7368841621

7368841621



6 Z. Sądecką, J. Waś

Nakłady finansowe na realizację zakresu rzeczowo-finansowego przedsięwzięć zestawionych w załączniku 1 AKPOSK 2009 szacowane są na kwotę: 31,9 mld zł, w tym: na systemy kanalizacyjne 19,2 mld zł, na oczyszczalnie ścieków 11,4 mld zł, na zagospodarowanie osadów 1,3 mld zl. Realizacja AKPOSK 2009 zapewni do 2015 r. obsługę systemami kanalizacyjnymi i oczyszczalniami ścieków ok. 28,7 min mieszkańców Polski, w tym blisko 100% ludności miejskiej i ok. 60% ludności wiejskiej [KPOŚK 2005].

Trzecia Aktualizacja KPOŚK została zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 1 lutego 201 lr. (AKPOŚK 2010). Celem trzeciej Aktualizacji Programu było ustalenie realnych terminów zakończenia inwestycji w aglomeracjach, które ze względu na opóźnienia inwestycyjne nie zrealizują zaplanowanych zadań do końca 2010 r. Dlatego też, AKPOŚK2010 swoim zakresem objęło wyłącznie zmiany dotyczące terminów realizacji inwestycji. W wyniku analizy stanu zaawansowania realizacji inwestycji oraz przyczyn zaistniałych opóźnień ustalono, że sytuacja dotyczy 126 aglomeracji. KPOŚK jest instrumentem wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG w odniesieniu do obniżenia poziomu zanieczyszczeń biodegradowalnych w oczyszczalniach < 2000 RLM oraz redukcji związków azotu i fosforu. Dla potrzeb wypełnienia pozostałych wymagań dyrektywy 91/271/EWG opracowano:

-    program wyposażenia w oczyszczalnie ścieków aglomeracji < 2000 RLM, posiadających w dniu przystąpienia Polski do UE systemy kanalizacji sanitarnej.

-    program wyposażenia zakładów przemysłu rolno-spożywczego o wielkości 4000 RLM, odprowadzających ścieki bezpośrednio do wód, w urządzenia zapewniające wymagane przez polskie prawo standardy ochrony wód.

Uwzględniając stopień zaludnienia [GUS 2010], można stwierdzić, że w Polsce na terenach wiejskich i w miejscowościach do 15000 RLM mieszka ok. 52% mieszkańców. Wymagania stawiane oczyszczalniom ścieków w RM [Rozporządzenie Ministra Środowiska 2006] wykazują jednoznacznie, że ponad połowa ścieków w Polsce nie będzie oczyszczana z substancji biogennych. Należy przy tym mieć świadomość, że większość tych ścieków powstaje na terenach źródliskowych naszych rzek oraz, że część tych ścieków trafia praktycznie bez oczyszczania do wód podziemnych (w przypadku żle zaprojektowanych i nieprawidłowo eksploatowanych indywidualnych systemów oczyszczania tzw. „oczyszczalni przydomowych”). W opisie [Rozporządzenie Ministra Środowiska 2008] obszarów wrażliwych podaje się, że są to m.in. akweny, w których może występować kumulacja zanieczyszczeń. W związku z tym nie uznano wód płynących, jako zagrożonych tym zjawiskiem. Procesy samooczyszczania [Sądecką 2009] jako wypadkowa: procesów biochemicznej mineralizacji zanieczyszczeń w warunkach tlenowych i beztlenowych, dopływu tlenu do układu, procesu sedymentacji, sorpcji, wpływu budowli wodnych, dopływów bocznych, itp. nie usuwają całego ładunku zanieczyszczeń wprowadzonego w obszarach źródliskowych, a jedynie przesuwają go w innej postaci w dół rzeki. W przy-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wartość inwestycji oraz zmniejszeniem przekazanej dotacji z uwagi na niezrealizowanie zakresu rzeczo
Proponowany podział godzin na realizację poszczególnych działów tematycznych przedstawiono w
IMG042 KONTROLA REALIZACJI BUDŻETU ♦    Planowanie zakresu rzeczowego, czasowego 
EOŚ004 Tabela 1 Nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska wg źródeł finansowania w latach
Finanse p stwa Wypych80 381 ściowego (nakłady poniesione na jego zakup) określona jest za pomocą nas
Elementy kosztowe Bezpośredni koszt poszerzenia zakresu DEC (p) Nakład poniesiony na wytworzenie
28 (8) Dr Anna Golec mniejsza. Rynki finansowe reagują przede wszystkim na zmiany w zakresie polityk
W dziale 1 należy wykazać nakłady finansowe poniesione w roku sprawozdawczym wyłącznie na działalnoś
DZIAŁ 1. NAKŁADY WEWNĘTRZNE NA DZIAŁALNOŚĆ B+R I ŹRÓDŁA ICH FINANSOWANIA ORAZ APARATURA NAUKOWO-BADA
Terminy realizacji§3 1.    Załączony Rzeczowo-Finansowy Harmonogram, stanowiący
5)    nadzorowanie przygotowania i realizacji planu rzeczowo-finansowego WUM dotycząc
dotacje celowe otrzymane z budżetu państw a na realizację zadań bieżących z zakresu
III. Szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji1. Krótka charaktery
Zakres działania Działalność Koła opiera się głównie na realizacji projektów
Warunki płatności Zaliczka - gdy firma musi ponosić duże nakłady finansowe przy produkcji wyrobów na
VUNIWERSYTET PRZYRODNICZY W LUBLINIERozkład nakładów inwestycyjnych na kolejne lata realizacji
Finansowanie działalności naukowej Środki pozyskane na realizację prac n-b w latach 2004 - 2009 (w t

więcej podobnych podstron