plan pracy dyd wych internat


PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
W INTERNACIE
GRUPA II
ROK SZKOLNY 2002/03
WYCHOWANIE to wszelkie zamierzone działania w formie interakcji społecznych mające na celu wywołanie
trwałych, pożądanych zmian w osobowościach ludzi.
(H. Muszyński, 1976)
WYCHOWANIE SPECJALNE to zamierzone, świadome i celowe oddziaływanie na wychowanków z
odchyleniami od normy rozwoju, zmierzające do osiągnięcia dostępnego im, możliwie jak
najbardziej prawidłowego i najwyższego fizycznego i psychicznego rozwoju oraz przygotowanie
ich do życia i pracy zgodnie z powszechnie przyjętymi założeniami wychowawczymi w danym
społeczeństwie.
(K. Kirejczyk 1981)
WARTOŚCI - dla uczniów poznanie faktów, rzeczy, zjawisk, wydarzeń i procesów bierze początek z celów
edukacji, a następnie z wartości. Te ostatnie mogą być dla nich dodatnie lub ujemne. W
pierwszym przypadku akceptują je , a w drugim odrzucają. Postępując w ten sposób uczniowie
zdobywają doświadczenia niezbędne do realizacji celów edukacyjnych zgodnych z wartościami.
Zdobywanie wiadomości, umiejętności, rozwijanie zainteresowań i zdolności może rozpoczynać
się od wartości. Wówczas chcąc je osiągnąć wytycza się cele edukacji i podejmuje adekwatne
dla ich realizacji działania.
(K. Denek, 1994)
Plan pracy tworzyłyśmy w oparciu o najważniejsze wartości i cele wychowania zawarte w programie
wychowawczym Placówki. Ustalając cele dydaktyczno-wychowawcze , które realizować będziemy w naszej pracy
wychowawczej w tym roku szkolnym oparłyśmy się na wartościach, gdyż to w nich upatrujemy zródła celów wychowania.
Wprowadzenie w świat wartości i budowanie systemu wartości takich jak:
Prawda
Dobro
Miłość
Wolność
Równość
Bezpieczeństwo
Samorządność
Sumienność
Uczciwość
Pokój
Przyjazń
Prawa człowieka
Zdrowie
Tolerancja
Patriotyzm
Sprawiedliwość
Kultura osobista
Szacunek dla ludzi
Szacunek do pracy
Szacunek do symboli narodowych
Szacunek dla tradycji i obrzędów
Szacunek dla środowiska przyrodniczego
Życie bez nałogów
Zdrowy styl życia
Świadomość ekologiczna
Odwaga cywilna
Odpowiedzialność za siebie i innych
Godność osobista
Świadomość narodowa
Wymagania
Dział oddziaływań
dydaktyczno
Cel ogólny
wychowawczych
wiadomości umiejętności postawy
1 2 3 4
I. SAMODZIELNOŚĆ I Wdrażanie do samodzielności i samorządności
SAMORZDNOŚĆ
" zna pojęcie samodzielność " potrafi i wykonuje " odwaga cywilna
samodzielnie czynności
" zna pojęcie samorządność " odpowiedzialności za swoje
samoobsługowe
czyny
" zna czynności samoobsługowe
" samodzielnie podejmuje " odpowiedzialność za innych
" zna zasady samorządności
decyzje
" kultura osobista
" rozumie konieczność
" samodzielnie rozwiązuje proste
ponoszenia odpowiedzialności
problemy
za swoje czyny
" radzi sobie w sytuacjach
" zna miejsca użyteczności
trudnych
publicznej
" podejmuje działania z
" zna przybytki kultury
inicjatywy własnej
" zna podstawowe druki
" współpracuje z grupą
urzędowe
" samodzielnie organizuje
" zna zasady pisania podania i
stanowisko pracy i zabawy
życiorysu
" broni swojego zdania używając
" zna zasady bezpieczeństwa
rzeczowych argumentów
obowiązujące w budynkach
użyteczności publicznej, " korzysta z urzędów i miejsc
użyteczności publicznej (Urząd
" przybytkach kultury
Miejski, Urząd Pracy, Opieka
" zna i rozumie obowiązek
Społeczna, Sąd Rodzinny,
udzielania pierwszej pomocy
Policja, Poczta,
Telekomunikacja, Ośrodek
Zdrowia i inne)
1
2 3 4
" korzysta z przybytków kultury
(biblioteka, kino, teatr,
muzeum, galeria i inne)
" samodzielnie wypełnia
podstawowe druki urzędowe
(wniosek o dowód osobisty,
paszport i inne)
" samodzielnie napisze podanie i
życiorys
" zawiadomi osobę starszą o
grożącym niebezpieczeństwie
1 2 3 4
II. WYCHOWANIE DO Wdrażanie do pełnienia ról rodzinnych i społecznych
ŻYCIA W
" zna regulamin wychowanka
" przestrzega i stosuje ustalone " szacunek dla ludzi
RODZINIE I
(prawa i obowiązki)
zasady życia w grupie i
" szacunek do nauki i pracy
SPOAECZECSTWIE
" zna pojęcie środowiska
społeczeństwie
" świadome i właściwe
lokalnego
" integruje się z grupą
wypełnianie ról społecznych
" zna role społeczne (matka,
" pracuje na rzecz grupy i
" przynależność do rodziny,
ojciec, pracownik, uczeń itd.)
