (1996). Podpatrywanie umysłu,
Gdańsk: GWP.
Gdańsk: GWP.
" Mietzel, G. (2001). Wprowadzenie do psychologii,
Gdańsk: GWP.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
70
STRES
6
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
71
CO TO JEST STRES?
Stres  ogólna reakcja organizmu (fizjologiczna,
psychologiczna, behawioralna i poznawcza) na
zdarzenia, które zakłócają równowagę organizmu lub
przekraczają możliwości radzenia sobie.
Stres pojawia się przy dużych wymaganiach (zarówno
ze środowiska jak wewnętrznych) przy małej ilości
wsparcia, jeśli te wymagania pojawiają się w
stosunkowo krótkim czasie.
72
24
2010-10-01
CO WYWOAUJE STRES?
Stresor  bodziec szkodliwy wymagający reakcji
przystosowawczej.
yródła stresu:
" Zmiany sytuacji życiowej (np. nawet awans, los na
" Zmiany sytuacji życiowej (np. nawet awans, los na
loterii)
" Możliwość zmiany życiowej (np. wyprowadzki, zmiany
pracy)
" Gromadzenie drobnych stresów życiowych
" Chroniczne sytuacje stresowe (przeludnienie,
epidemie, skażenie środowiska)
" Wydarzenia katastroficzne itd.)
73
ROZUMIENIE STRESU
PRZEZ LAZARUSA I FOLKMAN
Model poznawczy
Określona relacja między osobą a otoczeniem, która
Określona relacja między osobą a otoczeniem, która
oceniana jest przez osobę jako obciążająca lub
przekraczająca jej zasoby (resources) i zagrażająca
jej dobrostanowi.
74
ZMIENNE MODYFIKUJCE STRES
Ocena poznawcza:
" Niektóre stresory są jednoznaczne np. pożar
" Inne są bardzo zależne od interpretacji.
Ocena w kategoriach:
" Zagrożenie  działa jak samospełniające się
proroctwo, wyzwala lęk.
" Wyzwanie  okazja do sprawdzenia się,
ciekawość, podniecenie.
" Krzywda  strata.
75
25
2010-10-01
TEORIA STRESU WG LAZARUSA
OCENA PIERWOTNA
co się dzieje
czy jest to dla mnie stresujące
jeśli tak czy trzeba coś z tym zrobić.
OCENA WTÓRNA
oszacowanie środków osobistych i społecznych
rozważenie, które działania są potrzebne
kilkakrotnie powtarzanie działań
aż do opanowania sytuacji.
76
KONSEKWENCJE REAKCJI STRESOWEJ
OGÓLNY ZESPÓA ADAPTACYJNY
- HANS SELYE
GAS
- General Adaptation Syndrom
stadium reakcji stadium
stadium
alarmowej odporności
wyczerpania
77
Czy istnieje typ osobowości
bardziej podatny na stres?
OSOBOWOŚĆ A OSOBOWOŚĆ B OSOBOWOŚĆ C
" Nadmierne pobudzenie " Reakcje adekwatne " Unikanie
" Nadpobudliwość " Odprężenie, spokój " Wycofywanie się
emocjonalna
" Aatwość w obcowaniu " Pozorny brak reakcji
" Niepokój
" Zdolność do " Pasywność
" Zdolność do " Pasywność
" Niecierpliwość intensywnej
" Niecierpliwość intensywnej
" Uleganie presji
" Napięcie pracy
" Niechętne
" Wysokie aspiracje " Cierpliwość
podejmowanie
" Szybkie tempo pracy " Trudni do
odpowiedzialności za
wyprowadzenia
" Duże poczucie
swoje czyny
z równowagi
odpowiedzialności
" Skłonności do
" Własna satysfakcja 
wynikające z presji
depresji
najważniejsza wartość
" Ciągłe bycie w ruchu
" Załamanie układu
" Poświęcanie czasu na
"  spalanie się w sytuacji
odpornościowego
własne przyjemności
stresowej
" Poczucie winy
" Niska samoocena
78
26
2010-10-01
Radzenie sobie skoncentrowane na
problemie
" Ograniczone, jeśli zródło stresu nie daje się opanować
(nieuleczalna choroba).
" Znalezienie sobie obszarów poddających się kontroli 
np. ulga w cierpieniu, załatwianie spraw tej osoby
np. ulga w cierpieniu, załatwianie spraw tej osoby
(opiekunowie chorych na AIDS). Powoduje to zmianę
obiektu uwagi (na celu, nie zródle stresu), aktywizuje
poczucie własnej skuteczności i kontroli.
" yródło emocji pozytywnych: zewnętrzne (od tej
osoby i od otoczenia) i wewnętrzne (poczucie
spełnionego obowiązku).
79
Radzenie sobie skoncentrowane na
emocjach
" Kreowanie pozytywnych zdarzeń i nasycanie
zwykłych zdarzeń pozytywnym afektem.
" Bezpośrednio ukierunkowane na poprawę stanu
" Bezpośrednio ukierunkowane na poprawę stanu
emocjonalnego (celowe działania pozwalające na
czasowe opuszczenie obszaru objętego stresem):
miłe spotkanie, rozrywki, estetyka.
80
Radzenie sobie skoncentrowane na
znaczeniu
Znaczenie można rozpatrywać na 2 poziomach:
" globalnym, odnoszącym się do stałych wartości,
przekonań, celów wyższego rzędu,
" sytuacyjnym, związanym z oceną konkretnej sytuacji
w relacji do bliskich celów i własnego dobrostanu.
Gdy sytuacja stresowa pozostaje w dysonansie do
globalnego znaczenia, rozbieżność jest zródłem
potężnego stresu.
81
27
2010-10-01
Rola emocji pozytywnych w stresie
" Zmieniają ocenę poznawczą - wskazniki pozytywnych
aspektów sytuacji, odwracają uwagę od długotrwałego
stresora;
" Podtrzymują wysiłki zaradcze  podniesienie
" Podtrzymują wysiłki zaradcze  podniesienie
samooceny, wzrost poczucia efektywności;
" Dostarczają momentów wytchnienia;
" Pomagają w odbudowywaniu zasobów (fizjologia,
wzmacniają więzi).
82
Czynniki łagodzące stres
" Kontakt z przyrodą
" Ruch
" Techniki relaksacyjno-wyobrażeniowe
" Techniki relaksacyjno-wyobrażeniowe
" Techniki poznawcze: praca nad destrukcyjnymi
myślami, odnajdowanie sensu
83
Wsparcie społeczne
" Pomoc innych (społeczno-emocjonalna)
" Pomoc finansowa
" Pomoc informacyjna - rada
Bardzo ważne w takich sytuacjach jak:
Bardzo ważne w takich sytuacjach jak:
" Bezrobocie
" Kryzys małżeński
" Kryzys rodzin
84
28
2010-10-01
LITERATURA:
" Merecz, D. (2005). Jak zwiększyć swój potencjał, by
lepiej radzić sobie ze stresem, Aodz: Instytut
Medycyny Pracy.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
85
PROCESY
MOTYWACYJNE
7
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
86
MOTYWACJA
definicja
Proces związany z rozpoczęciem,
zaangażowaniem, kierowaniem
i podtrzymaniem aktywności organizmu.
i podtrzymaniem aktywności organizmu.
