Profesor Jerzy Brzeziński
Instytut Psychologii UAM
e-mail: brzezuam@amu.edu.pl
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką
wykład
Kierunek: psychologia
Wykład: 60 godzin
Forma zaliczenia: egzamin
TREÅšCI programowe
wykład 1: Metodologiczne osobliwości poznania naukowego w naukach empirycznych.
Zmienna, istotność, manipulacja, kontrola, operacjonalizacja
O czym traktuje metodologia? Nauka jako proces i wytwór. Wiedza naukowa
(racjonalna)
dwie zasady racjonalności. Natura badania naukowego. Schemat
poznania naukowego
indukcjonistyczny versus hipotetystyczny. Cele poznania
naukowego
wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje nauki. Klasyfikacja nauk. Miejsce
psychologii w systemach klasyfikacji nauk. Pojęcie zmiennej
zmienne zależne
(Y) i niezależne (X). Pojęcie istotności
zmienne istotne dla Y i zmienne
nieistotne dla Y. Klasyfikacja zmiennych istotnych dla Y. Pojęcie manipulacji
zmienne klasyfikacyjne i manipulacyjne. Zasada randomizacji. Kontrola
zmienne
kontrolowane i nie kontrolowane. Operacjonalizacja.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000a). Poznanie naukowe
poznanie psychologiczne. W: J.
Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Podstawy psychologii (t.
1,
s. 333-354 ). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ajdukiewicz, K. (1958). Zagadnienie racjonalności zawodnych sposobów
wnioskowania. Studia Filozoficzne, 4(7), 14-29.
Ajdukiewicz K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania.
Metafizyka. Warszawa: Czytelnik.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Krajewski, W. (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i
filozoficznych (wyd. 2). Warszawa: Książka i Wiedza.
Wojciszke, B. (2006). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika
programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia
badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
wykład 2: Zmienność
badanie naukowe jako kontrola wariancji zmiennej
zależnej. Procesualne ujęcie badania naukowego. Problemy
hipotezy
Zmienność
wariancja jako miara zmienności wyników. Rozbicie wariancji
całkowitej na dwie składowe: wariancję międzygrupową i wewnątrzgrupową.
Wariancja wewnątrzgrupowa jako miara precyzji badania empirycznego. Istotność
statystyczny sens istotności. Schemat procesu badawczego w psychologii (osiem
etapów). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego w
psychologii. Trafność badania psychologicznego. Problem jako pytanie
rozstrzygnięcia i pytanie dopełnienia. Cechy dobrze sformułowanego problemu.
Klasyfikacja problemów: dotyczące wartości zmiennych, dotyczące zależności
między zmiennymi: istotnościowe, odnoszące się do kształtu zależności. Cechy
dobrze sformułowanej hipotezy. Klasyfikacja hipotez: dotyczące wartości
zmiennych, dotyczące zależności między zmiennymi: istotnościowe, odnoszące się
do kształtu zależności.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2000). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 2). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Wyd. Zysk S-ka.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
wykład 3: Podstawowe modele badań empirycznych (I)
model eksperymentalny:
podstawy.
Model eksperymentalny i quasi-eksperymentalny. Pojęcie planu eksperymentalnego
i quasi-eksperymentalnego. Manipulowanie zmiennymi niezależnymi w modelu E.
Dwie metody kontroli zmiennych niezależnych-ubocznych. Odmiany "0-1" planów
eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych. Ograniczenia planów "0-1".
Znaczenie pretestu zmiennej Y. W stronę planów wieloczynnikowych. Przegląd
podstawowych planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Sułek A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa: PWN.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 4: Podstawowe modele badań empirycznych (II)
model eksperymentalny:
trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające. Model ex post
facto
Rola instrukcji maskujących cel eksperymentu ("decepcja"). Realizm życiowy i
realizm psychologiczny. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna planu
eksperymentalnego. Główne czynniki zakłócające trafność planu eksperymentalnego
sposoby eliminowania i minimalizowania ich wpływów. Statystyczny kontekst
trafności. Odniesienia do teorii. Plany eksperymentalne a stosowanie testów
istotności różnic. Ocena istotności zmiennych w modelu E. Model E a model EPF.
