Konwencja o Ochronie Praw Człowieka


Polish version/Version polonaise
Tłumaczenie
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka
i Podstawowych Wolności
po nowelizacji przez Protokół nr 11
z Protokołem dodatkowym
oraz Protokołami nr 4, 6 i 7
Niniejszy tekst jednolity Konwencji został opracowany z uwzględnieniem
Protokołu Nr 3 do Konwencji (STE nr 45), który wszedł w ycie 21 września
1970, i Protokołu nr 5 (STE nr 55), który wszedł w ycie 20 grudnia 1971.
Wtekście zostały tak e uwzględnione zmiany w tekście Konwencji
wprowadzone Protokołem nr 8 (STE nr 118). Protokół Nr 8 wszedł w ycie
1stycznia 1990 i zawierał, między innymi, zmiany wprowadzone poprzednio
wtekście Konwencji na mocy Protokołu Nr 2 (STE nr 44), który stanowił,
zgodnie z jego art. 5 par. 3, integralną część Konwencji od dnia jego wejścia
w ycie 21 września 1970. Wszystkie postanowienia Konwencji, które zostały
zmienione lub dodane przez te Protokoły, zostały zastąpione
przez postanowienia Protokołu Nr 11 (STE nr 155), który wszedł w ycie
1listopada 1998. Z dniem wejścia w ycie Protokołu Nr 11, postanowienia
Protokołu Nr 9 (STE nr 140), który wszedł w ycie 1pazdziernika 1994, tracą
moc obowiązującą.
Kancelaria Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
wrzesień 2003
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka
i Podstawowych Wolności
Rzym, 4 listopada 1950
Rządy Państw-Sygnatariuszy niniejszej Konwencji, członkowie Rady Europy,
Zwa ywszy na Powszechną Deklarację Praw Człowieka uchwaloną
10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych;
Zwa ywszy, e owa Deklaracja zmierza do zapewnienia powszechnego
i efektywnego stosowania zawartych w niej praw;
Zwa ywszy, e celem Rady Europy jest osiągnięcie większej jedności jej
członków i e jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest ochrona
oraz rozwój praw człowieka i podstawowych wolności;
Potwierdzając swoją głęboką wiarę w te podstawowe wolności, które są
fundamentem sprawiedliwości i pokoju na świecie i których zachowanie
opiera się głównie z jednej strony na rzeczywiście demokratycznym
ustroju politycznym, z drugiej na jednolitym pojmowaniu i wspólnym
poszanowaniu praw człowieka, do których się one odwołują;
Zdecydowane jako Rządy Państw europejskich działających w tym
samym duchu i posiadających wspólne dziedzictwo ideałów i tradycji
politycznych, poszanowania wolności i rządów prawa, podjąć pierwsze
kroki w celu zbiorowego zagwarantowania niektórych praw
wymienionych w Powszechnej Deklaracji,
Uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1 Obowiązek przestrzegania praw człowieka
Wysokie Układające się Strony zapewniają ka demu człowiekowi,
podlegającemu ich jurysdykcji, prawa i wolności określone w Rozdziale I
niniejszej Konwencji.
2
ROZDZIAA I  PRAWA I WOLNOŚCI
Artykuł 2 Prawo do ycia
1 Prawo ka dego człowieka do ycia jest chronione przez ustawę. Nikt nie
mo e być umyślnie pozbawiony ycia, wyjąwszy przypadki wykonania
wyroku sądowego skazującego za przestępstwo, za które ustawa
przewiduje taką karę.
2 Pozbawienie ycia nie będzie uznane za sprzeczne z tym Artykułem,
je eli nastąpi w wyniku bezwzględnego koniecznego u ycia siły:
a w obronie jakiejkolwiek osoby przed bezprawną przemocą;
b w celu wykonania zgodnego z prawem zatrzymania
lub uniemo liwienia ucieczki osobie pozbawionej wolności zgodnie
z prawem;
c w działaniach podjętych zgodnie z prawem w celu stłumienia
zamieszek lub powstania.
Artykuł 3 Zakaz tortur
Nikt nie mo e być poddany torturom ani nieludzkiemu lub poni ającemu
traktowaniu albo karaniu.

Artykuł 4 Zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej
1 Nikt nie mo e być trzymany w niewoli lub w poddaństwie.
2 Nikt nie mo e być zmuszony do świadczenia pracy przymusowej
lub obowiązkowej.
3 W rozumieniu tego Artykułu pojęcie "Pracy przymusowej
lub obowiązkowej" nie obejmuje:
a adnej pracy, jakiej wymaga się zwykle w ramach wykonywania kary
pozbawienia wolności orzeczonej zgodnie z postanowieniami
Artykułu 5 niniejszej Konwencji lub w okresie warunkowego
zwolnienia;
b adnej słu by o charakterze wojskowym, bądz słu by wymaganej
zamiast obowiązkowej słu by wojskowej w tych krajach, które uznają
odmowę słu by wojskowej ze względu na przekonania;
3
c adnych świadczeń wymaganych w stanach nadzwyczajnych
lub klęsk zagra ających yciu lub dobru społeczeństwa;
d adnej pracy ani świadczeń stanowiących część zwykłych
obowiązków obywatelskich.
Artykuł 5 Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego
1 Ka dy ma prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego. Nikt nie
mo e być pozbawiony wolności, z wyjątkiem następujących przypadków
i w trybie ustalonym przez prawo:
a zgodnie z prawem pozbawienia wolności w wyniku skazania
przez właściwy sąd;
b zgodnego z prawem zatrzymania lub aresztowania w przypadku
niepodporządkowania się wydanemu zgodnie z prawem orzeczeniu
sądu lub w celu zapewnienia wykonania określonego w ustawie
obowiązku;
c zgodnego z prawem zatrzymania lub aresztowania w celu
postawienia przed właściwym organem, je eli istnieje uzasadnione
podejrzenie popełnienia czynu zagro onego karą lub jeśli jest to
konieczne w celu zapobie enia popełnienia takiego czynu
lub uniemo liwienia ucieczki po jego dokonaniu;
d pozbawienia nieletniego wolności na podstawie zgodnego z prawem
orzeczenia w celu ustanowienia nadzoru wychowawczego
lub zgodnego z prawem pozbawienia nieletniego wolności w celu
postawienia go przed właściwym organem;
e zgodnego z prawem pozbawienia wolności osoby w celu
zapobie enia szerzeniu przez nią choroby zakaznej, osoby
umysłowo chorej, alkoholika, narkomana lub włóczęgi;
f zgodnego z prawem zatrzymania lub aresztowania osoby w celu
zapobie enia jej nielegalnemu wkroczeniu na terytorium państwa
lub osoby, przeciwko której toczy się postępowanie o wydalenie
lub ekstradycję.
2 Ka dy, kto został zatrzymany, powinien zostać niezwłocznie
i wzrozumiałym dla niego języku poinformowany o przyczynach
zatrzymania i o stawianych mu zarzutach.
4
3 Ka dy zatrzymany lub aresztowany zgodnie z postanowieniami ustępu 1
lit c) niniejszego Artykułu powinien zostać niezwłocznie postawiony
przed sędzią lub innym urzędnikiem uprawnionym przez ustawę
do wykonywania władzy sądowej i ma prawo być sądzony w rozsądnym
terminie albo zwolniony na czas postępowania. Zwolnienie mo e zostać
uzale nione od udzielenia gwarancji zapewniających stawienie się
na rozprawę.
4 Ka dy, kto został pozbawiony wolności przez zatrzymanie
lub aresztowanie, ma prawo odwołania się do sądu w celu ustalenia
bezzwłocznie przez sąd legalności pozbawienia wolności i zarządzenia
zwolnienia, je eli pozbawienie wolności jest niezgodne z prawem.
5 Ka dy, kto został pokrzywdzony przez niezgodne z treścią tego Artykułu
zatrzymanie lub aresztowanie, ma prawo do odszkodowania.
