1109810952

1109810952



Badania sensoryczne kosmetyków... 461

Każdy z oceniających:

•    przed przeprowadzeniem testu został zapoznany z metodami badań, formularzami oceny oraz formą zapisu wyników,

•    przeprowadzał badanie w sposób uniemożliwiający kontakt z innymi członkami zespołu oceniającego (oceny w boksach),

•    w każdej z dwóch sesji otrzymał do testowania, po 4 produkty kosmetyczne zakodowane w postaci trzycyfrowych liczb18.

Celem badań było uzyskanie informacji jak zmienia się postrzeganie intensywności nawilżenia skóry, wywoływane przez dany kosmetyk od momentu aplikacji do godziny po aplikacji. Próbki dobrano w taki sposób, aby za poziom nawilżenia odpowiadał składnik, który w jednym z ocenianych w każdej parze produktów był wytworzony przy udziale nanotechnologii.

Badania sensoryczne wykonano metodami parzystą (wykorzystującą test dwustronny, w którym prowadzący nie zna kierunku różnicy) i skalowania na skali liniowej.

Metoda parzysta19 należy do grupy testów różnicowych i jest powszechnie stosowaną metodą w badaniach konsumenckich. Podczas analizy opartej na tej metodzie, próbki są prezentowane w parach, celem wykrycia podobieństwa lub różnic pomiędzy nimi. Oceniający znają kryteria różnicujące (np. lepkość, ziarnistość), a ich zadanie polega na wskazaniu:

•    podobieństwa lub różnicy pomiędzy badanymi próbkami oraz kierunku tej różnicy,

•    preferencji jednej próbki w stosunku do drugiej w parze20.'

W analizowanym przypadku kryterium różnicującym była intensywność nawilżenia skóry po aplikacji danego produktu: bezpośrednio po aplikacji kosmetyku, po godzinie od aplikacji kosmetyku.

Oceniający mieli za zadanie wskazać próbkę o większej intensywności ocenianej cechy, przy założeniu, że nie mogli oni udzielić odpowiedzi „próbki są identyczne”.

Metoda skalowania na skali liniowej21 należy do grupy testów z zastosowaniem skal i kategorii. Podczas tego typu analizy ocenia się kolejność lub wielkość różnic lub kategorii, do których próbki powinny być zaliczane. Przy użyciu tej metody wybrani oceniający mieli za zadanie określić intensywność nawilżenia skóry po aplikacji każdego kosmetyku z osobna.

18    Aby zachować identyczne warunki pomiaru testowane produkty' kosmetyczne byty aplikowane na podobny rodzaj skóry. Każda para testowanych kosmetyków była nakładana na dwa obszary przedramienia - jedna na prawe, dmga na lewe. Ze względu na fakt, że przy 8 sztukach produktów - testowanych jednocześnie -obszaiy skóry mogłyby być zbyt małe. badanie sensoryczne, każdy z uczestników wykonywał w dwóch sesjach (oceniając po 4 próbki w każdej sesji).

19    Polska Norma PN - ISO 5494: 1997, op.cit.

20    Polska Norma PN - ISO 5494: 1997, op.cit; Polska Norma PN - ISO 4121:1997, op.cit; Polska Norma PN -ISO 5494: 1997, op.cit.; Polska Norma PN - ISO 5496:1997, op.cit.

21    Polska Norma PN - ISO 4121:1997, op.cit.; Szakiel J., Turek P.: op.cit.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Badania sensoryczne kosmetyków... 465 70 r 12    3    4 para
Badania sensoryczne kosmetyków... 467 producenta, z drugiej grupą docelową konsumentów, do której są
Badania sensoryczne kosmetyków... 469 Abstract The results of the sensory evaluation confirmed that
Badania sensoryczne kosmetyków... 457 Metody organoleptyczne są dzisiaj szeroko stosowanymi metodami
Badania sensoryczne kosmetyków...
Badania sensoryczne kosmetyków... 463produktów kosmetycznych, gdzie kosmetyki matujące postrzegane s
cwiczenie?006 PN-ISO 6496:1997 Analiza sensoryczna Metodologia Wprowadzenie i szkolenie oceniających
cwiczenie?004 PN-ISO 649C:1997 Analiza sensoryczna Metodologia Wprowadzenie i szkolenie oceniających
cwiczenie?007 PN-ISO 6496:1997 Analiza sensoryczna Metodologia Wprowadzenie i szkolenie oceniających
CCF20110330037 Analiza sensoryczna — Metodologia — Wprowadzenie i szkolenie oceniających w zakresie
2 (1376) WSTĘP Każdy pracownik przed przystąpieniem do pracy na tokarce TUB-32 winien zapoznać się d

więcej podobnych podstron