7808335461

7808335461



PROJEKT „PER LINGUAS MUNDI AD LABOREM" - KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE SZANSĄ OSÓB...

nia językowego tych osób w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych nie tylko w czasie trwania projektu, ale również po jego zakończeniu.

Nauczyciele języków obcych pracujący z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, którzy zainteresowani są udziałem w projekcie, proszeni są o kontakt z autorką artykułu: mgr Kornelia Czerwińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Zakład Tyflopedagogiki, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa; e-mail: komelia.czerwinskal@wp.pl.

Summary

This article discusses the findings of a study which addressed the issue of how the youth raised in the Lutheran and Roman Catholic traditions perceived human death. The research also sought to determine whether such perceptions were affected by pri-vate interests, success at school or the parents educational background. The research included 50 Lutheran and 50 Roman Catholics (25 girls and 25 boys in each denomi-national group) who were brought up in the villages of the Cieszyn Silesia Region. Ali of them were about to graduate from eighth grade of primary school. The research used a ąuestionnaire, the projection method and a specially structured guidebook.

The findings demonstrated that the young people perceived death in three aspects: „emphatic-mandatory", religious and ritualistic. No significant differences were enco-untered in the perceptions of death held by the fourteen-year-old Lutherans or Catholics. Such perceptions were found unaffected by their private interests, school succes-ses or parental education. Some insignificant differences were found between the views held by boys and girls. Not a single girl perceived death in the ritualistic aspect. Very few of the participants perceived it in the aspect of faith.

The young people declared that they wished to discuss such a difficult issue as human death, yet there was hardly anyone to tum to as talks of that kind were avoided. Consequently, we find that there is an extensive demand for education of both chil-dren and young people in the issue of death and its biological, existential and social dimensions.

Bibliografia

Gorajewska D. (2005) Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie równych szans. W: Gora-jewska D. (red.), Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.

Kuczyńska-Kwapisz ]., Kwapisz J. (1996) Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących. Interart, Warszawa.

Majewski T. (1996) Poglądy i działalność Krajowej Federacji Niewidomych w Stanach Zjednoczonych. Zeszyty Tyflologiczne 14, Warszawa.

Polski Związek Niewidomych na: http://www.pzn.org.pl

Sękowska Z., Sękowski T. (1991) Rehabilitacja zawodowa inwalidów wzroku w Polsce. UMCS, Lublin.

Speck O. (2005) Niepcłnospraiuni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Szczupał B. (2004) Sytuacja zawodowa osób niepełnosprawnych. W: Zabłocki K.J., Gorajewska D. (red.), Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości. Wydawnictwo APS, Warszawa.

167


SZKOŁA SPECJALNA 3/2006



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PROJEKT „PER LINGUAS MUNDI AD LABOREM" - KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE SZANSĄ OSÓB... oraz pomocy
KORNELIA CZERWIŃSKA łania partnerstwa „Per linguas mundi ad laborem", ponieważ zostaje po raz
FiRR Projekt IW EQUAL Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Per Linguas Mundi ad Laborem Partnerzy projektu:
APS ☆ ☆ ☆ r ☆ A KORNELIA CZERWIŃSKA APS, WARSZAWAPROJEKT „PER LINGUAS MUNDI AD
FiRR PRR Per Linguas Mundi ad Laborem Efekty działań i zebrane przez UW doświadczenia •
FiRR PRR Per Linguas Mundi ad Laborem Efekty działań i zebrane doświadczenia adaptacja w wersji
Poziom A2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia JęzykowegoCele przedmiotu Umiejętność wyrażania
IMG 38 Kółzedsta głównę WMMmnłt Projekt animacje Pokaz slajdów Ad 2 Rodzaj (jakość)
Projekt SEE - Europa dzieląca się doświadczeniami - kształtowanie polityki dla innowacji Partnership
Sprawdzian wiadomości i umiejętności w zakresie kształcenia językowego (I semestr) dla kl.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności w zakresie kształcenia językowego (I semestr ) dla kl. IV
Karta odpowiedzido sprawdzianu wiadomości i umiejętności w zakresie kształcenia językowego dla ki. I
Temat projektu/pracy dyplomowej inżynierskiej Analiza profilu kształcenia studenta informatyki w
PROJEKT z dnia 22.09.2005 STANDARDY KSZTAŁCENIA kierunek informatyka STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
17 Kształcenie językowe D. Czelakowska, Melodyka edukacji polonistycznej dzieci u- wieku wczesnoszko

więcej podobnych podstron