87
29
2010-10-01
PROBLEMATYKA
MOTYWACJI
" motywy zależności
" motywy utrzymania kontroli
" motywy ochrony  ja
" motywy ochrony  ja
" motywy rozwojowe
88
MOTYWY ZALEŻNOŚCI
" potrzeby fizjologiczne
" potrzeby bezpieczeństwa
" motyw bliskości i intymności
" motyw bliskości i intymności
" motyw afiliacji
89
Osoby o wysokim natężeniu
motywu afiliacji:
" są bardziej odporne na choroby,
" mają mniej kłopotów z ciśnieniem krwi,
" mają więcej znajomych,
" są życzliwsze, tolerancyjne,
" podchodzą do innych z większym zaufaniem.
podchodzą do innych z większym zaufaniem.
90
30
2010-10-01
MOTYWY UTRZYMANIA
KONTROLI
KONTROLI
91
POTRZEBA KONTROLI BIEGU
ZDARZEC
Warunki:
" przekonanie o swobodzie wyboru
" przekonanie o swobodzie wyboru
" wiara we własne umiejętności
92
MOTYW REAKTANCJI
(PRZEKORY)
Warunki:
" Brak możliwości wyboru działań
" Brak możliwości wyboru działań
" Brak swobody
93
31
2010-10-01
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
Motywacja wewnętrzna powoduje aktywność dla niej
samej.
Motywacja zewnętrzna powoduje aktywność dla
Motywacja zewnętrzna powoduje aktywność dla
zewnętrznych gratyfikacji.
94
CZYNNIKI WPAYWAJCE NA
POJAWIENIE SI MOTYWACJI
ZEWNTRZNEJ
" przymus
" narzucone terminy
" narzucone terminy
" rywalizacja
" gratyfikacje zewnętrzne, materialne
95
JAK NAGRADZAĆ BY NIE
ZMNIEJSZYĆ MOTYWACJI
WEWNTRZNEJ?
" po podjęciu czynności,
" adekwatnie do zaangażowania, wyniku
i kompetencji osoby,
" nagroda powinna zawierać aspekt informacyjny.
" nagroda powinna zawierać aspekt informacyjny.
96
32
2010-10-01
BRAK POCZUCIA
KONTROLI
czyli
czyli
EFEKT WYUCZONEJ BEZRADNOŚCI
97
MOTYWY OCHRONY  JA
98
MOTYWY
UTRZYMANIA TOŻSAMOŚCI
" tożsamość indywidualna
" tożsamość grupowa
99
33
2010-10-01
MOTYWY EGOTYSTYCZNE
ochrona, utrzymanie i ulepszanie
samooceny
U osób o wysokiej samoocenie przeważają
motywy do ulepszania samooceny, u osób
o niskiej  ochrony.
o niskiej  ochrony.
100
MOTYWACJA DO UTRZYMANIA
POZYTYWNEGO NASTROJU
Chętnie pomagamy innym o ile może to
podwyższyć nasz nastrój.
Niechętnie pomagamy innym o ile może to
obniżyć nasz nastrój.
obniżyć nasz nastrój.
Będąc w dobrym nastroju niechętnie również
podejmujemy ryzyko finansowe.
101
MOTYWY PROSPOAECZNE
bezinteresowna pomoc blizniemu
W teoriach wyjaśnia się je działaniem:
" empatii,
" wpojonych norm,
" poczucia winy,
" obawy przed potępieniem społecznym,
obawy przed potępieniem społecznym,
" podobieństwa ofiary do pomagającego,
" pułapki wzajemności.
102
34
2010-10-01
MOTYWACJA OSIGNIĆ
Relatywnie stała tendencja
do osiągania sukcesów lub unikania
do osiągania sukcesów lub unikania
porażek.
103
LUDZIE Z MOTYWACJ DO
OSIGANIA SUKCESÓW:
" podejmują działania uporczywiej, wytrwalej, są
efektywni w działaniu,
" preferują fachowców nie przyjaciół jako partnerów we
współpracy,
" wybierają zawody o znacznym prestiżu,
" umieją odraczać nagrody, w związku
z tym są bardziej odporni na pokusy,
" więcej wiedzą o sobie samych.
104
LUDZIE Z MOTYWACJ DO
UNIKANIA PORAŻEK:
" poddają się łatwiej, są mniej wytrwali,
" są mniej efektywni w działaniu,
" stosują więcej strategii samoutrudniania,
" mają trudności z odraczaniem gratyfikacji,
" mają trudności z odraczaniem gratyfikacji,
" są nieodporni na pokusy,
" poszukują informacji o sobie u innych ludzi nie we
własnych zdolnościach.
105
35
2010-10-01
JAK WZMACNIAĆ
MOTYWACJ OSIGNIĆ?
" stawiać zadania na miarę możliwości jednostki,
" zachęcać do samodzielności,
" chwalić za odnoszone sukcesy.
106
JAK UCZYĆ, BY ZWIKSZAĆ
WEWNTRZN
MOTYWACJ UCZNIA DO NAUKI ORAZ
MOTYWACJ OSIGNIĆ?
" Konkretnie określone wymagania,
" Jasno określone cele nauczania,
" Jasno określone cele nauczania,
" Zachowanie wolności wyboru i metod pracy,
" Udzielanie informacji zwrotnych.
107
MOTYWY ROZWOJOWE
" Motywy prokreacyjne
" Motywy epistemiczne
" Potrzeby samorealizacji i transcendencji
108
36
2010-10-01
HIERARCHIA POTRZEB WG MASLOWA
TRANSCENDENCJA
Duchowe potrzeby utożsamiania się z wszechświatem
SAMOREALIZACJA
Potrzeby spełnienia swego potencjału, możliwości, posiadania celów życiowych i
ich realizacji
ESTETYKA
Potrzeby harmonii i piękna
POZNANIE
Potrzeby zdobywania wiedzy, rozumienia świata, poznawania nowości
SZACUNEK
Potrzeby zaufania do siebie, poczucia własnej wartości i kompetencji, szacunku do siebie i
poważania ze strony innych
PRZYNALEŻNOŚĆ
Potrzeby więzi, afiliacji, miłości i bycia kochanym
BEZPIECZECSTWO
Potrzeby bezpieczeństwa, wygody, spokoju, wolności od strachu
FIZJOLOGIA
Potrzeby pożywienia, wody, tlenu, odpoczynku, spełnienia seksualnego, uwolnienia od napięcia
yródło: Zimbardo (1999), s.444.
