SYLLABUS psychologia 2008 metodologia


Profesor Jerzy Brzeziński
Instytut Psychologii UAM
e-mail: brzezuam@amu.edu.pl





Metodologia badań psychologicznych ze statystyką
wykład
Kierunek: psychologia
Wykład: 60 godzin
Forma zaliczenia: egzamin





TREÅšCI programowe


wykład 1: Metodologiczne osobliwości poznania naukowego w naukach empirycznych.
Zmienna, istotność, manipulacja, kontrola, operacjonalizacja

O czym traktuje metodologia? Nauka jako proces i wytwór. Wiedza naukowa
(racjonalna)
dwie zasady racjonalności. Natura badania naukowego. Schemat
poznania naukowego
indukcjonistyczny versus hipotetystyczny. Cele poznania
naukowego
wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje nauki. Klasyfikacja nauk. Miejsce
psychologii w systemach klasyfikacji nauk. Pojęcie zmiennej
zmienne zależne
(Y) i niezależne (X). Pojęcie istotności
zmienne istotne dla Y i zmienne
nieistotne dla Y. Klasyfikacja zmiennych istotnych dla Y. Pojęcie manipulacji

zmienne klasyfikacyjne i manipulacyjne. Zasada randomizacji. Kontrola
zmienne
kontrolowane i nie kontrolowane. Operacjonalizacja.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000a). Poznanie naukowe
poznanie psychologiczne. W: J.
Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Podstawy psychologii (t.
1,
s. 333-354 ). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ajdukiewicz, K. (1958). Zagadnienie racjonalności zawodnych sposobów
wnioskowania. Studia Filozoficzne, 4(7), 14-29.
Ajdukiewicz K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania.
Metafizyka. Warszawa: Czytelnik.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Krajewski, W. (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i
filozoficznych (wyd. 2). Warszawa: Książka i Wiedza.
Wojciszke, B. (2006). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika
programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia
badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.

wykład 2: Zmienność
badanie naukowe jako kontrola wariancji zmiennej
zależnej. Procesualne ujęcie badania naukowego. Problemy
hipotezy

Zmienność
wariancja jako miara zmienności wyników. Rozbicie wariancji
całkowitej na dwie składowe: wariancję międzygrupową i wewnątrzgrupową.
Wariancja wewnątrzgrupowa jako miara precyzji badania empirycznego. Istotność

statystyczny sens istotności. Schemat procesu badawczego w psychologii (osiem
etapów). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego w
psychologii. Trafność badania psychologicznego. Problem jako pytanie
rozstrzygnięcia i pytanie dopełnienia. Cechy dobrze sformułowanego problemu.
Klasyfikacja problemów: dotyczące wartości zmiennych, dotyczące zależności
między zmiennymi: istotnościowe, odnoszące się do kształtu zależności. Cechy
dobrze sformułowanej hipotezy. Klasyfikacja hipotez: dotyczące wartości
zmiennych, dotyczące zależności między zmiennymi: istotnościowe, odnoszące się
do kształtu zależności.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2000). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 2). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Wyd. Zysk S-ka.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

wykład 3: Podstawowe modele badań empirycznych (I)
model eksperymentalny:
podstawy.
Model eksperymentalny i quasi-eksperymentalny. Pojęcie planu eksperymentalnego
i quasi-eksperymentalnego. Manipulowanie zmiennymi niezależnymi w modelu E.
Dwie metody kontroli zmiennych niezależnych-ubocznych. Odmiany "0-1" planów
eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych. Ograniczenia planów "0-1".
Znaczenie pretestu zmiennej Y. W stronę planów wieloczynnikowych. Przegląd
podstawowych planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Sułek A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa: PWN.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 4: Podstawowe modele badań empirycznych (II)
model eksperymentalny:
trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające. Model ex post
facto