Artykuł 6 Prawo do rzetelnego procesu sądowego
1 Ka dy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego
sprawy w rozsądnym terminie przez niezawisły i bezstronny sąd
ustanowiony ustawą przy rozstrzyganiu o jego prawach i obowiązkach
ocharakterze cywilnym albo o zasadności ka dego oskar enia
wwytoczonej przeciwko niemu sprawie karnej. Postępowanie przed
sądem jest jawne, jednak prasa i publiczność mogą być wyłączone
z całości lub części rozprawy sądowej ze względów obyczajowych,
z uwagi na porządek publiczny lub bezpieczeństwo państwowe
wspołeczeństwie demokratycznym, gdy wymaga tego dobro
małoletnich lub gdy słu y to ochronie ycia prywatnego stron albo te
wokolicznościach szczególnych, w granicach uznanych przez sąd
za bezwzględnie konieczne, kiedy jawność mogłaby przynieść szkodę
interesom wymiaru sprawiedliwości.
2 Ka dego oskar onego o popełnienie czynu zagro onego karą uwa a się
za niewinnego do czasu udowodnienia mu winy zgodnie z ustawą.
3 Ka dy oskar ony o popełnienie czynu zagro onego karą ma co najmniej
prawo do:
a niezwłocznego otrzymania szczegółowej informacji w języku
dla niego zrozumiałym o istocie i przyczynie skierowanego
przeciwko niemu oskar eniu;
b posiadania odpowiedniego czasu i mo liwości do przygotowania
obrony;
5
c bronienia się osobiście lub przez ustanowionego przez siebie
obrońcę, a jeśli nie ma wystarczających środków na pokrycie
kosztów obrony, do bezpłatnego korzystania z pomocy obrońcy
wyznaczonego z urzędu, gdy wymaga tego dobro wymiaru
sprawiedliwości;
d przesłuchania lub spowodowania przesłuchania świadków
oskar enia oraz ądania obecności i przesłuchania świadków obrony
na takich samych warunkach jak świadków oskar enia;
e korzystania z bezpłatnej pomocy tłumacza, je eli nie rozumie lub nie
mówi językiem u ywanym w sądzie.
Artykuł 7 Zakaz karania bez podstawy prawnej
1 Nikt nie mo e być uznany za winnego popełnienia czynu polegającego
na działaniu lub zaniechaniu działania, który według prawa
wewnętrznego lub międzynarodowego nie stanowił czynu zagro onego
karą w czasie jego popełnienia. Nie będzie równie wymierzona kara
surowsza od tej, którą mo na było wymierzyć w czasie, gdy czyn
zagro ony karą został popełniony.
2 Niniejszy Artykuł nie stanowi przeszkody w sądzeniu i karaniu osoby
winnej działania lub zaniechania, które w czasie popełnienia stanowiły
czyn zagro ony karą według ogólnych zasad uznanych przez narody
cywilizowane.
Artykuł 8 Prawo do poszanowania ycia prywatnego i rodzinnego
1 Ka dy ma prawo do poszanowania swojego ycia prywatnego
i rodzinnego, swojego mieszkania i swojej korespondencji.
2 Niedopuszczalna jest ingerencja władzy publicznej w korzystanie z tego
prawa z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez ustawę
i koniecznych w demokratycznym społeczeństwie z uwagi
na bezpieczeństwo państwowe, bezpieczeństwo publiczne lub dobrobyt
gospodarczy kraju, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwom,
ochronę zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności osób.
Artykuł 9 Wolność myśli, sumienia i wyznania
1 Ka dy ma prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania; prawo to
obejmuje wolność zmiany wyznania lub przekonań oraz wolność
uzewnętrzniania indywidualnie lub wspólnie z innymi, publicznie
6
lub prywatnie, swego wyznania lub przekonań przez uprawianie kultu,
nauczanie, praktykowanie i czynności rytualne.
2 Wolność uzewnętrzniania wyznania lub przekonań mo e podlegać
jedynie takim ograniczeniom, które są przewidziane przez ustawę
i konieczne w społeczeństwie demokratycznym z uwagi na interesy
bezpieczeństwa publicznego, ochronę porządku publicznego, zdrowia
i moralności lub ochronę praw i wolności innych osób.
Artykuł 10  Wolność wyra ania opinii
1 Ka dy ma prawo do wolności wyra ania opinii. Prawo to obejmuje
wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania
informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu
na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa Państw
do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych,
telewizyjnych lub kinematograficznych.
2 Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki
i odpowiedzialność mo e podlegać takim wymogom formalnym,
warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane
przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym
winteresie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej
lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność
zapobie enia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi
na ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych
osób oraz ze względu na zapobie enie ujawnieniu informacji poufnych
lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej.
Artykuł 11  Wolność zgromadzeń i stowarzyszania się
1 Ka dy ma prawo do swobodnego, pokojowego zgromadzenia się
oraz do swobodnego stowarzyszania się, włącznie z prawem tworzenia
związków zawodowych i przystępowania do nich dla ochrony swoich
interesów.
2 Wykonywanie tych praw nie mo e podlegać innym ograniczeniom ni te,
które określa ustawa i które są konieczne w społeczeństwie
demokratycznym z uwagi na interesy bezpieczeństwa państwowego
lub publicznego, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwu,
ochronę zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności innych osób.
Niniejszy przepis nie stanowi przeszkody w nakładaniu zgodnych
z prawem ograniczeń korzystania z tych praw przez członków sił
zbrojnych, policji lub administracji państwowej.
7
Artykuł 12  Prawo do zawarcia mał eństwa
Mę czyzni i kobiety w wieku mał eńskim mają prawo do zawarcia
mał eństwa i zało enia rodziny zgodnie z ustawami krajowymi
regulującymi korzystanie z tego prawa.
Artykuł 13  Prawo do skutecznego środka odwoławczego
Ka dy, kogo prawa i wolności zawarte w niniejszej Konwencji zostały
naruszone, ma prawo do skutecznego środka odwoławczego
do właściwego organu państwowego tak e wówczas, gdy naruszenia
dokonały osoby wykonujące swoje funkcje urzędowe.
Artykuł 14  Zakaz dyskryminacji
Korzystanie z praw i wolności wymienionych w niniejszej Konwencji
powinno być zapewnione bez dyskryminacji wynikającej z takich
powodów jak płeć, rasa, kolor skóry, język, religia, przekonania
polityczne i inne, pochodzenie narodowe lub społeczne, przynale ność
do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie bądz z jakichkolwiek
innych przyczyn.
Artykuł 15  Uchylenie stosowania zobowiązań w stanie
niebezpieczeństwa publicznego
1 W przypadku wojny lub innego niebezpieczeństwa publicznego
zagra ającego yciu narodu, ka da z Wysokich Układających się Stron
mo e podjąć środki uchylające stosowanie zobowiązań wynikających
z niniejszej Konwencji w zakresie ściśle odpowiadającym wymogom
sytuacji, pod warunkiem, e środki te nie są sprzeczne z innymi
zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego.
2 Na podstawie powy szego przepisu nie mo na uchylić zobowiązań
wynikających z Artykułu 2, z wyjątkiem przypadków śmierci będących
wynikiem zgodnych z prawem działań wojennych oraz zobowiązań
zawartych w Artykułach 3, 4 (ustęp 1) i 7.
3 Ka da z Wysokich Układających się Stron korzystając z prawa
do uchylenia zobowiązań poinformuje wyczerpująco Sekretarza
Generalnego Rady Europy o środkach, które podjęła oraz powodach ich
zastosowania. Informować będzie równie Sekretarza Generalnego
Rady Europy, kiedy podjęte środki przestaną działać, a przepisy
Konwencji będą ponownie w pełni stosowane.