109
LITERATURA
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
110
INTELIGENCJA I STYLE
POZNAWCZE
8
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
111
37
2010-10-01
INTELIGENCJA
umiejętność rozumienia świata
i efektywnego radzenia sobie
w otaczającym środowisku
właściwości psychiczne warunkujące
właściwości psychiczne warunkujące
efektywność wykonywania zadań
zdolność uczenia się
zdolność do optymalnego
korzystania z doświadczenia
to, co mierzą testy inteligencji
112
TYPY INTELIGENCJI
wg R.Cattella
Możliwości + wiedza i umiejętności
I. SKRYSTALIZOWANA
I. PAYNNA
- wyuczona
- wrodzona
113
H. GARDNER
Teoria inteligencji jako strategii
Teoria inteligencji jako strategii
przetwarzania informacji
114
38
2010-10-01
INTELIGENCJA JZYKOWA
" zdolność reprodukcji przyswojonej
wiedzy,
" umiejętność tworzenia i klasyfikowania
pojęć,
" płynność, jakość i bogactwo wypowiedzi.
115
INTELIGENCJA JZYKOWA
szkoła
" Postępowanie według instrukcji
" Samodzielne poszukiwanie informacji
" Opisywanie ilustracji, przedmiotów z wyglądu lub
według pomiarów,
według pomiarów,
" Opisywanie wydarzeń, problemów
" Przekazywanie wiedzy, poglądów, dyskutowanie
" Układanie i rozwiązywanie krzyżówek i zagadek
słownych
" Czytanie i układanie wierszy, opowiadań, historii
116
INTELIGENCJA
LOGICZNO-MATEMATYCZNA
" umiejętność posługiwania się symbolami
i operacjami matematycznymi
" zdolność logicznego myślenia
" zdolność logicznego myślenia
" umiejętność rozwiązywania problemów
117
39
2010-10-01
INTELIGENCJA
LOGICZNO-MATEMATYCZNA
" rozwiązywanie zagadek i problemów logicznych
" liczenie w pamięci
" określanie prawdopodobieństwa, obliczanie szans
" szacowanie wielkości
" szacowanie wielkości
" planowanie
" opracowywanie harmonogramów
118
INTELIGENCJA
WIZUALNO-PRZESTRZENNA
" umiejętność planowania przestrzennego
" wizualizowania
" przekładania języka werbalnego na język obrazów
" przekładania języka werbalnego na język obrazów
119
INTELIGENCJA
WIZUALNO-PRZESTRZENNA
szkoła
" wizualne przedstawianie treści (diagramy, schematy,
mapy, wykresy)
" wykorzystanie filmów wideo, przezroczy, symbolów
" wykorzystanie filmów wideo, przezroczy, symbolów
graficznych, programów komputerowych
" przekazywanie wiedzy metodą narracyjną
wykorzystującą plastyczne opowiadania
" malowanie, rysowanie, kreślenie
120
40
2010-10-01
INTELIGENCJA MOTORYCZNA
" koordynacja wzrokowo-ruchowa
" precyzja manualna
" kontrola ruchów ciała
121
INTELIGENCJA MOTORYCZNA
szkoła
" opanowanie wybranej dyscypliny sportowej
" wykonywanie czynności manualnych: malowanie,
modelowanie, kreślenie
modelowanie, kreślenie
" rozwiązywanie trójwymiarowych łamigłówek
" majsterkowanie, składanie, czyszczenie
i konserwacja urządzeń
122
INTELIGENCJA MUZYCZNA
" umiejętność czystego śpiewania
" rozpoznawania dzwięków, melodii
123
41
2010-10-01
INTELIGENCJA MUZYCZNA
szkoła
" uczenie się i śpiewanie piosenek
" rozpoznawanie melodii, rytmu
" gra na dowolnym instrumencie
" ruch w rytmie muzyki (rytmika, taniec)
" dobieranie podkładu muzycznego jako ilustracji do
tekstu
124
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA
" zdolność rozumienia innych ludzi
" łatwość nawiązywania relacji interpersonalnych
125
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA
szkoła
" przekazywanie innym historii wczuwając się lub
analizując role bohaterów
" pomaganie innym w uczeniu się i rozwiązywaniu
problemów
problemów
" praca w zespole, dyskutowanie i praca na rzecz
wspólnego przedsięwzięcia
" nazywanie i rozpoznawanie różnych stanów
emocjonalnych u siebie i innych osób
" przewidywanie konsekwencji własnego zachowania
126
42
2010-10-01
INTELIGENCJA METAPOZNAWCZA
" umiejętność obserwowania własnych procesów
myślowych i emocjonalnych
" forma samoświadomości
forma samoświadomości
127
INTELIGENCJA METAPOZNAWCZA
szkoła
" pisanie pamiętników
" prowadzenie rozmów z innymi ludzmi nakierowanych
na samopoznanie
na samopoznanie
" określenie siebie na różnych wymiarach  kim jestem,
co lubię, co chcę robić, moje zalety, wady, jakich lubię
ludzi, jacy są moi przyjaciele...
128
POMIAR INTELIGENCJI
129
43
2010-10-01
Pierwszy test do
badania inteligencji
- A. Binet
" Zadania dopasowane do różnych grup wiekowych
" Normy porównawcze  przeciętne wyniki dzieci
Normy porównawcze  przeciętne wyniki dzieci
w danej grupie wiekowej
" Umysłowy wiek dziecka  porównanie wyniku dziecka z
normami
130
ILORAZ INTELIGENCJI
(IQ - intelligence quotient)
WIEK UMYSAOWY
WIEK UMYSAOWY
X
X 100
WIEK ŻYCIA
131
Dziedziczenie inteligencji
Regresja do średniej jako prawidłowość
dziedziczenia inteligencji.
132
44
2010-10-01
CO BADA SI W TESTACH
INTELIGENCJI
" spostrzegawczość
" pamięć i koncentrację uwagi
" zdolności językowe
" zdolności językowe
" zdolności logiczno-matematyczne
" zdolności motoryczne
" zdolność uczenia się
" wiedzę ogólną
133
STYL POZNAWCZY
Preferowany sposób funkcjonowania poznawczego
(poznawania świata), odpowiadający
indywidualnym potrzebom jednostki.
134
RODZAJE STYLÓW POZNAWCZYCH
" Tempo poznawcze - Kagan: refleksyjność-
impulsywność
" Preferencja dotyczące poziomu ogólności
" Preferencja dotyczące poziomu ogólności
stosowanych kategorii poznawczych -Goldstein,
Scheerer: abstrakcyjność -konkretność
135
45
2010-10-01
LITERATURA:
" Mietzel, G. (2001). Wprowadzenie do psychologii,
Gdańsk: GWP.
