pr grudzień 2004 A1 odp


Próbny egzamin maturalny z biologii  Arkusz egzaminacyjny I  grudzień 2004
Szanowni Państwo,
Nauczyciele oceniający prace maturalne z biologii
Prezentowane niżej zasady oceniania zostały opracowane w zespole krajowym biologów
i będą stosowane w czasie oceniania prac egzaminacyjnych z matury majowej w 2005 r.
Ponadto zgodnie z zapisem w przedmiotowym Informatorze maturalnym od 2005 roku
ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy, które dotyczą polecenia. Komentarze, nawet
poprawne, wykraczające poza zakres polecenia nie podlegają ocenie. Ocenie również nie podlegają
zapisy w brudnopisie.
Prosimy o dokładne stosowanie wyszczególnionych zasad w czasie oceniania prac
uczniowskich z próbnej matury.
Przypominamy, że w przypadku wystąpienia trudności w ocenianiu istnieje możliwość
konsultacji telefonicznej (071/7851861) lub elektronicznej (biologia@oke.wroc.pl) w dniach 9  20
grudnia 2004 r. (bez sobót i niedziel), w godz. 800  1600.
Zachęcamy do przeprowadzenia w szkole analizy wyników egzaminu próbnego z biologii
z wykorzystaniem aplikacji w programie Excel, umieszczonej na stronie internetowej OKE
www.oke.wroc.pl
ZASADY OCENIANIA
" Za rozwiązanie zadań z arkusza I można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
" Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
" Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie
za odpowiedz w pełni poprawną.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w modelu) przedstawił
zdający.
" Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu,
ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu.
" Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej wcześniej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedz taką należy
ocenić na zero punktów.
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA I
Tekst w nawiasach (ale nie liczbę punktów) należy traktować jako sformułowania alternatywne.
Nr Oczekiwana odpowiedz i sposób jej oceny Maks.
zad. punk.
1. Za każde dwie poprawnie podane nazwy kości  po 1 pkt. 2
Poprawna odpowiedz: obojczyk, łopatka, kość ramieniowa (ramię), kości nadgarstka
(nadgarstek) (2 pkt.).
2. Za poprawną nazwę każdego z procesów  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
- I: oddychanie beztlenowe (beztlenowe, fermentacja mlekowa) (1 pkt),
- II: oddychanie tlenowe (tlenowe, utlenianie glukozy w warunkach tlenowych) 1 pkt).
3. Za poprawne określenie warunków nagromadzenia kwasu mlekowego w mięśniach  1
1 pkt.
Przykład odpowiedzi: w warunkach niedosytu tlenu w mięśniach (niedostatecznego
zaopatrzenia mięśni w tlen) (1 pkt).
Strona 1 z 4
Próbny egzamin maturalny z biologii  Arkusz egzaminacyjny I  grudzień 2004
4. Za każde dwie poprawnie podane i wpisane we właściwym miejscu nazwy odcinków 2
przewodu pokarmowego  po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: jama gębowa, dwunastnica (jelito cienkie), jelito cienkie, żołądek
(2 pkt.).
5. Za każdą z dwóch trafnie określonych cech budowy kosmków jelitowych  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
- cienki nabłonek (nabłonek dobrze przepuszczalny) (1 pkt),
- obecność naczyń krwionośnych i limfatycznych (silne ukrwienie) (1 pkt).
6. Za prawidłowe umiejscowienie w schemacie 4 rodzajów proteaz  1 pkt. 1
Przykład schematu:
endopeptydazy
proteazy egzopeptydazy karboksypeptydazy (1 pkt)
aminopeptydazy
7. Za trafny wybór każdej z dwóch odpowiedzi  po 1 pkt. 2
Poprawne odpowiedzi: A (1 pkt), D (1 pkt).
8. Za poprawne określenie każdego z dwóch miejsc wymiany gazowej  po 1 pkt. 2
Poprawna odpowiedz:
- prostokąt z lewej strony schematu  pęcherzyki płucne (płuca, płuco) (1 pkt),
- prostokąt z prawej strony schematu  komórki (tkanki, narządy) (1 pkt).