Ośrodka
grupy, społeczeństwa
" zna najpopularniejsze zawody
" współpracuje z innymi
" poczucie godności własnej
(kucharz, fryzjer, ogrodnik,
" reprezentuje Ośrodek w
lekarz, pielęgniarka,
środowisku
nauczyciel itp.)
" unika konfliktów z
" zna i rozumie pojęcie normy
społecznej rówieśnikami
" zna cechy dobrego
" rozwiązuje sytuacje
wychowanka i pracownika
konfliktowe na zasadzie
" zna wartość i wpływ rodziny dialogu lub rozmowy w grupie
na życie człowieka (zebrania grupy)
" zna i rozumie rolę i obowiązki " dba o rodzinę i jej wartości
matki oraz konsekwencje
" unika zagrożeń w środowisku
wczesnego macierzyństwa
rodzinnym
" zna sposoby zapobiegania
" zapobiega przedwczesnemu
wczesnej ciąży
zajściu w ciążę
" zna zagrożenia występujące w
" nie godzi się na przemoc w
rodzinie i społeczeństwie
rodzinie i środowisku
" zna właściwości środowiska
" szuka pomocy u specjalistów
lokalnego
rozróżnia cechy charakterystyczne
wybranych zawodów
1
2 3 4
" wymienia nazwy i specyfikę
zawodów, które go interesują
" dba o mienie i dobre imię
grupy i Ośrodka
" uczestniczy w życiu
środowiska lokalnego
1 2 3 4
III. PROFILAKTYKA 1. Wyrobienie nawyków higienicznych
UZALEŻNIEC I
" zna pojęcie i zasady higieny " wykonuje toaletę poranną i " właściwe nawyki higieny
WYCHOWANIE
osobistej wieczorną według poznanych osobistej i otoczenia
PROZDROWOTNE zasad
" zna pojęcie i zasady higieny
otoczenia " dba o czystość głowy
" zna objawy i sposoby " dba o higienę intymną
zapobiegania wszawicy,
" dba o czystość i estetyczny
świerzbowi i grzybicy stóp
wygląd odzieży
" zna zasady bezpieczeństwa w
" umiejętnie gospodaruje
czasie zabiegów higienicznych
środkami higieny
i porządkowych
" samodzielnie i we współpracy
z grupą dba o czystość
pomieszczeń, z których
korzysta
" dokładnie i sumiennie
wykonuje dyżury porządkowe
" umiejętnie gospodaruje
środkami czystości i
narzędziami pracy
" posiada własne środki higieny i
przybory
" nie pożycza ręcznika i odzieży
" zakłada klapki pod prysznic
" nie siada na posadzce
" bezpiecznie stosuje środki
lecznicze zwalczające
wszawicę, świerzb, grzybicę
1 2 3 4
" bezpiecznie zachowuje się w
pomieszczeniach sanitarnych
" używa mat antypoślizgowych
" bezpiecznie korzysta ze
środków chemicznych (higieny
i czystości)
" bezpiecznie korzysta ze sprzętu
AGD (pralka, odkurzacz,
suszarka do włosów i inne)
1 2 3 4
2. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do uzależnień
" zna szkodliwość palenia " wymieni skutki stosowania " świadome wystrzeganie się
tytoniu używek (tytoniu, alkoholu, stosowania używek
środków odurzających,
" zna skutki wpływu alkoholu na " życie bez nałogów
narkotyków)
organizm człowieka
" nie korzysta z w/w używek
" zna pojęcie choroby
alkoholowej i rozumie jaki ma " nie ulega namową i odmawia
ona wpływ na rodzinę przyjmowania używek od
innych
" zna pojęcia: narkotyk, środek
odurzający " uczestniczy w proponowanych
akcjach profilaktycznych
" zna rodzaje i formy
narkotyków i środków " uzupełnia wiedzę na temat
odurzających uzależnień
" zna działanie narkotyków i " korzysta z pomocy ludzi i
środków odurzających oraz ich miejsc zajmujących się
wpływ na człowieka problematyką uzależnień
" zna konsekwencje uzależnienia
" zna osoby i miejsca oferujące
pomoc dla ludzi i rodzin
uzależnionych od używek
1 2 3 4
3. Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych
" zna pojęcie zdrowia " doskonali umiejętności " świadomie dba o swoje
fizyczne zdrowie
" zna pojęcie kondycja fizyczna
" współpracuje z grupą " umiejętnie wypoczywa
" zna pojęcie hartowania
organizmu " korzysta ze sprzętu sportowego " prowadzi zdrowy styl życia
" zna pojęcia: relax, rekreacja " stosuje zasadę  fair play " toleruje i nie wyśmiewa
możliwości innych ludzi