Rola instrukcji maskujących cel eksperymentu ("decepcja"). Realizm życiowy i
realizm psychologiczny. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna planu
eksperymentalnego. Główne czynniki zakłócające trafność planu eksperymentalnego

sposoby eliminowania i minimalizowania ich wpływów. Statystyczny kontekst
trafności. Odniesienia do teorii. Plany eksperymentalne a stosowanie testów
istotności różnic. Ocena istotności zmiennych w modelu E. Model E a model EPF.
Wady i zalety modelu EPF. Odmiana eksploracyjna modelu EPF. Odmiana
konfirmacyjna modelu EPF. Problemy oceny istotności zmiennych w modelu EPF.
Problemy konstrukcji wywiadu i stosowania skal szacunkowych
szkolenie sędziów
kompetentnych, przygotowanie skal szacunkowych. Ocena istotności zmiennych w
modelu EPF. Typowe zastosowania modelu EPF w psychologii.

Literatura podstawowa
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Bandura, A., Walters, R. H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Warszawa:
PWN.
Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2006). Skale szacunkowe. W: J. Brzeziński
(red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 232-306).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 5: Podstawowe modele badań empirycznych (III): model korelacyjny:
odmiana ilościowa
podstawy

Model dwuzmiennowy
założenia. Metoda najmniejszych kwadratów. Współczynnik
korelacji rAB-Pearsona. Współczynnik determinacji rAB2. Model geometryczny.
Równanie regresji liniowej. Współczynniki regresji: a i b. Waga "beta"
(b).Model liniowy a model nieliniowy. Interpretacja przyczynowo-skutkowa
związku korelacyjnego (trzy warunki). Pojęcie zależności pozornej. Korelacje
pozorne i metody ich rozpoznawania.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 6: Populacja a próba.

Populacja a próba. Problem generalizowalności wyników badania psychologicznego.
Pojęcie reprezentatywności próby. Sposoby doboru osób badanych do próby
(celowe: kwotowe, ochotnicze; losowe). Schematy losowego doboru próby.
Wyznaczanie niezbędnej wielkości próby. Posługiwanie się tablicami liczb
losowych
ćwiczenia praktyczne.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Literatura dodatkowa
Steczkowski, J.(1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk
ekonomiczno-społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 7: Psychologiczne osobliwości poznania naukowego w naukach społecznych.
Etyka badania naukowego

Oczekiwania interpersonalne badacza - efekty: Pigmaliona, Galatei i Golema.
Badania Rosenthala. Model powstawania efektu oczekiwań interpersonalnych

cztery czynniki pośredniczące (wg Rosenthala). Wskazówki sugerujące hipotezę
badawczÄ…
badania Orneła. Lęk przed oceną
badania Rosenberga. Technika
grania roli jako alternaty­wa dla tradycyjnego eksperymentowania opartego na
instrukcjach maskujących ("deception"). Problem "współpracy" osoby badanej z
psychologiem. Ważność rozmowy posteksperymentalnej. Skuteczność zabiegów
wyprowadzajÄ…cych osoby badane z sytuacji badania psychologicznego
("debriefing"). Postawa wobec badania. Okłamywanie osób badanych. Narażanie
osób badanych na cierpienie, wstyd, lęk i zaniżanie ich samooceny. Wykładowca w
roli badacza i student w roli osoby badanej. Informowanie społeczności uczonych
o uzyskanych rezultatach badawczych. Rezultat badawczy jako podstawa
praktycznego działania.

Literatura podstawowa
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney,
C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101).
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Kowalik S. (1998). Modelujący wyniki badania psychologicznego
(diagnostycznego) wpływ osoby badanej (pacjenta) i badacza (klinicysty). W: H.
Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 269-302). Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Siuta, J. (red.). (1991). Społeczny kontekst badań
psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Nauk. UAM (M. T.
Orne, s. 17-32; M. J. Rosenberg, s. 61-135; J. D. Greenwood, s. 183-209; R.
Rosenthal, 2 teksty, s. 235-387; T. X. Barber, s. 399-431).
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa.
W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844).
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura dodatkowa
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004a). Etyczne dylematy
psychologii. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
"Academica".
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004b). Praktyka psychologiczna
w świetle standardów etycznych. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej
Psychologii Społecznej "Academica".
Rosenthal, R. (1996). Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych
oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników. Czasopismo Psychologiczne, 2,
37-46.
Sztabiński, P. B. (1997). Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki
badań ankietowych. Warszawa: IFiS PAN.

wykład 8: Zasady cytowania literatury przedmiotu i sporządzania bibliografii.
Struktura raportu z badań empirycznych
Struktura raportu z psychologicznych badań empirycznych. Zasady powoływania się
na literaturÄ™ przedmiotu. Zasady sporzÄ…dzania bibliografii
wg American
Psychological Association (APA, 2001).