Wady i zalety modelu EPF. Odmiana eksploracyjna modelu EPF. Odmiana
konfirmacyjna modelu EPF. Problemy oceny istotności zmiennych w modelu EPF.
Problemy konstrukcji wywiadu i stosowania skal szacunkowych
szkolenie sędziów
kompetentnych, przygotowanie skal szacunkowych. Ocena istotności zmiennych w
modelu EPF. Typowe zastosowania modelu EPF w psychologii.
Literatura podstawowa
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Bandura, A., Walters, R. H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Warszawa:
PWN.
Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2006). Skale szacunkowe. W: J. Brzeziński
(red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 232-306).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 5: Podstawowe modele badań empirycznych (III): model korelacyjny:
odmiana ilościowa
podstawy
Model dwuzmiennowy
założenia. Metoda najmniejszych kwadratów. Współczynnik
korelacji rAB-Pearsona. Współczynnik determinacji rAB2. Model geometryczny.
Równanie regresji liniowej. Współczynniki regresji: a i b. Waga "beta"
(b).Model liniowy a model nieliniowy. Interpretacja przyczynowo-skutkowa
związku korelacyjnego (trzy warunki). Pojęcie zależności pozornej. Korelacje
pozorne i metody ich rozpoznawania.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 6: Populacja a próba.
Populacja a próba. Problem generalizowalności wyników badania psychologicznego.
Pojęcie reprezentatywności próby. Sposoby doboru osób badanych do próby
(celowe: kwotowe, ochotnicze; losowe). Schematy losowego doboru próby.
Wyznaczanie niezbędnej wielkości próby. Posługiwanie się tablicami liczb
losowych
ćwiczenia praktyczne.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Literatura dodatkowa
Steczkowski, J.(1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk
ekonomiczno-społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 7: Psychologiczne osobliwości poznania naukowego w naukach społecznych.
Etyka badania naukowego
Oczekiwania interpersonalne badacza - efekty: Pigmaliona, Galatei i Golema.
Badania Rosenthala. Model powstawania efektu oczekiwań interpersonalnych
cztery czynniki pośredniczące (wg Rosenthala). Wskazówki sugerujące hipotezę
badawczÄ…
badania Orneła. Lęk przed oceną
badania Rosenberga. Technika
grania roli jako alternatywa dla tradycyjnego eksperymentowania opartego na
instrukcjach maskujących ("deception"). Problem "współpracy" osoby badanej z
psychologiem. Ważność rozmowy posteksperymentalnej. Skuteczność zabiegów
wyprowadzajÄ…cych osoby badane z sytuacji badania psychologicznego
("debriefing"). Postawa wobec badania. Okłamywanie osób badanych. Narażanie
osób badanych na cierpienie, wstyd, lęk i zaniżanie ich samooceny. Wykładowca w
roli badacza i student w roli osoby badanej. Informowanie społeczności uczonych
o uzyskanych rezultatach badawczych. Rezultat badawczy jako podstawa
praktycznego działania.
Literatura podstawowa
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney,
C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101).
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Kowalik S. (1998). Modelujący wyniki badania psychologicznego
(diagnostycznego) wpływ osoby badanej (pacjenta) i badacza (klinicysty). W: H.
Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 269-302). Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Siuta, J. (red.). (1991). Społeczny kontekst badań
psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Nauk. UAM (M. T.
Orne, s. 17-32; M. J. Rosenberg, s. 61-135; J. D. Greenwood, s. 183-209; R.
Rosenthal, 2 teksty, s. 235-387; T. X. Barber, s. 399-431).
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa.
W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844).
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura dodatkowa
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004a). Etyczne dylematy
psychologii. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
"Academica".
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004b). Praktyka psychologiczna
w świetle standardów etycznych. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej
Psychologii Społecznej "Academica".
Rosenthal, R. (1996). Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych
oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników. Czasopismo Psychologiczne, 2,
37-46.
Sztabiński, P. B. (1997). Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki
badań ankietowych. Warszawa: IFiS PAN.
wykład 8: Zasady cytowania literatury przedmiotu i sporządzania bibliografii.