8
Artykuł 16  Ograniczenia działalności publicznej cudzoziemców
adnego z postanowień Artykułów 10, 11 i 14 nie mo na uznać
za wyłączające prawo Wysokiej Układającej się Strony do ograniczenia
działalności politycznej cudzoziemców.
Artykuł 17  Zakaz nadu ycia praw
adne z postanowień niniejszej Konwencji nie mo e być interpretowane
jako przyznanie jakiemukolwiek Państwu, grupie lub osobie prawa
do podjęcia działań lub dokonania aktu zmierzającego do zniweczenia
praw i wolności wymienionych w niniejszej Konwencji, albo ich
ograniczenia w większym stopniu, ni to przewiduje Konwencja.
Artykuł 18  Granice stosowania ograniczeń praw
Ograniczenia praw i wolności, na które zezwala niniejsza Konwencja,
nie będą stosowane w innych celach, ni te, dla których je
wprowadzono.
ROZDZIAA II  EUROPEJSKI TRYBUNAL PRAW CZAOWIEKA
Artykuł 19  Utworzenie Trybunału
W celu zapewnienia przestrzegania zobowiązań wynikających
dla Wysokich Układających się Stron z Konwencji i jej protokołów tworzy
się Europejski Trybunał Praw Człowieka, zwany dalej "Trybunałem".
Artykuł 20  Liczba sędziów
Trybunał składa się z sędziów, których liczba równa jest liczbie
Wysokich Układających się Stron.
Artykuł 21  Wymogi sprawowania urzędu
1 Sędziowie powinni być ludzmi o najwy szym poziomie moralnym
i muszą albo posiadać kwalifikacje do sprawowania wysokiego urzędu
sędziowskiego, albo być prawnikami o uznanej kompetencji.
2 Sędziowie zasiadają w Trybunale we własnym imieniu.
3 W okresie sprawowania urzędu sędziowie nie mogą brać udziału
w adnej działalności, która nie daje się pogodzić z niezawisłością,
bezstronnością albo wymaganiami piastowania urzędu w pełnym
9
wymiarze czasu; wszelkie kwestie wynikające ze stosowania niniejszego
ustępu rozstrzyga Trybunał.
Artykuł 22  Wybór sędziów
1 Sędziów wybiera Zgromadzenie Parlamentarne w odniesieniu do ka dej
Wysokiej Układającej się Strony, większością głosów, z listy trzech
kandydatów przedstawionych przez Wysoką Układającą się Stronę.
2 Taką samą procedurę stosuje się w celu uzupełnienia składu Trybunału
w przypadku przystąpienia nowych Wysokich Układających się Stron
oraz przy obsadzaniu wakujących miejsc.
Artykuł 23  Kadencja
1 Sędziowie są wybierani na okres sześciu lat. Mogą oni być wybrani
ponownie. Jednak e kadencja połowy sędziów wybranych w pierwszych
wyborach upływa po trzech latach.
2 Sędziowie, których kadencja ma upłynąć z końcem początkowego
okresu trzech lat, są wyznaczeni w drodze losowania przez Sekretarza
Generalnego Rady Europy bezpośrednio po ich wyborze.
3 Aby zapewnić, w stopniu, w jakim jest to mo liwe, odnowienie kadencji
połowy składu sędziowskiego co trzy lata, Zgromadzenie Parlamentarne
mo e przed rozpoczęciem ka dych kolejnych wyborów postanowić,
e kadencja lub kadencje jednego lub większej liczby sędziów, którzy
mają być wybrani, będzie inna ni sześcioletnia, jednak nie dłu sza ni
dziewięć lat i nie krótsza ni trzy lata.
4 W przypadkach, gdy chodzi o więcej ni jeden mandat
i gdy Zgromadzenie Parlamentarne zastosuje ustęp poprzedni, przydział
mandatów zostanie dokonany w drodze losowania przez Sekretarza
Generalnego Rady Europy bezpośrednio po zakończeniu wyborów.
5 Sędzia wybrany na miejsce sędziego, którego kadencja jeszcze nie
upłynęła, sprawuje swój urząd przez okres pozostający do zakończenia
kadencji swego poprzednika.
6 Kadencja sędziów upływa z chwilą osiągnięcia przez nich wieku 70 lat.
7 Sędziowie sprawują swój urząd do czasu ich zastąpienia. Sprawują oni
jednak nadal urząd w odniesieniu do spraw, w których rozpoznawaniu
uczestniczyli.
10
Artykuł 24  Odwoływanie
aden sędzia nie mo e być odwołany ze swojego urzędu, chyba
e pozostali sędziowie postanowią większością dwóch trzecich głosów,
e przestał on spełniać stawiane mu wymogi.
Artykuł 25  Kancelaria i sekretarze prawni
Trybunał posiada Kancelarię, której funkcje i organizację określa
regulamin Trybunału. Trybunał korzysta z pomocy sekretarzy prawnych.
Artykuł 26  Zgromadzenie plenarne Trybunału
Zgromadzenie plenarne Trybunału:
a wybiera swojego Przewodniczącego i jednego lub dwóch
Wiceprzewodniczących na okres trzech lat; mogą oni być wybrani
ponownie;
b tworzy Izby ustanowione na czas określony;
c wybiera Przewodniczących Izb Trybunału; mogą oni być wybrani
ponownie;
d uchwala regulamin Trybunału i
e wybiera Szefa Kancelarii i jednego lub więcej Zastępców Szefa
Kancelarii.
Artykuł 27  Komitet, Izby i Wielka Izba
1 W celu rozpatrzenia wniesionych do niego spraw Trybunał zasiada
wskładzie Komitetów trzech sędziów, Izb siedmiu sędziów i Wielkiej
Izby siedemnastu sędziów. Komitety powoływane są przez Izby na czas
określony.
2 W składzie Izby i Wielkiej Izby zasiada z urzędu sędzia wybrany
z ramienia zainteresowanego Państwa-Strony lub, w przypadku braku
takiego sędziego albo gdy nie mo e on pełnić swojej funkcji, inna osoba
wybrana przez zainteresowane Państwo do pełnienia funkcji sędziego.
3 W składzie Wielkiej Izby zasiada tak e Przewodniczący Trybunału,
Wiceprzewodniczący, Przewodniczący Izb oraz inni sędziowie wybrani
zgodnie z regulaminem Trybunału. W przypadku przekazania sprawy
do Wielkiej Izby w trybie Artykułu 43, aden sędzia ze składu Izby, która
11
wydała wyrok, nie zasiada w składzie Wielkiej Izby, z wyjątkiem
Przewodniczącego Izby i sędziego, który zasiadał w Izbie z ramienia
zainteresowanego Państwa-Strony.
Artykuł 28  Uznanie niedopuszczalności skargi przez Komitet
Komitet mo e, głosując jednomyślnie, uznać za niedopuszczalną
lub skreślić z listy spraw skargę indywidualną wniesioną na podstawie
Artykułu 34, je eli taka decyzja mo e być podjęta bez dalszego
rozpoznawania sprawy. Decyzja taka jest ostateczna.
Artykuł 29  Decyzja Izby o dopuszczalności i zasadności skargi
1 Je eli decyzja nie została podjęta w trybie przewidzianym w Artykule 28,
decyzję w sprawie dopuszczalności i zasadności skargi indywidualnej,
wniesionej na podstawie Artykułu 34, podejmuje Izba.
2 O dopuszczalności i zasadności skarg międzypaństwowych,
wniesionych na podstawie Artykułu 33, decyduje Izba.
3 Rozstrzygnięcie co do dopuszczalności skargi następuje w drodze
wydania odrębnej decyzji, chyba e Trybunał, w wyjątkowych
przypadkach, postanowi inaczej.