" zna wartość zdrowia " dostosowuje strój i obuwie do
rodzaju zajęć
" zna zabawy, które można
wykorzystać do nauki i " stosuje ustalone zasady gry i
rekreacji zajęć
" zna formy aktywnego " umiejętnie wypoczywa
spędzania czasu wolnego
" zdrowo się odżywia
" zna najpopularniejsze
" wyszuka w czasopiśmie
dyscypliny sportowe
artykuły na temat y dotyczące
" zna zasadę  fair play zdrowia
" zna podstawowe zasady " stosuje zasady bezpieczeństwa
zdrowego żywienia podczas wszelkich zajęć
sportowych i rekreacyjnych
" zna tytuły czasopism
promujących zdrowie
" zna zasady bezpieczeństwa
podczas zajęć sportowych i
rekreacyjnych
1 2 3 4
IV. WSPOMAGANIE 1. Wspomaganie rozwoju umysłowego
ROZWOJU
" poznaje nowe wiadomości
" korzysta z podręczników " sumienność
UMYSAOWEGO I
" rozumie konieczność
" czyta czasopisma i lektury " obowiązkowość
utrwalania zdobytej wiedzy
KSZTAATOWANIE
" korzysta z pomocy " pilność
UMIEJTNOŚCI " rozumie wartość i znaczenie
dydaktycznych
" systematyczność
nauki i postępu w życiu
SZKOLNYCH
" korzysta z biblioteki
" odpowiedzialność
człowieka
" systematycznie powtarza
" ciekawość poznawcza
wiadomości
" służy pomocą słabszym
" systematycznie i samodzielnie
koleżankom
odrabia zadane prace domowe
" świadomie realizuje obowiązek
" przygotowuje się do zajęć
szkolny
lekcyjnych
" informuje wychowawcę o
zaleceniach nauczyciela
" dokładnie notuje polecenia
nauczyciela w zeszycie
" uczestniczy w proponowanych
przez wychowawcę
rozrywkach umysłowych
" wykonuje ćwiczenia
doskonalące umiejętność
pisania, liczenia, czytania
" ćwiczy pamięć
" samodzielnie sięga po gry
dydaktyczne
" wycina, klei, rysuje, maluje,
1 2 3 4
" wyszywa, lepi
" rozwija zainteresowania
" stosuje się do wskazówek
wychowawcy
1 2 3 4
V. WYCHOWANIE Kształtowanie postaw wzorowego obywatela i patrioty
PATRIOTYCZNE I
" zna swoją narodowość " poda dokładny adres " patriota
OBYWATELSKIE
zamieszkania i określi swoją
" zna dokładne miejsce " wzorowy obywatel
narodowość
zamieszkania
" świadomość narodowa
" wskaże na mapie położenie
" zna symbole narodowe
" szacunek do symboli
Polski
" zna miejsca pamięci narodowej narodowych
" wymieni i rozpozna symbole
" zna wybitnych Polaków
narodowe
" zna utwory literackie i
" wymieni i powie kim byli
muzyczne o tematyce
najwybitniejsi Polacy
patriotycznej
(Wybicki, Mickiewicz,
" zna cechy wzorowego
Chopin, Konopnicka, Tadeusz
obywatela i patrioty
Kościuszko, Jan Matejko, )
" zna prawa i obowiązki
" pokaże na mapie Warszawę
obywatelskie
" wybierze z utworów literackich
" wie kto jest prezydentem RP
i muzycznych te o tematyce
" zna stolicę Polski
patriotycznej
" zna słowa hymnu narodowego
" postępuje zgodnie z zasadami
obywatelskimi
" godnie reprezentuje swój kraj
1
2 3 4
VI. KULTYWOWANIE Wdrażanie do świadomego uczestnictwa w tradycjach i obrzędach
TRADYCJI I
" wymieni najważniejsze
" zna pojęcia: tradycja, obrzęd " świadome uczestnictwo w
OBRZDOWOŚCI wydarzenia narodowe, religijne
obchodzonych w Polsce,
" zna najważniejsze wydarzenia
i ludowe obchodzone w Polsce
związanych z tradycjami i
narodowe, religijne i ludowe
" wymieni najważniejsze
obrzędami wydarzeniach
tradycyjnie obchodzone w
tradycje i obrzędy obchodzone
polsce " chęć kultywowania tradycji i
w Polsce
obrzędowości
" zna najpopularniejsze polskie
" potrafi wybrać zabawy
tradycje i obrzędy: " poszanowanie i tolerancja
andrzejkowe i sylwestrowe
wszystkich istniejących
- Wigilia Bożego
" uczestniczy w obchodach świat
tradycji i obrzędów
Narodzenia
i wydarzeń
- Wielkanoc
" zachęca innych do poznawania
- Lany Poniedziałek
i uczestnictwa w
obchodzonych w Polsce,
- Prima-Aprilis
związanych z tradycjami i
- Dzień Niepodległości
obrzędami, wydarzeniach
- Uchwalenie Konstytucji
" bezpiecznie zachowuje się w