" Strelau, J., (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik
akademicki, Gdańsk: GWP, tom II, rozdz. 39.
136
RÓŻNICE INDYWIDUALNE
W ZAKRESIE
OSOBOWOŚCI
I TEMPERAMENTU
9
9
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
137
OSOBOWOŚĆ
definicja
Względnie trwałe właściwości psychiczne
wpływające na zachowanie jednostki.
138
46
2010-10-01
TEORIE OSOBOWOŚCI
" teorie typów i cech
" teorie psychodynamiczne
" teorie humanistyczne
" teorie poznawcze
" teorie uczenia się
139
TRZY WYMIARY OSOBOWOŚCI
H. Eysenck
" neurotyzm
" ekstrawersja
" psychotyzm
140
TEORIA WIELKIEJ PITKI
" neurotyzm
" ekstrawersja
" ugodowość
" otwartość na doświadczenie
" otwartość na doświadczenie
" sumienność
141
47
2010-10-01
PRAGMATYCZNA vs PRYNCYPIALNA
koncepcja własnej osoby  M. Snyder
Pragmatycy: Pryncypialiści:
" Są plastyczni, łatwo " Są niezmiennie sobą,
dopasowują się do wymagań niezależnie od sytuacji.
sytuacji.
" Trudno jest im ukrywać
" Prezentują innym siebie tak, emocje.
" Prezentują innym siebie tak, emocje.
by wywołać zamierzone
" Cenią sobie zgodność między
wrażenie.
własnymi przekonaniami
" Sprawnie kontrolują uczucia. i czynami.
" Szybko uczą się zachowań " Są często uznawane za
wybitne indywidualności lub
" pożądanych w danej sytuacji.
buntowników.
" Mają bogatą, i zróżnicowaną
" Mają bogatą i zróżnicowaną
" wiedzę o innych ludziach.
wiedzę o samym sobie.
142
POCZUCIE UMIEJSCOWIENIA
KONTROLI  J.B. Rotter
Osoby o poczuciu kontroli Osoby o poczuciu kontroli
zewnętrznej: wewnętrznej:
" Mają poczucie braku wpływu " Mają poczucie wpływu na
na własne działania. własne działania.
" Są wrażliwe na krytykę " Są raczej niezależne i nie
" Są wrażliwe na krytykę " Są raczej niezależne i nie
i oceny ze strony innych osób. poddają się manipulacji.
" Są zależne od otoczenia i " Mają wysoki poziom aspiracji.
łatwo ulegają jego presji.
" Cechują się lękiem
" Cechują się częściej lękiem wzmagającym aktywność.
paraliżującym działanie.
" Szybko zapominają o swoich
" Szybciej popadają niepowodzeniach.
w wyuczoną bezradność.
" Podejmują decyzje rozważnie
i powoli.
143
OSOBOWOŚĆ A TEMPERAMENT
OSOBOWOŚĆ TEMPERMENT
" Zdeterminowana " Zdeterminowany
biologicznie i kulturowo. biologicznie.
" Decyduje o treści " Decyduje o formie
" Decyduje o treści " Decyduje o formie
zachowania. zachowania (energii
i czasie trwania reakcji).
" Kształtuje się w trakcie
życia. " Niezmienny w czasie
życia.
144
48
2010-10-01
KONCEPCJA TEMPERAMENTU
A. Thomas i S. Chess
KATEGORIE TEMPERAMENTU:
" rytmiczność funkcji biologicznych,
" siła reakcji organizmu,
" poziom aktywności,
" poziom aktywności,
" wrażliwość  siła bodzca potrzebna do wywołania
zauważalnej reakcji,
" zbliżanie się lub unikanie nowych bodzców,
" przystosowania się (reakcja na nowe bodzce),
" dominująca jakość nastrojów,
" roztargnienie,
" zasięg uwagi i wytrwałość.
145
TYPY TEMPERAMENTU
wg Thomasa i Chess
" łatwy
" wolno rozgrzewający się
" trudny
146
TEMPERAMENT TRUDNY
wg Thomasa i Chess
Cechy: Problemy:
" nieregularność funkcji " wysoka aktywność
biologicznych
" trudności w
" wycofywanie się  dopasowaniu się do
" wycofywanie się  dopasowaniu się do
unikanie nowości
" nowości
" powolna adaptacja do
" brak wytrwałości
nowego
" roztargnienie
" otoczenia
" duża siła reakcji
emocjonalnych
" relatywnie częste
negatywne nastroje
147
49
2010-10-01
REGULACYJNA TEORIA
TEMPERAMENTU  J. Strelau
POZIOM REAKTYWNOŚCI (wyznacznik temperamentu):
- stopień wrażliwości na bodzce słabe,
- stopień wytrzymałości organizmu na bodzce silne.
Cechy osob niskoreaktywnych:
" niższa wrażliwość na bodzce,
" niższa wrażliwość na bodzce,
" poszukiwanie wrażeń,
" wyższa wytrzymałość na długotrwałą stymulację bodzcową.
Cechy osob wysokoreaktywnych:
" wyższa wrażliwość na bodzce,
" unikanie wrażeń,
" niższa wytrzymałość na długotrwałą stymulację bodzcową.
148
PSYCHOLOGIA RÓŻNIC PACIOWYCH
Hipotezy pojawiania się różnic płciowych:
1. Wpływ hormonów na rozwój płodowy.
2. Wpływ procesów socjalizacji, czyli kształtowanie
2. Wpływ procesów socjalizacji, czyli kształtowanie
wiedzy o stereotypowych rolach kobiecych i męskich.
3. Wpływ uwarunkowań kulturowych (kultury
kobiece i męskie).
149
KOBIETY A MŻCZYyNI
wyniki badań
Zdolności językowe
" Różnice w płynności słownej na korzyść kobiet
występują głównie w wieku młodszym.
" Kobiety rzadziej cierpią na zaburzenia mowy.
Zdolności przestrzenne
" Mężczyzni lepiej radzą sobie z rotacją przestrzenną.
" Obie płcie używają innych punktów odniesienia do
orientacji w terenie.
150
50
2010-10-01
KOBIETY A MŻCZYyNI
wyniki badań
Zdolności matematyczne
" Dziewczynki lepiej radzą sobie z obliczeniami i pojęciami
matematycznymi, a chłopcy (od wieku dorastania)
z rozwiązywaniem problemów matematycznych.
" Wśród uzdolnionych matematycznie przeważają
" Wśród uzdolnionych matematycznie przeważają
mężczyzni.