Artykuł 30  Zrzeczenie się właściwości na rzecz Wielkiej Izby
Je eli w sprawie toczącej się przed Izbą powstaje powa ne zagadnienie
dotyczące interpretacji Konwencji lub jej Protokołów, lub je eli
rozstrzygnięcie takiego zagadnienia mo e doprowadzić do powstania
sprzeczności między tym rozstrzygnięciem a wyrokiem, który został
uprzednio wydany przez Trybunał, Izba mo e, w ka dym czasie
przed wydaniem wyroku, zrzec się rozpoznawania sprawy i przekazać ją
do rozpoznania przez Wielką Izbę, chyba, e sprzeciwi się temu jedna
ze stron.
Artykuł 31  Kompetencje Wielkiej Izby
Wielka Izba:
a rozstrzyga skargi wniesione na podstawie Artykułu 33 lub Artykułu
34, je eli Izba zrzekła się właściwości na podstawie Artykułu 30
Konwencji, albo je eli sprawa została jej przekazana w trybie
wskazanym w Artykule 43, oraz
12
b rozpatruje wnioski o wydanie opinii doradczych przedło one w trybie
Artykułu 47.
Artykuł 32  Właściwość Trybunału
1 Trybunał jest właściwy do rozpoznawania wszystkich spraw dotyczących
interpretacji i stosowania Konwencji i jej Protokołów, które zostaną mu
przedło one na podstawie Artykułów 33, 34 i 47.
2 Spór dotyczący właściwości Trybunału rozstrzyga sam Trybunał.
Artykuł 33  Sprawy ze skargi międzypaństwowej
Ka da z Wysokich Układających się Stron mo e wnieść skargę
do Trybunału, je eli uwa a, e inna Wysoka Układająca się Strona
naruszyła postanowienia Konwencji lub jej Protokołów.
Artykuł 34  Skargi indywidualne
Trybunał mo e przyjmować skargi ka dej osoby, organizacji
pozarządowej lub grupy jednostek, które uwa a, e stała się ofiarą
naruszenia przez jedną z Wysokich Układających się Stron praw
zawartych w Konwencji lub jej Protokołach. Wysokie Układające się
Strony zobowiązują się nie przeszkadzać w aden sposób skutecznemu
wykonywaniu tego prawa.
Artykuł 35  Warunki dopuszczalności skargi
1 Trybunał mo e rozpoznawać sprawę dopiero po wyczerpaniu
wszystkich środków odwoławczych, przewidzianych prawem
wewnętrznym, zgodnie z powszechnie uznanymi zasadami prawa
międzynarodowego, i je eli sprawa została wniesiona w ciągu sześciu
miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji.
2 Trybunał nie rozpoznaje adnej skargi indywidualnej wniesionej zgodnie
z Artykułem 34, która:
a jest anonimowa, lub
b jest co do istoty identyczna ze sprawą ju rozpoznawaną
przez Trybunał lub ze sprawą, która została poddana innej
międzynarodowej procedurze zmierzającej do ustalenia faktów
lub do wydania orzeczenia i je eli skarga nie zawiera nowych
istotnych informacji.
13
3 Trybunał uznaje za niedopuszczalną ka dą skargę indywidualną
wniesioną na podstawie Artykułu 34, je eli uwa a, e skarga nie daje
się pogodzić z postanowieniami Konwencji lub jej Protokołów, jest
wsposób oczywisty nieuzasadniona lub stanowi nadu ycie prawa
do skargi.
4 Trybunał odrzuca ka dą skargę, którą uzna za niedopuszczalną
wrozumieniu niniejszego Artykułu. Decyzja o odrzuceniu skargi mo e
zostać podjęta w ka dej fazie postępowania.
Artykuł 36  Interwencja strony trzeciej
1 We wszystkich sprawach rozpoznawanych przez Izbę lub Wielką Izbę,
Wysoka Układająca się Strona, której obywatelem jest skar ący, ma
prawo do przedkładania pisemnych uwag i do uczestniczenia
wrozprawach.
2 Przewodniczący Trybunału mo e, działając w interesie wymiaru
sprawiedliwości, zaprosić Wysoką Układającą się Stronę, która nie jest
Stroną w postępowaniu lub ka dą zainteresowaną osobę inną
ni skar ący, do przedkładania pisemnych uwag i do uczestnictwa
wrozprawach.
Artykuł 37  Skreślenie skargi z listy
1 Trybunał mo e w ka dej fazie postępowania zdecydować o skreśleniu
skargi z listy spraw, je eli z okoliczności sprawy wynika, e:
a wnoszący nie podtrzymuje swej skargi lub,
b spór został ju rozstrzygnięty lub,
c z jakiejkolwiek innej przyczyny ustalonej przez Trybunał dalsze
rozpoznawanie skargi nie jest uzasadnione.
Jednak e Trybunał kontynuuje rozpoznawanie skargi, jeśli wymaga tego
poszanowanie praw człowieka w rozumieniu niniejszej Konwencji.
2 Trybunał mo e podjąć decyzję o ponownym wpisaniu skargi na listę
spraw, je eli uzna, e okoliczności uzasadniają takie postępowanie.
Artykuł 38  Rozpoznawanie spraw i procedura polubownego ich
załatwiania
1 Je eli Trybunał uzna skargę za dopuszczalną:
14
a kontynuuje rozpoznawanie sprawy z udziałem przedstawicieli stron i,
je eli zachodzi taka potrzeba, podejmuje dochodzenie,
azainteresowane Państwa udzielą wszelkich niezbędnych ułatwień
dla jego skutecznego przeprowadzenia;
b pozostaje do dyspozycji zainteresowanych stron celem polubownego
załatwienia sprawy na zasadach poszanowania praw człowieka
wrozumieniu Konwencji i jej Protokołów.
2 Postępowanie prowadzone w trybie opisanym w ustępie 1 b) jest
poufne.
Artykuł 39  Polubowne załatwienie sprawy
Je eli zdołano doprowadzić do polubownego załatwienia sprawy,
Trybunał decyduje o skreśleniu skarg z listy spraw w formie decyzji,
która ogranicza się do krótkiego przedstawienia faktów i przyjętego
rozwiązania.
Artykuł 40  Publiczny charakter rozpraw i jawność dokumentów
1 Rozprawy przed Trybunałem są publiczne, chyba e Trybunał zdecyduje
inaczej ze względu na okoliczności sprawy.
2 Dokumenty zło one u Szefa Kancelarii Trybunału są publicznie
dostępne, chyba e Przewodniczący Trybunału zdecyduje inaczej.
Artykuł 41  Słuszne zadośćuczynienie
Je eli Trybunał stwierdzi, e nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej
Protokołów, oraz je eli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej
Układającej się Strony pozwala tylko na częściowe usunięcie
konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi taka
potrzeba, o przyznaniu słusznego zadośćuczynienia pokrzywdzonej
stronie.
Artykuł 42  Wyroki Izb
Wyroki Izb stają się ostateczne zgodnie z postanowieniami Artykułu 44
ustęp 2.
15
Artykuł 43  Przekazanie sprawy do Wielkiej Izby
1 W okresie trzech miesięcy od daty wydania wyroku przez Izbę ka da
ze stron postępowania mo e, w wyjątkowych przypadkach, wnioskować
oprzekazanie sprawy do Wielkiej Izby.
2 Zespół pięciu sędziów Wielkiej Izby przyjmie wniosek, je eli w sprawie
pojawia się powa ne zagadnienie dotyczące interpretacji lub stosowania
Konwencji lub jej Protokołów lub istotna kwestia o znaczeniu ogólnym.
3 Je eli zespół przyjął wniosek, sprawę rozstrzyga Wielka Izba
przez wydanie wyroku.
Artykuł 44  Ostateczne wyroki
1 Wyrok Wielkiej Izby jest ostateczny.
2 Wyrok Izby staje się ostateczny
a je eli strony oświadczą, e nie będą składać wniosku o przekazanie
sprawy do Wielkiej Izby, lub
b po upływie trzech miesięcy od daty wydania wyroku, je eli nie
zło ono wniosku o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby, lub
c je eli zespół Wielkiej Izby odrzuci wniosek o przekazanie sprawy
Wielkiej Izbie w trybie Artykułu 43.