3 Maja
czasie przygotowywania
- Święto Pracy
imprez i zgromadzeń
- Andrzejki
związanych z obchodami
tradycji i obrzędów
- Mikołajki
- Sylwester
- Karnawał
- Walentynki
" zna zasady bezpieczeństwa
obowiązujące podczas
przebywania w tłumie
" zna zasady bezpieczeństwa
podczas uczestnictwa w
obrzędach i konkursach
1 2 3
4
VII. EDUKACJA
Wdrażanie do uprawiania turystyki i znajomości regionu
TURYSTYCZNA I
" rozpoznaje znaki w przyrodzie
" zna pojęcie turystyka " potrzeba znajomości swojego
REGIONALNA Z
świadczące o kierunkach
regionu i kraju
" zna pojecie komunikacja
ELEMENTAMI
" rozpoznaje symbole punktów
" wytrwałość w dążeniu do celu
WYCHOWANIA
" zna położenie i nazwę swojego
obsługi turystycznej i
KOMUNIKACYJNEGO
regionu " stosuje na co dzień zdobytą
oznakowania szlaków
wiedzę z zakresu turystyki,
" zna lokalną prasę i media
turystycznych
znajomości regionu i zasad
" zna charakterystyczne dla
" stosuje się do zasad ruchu
ruchu drogowego
swojego regionu atrakcje
drogowego dla pieszych
turystyczne
" korzysta ze środków
" zna sposoby orientacji w komunikacji
terenie
" odczytuje rozkład jazdy
pociągów i autobusów
" zna oznakowania punktów
" wskazuje swój region i
informacji turystycznej
charakterystyczne dla niego
" zna oznakowania punktów
miejsca na mapie
obsługi turystycznej
" śpiewa piosenki turystyczne
" zna oznakowania szlaków
" wykorzystuje w wypowiedzi
turystycznych
zwroty turystyczne
" zna zasady ruchu drogowego
" odczytuje i stosuje w sposób
dla pieszych
właściwy sygnały świetlne
" zna sygnalizację świetlną
" bezpiecznie porusza się po
" zna środki transportu i ich
terenie i podróżuje
położenie
" zna zasady korzystania ze
środków komunikacji
" zna piosenki i zwroty
turystyczne
" zna zasady bezpieczeństwa w
czasie podróży pieszej i
środkami transportu
1 2 3 4
VIII. EDUKACJA
Wdrażanie do postaw proekologicznych
ŚRODOWISKOWO-
" zna pojęcia: środowisko " posługuje się terminami: " szacunek do środowiska
PROEKOLOGICZNA
przyrodnicze, ekologia środowisko przyrodnicze, przyrodniczego
ekologia
" zna skutki działania człowieka " świadoma dbałość o
na środowisko przyrodnicze " wymienia skutki działania środowisko przyrodnicze
człowieka na środowisko
" zna sposoby zapobiegania " świadomość ekologiczna
degradacji środowiska " odróżnia działania złe i dobre
przyrodniczego
" wystrzega się niekorzystnych
" zna znaczenie i położenie dla środowiska działań
oczyszczalni ścieków i
" potrafi wskazać na mapie
wysypiska śmieci w
Świnoujścia położenie
Świnoujściu
oczyszczalni ścieków i
" zna ideę i datę obchodów Dnia wysypiska śmieci
Ziemi
" aktywnie uczestniczy w
" zna i rozumie cel istnienia obchodach Dnia Ziemi
Wydziału Ochrony Środowiska
" znajdzie w Urzędzie Miasta
przy Urzędzie Miasta
wydział Ochrony Środowiska i
" zna znaczenie surowców uczestniczy w organizowanych
wtórnych i rozumie potrzebę akcjach
segregacji śmieci
" potrafi segregować śmieci
" zna zasady bezpieczeństwa
" dba o otaczające ją
podczas prac porządkowych w
środowisko przyrodnicze
terenie  zielonym
" porządkuje tereny  zielone z
zachowaniem zasad
bezpieczeństwa
(np.rękawiczki)
DATA ZREALIZOWAAA
TEMAT NUMER UWAGI
REALIZACJI
DZIEDZINY
1 2 3 4 5
Urządzamy grupę po wakacjach  zajęcia organizacyjne i porządkowe 02.09.02 I, III
Generalne porządki w pomieszczeniach grupy  zajęcia gospodarcze 03.09.02 I, III
Przypominamy zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych 03.09.02 I
Segregujemy elementy dekoracji przyniesionych ze strychu, myjemy je, 04.09.02 I
ustawiamy, dbamy o rzetelność wykonywanej pracy  zajęcia gospodarcze
Porządkujemy pomieszczenia grupy oraz strych  ustalenie miejsc 05.09.02 I,III
przechowywania rzeczy, wdrażanie do dbałości o ład i czystość otoczenia.