Emocjonalność
" Kobiety są bardziej ekspresyjne emocjonalnie, zaś wśród
mężczyzn obserwuje się wyższy poziom agresji fizycznej.
" Stopień emocjonalności wynika ze stereotypowego
rozumienia ról płciowych.
151
LITERATURA:
" Eysenck, H i M. (1996). Podpatrywanie umysłu,
Gdańsk: GWP.
" Mandal, E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne
opinie a badania naukowe, Warszawa: Wydawnictwo
Akademickie Żak.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
152
TECHNIKI WPAYWU
SPOAECZNEGO
10
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
153
51
2010-10-01
WPAYW SPOAECZNY
Proces, w wyniku którego dochodzi do zmiany
w zachowaniach, emocjach, postawach jednostki
w zachowaniach, emocjach, postawach jednostki
wywołany działaniami osób trzecich.
154
Reguły zmiany postaw wg Cialdiniego:
" reguła wzajemności,
" reguła zaangażowania i konsekwencji,
" reguła społecznego dowodu słuszności,
" reguła lubienia i sympatii,
" reguła lubienia i sympatii,
" reguła autorytetu,
" reguła niedostępności.
155
REGUAA WZAJEMNOŚCI
Prawidłowość głosząca, że człowiek dąży do tego,
by odwzajemnić przysługę za przysługę.
Sekwencyjna strategia oparta na regule
wzajemności: strategia  drzwiami w twarz -
odmowa/wycofanie
156
52
2010-10-01
REGUAA ZAANGAŻOWANIA
I KONSEKWENCJI
Dokonanie wyboru lub zajęcie stanowiska
w pewnej sprawie sprawia że człowiek zachowuje
się konsekwentnie z raz powziętym
zaangażowaniem.
Sekwencyjne strategie oparte na regule
zaangażowania i konsekwencji:
" strategia  stopa w drzwiach
" strategia  niskiej piłki
157
REGUAA SPOAECZNEGO
DOWODU SAUSZNOŚCI
Prawidłowość głosząca, że jeśli wszyscy zachowują
się (lub myślą) w określony sposób to znaczy, że
jest to słuszną, obowiązującą normą, która staje się
punktem odniesienia dla jednostki.
punktem odniesienia dla jednostki.
158
REGUAA LUBIENIA I SYMPATII
Osoba, która jest lubiana ma większy wpływ na
zachowanie innych.
Osoby atrakcyjne fizycznie są bardziej lubiane,
Osoby atrakcyjne fizycznie są bardziej lubiane,
przypisuje się im wiele zalet i chętniej spełnia się
ich prośby  tzw. efekt aureoli.
159
53
2010-10-01
REGUAA AUTORYTETU
Na zachowanie człowieka wpływ mają autorytety:
naukowcy, policjanci, księża.
Wywierany przez nich wpływ obejmuje sfery
Wywierany przez nich wpływ obejmuje sfery
wykraczające poza naturalną sferę kompetencji
tych osób.
160
REGUAA NIEDOSTPNOŚCI
To, co niedostępne (rzadkie, posiadane przez
niewielką ilość osób) jest się dobrem cennym
i pożądanym.
Reguła niedostępności działa znacznie lepiej
Reguła niedostępności działa znacznie lepiej
w sytuacji kiedy niedostępność towaru pojawia się
nagle (promocja), a nie wtedy gdy działa od dawna.
Aatwiej skłonić ludzi do wykonania pewnych
czynności jeśli pokaże im się co mogą stracić.
161
LITERATURA
" Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi: teoria
i praktyka, Gdańsk: GWP.
" Eysenck, H i M. (1996). Podpatrywanie umysłu,
Gdańsk: GWP.
Gdańsk: GWP.
162
54
2010-10-01
NATURA CZY KULTURA
czynnik biologiczny
i społeczny
w rozwoju człowieka
11
11
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr
163
OD CZEGO ZALEŻ RÓŻNICE
INTELEKTUALNE
I OSOBOWOŚCIOWE ?
GENY
RYS HISTORYCZNY
RYS HISTORYCZNY
" Determinizm biologiczny
" Ujęcie środowiskowe
" Interakcja czynników genetycznych
ŚRODOWISKO
i środowiskowych
164
ROLA GENÓW
Badanie inteligencji i cech osobowości osób o rożnym
stopniu pokrewieństwa
Badania blizniąt: analiza podobieństwa w zakresie
wybranych cech pomiędzy blizniętami jednojajowymi
i dwujajowymi
i dwujajowymi
Badania adopcyjne:
" MZA  bliznięta jednojajowe wychowywane osobno
" MZT  bliznięta jednojajowe wychowywane razem
" DZA  bliznięta dwujajowe wychowywane osobno
" DZT  bliznięta dwujajowe wychowywane razem
165
55
2010-10-01
PRZYKAADOWE ŚREDNIE KORELACJE
Z WYBRANYCH BADAC
NAD BLIyNITAMI
Wniosek: wyższa korelacja między blizniętami jednojajowymi
niż między dwujajowymi, wskazuje na genetyczne
uwarunkowanie danej cechy
166
Pojęcie odziedziczalności
HIPOTEZA PROGU:
GENOTYP KORZYSTNE
WARUNKI
MATERIALNO-
KULTUROWE
ŚRODOWISKO
ŚRODOWISKO
NIEKORZYSTNE
Rozwój intelektualny zależy zarówno od genów jak
i środowiska w tzw. dolnym przedziale - niekorzystnych
oddziaływań środowiskowych.
Powyżej pewnego progu (gdy warunki materialno-
kulturowe kształtują się pomyślnie), rozwój intelektualny
ogranicza już wyłącznie genotyp.
167
OTOCZENIE OTOCZENIE
RODZINNE: SZKOLNE:
Stopień nacisku na
Stres psychospołeczny osiągnięcia szkolne
Dochód rodzinny Charakter działań nauczycieli
Status rodzinny podczas lekcji
Ilość dzieci w rodzinie Nagradzanie uczniów za
Wiek rodziców osiągnięcia
Wiek rodziców osiągnięcia
Wykształcenie rodziców Zapewnianie dobrych
Aspiracje rodziców warunków do nauki
Nacisk na osiągnięcia dziecka Obarczanie osobistą
Styl wychowania odpowiedzialnością za
uzyskiwane wyniki
168
56
2010-10-01
Istnieje podobieństwo zachowań i losów
życiowych oddzielnie wychowywanych blizniąt
jednojajowych.
HIPOTEZA INTERAKCYJNA
Rozwój jest efektem dziedziczenia i wpływów środowiska,
ale to GENY decydują o sposobie poznawania świata przez
człowieka oraz organizowania środowiska, w którym człowiek
żyje.
żyje.