Struktura raportu z badań empirycznych
Struktura raportu z psychologicznych badań empirycznych. Zasady powoływania się
na literaturÄ™ przedmiotu. Zasady sporzÄ…dzania bibliografii
wg American
Psychological Association (APA, 2001).
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
American Psychological Association, APA (2001). Publications manual of the
American Psychological Association (wyd. 5). Washington, DC: Author.
wykład 9: Analiza wariancji (ANOVA) jako statystyczna podstawa eksperymentu
jednoczynnikowego (A)
Co nowego wprowadził do metodyki eksperymentu R. A. Fisher? Trzy modele ANOVA:
model efektów stałych (I.), model efektów losowych (II.), model efektów
mieszanych (III.). Wielkość grup (n)
model ortogonalny vs. model
nieortogonalny.
Podstawowe pojęcia jednoczynnikowej (A) odmiany modelu ANOVA: sumy kwadratów
(SS)
między i wewnątrz, stopnie swobody (df)
między i wewnątrz, średni
kwadrat (MS). Porównania między- i wewnątrzgrupowe. Pojęcie efektu głównego
czynnika A: ai = mi - m. Pojęcie błędu eksperymentalnego ei(k). Struktura
wyniku Yik. Zapis hipotez: H0 i H1. Stosunek F. Podejmowanie decyzji wobec H0.
Korzystanie z tablic rozkładu F. Założenia ANOVA (siedem założeń).
Transformacja wyników surowych. Wskaźniki wariancji zmiennej zależnej
wyjaśnianej czynnikiem A i różnicami wewnątrzgrupowymi
wskaźniki
"omega-kwadrat" (v2). Dlaczego stosujemy test HSD-Tukeyła, a nie wiele razy
test t-Studenta?
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 10: Analiza wariancji (ANOVA) jako statystyczna podstawa eksperymentu
dwuczynnikowego (AB)
Podstawowe pojęcia dwuczynnikowej (AB) odmiany modelu ANOVA: sumy kwadratów
(SS)
czynnik A, czynnik B, interakcja AB, wewnÄ…trzgrupowa, stopnie swobody
(df)
A, B, AB, wewnątrz (błąd eksperymentalny), średni kwadrat (MS)
A, B,
AB, wewnątrz (błąd eksperymentalny). Porównania między- i wewnątrzgrupowe.
Pojęcie efektów głównych: ai, bj, (ab)ij. Pojęcie błędu eksperymentalnego
eij(k). Sens statystyczny i psychologiczny interakcji AB. Interpretacja
graficzna interakcji AB. PojÄ™cie efektów prostych: A½bj oraz B½ai. Struktura
wyniku Yijk. Zapis hipotez: H0 i H1. Stosunek F. Podejmowanie decyzji wobec H0.
Wskaźniki wariancji zmiennej zależnej wyjaśnianej czynnikiem A, czynnikiem B,
interakcja czynników A i B oraz różnicami wewnątrzgrupowymi
wskaźniki
"omega-kwadrat" (v2).
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 11: Eksperymenty jedno i dwuczynnikowe ANOVA z powtarzaniem pomiarów
zmiennej Y
Idea powtarzania pomiarów zmiennej zależnej w ANOVA. Różne warianty planów
eksperymentalnych z powtarzaniem pomiarów zmiennej Y. Plan jednoczynnikowy.
Plan dwuczynnikowy
warianty: jeden czynnik "powtarzany" i dwa czynniki
"powtarzane". Ograniczenia planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej Y.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 12: Model regresji liniowej
Odmiana jedno-wielozmiennowa (zmienne
ilościowe)
Współczynnik korelacji wielokrotnej RY.12
na przykładzie dwóch
zmiennych-predyktorów. Współczynnik determinacji wielokrotnej RY.122. Model
geometryczny. Równanie regresji liniowej dla dwóch zmiennych-predyktorów.
Współczynniki: a i b. Wagi "beta" (b). Współczynniki korelacji/determinacji
czÄ…stkowej i semi-czÄ…stkowej oraz ich interpretacja. Analiza reszt. Strategie
budowy modelu wielokrotnej regresji liniowej.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 13).