3 Ostateczny wyrok podlega opublikowaniu.
Artykuł 45  Uzasadnianie wyroków i decyzji
1 Wyroki, jak równie decyzje co do dopuszczalności skargi, zawierają
uzasadnienie.
2 Je eli wyrok w całości lub w części nie wyra a jednomyślnej opinii
sędziów, ka dy sędzia jest uprawniony do załączenia opinii odrębnej.
Artykuł 46  Moc obowiązująca oraz wykonywanie wyroków
1 Wysokie Układające się Strony zobowiązują się do przestrzegania
ostatecznego wyroku Trybunału we wszystkich sprawach, w których są
stronami.
16
2 Ostateczny wyrok Trybunału przekazuje się Komitetowi Ministrów, który
czuwa nad jego wykonaniem.
Artykuł 47  Opinie doradcze
1 Trybunał mo e, na wniosek Komitetu Ministrów, wydawać opinie
doradcze w kwestiach prawnych dotyczących wykładni Konwencji i jej
Protokołów.
2 Powy sze opinie nie mogą dotyczyć treści i zakresu praw i wolności
określonych w Rozdziale I Konwencji i jej Protokołach, ani jakichkolwiek
innych zagadnień, które Trybunał lub Komitet Ministrów mogłyby
rozpatrywać w wyniku postępowania podjętego na podstawie
postanowień Konwencji.
3 Decyzje Komitetu Ministrów w sprawie wniosku o wydanie opinii
doradczej przez Trybunał podejmowane są większością głosów
przedstawicieli uprawnionych do zasiadania w Komitecie.
Artykuł 48  Kompetencja doradcza Trybunału
Trybunał rozstrzyga, czy wniosek o wydanie opinii doradczej
przedło ony przez Komitet Ministrów mieści się w jego kompetencjach
określonych w Artykule 47.
Artykuł 49  Uzasadnienie opinii doradczych
1 Opinia doradcza Trybunału zawiera uzasadnienie.
2 Je eli opinia doradcza w całości lub w części nie wyra a jednomyślnej
opinii sędziów, ka dy sędzia jest uprawniony do załączenia opinii
odrębnej.
3 Opinię doradczą przekazuje się Komitetowi Ministrów.
Artykuł 50  Koszty działalności Trybunału
Koszty działalności Trybunału ponosi Rada Europy.
Artykuł 51  Przywileje i immunitety sędziów
Sędziowie są uprawnieni w czasie pełnienia swoich funkcji
do korzystania z przywilejów i immunitetów przewidzianych w Artykule
40 Statutu Rady Europy i w porozumieniach zawartych na jego
podstawie.
17
ROZDZIAA III  POSTANOWIENIA RÓ NE
Artykuł 52  Zasięganie informacji przez Sekretarza Generalnego
Na ądanie Sekretarza Generalnego Rady Europy ka da Wysoka
Układająca się Strona zło y wyjaśnienia w sprawie sposobu, w jaki jej
prawo wewnętrzne zapewnia skuteczne stosowanie wszystkich
postanowień niniejszej Konwencji.
Artykuł 53  Ochrona uznanych praw człowieka
adne z postanowień niniejszej Konwencji nie będzie interpretowane
jako ograniczające lub wyłączające jakiekolwiek prawa człowieka
lub podstawowe wolności, które mogą być zagwarantowane
przez ustawę ka dej Wysokiej Układającej się Strony lub jakąkolwiek
inną umowę, której Państwo to jest stroną.
Artykuł 541  Kompetencje Komitetu Ministrów
adne z postanowień niniejszej Konwencji nie narusza uprawnień
przyznanych Komitetowi Ministrów na podstawie Statutu Rady Europy.
Artykuł 551  Wyłączenie innych środków rozstrzygania sporów
Wysokie Układające się Strony zgadzają się, e wyjąwszy porozumienia
szczególne, nie będą wykorzystywały obowiązujących między nimi
traktatów, konwencji lub deklaracji dla skierowania w drodze skargi
sporu powstałego w związku z interpretacją lub stosowaniem niniejszej
Konwencji do rozpatrzenia w ramach innych sposobów rozstrzygania
sporów ni przewidziane w niniejszej Konwencji.
Artykuł 56  Terytorialny zakres stosowania
1 Ka de Państwo mo e w chwili ratyfikacji lub w jakimkolwiek pózniejszym
czasie oświadczyć w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza
Generalnego Rady Europy, e niniejsza Konwencja obowiązywać
będzie, z zastrze eniem ustępu 4 niniejszego Artykułu, na wszystkich
lub niektórych terytoriach, za których stosunki międzynarodowe państwo
to odpowiada.
2 Konwencja obowiązywać będzie na terytorium lub terytoriach
wymienionych w notyfikacji począwszy od trzydziestego dnia
po otrzymaniu tej notyfikacji przez Sekretarza Generalnego Rady
Europy.
18
3 Postanowienia niniejszej Konwencji będą stosowane na tych terytoriach
odpowiednio do miejscowych wymogów.
42 Ka de Państwo, które zło yło deklarację na podstawie ustępu 1
niniejszego Artykułu, mo e w ka dym pózniejszym czasie uznać
wodniesieniu do jednego lub wielu terytoriów wymienionych w tej
deklaracji, kompetencję Trybunału do przyjmowania skarg od jednostek,
organizacji pozarządowych lub grup osób, zgodnie z Artykułem 34
niniejszej Konwencji.
Artykuł 57  Zastrze enia
1 Ka de Państwo mo e, przy podpisaniu niniejszej Konwencji lub przy
składaniu dokumentów ratyfikacyjnych, dokonać zastrze enia odnośnie
do ka dego z przepisów Konwencji w takim zakresie, w jakim ustawa
obowiązująca na jego terytorium jest z tym przepisem niezgodna.
Na podstawie niniejszego artykułu niedopuszczalne są zastrze enia
ocharakterze ogólnym.
2 Ka de zastrze enie zło one na podstawie niniejszego Artykułu powinno
zawierać krótkie przedstawienie treści ustawy, której dotyczy.
Artykuł 58  Wypowiedzenie
1 Wysoka Układająca się Strona mo e wypowiedzieć niniejszą Konwencję
nie wcześniej ni po upływie pięciu lat od daty, w której stała się jej
Stroną i z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia
zawartego w notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady
Europy, który poinformuje o tym inne Wysokie Układające się Strony.
2 Powy sze wypowiedzenie nie zwalnia zainteresowanej Wysokiej
Układającej się Strony od zobowiązań wynikających z Konwencji
wodniesieniu do ka dego działania, które mogąc naruszać te
zobowiązania byłoby podjęte przed upływem terminu, w którym
wypowiedzenie stało się skuteczne.
3 Ka da Wysoka Układająca się Strona, która przestaje być członkiem
Rady Europy, przestaje być na tych samych warunkach Stroną
niniejszej Konwencji.
4 Konwencja mo e być wypowiedziana zgodnie z przepisami poprzednich
ustępów w odniesieniu do ka dego terytorium, w stosunku do którego
oświadczono o jej obowiązywaniu zgodnie z Artykułem 56.
19
Artykuł 59  Podpisanie i ratyfikacja
1 Niniejsza Konwencja jest otwarta do podpisu dla Członków Rady
Europy. Podlega ona ratyfikacji. Dokumenty ratyfikacyjne składa się
Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy.
2 Niniejsza Konwencja wejdzie w ycie po zło eniu dziesięciu
dokumentów ratyfikacyjnych.
3 W odniesieniu do ka dego sygnatariusza, który dokona ratyfikacji
wdalszej kolejności, Konwencja wchodzi w ycie z dniem zło enia
dokumentów ratyfikacyjnych.
4 Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje Członkom Rady Europy
wejście w ycie Konwencji, nazwy Wysokich Układających się Stron,
które dokonały jej ratyfikacji oraz fakt zło enia kolejnych dokumentów
ratyfikacyjnych.