9. Za poprawne określenie wyniku porównania oraz podanie prawidłowych wartości 2
objętości powietrza wymienianych w spoczynku i w czasie dużego wysiłku  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- objętość powietrza wymienianego w spoczynku - 500 ml  (1 pkt) jest mniejsza od
objętości wymienianej w czasie dużego wysiłku - 4000 ml  (1 pkt),
- objętość powietrza wymienianego w czasie dużego wysiłku - 4000 ml  (1 pkt) jest
ośmiokrotnie większa od objętości wymienianej w spoczynku - 500 ml  (1 pkt).
10. Za każde dwa (z czterech) poprawnie podane elementy odpowiedzi  po 1 pkt. 2
Elementy poprawnej odpowiedzi: najwięcej jest czerwonych krwinek (erytrocytów),
najmniej  białych krwinek (leukocytów), czerwone krwinki transportują tlen, białe
krwinki pełnią rolę obronną w organizmie (fagocytują ciała obce, wytwarzają
przeciwciała) (2 pkt.).
11. Za trafne wskazanie rodzaju odporności  1 pkt. 1
Przykłady odpowiedzi:
- szczepionki (szczepienia) stosuje się w celu wzmocnienia odporności swoistej (1 pkt),
- szczepionki podnoszą swoistą odporność organizmu (1 pkt).
12. Za prawidłowe wymienienie każdych dwóch (z czterech) usuwanych składników osocza  2
po 1 pkt.
Poprawna odpowiedz: nadmiar soli, nadmiar wody, mocznik, substancje zbędne (2 pkt.).
13. Za prawidłowe określenie przystosowania do ostrego widzenia związanego ze zdolnością 1
oka do zmiany krzywizny soczewki  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
- możliwość zmiany krzywizny soczewki dostosowuje oko do ostrego (dobrego) widzenia
(w domyśle przedmiotów, punktów) z różnej odległości (1 pkt),
- dzięki zmianie krzywizny soczewki możemy dobrze (ostro) widzieć przedmioty
(punkty) z bliska, jak i z daleka (1 pkt).
14. Za każde dwie (z czterech) poprawnie określone cechy wpisane do tabeli  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi: sposób przekazywania sygnałów, szybkość wywoływania reakcji
(szybkość reakcji na bodzce), długość (czas) trwania pobudzenia (efektu działania), efekt
pobudzenia (rodzaj reakcji, miejsce działania, rola układów) (2 pkt.)
Strona 2 z 4
Próbny egzamin maturalny z biologii  Arkusz egzaminacyjny I  grudzień 2004
15. Za każdy z dwóch trafnych argumentów  po 1 pkt. 2
Przykłady argumentów:
- na tak: plastry są niebolesne (1 pkt), stosowanie plastrów jest mniej kosztowne (1 pkt),
zmniejsza się w ten sposób ryzyko uszkodzenia wątroby (1 pkt),
- na nie: nakłucia naskórka mikroigiełkami mogą prowadzić do infekcji (1 pkt), plastry
mogą wywoływać uczulenia (1 pkt).
16. - Za opisanie osi i narysowanie wykresu  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
- opisanie i wyskalowanie osi X  wiek /miesiące/, osi Y  wysokość ciała /cm/ (1 pkt),
- poprawne naniesienie danych i narysowanie wykresu (poniżej przykład)  1 pkt.
17. Za każdą z dwóch trafnie określonych tendencji zmian tempa zwiększania się wysokości 2
ciała dziecka  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- tempo zwiększania się wysokości ciała dziecka nie jest równomierne (jest zróżnicowane
w zależności od wieku) (1 pkt),
- tempo zwiększania się wysokości ciała dziecka jest szybsze w pierwszym niż w drugim
roku życia (1 pkt),
- największe tempo zwiększania się wysokości ciała dziecka ma miejsce w pierwszych
sześciu miesiącach życia (1 pkt).
18. Za prawidłowe określenie rodzajów produktów ułatwiających zaopatrzenie 2
w aminokwasy egzogenne  2 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
- z produktów zwierzęcych - wołowina (1 pkt),
- z produktów roślinnych  soja (1 pkt).
19. Za każde z dwóch trafnie wskazanych sformułowań (wynikających z analizy i interpreta- 2
cji wykresu oraz stanowiących zasady racjonalnego odżywiania się człowieka)  po 1 pkt.
Poprawne odpowiedzi: A (1 pkt), C (1 pkt).