 Jest prawdopodobne, że ludzie o podobnych genotypach
będą wychowywani w podobny sposób, będą prowokować
określone reakcje ze strony innych i będą wybierać pewne
elementy z dostępnego im środowiska - nic nie jest jednak
zdeterminowane w sposób sztywny.
(Scarr, McCartney)
169
SPOSOBY WPAYWU GENOTYPU NA
ŚRODOWISKO:
" pasywny
" realizujący się na zasadzie wywołania (evocative)
" realizujący się na zasadzie wywołania (evocative)
" aktywny
170
LITERATURA:
" Firkowska-Mankiewicz, A. (1993) Spór o inteligencję
człowieka, Warszawa: IFiS PAN.
" Seligman, D. (1995). O inteligencji prawie wszystko,
Warszawa: PWN.
Warszawa: PWN.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
171
57
2010-10-01
PODSTAWY ROZWOJU
EMOCJONALNO-
SPOAECZNEGO
rozwój więzi
z drugim człowiekiem
z drugim człowiekiem
12
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
172
PODEJŚCIE BEHAWIORYSTYCZNE
Miłość jest wtórna wobec potrzeb związanych
z instynktem i przetrwaniem.
H. HARLOW (1905-1981)
badania nad naturą miłości
Oprócz zaspokojenia podstawowych potrzeb
biologicznych małe małpy potrzebują bliskości z czymś
biologicznych małe małpy potrzebują bliskości z czymś
miękkim i przyjemnym w dotyku.
POSZUKIWANIE WSPARCIA U OBU MATEK W
100 SYTUACJI STRACHU
Matka pluszowa
80
Matka
60 druciana
40
20
0
173
7 12 22 42 62
ŚREDNIA WIEKU (DNI)
WARUNKI KSZTAATOWANIA SI WIZI
wg J. Bowlby ego
" Społeczne wyzwalacze: wrodzone zachowania dziecka
zachęcające dorosłego do bliskości.
zachęcające dorosłego do bliskości.
" Odpowiadanie przez opiekuna na sygnały płynące od
dziecka.
" Pocieszanie przez dotyk (uspokajanie dziecka).
174
58
ILOŚĆ REAKCJI
PROCENTOWA
2010-10-01
PRZYWIZANIE
" Ścisła, intensywna, trwała relacja emocjonalna
pomiędzy dzieckiem i opiekunem, pojawiająca się
w pierwszym roku życia dziecka, jako uogólnienie
tzw. społecznych wyzwalaczy.
tzw. społecznych wyzwalaczy.
" Zachowania związane z przywiązaniem ustają po
osiągnięciu przez dziecko celu, jakim jest bliskość
lub kontakt z matką.
175
TYPY WIZI
wg M. Ainsworth
" Styl bezpieczny  zaufanie wobec matki,
doświadczenie dostępności i wrażliwości rodzica.
" Styl unikający  doświadczenie braku dostępności
i wrażliwości matki; rezygnacja o obiekt przywiązania.
i wrażliwości matki; rezygnacja o obiekt przywiązania.
" Styl lękowo-ambiwalentny doświadczanie
niepewności co do dostępności i wrażliwości matki;
silny lęk przed rozstaniem.
PROCEDURA OBCEJ SYTUACJI
176
OD CZEGO ZALEŻ TYPY WIZI?
" Jakość relacji matki i dziecka.
" Wrażliwość na potrzeby dzieci.
" Przekonanie dziecka, że rodzic jest dostępny
oraz skłonny do oferowania wsparcia i ochrony.
oraz skłonny do oferowania wsparcia i ochrony.
" Inne czynniki: temperament dziecka, osobowość
rodziców, jakość systemu rodzinnego, rodzinne
stresory.
177
59
2010-10-01
KONCEPCJA K.BARTHOLOMEW
Model siebie:
pozytywny
Styl
Styl
zaabsorbowany
bezpieczny
Model Model innych:
innych: negatywny
pozytywny
Styl lękowy
Styl
zdystansowany
Model siebie:
negatywny 178
KONSEKWENCJE KSZTAATOWANIA WIZI
" Prawidłowy rozwój fizyczny
" Prawidłowy rozwój emocjonalny
" Prawidłowy rozwój społeczny
" Prawidłowy rozwój poznawczy
KONSEKWENCJE BRAKU WIZI
KONSEKWENCJE BRAKU WIZI
" Zaburzenia rozwoju fizycznego
" Zaburzenia rozwoju emocjonalnego
" Zaburzenia rozwoju społecznego
" Zaburzenia rozwoju poznawczego i zdolności komunikacji
" Choroba sieroca
" Reaktywne zaburzenie przywiązania
179
LITERATURA:
" Dembo, M.H. (1997). Stosowana psychologia
wychowawcza, wyd. WSiP.
" Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S. (2004). Psychologia
dziecka, Warszawa: PWN.
dziecka, Warszawa: PWN.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa: PWN.
180
60
2010-10-01
PODSTAWY ROZWOJU
EMOCJONALNO-
SPOAECZNEGO
etapy rozwoju moralnego
(koncepcja L. Kohlberga)
(koncepcja L. Kohlberga)
12
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
STADIA ROZUMOWANIA
MORALNEGO WEDAUG
KOHLBERGA
" Poziom I  przedkonwencjonalny
" Poziom I  przedkonwencjonalny
" Poziom II- konwencjonalny
" Poziom III- pokonwencjonalna autonomia
POZIOM I przedkonwencjonalny
" Dzieci rozumują w kategoriach własnych potrzeb.
" Opierają się na tym, co mogą zyskać.
" Wartości moralne tkwią w dobrych czy złych
" Wartości moralne tkwią w dobrych czy złych
działaniach, a nie w ludziach czy standardach.
" Zasady kulturowe, są interpretowane
w terminach kary, nagrody, wymiany przysług lub siły
fizycznej.
" Dzieci przejmują się zewnętrznymi, konkretnymi
konsekwencjami, których same doświadczą.
61
2010-10-01
Stadium 1 - ukierunkowanie na karę
i posłuszeństwo
" Dzieci dążą do uniknięcia kary ze strony dorosłych czy
osób o większej sile i prestiżu. Są świadome zasad
osób o większej sile i prestiżu. Są świadome zasad
i konsekwencji ich łamania.
" Fizyczne konsekwencje działania określają, czy jest
ono dobre, czy złe:  siła daje rację .
Stadium 2 - ukierunkowanie
instrumentalno-relatywistyczne
" Dzieci pragną w miarę możności zaspokoić swoje
własne potrzeby.
" Są motywowane przez własny interes
" Są motywowane przez własny interes
i świadome tego, że stosunki międzyludzkie są
zdominowane przez konkretną wzajemność.
" Zakładają, że każdy musi sam dbać o siebie i ma
zobowiązania tylko wobec tych, którzy mu pomagają.