Segregujemy odzież, uczymy się dokonywać drobnych napraw odzieży  06.09.02 II
zajęcia gospodarcze
Przypominamy obowiązujące regulaminy, zasady BHP, Postępowanie w 09.09.02 III, IV, V, II
razie pożaru
Zasady zachowania w różnych sytuacjach  przestrzeganie umów 10.09.02 II
Gry i zabawy socjoterapeutyczne  podnoszenie nastroju, budowanie 11.09.02 II
zaufania  zajęcia interpersonalne (cykliczne)
Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpiecznego podróżowania- co wolno, 12.09.02 VII, I
czego nie wolno podczas podróży
Wyprawa do miasta  doskonalimy umiejętność dokonywania wyboru i 13.09.02 VII, I
wypracowywania kompromisu
Zasady bezpieczeństwa podczas poruszania się po mieście 13.09.02 VII
Doskonalenie szybkości reakcji na różnorodne sygnały  zabawy 14.09.02 III
orientacyjno-porządkowe w parku
Nasza miejscowość częścią Polski  szersze zapoznanie z naszym miastem  15.09.02 VII
wycieczka po Świnoujściu
1 2 3 4 5
Utrwalamy zasady bezpieczeństwa podczas poruszania się po mieście 15.09.02 VII
Terapia ruchem z elementami aerobiku  powtórzenie ćwiczeń poznanych w 16.09.02 II,III
ubiegłym roku szkolnym  zajęcia sportowe
Wybory Samorządu Grupy i kandydatów do Samorządu Ośrodka wg zasad 17.09.02 II, V
demokracji  zajęcia środowiskowe
Przygotowujemy plakaty wyborcze dla kandydatek do Samorządu Ośrodka z 18.09.02 II, V
naszej grupy  zajęcia plastyczne
Przygotowujemy środki i ubiór do akcji sprzątanie świata, plan i podział 19.09.02 VIII
terenów  zajęcia środowiskowe
Bierzemy aktywny udział w akcji SPRZTANIE ŚWIATA  POLSKA 20.09.02 VIII
2002  wdrażanie do dbałości o czystość naszego środowiska
Zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych w terenie 20.09.02 I
Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wraz ze zmieniającą się porą 21.09.02 VII, VIII
roku  spacer nad morze- zajęcia rekreacyjne
Ustalamy zasady przygotowania przyborów szkolnych do lekcji, przebiegu 22.09.02 IV, II, I
prac porządkowych  zajęcia organizacyjne. Słuchanie muzyki  zajęcia
rekreacyjne
Terapia ruchem z elementami aerobiku  utrwalenie poznanych ćwiczeń  23.09.02 II,III
zajęcia sportowe, utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć
Integracja grupy budowanie przynależności do grupy - zajęcia z elementami 23.09.02 II
socjoterapii
Wykonujemy plakaty promujące zdrowy tryb życia  zajęcia plastyczne 25.09.02 III
Zasady bezpieczeństwa podczas zabawy na świeżym powietrzu - utrwalenie 25.09.02 I
Doskonalimy umiejętność czytania i recytacji  czytamy i recytujemy znane 26.09.02 V, IV
wiersze o tematyce patriotycznej
1 2 3 4 5
Jesienne zmiany w przyrodzie  wyprawa do parku  zajęcia środowiskowe 27.09.02 VIII, VII
Zdrowotny spacer alejkami parku  zbieramy dary jesieni  zajęcia 28.09.02 VII, VIII
rekreacyjne
Rozwiązujemy zagadki i rebusy  rozrywki umysłowe 28.09.02 IV
Zabawy ruchowe na boisku szkolnym  zajęcia rekreacyjne 29.09.02 III
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzenie nowych ćwiczeń 30.09.02 II,III
rozciągających mięśnie, budowanie tolerancji i wzajemnej pomocy zajęcia
sportowe, utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć
Zapobieganie przeziębieniom  zebranie grupy  zajęcia profilaktyczne 30.09.02 III
Zasady bezpieczeństwa obowiązujące na strychu 01.10.02 I
Bierzemy udział w Imprezie pożegnanie lata  gry zręcznościowe, hasła 02.10.02 VIII, III
profilaktyczne  zajęcia środowiskowe
Wykonujemy dekoracje jesienne na podstawie  Małego Artysty  zajęcia 03.10.02 I
plastyczno-manualne
Gry i zabawy ruchowe w parku z wykorzystaniem naturalnych przeszkód  04.10.02 III
zajęcia sportowe
Gry i zabawy świetlicowe, spacer do parku  zajęcia rekreacyjne 05.10.02 VII, IV