Sporządzono w Rzymie, dnia 4 listopada 1950 roku w jednym
egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie zło ony w archiwach Rady
Europy. Sekretarz Generalny przeka e uwierzytelnione odpisy ka demu
z sygnatariuszy.
20
Protokół dodatkowy do Konwencji
oOchronie Praw Człowieka
i Podstawowych Wolności
Pary , 20 marca 1952
Państwa-Sygnatariusze, Członkowie Rady Europy,
zdecydowane podjąć odpowiednie środki zmierzające do zapewnienia
wspólnych gwarancji praw i wolności, innych ani eli te, które są ju
zawarte w Rozdziale I Konwencji o Ochronie Praw Człowieka
i Podstawowych Wolności, podpisanej w Rzymie 4 listopada 1950 r.
(zwanej dalej "Konwencją"),
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1 Ochrona własności
Ka da osoba fizyczna i prawna ma prawo do poszanowania swego
mienia. Nikt nie mo e być pozbawiony swojej własności, chyba
e winteresie publicznym i na warunkach przewidzianych przez ustawę
oraz zgodnie z podstawowymi zasadami prawa międzynarodowego.
Powy sze postanowienia nie będą jednak w aden sposób naruszać
prawa Państwa do wydawania takich ustaw, jakie uzna za konieczne
dla uregulowania sposobu korzystania z własności zgodnie z interesem
powszechnym lub w celu zapewnienia uiszczania podatków bądz innych
nale ności lub kar pienię nych.
Artykuł 2 Prawo do nauki
Nikt nie mo e być pozbawiony prawa do nauki. Wykonując swoje
funkcje w dziedzinie wychowania i nauczania, Państwo uznaje prawo
rodziców do zapewnienia tego wychowania i nauczania zgodnie z ich
własnymi przekonaniami religijnymi i filozoficznymi.
Artykuł 3 Prawo do wolnych wyborów
Wysokie Układające się Strony zobowiązują się organizować
wrozsądnych odstępach czasu wolne wybory oparte na tajnym
głosowaniu, w warunkach zapewniających swobodę wyra ania opinii
ludności w wyborze ciała ustawodawczego.
21
Artykuł 4 Terytorialny zakres stosowania
Ka da Wysoka Układająca się Strona mo e w chwili podpisania
lub ratyfikacji, bądz w jakimkolwiek pózniejszym czasie, zło yć
Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy deklarację wskazującą,
wjakim stopniu zobowiązuje się do stosowania postanowień niniejszego
Protokołu na terytoriach wymienionych w tej deklaracji, za których
stosunki międzynarodowe państwo to odpowiada.
Ka da Wysoka Układająca się Strona, która zło yła deklarację
na podstawie ustępu poprzedzającego, mo e w ka dym czasie zło yć
następną deklarację, modyfikującą treść poprzednich lub wyłączającą
stosowanie postanowień niniejszego Protokołu na jakimkolwiek
terytorium.
Deklaracja zło ona na podstawie niniejszego Artykułu będzie uwa ana
za zgodną z ust. 1 Artykułu 56 Konwencji.
Artykuł 5 Stosunek do Konwencji
Wysokie Układające się Strony uznają postanowienia Artykułu 1, 2, 3 i 4
niniejszego Protokołu za dodatkowe Artykuły Konwencji, a wszystkie
przepisy Konwencji będą stosowane odpowiednio.
Artykuł 6 Podpisanie i ratyfikacja
Niniejszy Protokół jest otwarty do podpisu dla Państw-Członków Rady
Europy, które są sygnatariuszami Konwencji, i podlega ratyfikacji w tym
samym czasie co Konwencja lub pózniej. Protokół wejdzie w ycie
po zło eniu dziesięciu dokumentów ratyfikacyjnych. W stosunku
do ka dego sygnatariusza, który ratyfikuje protokół pózniej, wchodzi on
w ycie w dniu zło enia ratyfikacji.
Dokumenty ratyfikacyjne składa się Sekretarzowi Generalnemu Rady
Europy, który notyfikuje Państwom-Członkom, jakie państwa dokonały
ratyfikacji.
Sporządzono w Pary u, dnia 20 marca 1952 roku, w jednym
egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie zło ony w archiwach Rady
Europy. Sekretarz Generalny przeka e uwierzytelnione odpisy ka demu
z Rządów sygnatariuszy.
22
Protokół nr 4 do Konwencji o Ochronie
Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
gwarantujących niektóreprawa i wolności,
inne ni ju zawarte w Konwencji
i wPierwszym Protokole dodatkowym
do Konwencji
Strasburg, 16 września 1963
Państwa-Sygnatariusze, Członkowie Rady Europy,
zdecydowane podjąć kroki zmierzające do zapewnienia wspólnych
gwarancji niektórych praw i wolności, innych ni ju zawarte w rozdziale
I Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
podpisanej w Rzymie 4 listopada 1950 roku (zwanej dalej "Konwencją")
i w Artykułach od 1 do 3 Pierwszego Protokołu Dodatkowego
do Konwencji, podpisanego w Pary u 20 maja 1952 roku,
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1 Zakaz pozbawiania wolności za długi
Nikt nie mo e być pozbawiony wolności jedynie z powodu niemo ności
wykonania zobowiązania umownego.
Artykuł 2 Prawo do swobodnego poruszania się
1 Ka dy, kto przebywa legalnie na terytorium Państwa, ma prawo
do swobodnego poruszania się i do swobodnego wyboru miejsca
zamieszkania na tym terytorium.
2 Ka dy mo e swobodnie opuścić jakikolwiek kraj, włączając w to swój
własny.
3 Korzystanie z tych praw nie mo e podlegać innym ograniczeniom ni te,
które określa ustawa i które są konieczne w społeczeństwie
demokratycznym z uwagi na bezpieczeństwo państwowe i publiczne,
utrzymanie porządku publicznego, zapobieganie przestępstwom,
ochronę zdrowia lub moralności, lub ochronę praw i wolności innych
osób.
23
4 Prawa wymienione w ustępie 1 mogą zostać poddane, w określonych
rejonach, ustawowym ograniczeniom uzasadnionym interesem
publicznym w społeczeństwie demokratycznym.
Artykuł 3 Zakaz wydalania obywateli
1 Nikt nie mo e być wydalony z terytorium Państwa, którego jest
obywatelem, ani indywidualnie, ani w ramach wydalenia zbiorowego.
2 Nikt nie mo e być pozbawiony prawa wstępu na terytorium Państwa,
którego jest obywatelem.
Artykuł 4 Zakaz zbiorowego wydalania cudzoziemców
Zbiorowe wydalanie cudzoziemców jest zabronione.
Artykuł 5 Terytorialny zakres stosowania
1 Ka da Wysoka Układająca się Strona mo e w chwili podpisania
bądz ratyfikacji niniejszego Protokołu, lub w jakimkolwiek pózniejszym
czasie, zło yć Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy deklarację
wskazującą, w jakim stopniu zobowiązuje się do stosowania
postanowień niniejszego Protokołu na terytoriach wymienionych w tej
deklaracji, za których stosunki międzynarodowe odpowiada.
2 Ka da Wysoka Układająca się Strona, która zło yła deklarację
na podstawie ustępu poprzedzającego, mo e w ka dym czasie zło yć
następną deklarację modyfikującą treść poprzednich lub wyłączającą
stosowanie postanowień niniejszego Protokołu na jakimkolwiek
terytorium.
3 Deklarację zło oną na podstawie niniejszego Artykułu uznaje się
za zgodną z ust. 1Artykułu 56 Konwencji.
4 Terytorium ka dego państwa, na którym stosuje się niniejszy Protokół
na podstawie ratyfikacji bądz przyjęcia przez to Państwo, oraz ka de
terytorium, na którym stosuje się niniejszy Protokół na podstawie
deklaracji zło onej przez to Państwo zgodnie z niniejszym Artykułem,
uznaje się za terytoria odrębne w świetle odniesień do terytorium
Państwa ujętych w Artykułach 2 i 3.
