Sterowanie silnikami DC


Sterowanie silników prądu stałego
Do sterowania silników prądu stałego stosuje się sterowniki tranzystorowe (do małych i
średnich mocy) lub tyrystorowe (dla większych mocy powyżej 1kW). Powszechnie stosuje się
sterowniki z impulsową modulacją napięcia stałego  PWM (Pulse Width Modulation)
pracujące z wykorzystaniem fali prostokątnej napięcia zasilającego silnik, dla którego w
trakcie przebiegu dokonuje się kontrolowanych (sterowanych) zmian trwania czasów części
dodatnich i ujemnych impulsów w sumarycznym czasie odpowiadającym okresowi impulsu.
Układy takie zapewniają wysokie właściwości dynamiczne i niwelują niektóre zjawiska
nieliniowe dotyczÄ…ce charakterystyk tarcia. Zmodulowana podstawowa fala prostokÄ…tna
napięcia zasilającego silnik może mieć częstotliwość do 10 kHz, co zapewnia uzyskanie
właściwości dynamicznych sterowników porównywalnych z właściwościami dynamicznymi
silników napędowych.
Na rys. 1 pokazano schemat typowego rozwiązanie obwodu wyjściowego sterownika z
impulsową modulacją napięcia stałego (mostek typu  H ) z tyrystorami.
Rys. 1. Schemat obwodu sterownika impulsowego z modulacją szerokości impulsów:
U - napięcie zasilania, L- indukcyjność wygładzająca prąd, T1 do T4 tyrystory,
z
D1 do D4 - diody, L - indukcyjności pomocnicze.
m
Napięcie zasilania jest podawane z zewnętrznego zródła, którym może być zasilacz prądu
stałego zasilany z sieci prądu przemiennego z funkcją odzyskiwania energii. Silnik posiada
uzwojenia o określonych indukcyjnościach, które w celu zabezpieczenia przed przepięciami
wymagają ciągłego przepływu prądu przez silnik. W tym celu w każdej z gałęzi mostka
ulokowano równolegle tyrystor i diodę stanowiące wspólnie tzw. łącznik półprzewodnikowy.
Indukcyjność L połączona szeregowo z twornikiem silnika ma za zadanie wygładzanie
impulsów prądu. Zbiór tyrystorów T1 do T4 połączonych w układ mostka ma za zadanie
doprowadzanie napięcia zasilającego o zmieniającej się biegunowości do twornika silnika w
czasie pracy silnikowej, tzn. zamiany energii elektrycznej ze zródła (natężenie prądu -
napięcie) na energię mechaniczną na wale (moment mechaniczny - prędkość kątowa wału).
Zbiór diod D1 do D4 połączonych w układ mostka ma za zadanie odzyskiwanie pewnej
części energii w trakcie hamowania silnika, tj. w trakcie jego pracy hamulcowej
(prądnicowej), która jest w oddawana do zródła zasilającego.
Na rys. 2 pokazano rodzaje pracy sterownika zależne od sterowania i stanu obciążenia, przy
czym dla poszczególnych czterech stanów wyeliminowano elementy niepracujących w danym
stanie. W trakcie pracy silnikowej przepływ prądu jest wywołany przez wprowadzenie na
zaciski twornika napięcia zasilającego skierowanego przeciwnie do siły elektromotorycznej E
odpowiadającej rotacji twornika silnika. Umownie napięcie twornika E jest nazywane siłą
przeciwelektromotoryczną (skierowaną przeciwnie do napięcia zasilania w pracy silnikowej),
jednak dla pracy silnikowej przyjmuje się umownie IE>0. W trakcie hamowania natężenie
prądu twornika jest wywołane przez siłę elektromotoryczną E, która jest wtedy również
skierowana przeciwnie do napięcia na zaciskach silnika wywołanego przez zródło zasilania.
Rys. 2. Rodzaje pracy sterownika zależne od sterowania i stanu obciążenia.
