14 EW ZEW Srodowisko do metody Johna


PROGRAM WZMOCNIENIA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU NADZORU PEDAGOGICZNEGO
I OCENY JAKOŚCI PRACY SZKOAY ETAP II
Projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1
współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego
http://www.nadzorpedagogiczny.edu.pl
Podsumowanie wymagania
Placówka: Szkoła Podstawowa nr X
Miejscowość:
Ewaluacja przeprowadzona w dniach od:
Wizytator ds. ewaluacji:
Obszar : Środowisko
Wymaganie: Rodzice są partnerami szkoły
Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Rodzice
są zachęcani przez szkołę dzielenia się opiniami na temat pracy szkoły oraz
procesu nauczania i korzystają z tej możliwości. Mogą dzielić się swoimi opiniami
z dyrektorem i nauczycielami podczas zebrań rodziców, indywidualnych rozmów
poza wyznaczonymi godzinami spotkań dla rodziców (np. podczas przerw,
 okienek"), przy okazji uroczystości i imprez szkolnych/klasowych, w ramach
wyznaczonych godzin spotkań, a także podczas wizyty nauczyciela w domu
ucznia. Potwierdzają to nauczyciele, dyrektor i wyniki ewaluacji wewnętrznej.
Zdecydowana większość ankietowanych rodziców (87%) ma poczucie, że
nauczyciele i inni pracownicy szkoły są otwarci na ich opinie dotyczące procesu
nauczania. Rodzice najchętniej wyrażają swoją opinię na temat pracy szkoły i
procesu nauczania na spotkaniach klasowych i podczas rozmów indywidualnych.
Plenarne zebrania z rodzicami organizowane są cztery razy w roku, zebrania rad
oddziałowych 6-7 razy w roku, konsultacje indywidualne odbywają się w
zależności od potrzeb, a imprezy i uroczystości  zgodnie z ustalonym
kalendarzem.
Szkoła umożliwia rodzicom kontaktowanie się z jej dyrekcją i nauczycielami.
Wszyscy ankietowani nauczyciele wskazali, że poinformowali rodziców swoich
uczniów, w jakie dni i w jakich godzinach mogą porozmawiać z nimi
indywidualnie. Zebrania z rodzicami odbywają się po godzinach pracy większości
rodziców, co potwierdzili nauczyciele i zdecydowana większość ankietowanych
rodziców. Wszyscy ankietowani rodzice mają poczucie, iż nauczyciele poświęcają
odpowiednią ilość czasu na kontakty z rodzicami. W widocznym miejscu na
MEN, UJ i
Strona
1
PROGRAM WZMOCNIENIA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU NADZORU PEDAGOGICZNEGO
I OCENY JAKOŚCI PRACY SZKOAY ETAP II
Projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1
współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego
korytarzu szkoły umieszczone są informacje dotyczące terminów indywidualnych
spotkań nauczycieli z rodzicami, harmonogramu dyżurów nauczycieli, czasu
trwania zajęć lekcyjnych, godzin pracy psychologa, czasu pracy świetlicy szkolnej
i biblioteki. W opracowanych przez szkołę materiałach podane są informacje na
temat bazy oraz oferty edukacyjnej szkoły.
Opinie rodziców brane są pod uwagę przy planowaniu działań szkoły. Rodzice
mieli wpływ między innymi na rodzaj zajęć dodatkowych, wprowadzenie w klasie
IV nauki języka niemieckiego, organizację zajęć wychowania do życia w rodzinie,
formy realizacji zajęć wychowania fizycznego, zorganizowanie dla uczniów zajęć
na krytej pływalni, wprowadzenie zdrowego żywienia w szkole, rezygnację z
jednolitego stroju, organizację imprez i wycieczek szkolnych, organizowanie prac
społecznych na rzecz szkoły, treść planu wychowawczego, harmonogram
organizacji uroczystości i imprez klasowych, organizację ślubowania uczniów
klasy pierwszej, na uwzględnienie przez szkołę zasad higieny pracy umysłowej
w zakresie czasu rozpoczynania zajęć lekcyjnych i zmniejszenie obciążenia
uczniów zajęciami w jednym dniu. Wpływ wyrażanych przez rodziców opinii o
pracy szkoły na planowanie i realizację działań szkoły potwierdzają wyniki
ewaluacji wewnętrznej, dokumentacja szkoły, dyrektor, wszyscy nauczyciele i
większość rodziców.