5 Ka de Państwo, które zło yło deklarację na podstawie ustępu 1 lub 2
niniejszego Artykułu, mo e w ka dym pózniejszym czasie uznać
wodniesieniu do jednego lub wielu terytoriów wymienionych w tej
deklaracji kompetencję Trybunału do przyjmowania skarg od jednostek,
24
organizacji pozarządowych lub grup, zgodnie z Artykułem 34 Konwencji
w stosunku do wszystkich lub niektórych Artykułów 1-4 niniejszego
Protokołu.
Artykuł 6 Stosunek do Konwencji
Wysokie Układające się Strony uznają postanowienia Artykułów od 1
do 5 niniejszego Protokołu za dodatkowe Artykuły Konwencji,
a wszystkie przepisy Konwencji będą stosowane odpowiednio.
Artykuł 7 Podpisanie i ratyfikacja
1 Niniejszy Protokół jest otwarty do podpisu dla Państw-Członków Rady
Europy, które są sygnatariuszami Konwencji; podlega ratyfikacji
wmomencie lub po ratyfikacji Konwencji. Wejdzie w ycie po zło eniu
pięciu dokumentów ratyfikacyjnych. W stosunku do ka dego
sygnatariusza, który dokona ratyfikacji pózniej, Protokół wejdzie w ycie
w dniu zło enia dokumentów ratyfikacyjnych.
2 Dokumenty ratyfikacyjne składa się Sekretarzowi Generalnemu Rady
Europy, który notyfikuje Państwom-Członkom dokonania ratyfikacji.
Na dowód czego ni ej podpisani, będąc do tego nale ycie upowa nieni,
podpisali niniejszy Protokół.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 16 września 1963 roku w jednym
egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie zło ony w archiwach Rady
Europy. Sekretarz Generalny przeka e uwierzytelnione odpisy ka demu
z Państw-Sygnatariuszy.
25
Protokół nr 6 do Konwencji o Ochronie
Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
dotyczący zniesienia kary śmierci
Strasburg, 28 kwietnia 1983
Państwa-Członkowie Rady Europy, sygnatariusze niniejszego Protokołu
do Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
podpisanej w Rzymie 4 listopada 1950 roku (zwanej dalej "Konwencją"),
zwa ywszy, e zmiany, jakie nastąpiły w wielu Państwach-Członkach
Rady Europy, wskazują na powszechną tendencję na rzecz zniesienia
kary śmierci,
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1 Zniesienie kary śmierci
Znosi się karę śmierci. Nikt nie mo e być skazany na taką karę ani nie
mo e nastąpić jej wykonanie.
Artykuł 2 Kara śmierci w czasie wojny
Państwo mo e przewidzieć w swoich ustawach karę śmierci za czyny
popełnione podczas wojny lub w okresie bezpośredniego zagro enia
wojną; kara ta będzie stosowana jedynie w przypadkach przewidzianych
przez te ustawy i zgodnie z ich postanowieniami. Państwo zawiadomi
Sekretarza Generalnego Rady Europy o odpowiednich postanowieniach
tych ustaw.
Artykuł 3 Zakaz derogacji
adne z postanowień niniejszego Protokołu nie mo e być uchylone
na podstawie Artykułu 15 Konwencji.
Artykuł 4 Zakaz składania zastrze eń
Niedopuszczalne są jakiekolwiek zastrze enia wobec postanowień
niniejszego Protokołu, składane na podstawie Artykułu 57 Konwencji.
26
Artykuł 5 Terytorialny zakres stosowania
1 Ka de Państwo w chwili podpisania lub w chwili składania dokumentu
ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia, mo e wskazać terytorium
lub terytoria, na których niniejszy Protokół będzie stosowany.
2 Ka de Państwo mo e w dowolnym pózniejszym czasie, w drodze
deklaracji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy,
rozszerzyć stosowanie niniejszego Protokołu na inne terytorium
wymienione w deklaracji. W stosunku do takiego terytorium protokół
wejdzie w ycie pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie
przyjęcia takiej deklaracji przez Sekretarza Generalnego.
3 Deklaracja zło ona na podstawie dwóch poprzednich paragrafów
wodniesieniu do jakiegokolwiek terytorium wymienionego w tej
deklaracji mo e być wycofana wdrodze zawiadomienia skierowanego
do Sekretarza Generalnego. Wycofanie staje się skuteczne pierwszego
dnia miesiąca następującego po dacie otrzymania takiego
zawiadomienia przez Sekretarza Generalnego.
Artykuł 6 Stosunek do Konwencji
Państwa-Strony uznają postanowienia Artykułów od 1 do 5 niniejszego
Protokołu za dodatkowe Artykuły Konwencji, a wszystkie przepisy
Konwencji stosuje się odpowiednio.
Artykuł 7 Podpisanie i ratyfikacja
Niniejszy Protokół jest otwarty do podpisu dla Państw-Członków Rady
Europy, sygnatariuszy Konwencji. Podlega on ratyfikacji, przyjęciu
lub zatwierdzeniu. Państwo-Członek Rady Europy nie mo e ratyfikować,
przyjąć lub zatwierdzić niniejszego Protokołu, je eli jednocześnie
lub wcześniej nie ratyfikowano Konwencji. Dokumenty ratyfikacyjne,
przyjęcia lub zatwierdzenia, składa się Sekretarzowi Generalnemu Rady
Europy.
Artykuł 8 Wejście w ycie
1 Niniejszy Protokół wejdzie w ycie pierwszego dnia miesiąca
następującego po dniu, w którym pięć Państw-Członków Rady Europy
wyrazi zgodę na związanie się niniejszym Protokołem zgodnie
z postanowieniami Artykułu 7.
2 W stosunku do ka dego Państwa-Członka, które pózniej wyrazi zgodę
na związanie się niniejszym Protokołem, wejdzie on w ycie pierwszego
27
dnia miesiąca następującego po dniu zło enia dokumentu
ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia.
Artykuł 9 Funkcje depozytariusza
Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje Państwom-Członkom Rady
Europy:
a ka de podpisanie;
b zło enie ka dego dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia
lub zatwierdzenia;
c ka dą datę wejścia w ycie niniejszego Protokołu zgodnie
z Artykułami 5 i 8;
d ka dy inny akt, ratyfikację lub zawiadomienie dotyczące niniejszego
Protokołu.
Na dowód czego ni ej podpisani, będąc do tego nale ycie upowa nieni,
podpisali niniejszy Protokół.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 28 kwietnia 1983 roku w jednym
egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie zło ony w archiwach Rady
Europy. Sekretarz Generalny przeka e uwierzytelnione odpisy ka demu
Państwu-Członkowi Rady Europy.
28
Protokół nr 7 do Konwencji o Ochronie
Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
Strasburg, 22 listopada 1984
Państwa-Członkowie Rady Europy, sygnatariusze niniejszego Protokołu,
zdecydowane poczynić na podstawie Konwencji o Ochronie Praw
Człowieka i Podstawowych Wolności, podpisanej w Rzymie 4 listopada
1950 roku (zwanej dalej "Konwencją"), dalsze kroki zmierzające
do zbiorowego zagwarantowania niektórych praw i wolności,
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1  Gwarancje proceduralne dotyczące wydalania
cudzoziemców
1 Cudzoziemiec legalnie przebywający na terytorium jakiegokolwiek
Państwa nie mo e być zeń wydalony, chyba e w wyniku decyzji
podjętej zgodnie z ustawą i winien mieć mo liwość:
a przedstawienia racji przeciwko wydaleniu;
b rozpatrzenia jego sprawy oraz
c bycia reprezentowanym dla tych celów przed właściwym organem
albo osobą lub osobami wyznaczonymi przez ten organ.