Tyrystory T1 i T 4 oraz T 2 i T 3 w sterowniku są na przemian załączane (wprowadzane w
stan przewodzenia) i wyłączane (wprowadzane w stan nieprzewodzenia) wskutek czego
napięcie U twornika silnika ma przebieg prostokątny. Na rys. 3 pokazano trzy przykładowe
przebiegi czasowe napięcia zasilania U i natężenia prądu w tworniku silnika odpowiadające:
a) b) c)
Rys. 3. Zmiany w czasie napięcia zasilania U twornika silnika i natężenia prądu I zależne
od relacji czasów ta i tb (ðta +ð tb =ð T )ð: a) ta =ð tb , b) ta >ð tb , c) ta <ð tb ,
a) jednakowej szerokoÅ›ci impulsów dodatnich i ujemnych ta =ð tb . W tym stanie pracy w
każdym okresie T zmian napięcia występują wszystkie cztery rodzaje pracy sterownika, przy
czym napiÄ™cie Å›rednie UÅ›r =ð 0 wiÄ™c również Å›rednie natężenie prÄ…du jest równe IÅ›r =ð 0 .
Wirnik jest zatrzymany, jednak nie w sposób statyczny ale dynamiczny (jest poddany
wymuszonym drganiom o częstotliwości równej częstotliwości fali prostokątnej) i w tym
stanie nawet niewielka zmiana relacji między czasami składowymi ta i tb okresu T wywoła
zmianę stanu napięcia średniego oraz średniego natężenia prądu w tworniku, czego skutkiem
będzie zmiana stanu ruchu,
b) w wypadku maksymalnej szerokoÅ›ci dodatnich impulsów napiÄ™cia ta >ð tb , ta :=ð ta max ,
tb :=ð tb min natężenie prÄ…du w caÅ‚ym okresie T nie zmienia kierunku pozostajÄ…c dodatnim, przy
czym wystąpią tylko fazy pracy w I i II ćwiartce układu współrzędnych z rys. 2, co
spowoduje dodatnie średnie wartości napięcia i natężenia prądu w tworniku, przy czym
wartości bezwzględne staną się maksymalne,
c) w wypadku maksymalnej szerokoÅ›ci ujemnych impulsów ta <ð tb , ta :=ð ta min , tb :=ð tb max
natężenie prądu w całym okresie T nie zmienia kierunku pozostając ujemnym, przy czym
wystąpią tylko fazy pracy w III i IV ćwiartce układu współrzędnych z rys. 2, co spowoduje
ujemne średnie wartości napięcia i natężenia prądu w tworniku, przy czym wartości
bezwzględne będą maksymalne,
Układ komutacji sterownika
Ogólnie komutacją nazywa się przełączenie stanu przewodzenia w urządzeniu elektrycznym.
W wypadku układów elektronicznych komutacją tyrystora będziemy nazywali wyłączenie
Rys. 4. Schemat układu komutacji sterownika:
U - napięcie zasilania, C - kondensator komutacyjny, TK1, TK 2 - tyrystory
z
komutacyjne, UP - uzwojenie pierwotne transormatora, UW  uzwojenie wtórne
transformatora, UWR  uzwojenie wtórne regeneracyjne,
D, D1 do D4 - diody, T1 do T4 tyrystory.
załączonego tyrystora w więc doprowadzenie przewodzącego tyrystora do stanu
nieprzewodzenia. Wymaga to przekazania tyrystorowi dość dużej porcji energii, której
zródłem w układach tyrystorowych jest zwykle kondensator zwany komutacyjnym. Ponowne
naładowanie tego kondensatora wymaga uzyskania między jego okładkami napięcia o
odpowiedniej wartości a więc zgromadzenia na jego okładkach odpowiedniego ładunku, co
wymaga czasu. Im dłuższy czas ładowania tym gorsze właściwości dynamiczne sterownika.