W dokumentach szkoły opisane są takie formy wsparcia rodziców w wychowaniu
jak: pomoc psychologa szkolnego, poradnictwo wychowawcze, opieka socjalna i
pomoc Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Większość ankietowanych
nauczycieli (72%) deklaruje, że wspiera rodziców w wychowaniu dzieci poprzez:
utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami, czynienie starań w zakresie
poznania sytuacji życiowej wychowanków i ich rodzin, służenie radą i wsparciem
w sytuacjach problemowych, jak również przez doradzanie, gdzie rodzice mogą
szukać wsparcia.
Szkoła wspiera rodziców w wychowaniu dzieci także poprzez prowadzenie
indywidualnych lub grupowych spotkań z rodzicami w zależności od potrzeb,
jednakże działania te są prowadzone rzadko i są skierowane do wąskiego grona
rodziców.
Dyrektor uważa, że rodzice i ich przedstawiciele mają duży wpływ na decyzje
dotyczące kwestii dydaktycznych, na decyzje dotyczące kwestii organizacyjnych i
wychowawczych ich wpływ jest jeszcze większy. Wszyscy ankietowani
nauczyciele potwierdzili, że rodzice mają wpływ na ich działania, a większość
nauczycieli ocenia wpływ rodziców na ich działania dotyczące kwestii
dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych  jako duży.
Ankietowani rodzice uważają, że mają wpływ na działania szkoły, przy czym 45%
wskazało, że jest on duży lub bardzo duży, a 55% respondentów oceniło, że ich
wpływ na działania szkoły jest mały. Rodzice biorący udział w wywiadzie
grupowym widzą potrzebę realizacji dodatkowych zajęć rozwijających dla
uczniów zdolnych oraz dodatkowych zajęć z wychowania fizycznego.
Dyrektor stwierdził, że szkoła prowadzi współpracę z rodzicami w formie udziału
w imprezach i uroczystości szkolnych bądz ich wspólnego przygotowywania
(około 90% rodziców), zaangażowaniu w prace fizyczne na rzecz szkoły (np.
remonty, sprzątanie itp.)  około 50% rodziców, udzielaniu pomocy materialnej
Strona
2
PROGRAM WZMOCNIENIA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU NADZORU PEDAGOGICZNEGO
I OCENY JAKOŚCI PRACY SZKOAY ETAP II
Projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1
współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego
szkole (70% rodziców). Ponadto rodzice biorą udział w akcjach integrujących
społeczność lokalną (lokalne festiwale, konkursy, debaty, akcje społeczne i
charytatywne itp.).
Zdecydowana większość ankietowanych nauczycieli (70%) deklaruje, że ich
współpraca z rodzicami przybiera formę udziału rodziców w imprezach i
uroczystościach szkolnych. 50% stwierdza, że współpracuje z rodzicami w
zakresie prac fizycznych na rzecz szkoły, wspólnego przygotowywania imprez i
uroczystości, a także udzielania przez rodziców pomocy materialnej. Ponadto
47% nauczycieli wskazuje, że współpracują z rodzicami w formie akcji
integrujących społeczność lokalną. Pojedyncze osoby deklarują, że prowadzą
współpracę z rodzicami w formie konsultacji, szkoleń i debat angażujących
członków lokalnej społeczności. Z wywiadu z nauczycielami wynika, że
najczęściej stosowane formy współpracy to spotkania klasowe. W klasach
młodszych bierze w nich udział 90% rodziców, a w klasach IV-VI około 60%.
Prowadzone są też rozmowy indywidualne z rodzicami, jeżeli zachodzi taka
potrzeba. W szczególnych przypadkach wychowawcy odwiedzają rodziców w
domach.
Swój udział w różnych formach współpracy ze szkołą potwierdziło 55%
ankietowanych rodziców.
Strona
3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
13 EW ZEW Procesy do metody Johna
17 EW ZEW Poradnia do metody Johna
15 EW ZEW Zarzadzanie do metody Johna
18 EW ZEW Osordek Metodyczny do metody Johna
05 Wprowadzenie do metodyki RUP
Do obywatela Johna Browna przykład operowania obrazami~6CD
05 EW ZEW M pom nr5 Podstawowe techniki?cylitacyjne
2 przesylanie argumentow do metodyid 693
1 14 Cesarstwo Bizantyjskie od 6 do 14w
Przemiany azotu w środowisku do druku
Tablice do metody przemieszczeń 1
14 Nowy Testament List 2 do Tesaloniczan
EW Ciasteczka migdałowe do herbaty
do metody Eulera
Plakat WEGLINIEC Odjazdy wazny od 14 04 27 do 14 06 14

więcej podobnych podstron