Mała konstytucja z 19 lutego 1947 roku


USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia 19 lutego 1947 r.
O USTROJU I ZAKRESIE DZIAAANIA NAJWYŻSZYCH ORGANÓW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
(Dz. U z dnia 20 lutego 1947 r.)
Art. 1. Do czasu wejścia w życie nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Sejm
Ustawodawczy, jako organ władzy zwierzchniej Narodu Polskiego i w oparciu o podstawowe
założenia Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r., zasady Manifestu Polskiego Komitetu
Wyzwolenia Narodowego z dnia 22 lipca 1944, zasady ustawodawstwa o radach narodowych
oraz reformy społeczne i ustrojowe, potwierdzone przez Naród w głosowaniu ludowym z dnia
30 czerwca 1946 r. - postanawia co następuje o ustroju i zakresie działania najwyższych
organów Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział I.
NAJWYŻSZE ORGANY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
Art. 2. Najwyższymi organami Rzeczypospolitej Polskiej są: w zakresie ustawodawstwa -
Sejm Ustawodawczy, w zakresie władzy wykonawczej - Prezydent Rzeczypospolitej, Rada
Państwa i Rząd Rzeczypospolitej, w zakresie wymiaru sprawiedliwości - niezawisłe sądy.
Rozdział II.
SEJM USTAWODAWCZY.
Art. 3. Zakres działania Sejmu Ustawodawczego obejmuje: a) uchwalenie Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, b) ustawodawstwo, c) kontrolę nad działalnością Rządu i ustalanie
zasadniczego kierunku polityki Państwa.
Art. 4. 1. Sejm może w drodze ustawy udzielić rządowi pełnomocnictw do wydawania
dekretów z mocą ustawy z wyłączeniem spraw: konstytucji, ordynacji wyborczej, kontroli
państwowej, odpowiedzialności Prezydenta Rzeczypospolitej i ministrów, przewidzianej w
art. 27, budżetu, narodowego planu gospodarczego, zmiany systemu monetarnego, poboru
rekruta, ustroju samorządu i ratyfikacji umów międzynarodowych. 2. Pełnomocnictwa
wymienione w ust. 1 mogą być udzielone tylko na okresy między sesjami lub w razie
odroczenia sesji Sejmu oraz na okres po rozwiązaniu Sejmu Ustawodawczego do czasu
ukonstytuowania się nowego Sejmu. 3. Prezes Rady Ministrów przedkłada dekrety do
zatwierdzenia Radzie Państwa. 4. Prezydent Rzeczypospolitej zarządza ogłoszenie w
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej dekretów z mocą ustawy, zatwierdzonych przez
Radę Państwa i podpisanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Prezesa Rady Ministrów i
właściwych ministrów. 5. Dekrety z mocą ustawy nieprzedłożone do zatwierdzenia na
najbliższej sesji Sejmu albo których zatwierdzenia Sejm odmówił zwykłą większością tracą
moc w dniu zamknięcia lub odroczenia sesji Sejmu, o czym Prezes Rady Ministrów podaje do
wiadomości w drodze obwieszczenia, ogłoszonego w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 5. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje Rządowi, Sejmowi i Radzie Państwa.
Art. 6. Kadencja Sejmu Ustawodawczego trwa lat pięć, licząc od dnia otwarcia Sejmu.
Art. 7. 1. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje, otwiera, odracza i zamyka Sejm. 2. Prezydent
Rzeczypospolitej zwołuje Sejm na zwyczajną sesję jesienną corocznie najpózniej w
pazdzierniku. Sesja jesienna nie może być zamknięta przed uchwaleniem ustaw o budżecie,
narodowym planie gospodarczym i poborze rekruta lub przed upływem dwóch miesięcy od jej
zwołania. 3. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje Sejm na zwyczajną sesję wiosenną
corocznie najpózniej w kwietniu. Sesja wiosenna nie może być zamknięta przed powzięciem
uchwały w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium na podstawie wniosku Najwyższej Izby
Kontroli lub przed upływem jednego miesiąca od jej zwołania. 4. Prezydent Rzeczypospolitej
może w każdym czasie zwołać Sejm na sesję nadzwyczajną, a winien to uczynić w ciągu
dwóch tygodni na żądanie jednej trzeciej części ustawowej liczby posłów.