Zbieramy dary natury do wykorzystania na zajęciach plastycznych  spacer 06.10.02 VII, VIII
nad morze  zajęcia rekreacyjne
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzenie nowych ćwiczeń 07.10.02 III,II
relaksujących , redukcja napięć emocjonalnych  zajęcia sportowe,
utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć
Higiena okresu dojrzewania  zebranie grupy  zajęcia prozdrowotne 07.10.02 III
1 2 3 4 5
Zasady bezpieczeństwa podczas używania urządzeń elektrycznych 08.10.02 III
Gry i zabawy zespołowe  poprawianie jakości kontaktów interpersonalnych 09.10.02 II
w grupie  zajęcia integracyjne
Wykonujemy jesienne dekoracje z masy solnej  zajęcia manualne 10.10.02 VIII, I
Gry i zabawy ruchowe przy muzyce  zajęcia sportowe 11.10.02 III
Zdrowotny spacer brzegiem morza, dokarmiamy łabędzie i mewy  zajęcia 11.10.02 VII
rekreacyjne
Porządkujemy teren przy internacie, uczymy się segregować odpadki  19.10.02 VIII
zajęcia porządkowe i ekologiczne
Udział w Festynie przedwyborczym  poznajemy zasady kampanii wyborczej 20.10.02 II, V
 zajęcia środowiskowe
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzanie nowych ćwiczeń 21.10.02 III, II
oddechowych  umiejętność oddychania w czasie wysiłku, regulacja oddechu
- zajęcia sportowe
Profilaktyka przeziębień  odzież i obuwie  zebranie grupy  zajęcia 21.10.02 III, I
sportowe
Ubieranie się adekwatnie do pory roku, potrzeba hartowania organizmu  23.10.02 III, I
zajęcia środowiskowe
Wykonujemy dekoracje stałe na hol i dekoracje jesienne  zajęcia plastyczno- 24.10.02 I
manualne
Zasady bezpieczeństwa podczas używania środków odurzających - kleje 24.10.02 III
Wykorzystujemy dary natury do prac plastycznych o tematyce jesiennej  25.10.02 VIII,I
zajęcia plastyczne z użyciem wcześniej zebranych środków naturalnych
 Bajka z morałem  zajęcia rekreacyjne, dyskusja o bajce, porównujemy 26.10.02 IV
złych i dobrych bohaterów, złe i dobre uczynki 24.11.02
1 2 3 4 5
Praca wyrównawcza  doskonalenie techniki czytania, dodawanie w zakresie 30.10.02 IV
10 dla młodszych dzieci, przeglądanie czasopism młodzieżowych, rebusy, 06.11.02
krzyżówki z podręczników szkolnych, czytanie ze zrozumieniem, i inne 17.11.02
20.11.02
07.11.02
Wyszywamy haftem krzyżykowym wzory o tematyce świątecznej  zajęcia I,VI
09.11.02
manualne
10.11.02
14.11.02
21.11.02
 Godzina szczerości  uczymy się rozwiązywania problemów na przy 12.11.02 II, I
pomocy grupy jako komórki społecznej  zebranie grupy
Odzyskanie Niepodległości przez Polskę  wieczorek poetycki o tematyce 13.11.02 V, IV
patriotycznej  zajęcia czytelnicze
Wykonujemy kartki świąteczne techniką kolażu  zajęcia plastyczno- 16.11.02 VI
manualne 17.11.02
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzanie nowych ćwiczeń 18.11.02 II, III
wzmacniających mięśnie brzucha i pośladków, praca nad sobą, nad
wytrzymałością, pokonywanie słabości - zajęcia sportowe
Wykonujemy sałatkę warzywną  Owoce jesieni  nauka posługiwania się 22.11.02 III
sprzętem kuchennym, poznajemy owoce jesieni  zajęcia kulinarne
Bezpieczeństwo podczas prac kuchennych 22.11.02 II
Witaminy zródło młodości  zebranie grupy 22.11.02 III
Wykonujemy zawieszki na choinkę  malowanie na ofertówkach, z użyciem 25.11.02 VI, I
farb do szkła  zajęcia plastyczne 28.11.02
29.11.02
01.12.02
Planujemy wieczór andrzejkowy, burza mózgów, dyskusja, podejmowanie 25.11.02 I, VI
decyzji w grupie  zebranie grupy
Bierzemy udział w wieczorze andrzejkowym organizowanym przez 27.11.02 VI
Samorząd Ośrodka
1 2 3 4 5
Wykonujemy stroiki świąteczne z użyciem środków naturalnych, złotolu i 30.11.02 I,VI,
kleju  zajęcia manualne 02.12.02
Pokojowe rozwiązywanie konfliktów  zebranie wychowawcze 02.12.02 I, II
Wykonujemy zawieszki na choinkę z wykorzystaniem masy solnej i 04.12.02 VI