W celu skrócenia czasu ładowania kondensatora komutacyjnego stosuje się w sterownikach
dodatkowe obwody zapewniajÄ…ce szybkÄ… regeneracjÄ™ kondensatora komutacyjnego.
Na rys. 4 przedstawiono schemat sterownika silnika z układem komutacji zawierającym
obwód szybkiej regeneracji kondensatora komutacyjnego. Kondensator komutacyjny C
naładowany do napięcia UC w momencie komutacji zostaje przez tyrystor komutacyjny TK1
załączony do uzwojenia pierwotnego UP transformatora. Uzwojenia wtórne UW tego
transformatora w tym momencie generują napięcia wsteczne, wskutek czego załączone
tyrystory zostają wyłączone. W tej samej chwili czasu napięcia indukowane w uzwojeniu
wtórnym regenerującym UWR wzrastając przekracza napięcie zasilania U , i wskutek tego
z
przez uzwojenie UWR i diodę D popłynie prąd. Indukuje on w uzwojeniu pierwotnym UP siłę
elektromotoryczną zapobiegającą całkowitemu rozładowaniu kondensatora C, co skraca czas
potrzebny do jego ponownego naładowania do napięcia początkowego UC co zachodzi dzięki
załączeniu drugiego tyrystora komutacyjnego TK 2 . W takim rozwiązaniu obydwa tyrystory
komutacyjne TK1, TK 2 komutują samoczynnie, tyrystor TK1 pod wpływem napięcia
indukowanego w uzwojeniu UP przez prąd uzwojenia wtórnego regenerującego UWR,
natomiast tyrystor TK 2 pod wpływem napięcia UC , do którego zostaje naładowany
kondensator C.
Zasilacz regenerujÄ…cy
Zasilacz prądu stałego, który może pracować jako inwertor, tzn. może w określonych
warunkach oddawać energię do sieci prądu przemiennego, np. gdy napięcie na zaciskach
odbiornika stanie się wyższe od napięcia zasilania nazywamy zasilaczem regenerującym.
Rys. 5. Schemat zasilacza regenerujÄ…cego:
D1 i D2 - diody, T1 i T 2 tyrystory, L  indukcyjności, R i C  rezystancja i pojemność
filtra.
Na rys. 5 pokazano schemat ideowy typowego zasilacza regenerujÄ…cego przeznaczonego do
zasilania obwodu sterownika z rys. 4. Jest on zasilany prÄ…dem przemiennym z sieci. Diody
D1 i D2 wraz z odpowiednimi uzwojeniami transformatora tworzÄ… prostownik
dwupołówkowy który przez filtr RC zapewnia zasilanie sterownika napięciem U . Tyrystory
z
T1 i T 2 pracują tutaj jako inwertory o odpowiednio przesuniętych stałych momentach
załączania dobranych w ten sposób, że przy wyjściowym napięciu znamionowym U
z
natężenie prądu inwertora jest równe zeru, natomiast gdy wskutek pracy hamulcowej silnika
w układzie sterownika napięcie na zaciskach silnika U stanie się wyższe niż znamionowe, to
z
wartość natężenia prądu inwertora Ii stanie się różna od zera i wskutek samoczynnego
przełączania tyrystorów T1 i T 2 energia tego prądu zostanie przekazana zwrotnie do sieci
zasilajÄ…cej prÄ…du przemiennego.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sterownik silnika dc
Sterownik silnika do modeli RC(AVT1519)
Pytania silnik DC
sterownik silnika 3 faz asybchroniczny
Pytania silnik DC(2)
sterownik silników z portem i2c
Zdalne sterowanie silnikiem głównym i śrubą nastawną
silnik DC przyklad
Zasilacz beztr i sterownik silnika na tiny
sterownik silnika krokowego
Sterowanie silnikiem
Krokowy sterownik silnika?
Diagnozowanie sterowania pracÄ… silnika Daewoo Matiz

więcej podobnych podstron