POZIOM II
konwencjonalny
" Wartość moralna mieści się w odgrywaniu dobrych
i właściwych ról.
" Dzieci dążą do spełnienia zewnętrznych oczekiwań
społecznych.
społecznych.
" Przypisują wartość spełnianiu wymagań rodziny, grupy
czy narodu poprzez działania zgodne z oczekiwaniami
osób znaczących i porządkiem społecznym.
" Aktywnie popierają i uzasadniają konwencjonalne
zasady i przepisy ról.
62
2010-10-01
Stadium 3 - ukierunkowanie na
konformizm interpersonalny
" Ludzie zdobywają aprobatę dzięki temu, że są
 dobrzy . Uważają, że dobre jest takie zachowanie,
 dobrzy . Uważają, że dobre jest takie zachowanie,
które sprawia przyjemność innym lub pomaga im i
jest przez nich aprobowane.
" Dzieci są świadome potrzeby uwzględniania intencji i
uczuć innych, współpracę postrzegają w kategoriach
złotej reguły ( Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe ).
Stadium 4 - ukierunkowanie na
utrzymanie autorytetu
" Ludzie są motywowani przez poczucie obowiązku
zachowywania się zgodnie ze zdefiniowanymi
społecznie rolami oraz utrzymania istniejącego
społecznie rolami oraz utrzymania istniejącego
porządku społecznego dla wspólnego dobra.
" Porządek społeczny jest zródłem moralności, prawa
powinny być respektowane nawet ze szkodą dla
jednostki.
POZIOM III
pokonwencjonalna autonomia
(pryncypializm)
" Ludzie czynią wyrazny wysiłek, aby określić zasady
i reguły moralne, które są uprawomocnione i mają
zastosowanie niezależnie od autorytetu grup czy
zastosowanie niezależnie od autorytetu grup czy
jednostek oraz niezależnie od ich własnych
identyfikacji.
" Występuje troska o wierność prawidłom moralnym
wybranym przez samego siebie.
" Wartość moralna tkwi w utrzymywaniu zgodności ze
wspólnymi wszystkim standardami, prawami
i obowiązkami.
63
2010-10-01
Stadium 5 - ukierunkowanie
legalistyczne, na kontrakt społeczny
" Właściwe działania określa się, biorąc pod uwagę
ogólne prawa jednostki i standardy, które zostały
krytycznie przeanalizowane i zaakceptowane przez
całe społeczeństwo.
całe społeczeństwo.
" Świadomość relatywizmu osobistych wartości i opinii
sprawia, że nacisk kładzie się na proceduralne reguły
osiągnięcia konsensusu.
" Wiążącymi elementami zobowiązań międzyludzkich są
swobodne porozumienie i kontrakt.
Stadium 6 - ukierunkowanie na
uniwersalne zasady etyczne
" Jednostka decyduje, co jest dobre, zgodnie
z wybranymi przez siebie zasadami etycznymi, które
odwołują się do logicznej zrozumiałości,
uniwersalności i spójności.
uniwersalności i spójności.
" Orientacja ta oznacza przyzwolenie, by sumienie
jednostki było czynnikiem kierującym i aby wzajemny
szacunek i zaufanie dominowały w stosunkach
międzyludzkich.
LITERATURA:
" Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S.A. (2001).
Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.
" Turner, J.S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka,
" Turner, J.S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka,
Warszawa: WSiP.
64
2010-10-01
PRZEBIEG ROZWOJU
POZNAWCZEGO
koncepcja Jeana Piageta
13
13
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
193
ZAAOŻENIA TEORII J. PIAGETA
" Rozwój poznawczy to nabywanie i doskonalenie
umiejętności niezbędnych jednostce w procesie
poznawania świata.
" Stanowi on efekt interakcji z otoczeniem.
" Bazą rozwoju poznawczego jest myślenie.
" Myślenie to tworzenie i nabywanie sprawności
" Myślenie to tworzenie i nabywanie sprawności
w posługiwaniu się umysłowymi reprezentacjami
świata zewnętrznego (tzw. strukturami poznawczymi)
za pomocą przekształcania dostępnych informacji.
" Struktury poznawcze powstają dzięki intelektualnej
adaptacji jednostki do informacji płynących
z otoczenia.
194
PROCESY ADAPTACYJNE
" Asymilacja pojawia się gdy
nowy obiekt (informacja)
włączany jest do znanego
schematu działania.
" Akomodacja pojawia się gdy
nowy obiekt (informacja) nie
pasuje do znanego schematu
działania.
195
65
2010-10-01
CZYNNIKI WARUNKUJCE ROZWÓJ
POZNAWCZY
1. Dziedziczenie i dojrzewanie (wyznacznik ogólnych
granic rozwoju w czasie).
2. Zakłócenia równowagi poznawczej (akomodacja do
nowych informacji poszerza schematy myślenia).
nowych informacji poszerza schematy myślenia).
3. Aktywne doświadczenie (manipulacja przedmiotowa
lub umysłowa  wiedzą).
4. Interakcje społeczne (umożliwiają rozwój schematów
dotyczących pojęć abstrakcyjnych np. uczciwość,
szczęście).
196
ETAPY ROZWOJU MYŚLENIA
J. Piaget
Rozwój intelektualny przebiega przez
4 uporządkowane stadia następujące po sobie
w określonej kolejności. Zmiany w rozwoju są
ciągłe i nigdy gwałtowne.
197
opr. własne
Inteligencja sensoryczno-motoryczna
(0-2 lata)
struktura poznawcza  schemat działania
Głównym
" Od sztywnych do elastycznych
osiągnięciem tego
wzorców czynności
stadium jest
" Od pojedynczych do
zdolność do
zdolność do
skoordynowanych czynności
skoordynowanych czynności
tworzenia
reprezentacji
" Od zachowania reaktywnego do
przedmiotów, osób
intencjonalnego
i zdarzeń poprzez
" Od zewnętrznych czynności do
wyobrażenia -
reprezentacji umysłowych
obrazy umysłowe
198
66
2010-10-01
Stadium myślenia przedoperacyjnego
(2 - 7/8 r.ż) struktura poznawcza - wyobrażenie
Dziecko w tej fazie:
" jest egocentryczne i ciekawe świata,
" operuje wyobrażeniami, ale nie rozumie
przekształceń,
przekształceń,
" ważniejsze jest dla niego to, co widzi nie co wie,
" nie umie szeregować,
" nie umie klasyfikować,
" brak niezmienników  pojęć stałości (przy zmianie
cechy percepcyjnej uznanej przez dziecko za istotną,
zmienia się jego pogląd na cechę ukrytą).