Art. 8. Jeżeli Sejm w ciągu trzech miesięcy od przedłożenia mu przez Rząd projektów ustaw
o budżecie, narodowym planie gospodarczym i poborze rekruta, Prezydent Rzeczypospolitej
za zgodą Rady Państwa ogłosi te ustawy w brzmieniu projektów rządowych.
Art. 9. 1. Sejm wybiera ze swego grona Marszałka, 3 wicemarszałków, sekretarzy i komisje.
2. Mandaty Marszałka i wicemarszałków trwają po rozwiązaniu Sejmu do czasu
ukonstytuowania się nowego Sejmu. 3. Marszałek mianuje urzędników sejmowych, za
których działania odpowiada przed sejmem.
Art. 10. Posłowie składają na ręce Marszałka wobec Sejmu następujące ślubowanie: "Ślubuję
uroczyście jako poseł na Sejm Ustawodawczy według najlepszego rozumienia i zgodnie z
sumieniem pracować dla dobra narodu polskiego, stać na straży jego praw demokratycznych i
czynić wszystko w miarę sił i uzdolnień dla umocnienia niepodległości i pomyślnego rozwoju
Rzeczypospolitej Polskiej".
Art. 11. Do posłów na Sejm Ustawodawczy stosuje się przepisy art. 21, 22 i 24 Konstytucji z
dnia 17 marca 1921 r.
Rozdział III.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ.
Art. 12. Sejm wybiera Prezydenta Rzeczypospolitej na lat siedem bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej dwóch trzecich ustawowej liczby posłów.
Art. 13. Do sprawowania urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej stosuje się odpowiednio
przepisy art. 40, 42, 43, 44, 45 ust. 1, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 i 53 Konstytucji z dnia 17
marca 1921 r.
Art. 14. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Sejm dokona niezwłocznie
wyboru Prezydenta.
Rozdział IV.
RADA PACSTWA.
Art. 15. 1. Do Rady Państwa wchodzą: Prezydent Rzeczypospolitej jako przewodniczący,
Marszałek i wicemarszałkowie Sejmu Ustawodawczego, Prezes Najwyższej Izby Kontroli. 2.
W czasie wojny do Rady Państwa wchodzi również Naczelny Dowódca Wojska Polskiego. 3.
Na jednomyślny wniosek Rady Państwa Sejm może uzupełnić jej skład przez powołanie
dalszych członków Rady Państwa w liczbie co najwyżej trzech.
Art. 16. Zakres działania Rady Państwa obejmuje: a) sprawowanie zwierzchniego nadzoru
nad terenowymi radami narodowymi w granicach uprawnień Krajowej Rady Narodowej i
Prezydium Krajowej Rady Narodowej na zasadzie ustawy z dnia 11 września 1944 r. o
organizacji i zakresie działania rad narodowych, b) zatwierdzanie dekretów z mocą ustawy,
uchwalonych na podstawie pełnomocnictw, udzielonych Rządowi przez Sejm, c) kompetencje
Prezydium Krajowej Rady Narodowej, wynikające z obowiązującego ustawodawstwa, d)
podejmowanie uchwał w przedmiocie wprowadzenia stanu wyjątkowego lub wojennego (art.
19 ust. 2), e) wyrażanie zgody na ogłoszenie ustaw o budżecie, narodowym planie
gospodarczym i poborze rekruta w przypadkach przewidzianych w art. 8, f) inicjatywę
ustawodawczą, g) rozpatrywanie sprawozdań Najwyższej Izby Kontroli.
Rozdział V.
RZD RZECZYPOSPOLITEJ.
Art. 17. Na czele Rządu stoi Prezes Rady Ministrów, pod którego przewodnictwem
ministrowie tworzą Radę Ministrów.
Art. 18. 1. Dla rozpatrzenia spraw wyjątkowej wagi na życzenie Prezydenta Rzeczypospolitej
Prezes Rady Ministrów zwołuje Radę Gabinetową. 2. Radę Gabinetową stanowi Rada
Ministrów pod przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 19. 1. Do Rady Ministrów i ministrów stosuje się odpowiednio przepisy art. 44, 45 ust. 1
i 2 oraz art. 56-63 Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r. 2. Na wniosek Rady Ministrów Rada
Państwa może wprowadzić stan wyjątkowy lub wojenny. Zarządzenie takie winno być
przedłożone Sejmowi na najbliższym posiedzeniu do zatwierdzenia i traci moc w razie
nieprzedłożenia lub odmowy zatwierdzenia przez Sejm.