środków naturalnych  zajęcia manualne
Reklamujemy Kiermasz Bożonarodzeniowy w naszym mieście  organizacja 03.12.02 I, II, VI
kiermaszu, plakatowanie miasta  zajęcia środowiskowe
Przygotowujemy rekwizyty i makijaż, kostiumy do wystawienia pantomimy 04.12.02 III, IV
pt.  Tak być nie musi
Próba generalna pantomimy w Domu Kultury  zajęcia środowiskowe 05.12.02 III, IV
Przygotowujemy salę kiermaszową i eksponaty do kiermaszu  zajęcia 05.12.02 I, II, VI
organizacyjne
Kiermasz ozdób świątecznych wykonanych przez wychowanków naszego 06.12.02  VI, I, II
Ośrodka  zajęcia środowiskowe, 15.12.02
Wystawiamy sztukę pantomimy  Tak być nie musi w bloku 09.12.02 III,IV
profilaktycznym naszego ośrodka dla młodzieży szkół masowych  zajęcia
profilaktyczne
Podsumowanie występów dzielenie się wrażeniami, radość ze wspólnych 09.12.02 III,IV
sukcesów  zebranie wychowawcze grupy
Stroimy grupę na święta, ubieranie choinki, wieszanie ozdób  zajęcia 16.12.02 VI
manualne
Podsumowanie kiermaszu, liczenie sprzedanych eksponatów i pieniędzy  16.12.02 I, II, VI
zebranie wychowawcze
Przygotowujemy się do wigilii internackiej, wprowadzenie nastroju świąt, VI
poznajemy utwory literackie o tej tematyce, kolędy i pastorałki  zajęcia
czytelnicze
1 2 3 4 5
Bierzemy udział w Wigilii w internacie, postępujemy zgodnie z tradycją  VI
dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, potrawy wigilijne, kolędowanie 
zajęcia środowiskowe
Urządzamy świetlicę po remoncie  zajęcia gospodarcze I,II
Dzielimy się wrażeniami ze Świąt i Nowego Roku  zebranie wychowawcze VI
Sprzątamy pomieszczenia grupy po przerwie świątecznej  zajęcia I,II
gospodarcze
Przygotowujemy pomysły na bal karnawałowy, kostiumy i maski  zajęcia VI
rekreacyjne
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzanie nowych ćwiczeń III,II
wzmacniających mięśnie kręgosłupa, praca nad postawą ciała, nad
wzmacnianiem wiary we własne możliwości - zajęcia sportowe
Wykonujemy kostiumy i maski karnawałowe  zajęcia manualne VI
Uczymy się rozpoznawać elementy wyzwalające złość i agresję  zajęcia I, II
interpersonalne w grupie (cykliczne)
Gry i zabawy dydaktyczne, rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie IV
pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalanie wiadomości  zajęcia
wyrównawcze
Utrwalanie i uzupełnianie braków w wiadomościach, przygotowanie się do IV
zakończenia semestru, poprawa ocen  zajęcia wyrównawcze
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzanie nowych ćwiczeń III,II
wzmacniających mięśnie ud i łydek, redukcja napięć emocjonalnych,
nabywanie pozytywnej energii - zajęcia sportowe
1 2 3 4 5
Terapia ruchem z elementami aerobiku  wprowadzanie nowych ćwiczeń III, II
wzmacniających mięśnie rąk i klatki piersiowej połączone z ćwiczeniami
oddechowymi - zajęcia sportowe
Bezpieczeństwo w czasie spędzania ferii zimowych I
Przygotowujemy grupę do ferii  zajęcia porządkowe I, II
Toaleta poranna i wieczorna  kształtowanie nawyków higienicznych Codziennie I, III
Dyżury porządkowe w pomieszczeniach grupy  zajęcia porządkowe Codziennie I, II, III
Generalne porządki w pomieszczeniach grupy i na przydzielonym terenie Każdy wtorek I, II, III
zewnętrznym   Generalka  zajęcia porządkowe
Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków , odrabianie zadań codziennie IV
domowych
Charakterystyka grupy
Grupa II to 13 dziewcząt w przedziale wieku od 10 do 17 lat. Do klasy IV szkoły podstawowej uczęszcza 1 wychowanka, do klasy VI
szkoły podstawowej 4 wychowanki, do klasy I gimnazjum 1 wychowanka, do klasy II gimnazjum 2 wychowanki, do klasy III gimnazjum 4
wychowanki i do klasy I zasadniczej szkoły zawodowej 1 wychowanka.