199
Stadium myślenia konkretnego
(7/8  11/12 r.ż)
struktura poznawcza - operacje
Dziecko w tym stadium:
" przyjmuje różne punkty widzenia,
" rozumie przekształcenia,
" jego myślenie cechuje odwracalność
" jego myślenie cechuje odwracalność
(operacyjność),
" umie szeregować i klasyfikować,
" stopniowo opanowuje niezmienniki  pojęcia
stałości,
" pracuje na konkretach (rozwija logiczne
rozumowanie lecz dotyczy ono rozwiązywania
problemów konkretnych).
200
Stadium operacji formalnych
(od 11-12 r.ż. do 17-18 lat)
struktura poznawcza - operacje
Cechy myślenia w tym stadium:
" rozumowanie pozakonkretne (abstrakcyjne),
hipotetyczno-dedukcyjne (oparte na hipotezach i
hipotetyczno-dedukcyjne (oparte na hipotezach i
symbolach),
" introspekcja  zdystansowanie się do siebie, analiza
własnych zachowań,
" uczeń potrafi wykorzystać teorie, hipotezy do
rozwiązania zadania i potrafi wyciągać ogólne wnioski,
" logika dwuwartościowa (prawda/fałsz,
czarne/białe),
" egocentryzm młodzieńczy.
201
67
2010-10-01
OGÓLNA TEORIA ROZWOJU
POZNAWCZEGO CZAOWIEKA
rady praktyczne
oprac. dr E.Małkiewicz
Pamiętaj, że dziecko, nastolatek, dorosły rozumują
w inny sposób, chociaż pozornie może się wydawać,
że tak samo.
Zanim zaczniesz uczyć dane dziecko (dzieci) sprawdz,
w jakiej fazie rozwoju myślenia się znajduje.
Przypomnij sobie cechy charakterystyczne myślenia
w danej fazie.
202
RADY PRAKTYCZNE C.D.
Jeśli uczysz dziecko w wieku przedszkolnym lub w
klasach początkowych pozwól mu poznawać świat
poprzez działanie, manipulowanie,
eksperymentowanie, popełnianie błędów.
Jeśli uczysz w szkole podstawowej pozwól dziecku
Jeśli uczysz w szkole podstawowej pozwól dziecku
na manipulowanie, eksperymentowanie, podsuń mu
konkretne obiekty do pracy. Rozumie to, co może
zobaczyć i sprawdzić w praktyce, może to jednak
także uogólnić.
Jeśli uczysz w gimnazjum lub liceum pozwól
uczniom wyrazić i sprawdzić własny pogląd na
sprawę. Myślą oni logicznie i tylko to ich przekona.
203
LITERATURA:
" Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1997). Dzieci ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się
matematyki, Warszawa: WSiP.
" Wadsworth, B.J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy
" Wadsworth, B.J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy
i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: WSiP.
" Schaffer, R.H. (2008). Psychologia dziecka, Warszawa:
PWN.
204
68
2010-10-01
ROZWÓJ
PSYCHOSPOAECZNY
CZAOWIEKA
W CIGU ŻYCIA
koncepcja Erika Eriksona
14
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
205
ZAAOŻENIA:
Rozwój człowieka jest rezultatem interakcji między trzema
czynnikami:
1. biologicznym
2. psychologicznym
3. społeczno-kulturowym
Istnieje 8 stadiów rozwoju tożsamości. W każdym ze
stadiów na nowo ustala się równowaga między 3
wymienionymi czynnikami oraz pojawia się szereg zadań
rozwojowych.
Na początku każdego stadium te 3 czynniki są
w nierównowadze. Nazywa się to kryzysem. W każdym
ze stadiów możliwe jest pozytywne lub negatywne
rozwiązanie kryzysu. 206
CHARAKTERYSTYKA 8 STADIÓW
ROZWOJU TOŻSAMOŚCI:
" Stadium 1: podstawowa ufność lub nieufność
(pierwszy rok życia)
" Stadium 2: autonomia lub wstyd i zwątpienie
(2-3 rok życia)
(2-3 rok życia)
" Stadium 3: inicjatywa lub poczucie winy (4-6 rok
życia)
" Stadium 4: przedsiębiorczość lub poczucie
niższości (7-11 rok życia)
" Stadium 5: tożsamość lub zagubienie tożsamości
(12-20 rok życia, dorastanie)
207
69
2010-10-01
ROZWÓJ TOŻSAMOŚCI (MARCIA):
" rozproszenie (dyfuzja) tożsamości - brak
zaangażowania w jakakolwiek ideologię, aktywność,
związek interpersonalny
" moratorium - poszukiwanie, wypróbowywanie, bez
" moratorium - poszukiwanie, wypróbowywanie, bez
ostatecznych decyzji)
" tożsamość tymczasowa (lustrzana) wybór
tożsamości uznanego autorytetu
" osiągnięcie tożsamości - dokonanie samodzielnych
wyborów po uprzednim rozpatrzeniu różnych
możliwości
208
CHARAKTERYSTYKA 8 STADIÓW
ROZWOJU TOŻSAMOŚCI:
" Stadium 6: intymność lub izolacja (wczesna
dorosłość, 20-30/40 roku życia)
" Stadium 7: produktywność lub stagnacja
(dorosłość, 30/40 do 65 roku życia)
" Po okresie stabilizacji następuje kryzys środka życia,
" Po okresie stabilizacji następuje kryzys środka życia,
czyli konfrontacja wypracowanej w adolescencji
koncepcji własnego życia z realiami, ocena jest
zawsze negatywna.
" Stadium 8: Integralność ego lub rozpacz
(starzenie się, okres po 65 roku życia)
209
LITERATURA:
" Campbell, J., Gardner, L., Hall, C. (2006). Teorie
osobowości, Warszawa: PWN.
" Dembo, M.H. (1997). Stosowana psychologia
wychowawcza, Warszawa: WSiP.
wychowawcza, Warszawa: WSiP.
" Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie, Warszawa:
PWN.
210
70


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
zagadnienia i pytania do egzaminu ze strony CEN
zagadnienia i pytania do egzaminu ze strony CEN
MÓJ PLAYEREK ZE STRONY GŁÓWNEJ
Praca fizyczna slajdy z wykładu
Bankowość wykłady (notatki ze slajdów)
Oświetlenie slajdy z wykładu
wykład 4 zadanie ze statkiem
zagrozenia elektrowni atom ze strony terrorystów
ZAGROZENIA ZE STRONY SZKODNIKOW
wsparcie ze strony państwa
Zagrożenie drzewostanów ze strony huby korzeni w zależności od temperatury gleby i opadów
Hałas slajdy z wykładu
1 spotkanie hezychazm i teksty ze strony KCMC
UOOP skrypt 2012 (pytania, slajdy, wyklady)
Mikroklimat slajdy z wykładu
zagrożenia ze strony bmr
WM wyklad Zginanie ze scinaniem

więcej podobnych podstron