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
wykład 13: Model regresji liniowej
Odmiana jedno-wielozmiennowa
(zmienna-kryterium: interwałowa lub ilorazowa, zmienne-predyktory:
jakościowe).
Kodowanie "zero-jedynkowe" i "quasi-eksperymentalne" jednej (dwu- i
wielowartościowej) oraz dwóch (dwu- i wielowartościowych) zmiennych
jakościowych (nominalnych). Zalety kodowania "zero-jedynkowego" i
"quasi-eksperymentalnego". Iloczyn predyktorów jako odpowiednik interakcji
zmiennych w ANOVA. Interpretacja współczynników regresji: b i a.
Literatura podstawowa
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 13).
Literatura dodatkowa
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura zalecana
podstawowa i dodatkowa
American Psychological Association, APA (2001). Publications manual of the
American Psychological Association (wyd. 5). Washington, DC: Author.
Ajdukiewicz, K. (1958). Zagadnienie racjonalności zawodnych sposobów
wnioskowania. Studia Filozoficzne, 4(7), 14-29.
Ajdukiewicz K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania.
Metafizyka. Warszawa: Czytelnik.
Aronson, E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney,
C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101).
Bandura, A., Walters, R. H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Warszawa:
PWN.
Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2004). Skale szacunkowe. W: J. Brzeziński
(red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych (wyd. 5). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2000a). Poznanie naukowe
poznanie psychologiczne. W: J.
Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki: Podstawy psychologii (t.
1,
s. 333-354 ). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. (2000b). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J., Kowalik, S. (1993). Modelujący wyniki badania psychologicznego
(diagnostycznego) wpływ osoby badanej (pacjenta) i badacza (klinicysty). W: H.
Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 269-302). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004a). Etyczne dylematy
psychologii. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
"Academica".
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004b). Praktyka psychologiczna
w świetle standardów etycznych. Warszawa:: Wydawnictwo Szkoły Wyższej
Psychologii Społecznej "Academica".
Brzeziński, J., Siuta, J. (red.). (1991). Społeczny kontekst badań
psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Nauk. UAM (M. T.
Orne, s. 17-32; M. J. Rosenberg, s. 61-135; J. D. Greenwood, s. 183-209; R.
Rosenthal, 2 teksty, s. 235-387; T. X. Barber, s. 399-431).
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i
pedagogice (wyd. 3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach
społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Krajewski, W. (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i
filozoficznych (wyd. 2). Warszawa: Książka i Wiedza.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa.
W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844).
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rosenthal, R. (1996). Nauka a etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych
oraz analizowaniu i przedstawianiu ich wyników. Czasopismo Psychologiczne, 2,
37-46.98
Steczkowski, J.(1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk
ekonomiczno-społecznych. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Sułek A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa: PWN.
Sztabiński, P. B. (1997). Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki
badań ankietowych. Warszawa: IFiS PAN.
West, S. G. (2006). Poza eksperyment laboratoryjny
plany eksperymentalne i
quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym. W: J. Brzeziński (red.),
Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 69-115). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciszke, B. (2006). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika
programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia
badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
Wstęp dp psychologii 2008 2009Psychologia kryzysu testy 2008 02Odrębność metodologiczna psychologii historyczno kulturowejWykład 1 Psychologia zaburzeń SWPS 2008Psychologia religii syllabusMetodologia bada psychologicznych ze statystyk12008 2009 gospodarka nieruchomosciami syllabusMetodologia Badań psychologicznych 2podstawy metodologiczne badań psychologii i socjologii pracyW Kohler nowe idee i rozwiązania w zakresie metodologii badań psychologicznychPsychologia różnic indywidualnych W Sterna propozycja metodologicznaLektury psychologiczne mechanizmy życia psychicznego SWPS 2008metodologia badań psychologicznychmetodologia?dań psychologicznychTeoria i metodologia nauki o informacjidepresja stres płeć psychologicznaGomorra Gomorrah [2008] DVDScrwięcej podobnych podstron