Duże zróżnicowanie zainteresowań wynikające między innymi z różnicy wieku, różnorodność charakterów oraz  bagaż doświadczeń
wyniesiony z domów rodzinnych powoduje dużo sytuacji konfliktowych między dziewczętami. Najczęściej są to niegrozne spory lub nieporozumienia,
ale zdarzają się także przejawy agresji zarówno słownej, jak i czynnej. Taki stan rzeczy negatywnie wpływa na poziom integracji w grupie. Nad tym
problemem pracujemy w tym roku, gdyż nasilił się on w ostatnim czasie. Wykazały to prowadzone w zeszłym roku szkolnym badania socjometryczne.
Drugim ważnym zadaniem na ten rok jest wdrażanie wychowanek do samodzielności. Przyznawanie przepustek na samodzielne
wyjazdy do domów rodzinnych oraz wyjścia na miasto po uprzedniej analizie zachowania i zasobu wiedzy niezbędnego do samodzielnego
podejmowania decyzji i radzenia sobie w nietypowych sytuacjach. Także wdrażanie do pełnienia ról społecznych, odpowiedzialnej postawy,
wywiązywania się z obietnic i zadań.
Trzecie z zadań, jako kontynuacja pracy z lat poprzednich to profilaktyka uzależnień i wdrażanie do zachowań prozdrowotnych.
Duży nacisk kładziemy na redukcję napięć emocjonalnych i zachowań agresywnych.
Do realizacji założonych zadań wykorzystujemy nowe formy i techniki pracy pedagogicznej. Obok zajęć manualnych i plastycznych
pozwalających na doskonalenie umiejętności wyciszenia emocji negatywnych, znalazły się zajęcia integracyjne poprawiające kontakty interpersonalne
w grupie, dla redukcji napięć i eliminacji zachowań agresywnych wykorzystujemy sprawdzone już zajęcia sportowe  terapia ruchem z elementami
aerobiku. Ciekawą formą pracy była realizacja pantomimy, która zachwyciła dzieci swoja prostą formą i pobudziła je do bardzo aktywnej pracy,
przyniosła wiele satysfakcji, pozwoliła im uwierzyć we własne siły i możliwości, ale przede wszystkim udowodniła, że dziewczęta potrafią
zmobilizować siły i współpracować ze sobą, wzajemnie sobie pomagać i czerpać radość z efektów wspólnej pracy. Potwierdzają to także inne sytuacje:
Turniej piłki nożnej, Dni teatru, oraz udział i przygotowywanie różnego rodzaju imprez na terenie internatu.
Porównując obraz grupy z lat poprzednich widzimy, że nasza praca idzie w dobrym kierunku i przynosi spodziewane rezultaty. Choć
jeszcze wiele jest do zrobienia, to co już osiągnęłyśmy utwierdza nas w przekonaniu, że kontynuacja pracy nad przyjętymi przez nas założeniami
jeszcze bardziej usprawni i udoskonali funkcjonowanie dziewcząt w grupie i społeczeństwie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
plan pracy dyd wych kl3
plan pracy
Miesieczny plan pracy Trzylatek Styczen
Plan pracy na zajęciach dla uczniów z trudnościami w nauce pod hasłem „Proszę pani, ja tego nie rozu
Plan pracy z obsługi i naprawy pojazdów IIIaz
plan pracy zarządzania procesami (1)
Miesieczny plan pracy Trzylatek Kwiecien
Miesieczny plan pracy Trzylatek Maj
Jak napisac prace magisterska (02) Plan pracy
Miesieczny plan pracy Trzylatek Wrzesien
5latek plan pracy wychowawczo dydaktycznej cz1
Miesieczny plan pracy Trzylatek Marzec
roczny plan pracy druk
5latek plan pracy wychowawczo dydaktycznej cz2

więcej podobnych podstron