Rozdział VI.
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI.
Art. 20. 1. Najwyższa Izba Kontroli bada pod względem finansowym i gospodarczym
działalność władz, instytucji i przedsiębiorstw państwowych. 2. Rada Państwa może zlecić
Najwyższej Izbie Kontroli jednorazowe lub stałe kontrolowanie wszystkich lub niektórych
jednostek samorządowych oraz związków lub instytucji, korzystających z pomocy Państwa
lub wykonujących czynności zlecone w zakresie administracji publicznej.
Art. 21. 1. Sejm wybiera Prezesa Najwyższej Izby Kontroli. 2. Osobna ustawa określi
organizację i sposób działania Najwyższej Izby Kontroli.
Art. 22. Najwyższa Izba Kontroli bada corocznie zamknięcia rachunków państwowych i
przedkłada Sejmowi wniosek w przedmiocie udzielenia lub odmówienia Rządowi
absolutorium.
Art. 23. Prezes Najwyższej Izby Kontroli bierze osobiście lub przez swego przedstawiciela
udział w obradach Sejmu i ma prawo zabierania głosu we wszelkich sprawach, związanych ze
sprawozdaniem z działalności Rządu i zamknięciem rachunków państwowych.
Rozdział VII.
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI.
Art. 24. 1. Wymiar sprawiedliwości w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej należy do sądów. 2.
Sędziowie są w sprawowaniu swego urzędu sędziowskiego niezawiśli i podlegają tylko
ustawom. 3. Sądy nie mają prawa badania ważności ustaw i dekretów z mocą ustawy
należycie ogłoszonych.
Art. 25. 1. Ustawy określają ustrój i zakres właściwości sądów oraz sposób przejęcia przez
sądownictwo powszechne całego wymiaru sprawiedliwości. 2. Ustawy określają prawa i
obowiązki sędziów, sposób ich powoływania oraz ich uposażenie.
Art. 26. Osobna ustawa ustali tryb i zakres działania organów właściwych do orzekania o
legalności aktów administracyjnych w zakresie administracji publicznej.
Rozdział VIII.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE.
Art. 27. Osobna ustawa powoła organy właściwe do orzekania w sprawach, wynikających z
odpowiedzialności konstytucyjnej ministrów oraz z odpowiedzialności Prezydenta
Rzeczypospolitej, określonej w art. 51 Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r.
Art. 28. Rząd złoży Sejmowi projekt budżetu, narodowego planu gospodarczego i ustawy o
poborze rekruta na rok 1947 nie pózniej niż w ciągu trzech miesięcy od dnia otwarcia Sejmu
Ustawodawczego.
Art. 29. Rząd przedłoży Sejmowi Ustawodawczemu do zatwierdzenia najdalej w ciągu trzech
miesięcy od dnia otwarcia Sejmu dekrety z mocą ustawy, ogłoszone po dniu 23 września 1946
r. Dekrety nie przedłożone do zatwierdzenia lub których zatwierdzenia Sejm odmówi zwykłą
większością głosów tracą moc w dniu zamknięcia sesji, na której winny były być przedłożone,
o czym Prezes Rady Ministrów poda do wiadomości w drodze obwieszczenia, ogłoszonego w
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział IX.
PRZEPISY KOCCOWE.
Art. 30. Do zmiany ustawy niniejszej wymagana jest większość dwóch trzecich ustawowej
liczby posłów.
Art. 31. Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Prezesowi Rady Ministrów i wszystkim
ministrom.
Art. 32. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mała konstytucja z 17 października 1992 roku
Mała Konstytucja z 20 II 1919 roku
Mała Konstytucja z 1992 roku
Mała Konstytucja z 1919 roku
Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku fragment
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku
13 lutego 2015 roku –Obietnice za pierwszy z 12 tu piątków postu o chlebie i wodzie
Mala Konstytucja z 1919 r
Konstytucja PRL z 22 lipca 1952 roku
referendum konstytucyjne w iraku z dnia 15 października 2005 roku i jego następstwa
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 23 kwietnia 1935 roku
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku

więcej podobnych podstron