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
American Psychological Association, APA (2001). Publications manual of the
American Psychological Association (wyd. 5). Washington, DC: Author.

wykład 9: Analiza wariancji (ANOVA) jako statystyczna podstawa eksperymentu
jednoczynnikowego (A)
Co nowego wprowadził do metodyki eksperymentu R. A. Fisher? Trzy modele ANOVA:
model efektów stałych (I.), model efektów losowych (II.), model efektów
mieszanych (III.). Wielkość grup (n)
model ortogonalny vs. model
nieortogonalny.
Podstawowe pojęcia jednoczynnikowej (A) odmiany modelu ANOVA: sumy kwadratów
(SS)
między i wewnątrz, stopnie swobody (df)
między i wewnątrz, średni
kwadrat (MS). Porównania między- i wewnątrzgrupowe. Pojęcie efektu głównego
czynnika A: ai = mi - m. Pojęcie błędu eksperymentalnego ei(k). Struktura
wyniku Yik. Zapis hipotez: H0 i H1. Stosunek F. Podejmowanie decyzji wobec H0.
Korzystanie z tablic rozkładu F. Założenia ANOVA (siedem założeń).
Transformacja wyników surowych. Wskaźniki wariancji zmiennej zależnej
wyjaśnianej czynnikiem A i różnicami wewnątrzgrupowymi
wskaźniki
"omega-kwadrat" (v2). Dlaczego stosujemy test HSD-Tukeyła, a nie wiele razy
test t-Studenta?

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 10: Analiza wariancji (ANOVA) jako statystyczna podstawa eksperymentu
dwuczynnikowego (AB)
Podstawowe pojęcia dwuczynnikowej (AB) odmiany modelu ANOVA: sumy kwadratów
(SS)
czynnik A, czynnik B, interakcja AB, wewnÄ…trzgrupowa, stopnie swobody
(df)
A, B, AB, wewnątrz (błąd eksperymentalny), średni kwadrat (MS)
A, B,
AB, wewnątrz (błąd eksperymentalny). Porównania między- i wewnątrzgrupowe.
Pojęcie efektów głównych: ai, bj, (ab)ij. Pojęcie błędu eksperymentalnego
eij(k). Sens statystyczny i psychologiczny interakcji AB. Interpretacja
graficzna interakcji AB. PojÄ™cie efektów prostych: A½bj oraz B½ai. Struktura
wyniku Yijk. Zapis hipotez: H0 i H1. Stosunek F. Podejmowanie decyzji wobec H0.
Wskaźniki wariancji zmiennej zależnej wyjaśnianej czynnikiem A, czynnikiem B,
interakcja czynników A i B oraz różnicami wewnątrzgrupowymi
wskaźniki
"omega-kwadrat" (v2).

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 11: Eksperymenty jedno i dwuczynnikowe ANOVA z powtarzaniem pomiarów
zmiennej Y
Idea powtarzania pomiarów zmiennej zależnej w ANOVA. Różne warianty planów
eksperymentalnych z powtarzaniem pomiarów zmiennej Y. Plan jednoczynnikowy.
Plan dwuczynnikowy
warianty: jeden czynnik "powtarzany" i dwa czynniki
"powtarzane". Ograniczenia planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej Y.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 12: Model regresji liniowej
Odmiana jedno-wielozmiennowa (zmienne
ilościowe)
Współczynnik korelacji wielokrotnej RY.12
na przykładzie dwóch
zmiennych-predyktorów. Współczynnik determinacji wielokrotnej RY.122. Model
geometryczny. Równanie regresji liniowej dla dwóch zmiennych-predyktorów.
Współczynniki: a i b. Wagi "beta" (b). Współczynniki korelacji/determinacji
czÄ…stkowej i semi-czÄ…stkowej oraz ich interpretacja. Analiza reszt. Strategie
budowy modelu wielokrotnej regresji liniowej.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 13).
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