20. Za każde dwa (z czterech) poprawnie ocenione sformułowania  po 1 pkt. 2
Poprawne odpowiedzi: 1, 2, 4  P; 3  F (2 pkt.)
21. Za uwzględnienie w wyjaśnieniu powiązania podatności na stres z psychiką człowieka 2
i poziomu kortyzolu z obniżeniem odporności organizmu  po 1 pkt.
Strona 3 z 4
Próbny egzamin maturalny z biologii  Arkusz egzaminacyjny I  grudzień 2004
Przykłady odpowiedzi:
- uzasadniony jest pogląd, że psychika człowieka ma wpływ na odporność organizmu,
gdyż na przykład organizm człowieka bardziej podatnego na stres (stres jest zjawiskiem
psychicznym) wytwarza więcej kortyzolu (1 pkt), a wydzielany kortyzol obniża
odporność organizmu (hamuje produkcję limfocytów) (1 pkt),
- człowiek o silnej osobowości (dużej odporności psychicznej) lepiej sobie radzi ze
stresem i jego organizm wytwarza mało kortyzolu (1 pkt), przez co w niewielkim stopniu
zaznacza się wpływ na odporność organizmu (1 pkt).
22. Za poprawnie ustaloną kolejność przemian  1 pkt. 1
Poprawna odpowiedz: D, B, A, C (1 pkt).
23. Za poprawne wypełnienie każdych dwóch (z czterech) rubryk tabeli  po 1 pkt. 2
Poprawna odpowiedz: wiersz 1.  AGU, UCA; wiersz 2.  GAC, GAC (2 pkt.).
24. Za każdy z dwóch poprawnych przykładów chorób  po 1 pkt. 2
Przykłady odpowiedzi:
- choroba uwarunkowana mutacją chromosomową: zespół Downa (zespół Turnera itd.)
(1 pkt),
- choroba uwarunkowana mutacją genową: hemofilia (anemia sierpowata itd.) (1 pkt).
25. Za poprawne wskazanie wyniku badań i uzasadnienie odpowiedzi  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi: wynik B (1 pkt), ponieważ fragmenty DNA tego mężczyzny
i dziecka wykazują podobieństwo (zawierają podobne prążki, są w połowie podobne)
(1 pkt).
26. Za wskazanie wykresu A i poprawne wyjaśnienie uwzględniające stałocieplność  1 pkt. 1
Przykład odpowiedzi: dla gatunku ludzkiego charakterystyczny jest wykres A, ponieważ
człowiek jest organizmem stałocieplnym (temperatura jego ciała nie zmienia się ze
wzrostem temperatury otoczenia) (1 pkt).
27. Za poprawny i prawdopodobny przykład łańcucha pokarmowego  1 pkt. 1
Przykłady odpowiedzi:
- glony ślimaki karpie człowiek (1 pkt),
- liście ziemniaka stonka kura człowiek (1 pkt).
28. Za każde dwa (z czterech) poprawne dokończenia sformułowań  po 1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
A. ... samoregulacji (samooczyszczania, neutralizacji tych zanieczyszczeń), B. ... liczby
drzew posadzonych, C. ... liczby narodzonych zwierząt (przyrostu naturalnego), D. ...
wykorzystania zasobów odnawialnych (alternatywnych zródeł energii, wykorzystania
wody i wiatru, wykorzystania energii słonecznej, energii jądrowej (2 pkt.).
29. Za trafne do opisu sformułowanie celu badania  1 pkt. 1
Przykłady odpowiedzi (cel badania):
- wpływ detergentu (różnego stężenia detergentu lub płynu do mycia naczyń) na rozwój
rzęsy wodnej (roślin wodnych) (1 pkt),
- jaka ilość detergentu zahamuje rozwój rzęsy (1 pkt).
Strona 4 z 4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pr grudzień 2004 A1
2004 grudzień OKE Jaworzno odp
chemia grudzień 2004 pr
2004 grudzień OKE Waw odp
Chemia OKE Kraków grudzień 2004 p podstawowy
Kopia Grudzień 2004
Angielski Matura Próbna Grudzień 2004
Chemia PR OPERON Listopad 2012 ODP
2005 GRUDZIEŃ OKE PP ODP

więcej podobnych podstron