2 Cudzoziemiec mo e być wydalony, bez uprzedniego wykorzystania
swoich praw wymienionych w ustępie 1 a), b), c) niniejszego Artykułu,
jeśli jest to konieczne z uwagi na porządek publiczny lub uzasadnione
względami bezpieczeństwa państwowego.
Artykuł 2 Prawo do odwołania w sprawach karnych
1 Ka dy, kto został uznany przez sąd za winnego popełnienia
przestępstwa, ma prawo do rozpatrzenia przez sąd wy szej instancji
jego sprawy, tak w przedmiocie orzeczenia o winie, jak i co do kary.
Korzystanie z tego prawa, a tak e jego podstawy, reguluje ustawa.
2 Wyjątki od tego prawa mogą być stosowane w przypadku drobnych
przestępstw, określonych w ustawie, lub w przypadkach, gdy dana
osoba była sądzona w pierwszej instancji przez sąd najwy szy
29
albozostała uznana za winną i skazana w wyniku zaskar enia wyroku
uniewinniającego sądu pierwszej instancji.
Artykuł 3 Odszkodowanie za bezprawne skazanie
Ka demu skazanemu prawomocnie za przestępstwo, który odbył karę
wwyniku takiego skazania, a następnie został uniewinniony
lub ułaskawiony na tej podstawie, e nowy lub nowo ujawniony fakt
dowiódł, i nastąpiła pomyłka sądowa, przysługuje odszkodowanie
zgodnie z ustawą lub praktyką w danym Państwie, je eli nie
udowodniono, e jest on całkowicie lub częściowo odpowiedzialny
za nieujawnienie faktu we właściwym czasie.
Artykuł 4 Zakaz ponownego sądzenia lub karania
1 Nikt nie mo e być ponownie sądzony lub ukarany w postępowaniu
przed sądem tego samego Państwa za przestępstwo, za które został
uprzednio skazany prawomocnym wyrokiem lub uniewinniony zgodnie
z ustawą i zasadami postępowania karnego tego Państwa.
2 Postanowienia poprzedniego ustępu nie stoją na przeszkodzie
wznowieniu postępowania zgodnie z ustawą i zasadami postępowania
karnego danego Państwa, jeśli wyjdą na jaw nowo odkryte fakty lub jeśli
w poprzednim postępowaniu popełniono powa ną pomyłkę, która mogła
mieć wpływ na wynik sprawy.
3 adne z postanowień niniejszego Artykułu nie mo e być uchylone
na podstawie Artykułu 15 Konwencji.
Artykuł 5 Równość mał onków
Mał onkom przysługują równe prawa i obowiązki o charakterze cywilno-
prawnym w stosunkach wynikających z mał eństwa, tak pomiędzy nimi,
jak w stosunkach z ich dziećmi, w trakcie trwania mał eństwa
i wzwiązku z jego rozwiązaniem. Niniejszy Artykuł nie stoi
na przeszkodzie podjęciu przez Państwo środków koniecznych
do zabezpieczenia dobra dzieci.
Artykuł 6 Terytorialny zakres stosowania
1 Ka de Państwo, w chwili podpisania lub w chwili składania dokumentu
ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia, mo e wskazać terytorium
lub terytoria, na których niniejszy Protokół będzie stosowany, i określić
zakres, w jakim zobowiązuje się stosować postanowienia niniejszego
Protokołu w stosunku do tego lub tych terytoriów.
30
2 Ka de Państwo mo e w ka dym pózniejszym czasie w drodze deklaracji
skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy rozszerzyć
stosowanie niniejszego Protokołu na inne terytorium wymienione w tej
deklaracji. W stosunku do takiego terytorium Protokół wejdzie w ycie
pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie dwóch miesięcy
od dnia przyjęcia takiej deklaracji przez Sekretarza Generalnego.
3 Ka da deklaracja zło ona zgodnie z dwoma poprzednimi ustępami
mo e być, w stosunku do jakiegokolwiek terytorium wymienionego
wtakiej deklaracji, wycofana lub zmieniona przez zawiadomienie
Sekretarza Generalnego. Wycofanie lub zmiana stają się skuteczne
od pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie dwóch miesięcy
od dnia przyjęcia takiego zawiadomienia przez Sekretarza Generalnego.
4 Deklaracja zło ona na podstawie niniejszego Artykułu będzie uznana
za zgodną z ustępem 1 Artykułu 56 Konwencji.
5 Terytorium ka dego Państwa, na którym stosuje się niniejszy Protokół
na podstawie ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia przez Państwo
oraz ka de terytorium, na którym stosuje się niniejszy Protokół
na podstawie deklaracji zło onej przez to Państwo zgodnie z niniejszym
Artykułem, mogą zostać uznane za terytoria odrębne w świetle
odniesienia do terytorium Państwa ujętego w Artykule 1.
6 Ka de Państwo, które zło yło deklarację na podstawie ustępu 1 lub 2
niniejszego Artykułu, mo e w ka dym pózniejszym czasie uznać
wodniesieniu do jednego lub wielu terytoriów wymienionych w tej
deklaracji kompetencję Trybunału do przyjmowania skarg od jednostek,
organizacji pozarządowych lub grup, zgodnie z Artykułem 34 Konwencji
w stosunku do wszystkich lub niektórych Artykułów 1-5 niniejszego
Protokołu.
Artykuł 71  Stosunek do Konwencji
Państwa-Strony uznają postanowienia Artykułów od 1 do 6 niniejszego
Protokołu za dodatkowe Artykuły Konwencji, a wszystkie przepisy
Konwencji stosuje się odpowiednio.
Artykuł 8 Podpisanie i ratyfikacja
Niniejszy Protokół jest otwarty do podpisu dla Państw-Członków Rady
Europy, sygnatariuszy Konwencji. Podlega on ratyfikacji, przyjęciu
lub zatwierdzeniu. Państwo-Członek Rady Europy nie mo e ratyfikować,
przyjąć lub zatwierdzić niniejszego Protokołu, je eli jednocześnie
lub wcześniej nie ratyfikowano Konwencji. Dokumenty ratyfikacyjne,
31
przyjęcia lub zatwierdzenia składa się Sekretarzowi Generalnemu Rady
Europy.
Artykuł 9 Wejście w ycie
1 Niniejszy Protokół wejdzie w ycie pierwszego dnia miesiąca
następującego po upływie dwóch miesięcy od dnia, w którym siedem
Państw-Członków Rady Europy wyrazi zgodę na związanie się
niniejszym Protokołem zgodnie z postanowieniami Artykułu 8.
2 W stosunku do ka dego Państwa-Członka, które pózniej wyrazi zgodę
na związanie się niniejszym Protokołem, wejdzie on w ycie pierwszego
dnia miesiąca następującego po upływie dwóch miesięcy od dnia
zło enia dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia.
Artykuł 10  Funkcje depozytariusza
Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje Państwom-Członkom:
a ka de podpisanie bez zastrze enia odnośnie Państwom-Członkom;
b zło enie ka dego dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia
lub zatwierdzenia;
c ka dą datę wejścia w ycie niniejszego Protokołu zgodnie
z Artykułami 6 i 9;
d ka dy inny akt, notyfikację lub deklarację dotyczącą niniejszego
Protokołu.
Na dowód czego ni ej podpisani, będąc do tego nale ycie upowa nieni,
podpisali niniejszy Protokół.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 22 listopada 1984, w jednym
egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie zło ony w archiwach Rady
Europy. Sekretarz Generalny przeka e uwierzytelnione odpisy ka demu
Państwu-Członkowi Rady Europy.
32


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, zmieniona Protokołem nr 14
002 Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Czlowieka
Konwencja o Ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych Wolnosci
Konwencja o ochronie praw człowieka
dokument Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
Morawska E, Gałka K Standardy ochrony praw czlowieka w prawie europejskiej konwencji praw czlowiek
Międzynarodowy system ochrony praw człowieka
Podstawowe dokumenty międzynarodowej ochrony praw człowieka

więcej podobnych podstron