wykład 13: Model regresji liniowej
Odmiana jedno-wielozmiennowa
(zmienna-kryterium: interwałowa lub ilorazowa, zmienne-predyktory:
jakościowe).
Kodowanie "zero-jedynkowe" i "quasi-eksperymentalne" jednej (dwu- i
wielowartościowej) oraz dwóch (dwu- i wielowartościowych) zmiennych
jakościowych (nominalnych). Zalety kodowania "zero-jedynkowego" i
"quasi-eksperymentalnego". Iloczyn predyktorów jako odpowiednik interakcji
zmiennych w ANOVA. Interpretacja współczynników regresji: b i a.

Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 13).
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura zalecana
podstawowa i dodatkowa

American Psychological Association, APA (2001). Publications manual of the
American Psychological Association (wyd. 5). Washington, DC: Author.
Ajdukiewicz, K. (1958). Zagadnienie racjonalności zawodnych sposobów
wnioskowania. Studia Filozoficzne, 4(7), 14-29.
Ajdukiewicz K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania.
Metafizyka. Warszawa: Czytelnik.
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney,
C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101).
Bandura, A., Walters, R. H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Warszawa:
PWN.
Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2004). Skale szacunkowe. W: J. Brzeziński
(red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2000a). Poznanie naukowe
poznanie psychologiczne. W: J.
Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Podstawy psychologii (t.
1,
s. 333-354 ). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J., Kowalik, S. (1993). Modelujący wyniki badania psychologicznego
(diagnostycznego) wpływ osoby badanej (pacjenta) i badacza (klinicysty). W: H.
Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 269-302). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004a). Etyczne dylematy
psychologii. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
"Academica".
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004b). Praktyka psychologiczna
w świetle standardów etycznych. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej
Psychologii Społecznej "Academica".
Brzeziński, J., Siuta, J. (red.). (1991). Społeczny kontekst badań
psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Nauk. UAM (M. T.
Orne, s. 17-32; M. J. Rosenberg, s. 61-135; J. D. Greenwood, s. 183-209; R.
Rosenthal, 2 teksty, s. 235-387; T. X. Barber, s. 399-431).
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Krajewski, W. (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i
filozoficznych (wyd. 2). Warszawa: Książka i Wiedza.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa.
W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844).
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rosenthal, R. (1996). Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych
oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników. Czasopismo Psychologiczne, 2,
37-46.98
Steczkowski, J.(1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk
ekonomiczno-społecznych. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Sułek A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa: PWN.
Sztabiński, P. B. (1997). Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki
badań ankietowych. Warszawa: IFiS PAN.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciszke, B. (2006). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika
programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia
badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wstęp dp psychologii 2008 2009
Psychologia kryzysu testy 2008 02
Odrębność metodologiczna psychologii historyczno kulturowej
Wykład 1 Psychologia zaburzeń SWPS 2008
Psychologia religii syllabus
Metodologia bada psychologicznych ze statystyk1
2008 2009 gospodarka nieruchomosciami syllabus
Metodologia Badań psychologicznych 2
podstawy metodologiczne badań psychologii i socjologii pracy
W Kohler nowe idee i rozwiązania w zakresie metodologii badań psychologicznych
Psychologia różnic indywidualnych W Sterna propozycja metodologiczna
Lektury psychologiczne mechanizmy życia psychicznego SWPS 2008
metodologia badań psychologicznych
metodologia?dań psychologicznych
Teoria i metodologia nauki o informacji
depresja stres płeć psychologiczna
Gomorra Gomorrah [2008] DVDScr

więcej podobnych podstron