FOR popiera 7 Dobre propozycje zmian w zamowieniach publicznych 24 02 2012 pdf


Dobre propozycje zmian
w zamówieniach publicznych
Autor: Witold Jarzyoski
Komunikat nr 7 z 24 lutego 2012
Urząd Zamówieo Publicznych (UZP) zaprezentował propozycje zmian w ustawie Prawo zamówieo publicznych
(u.p.z.p.), które w większości powinny poprawid sytuację przedsiębiorców starających się o uzyskanie
zamówieo publicznych, ograniczyd zbędną biurokrację i przyczynid się do wzrostu konkurencji na rynku
zamówieo publicznych.
Opis przypadku
W dniu 2 lutego 2012 r. Urząd Zamówieo Publicznych zaprezentował propozycje zmian w prawie
zamówieo publicznych. Najważniejsze pomysły to:
(1) wprowadzenie zmian w sposobie potwierdzania spełniania przez wykonawców warunków udziału
w postępowaniu,
(2) rezygnacja z zatrzymywania wadium wykonawcom, którzy nie uzupełnili dokumentów,
(3) elektronizacja systemu zamówieo publicznych,
(4) uregulowanie kwestii wyjaśniania i odrzucania ofert dotkniętych wadą rażąco niskiej ceny,
(5) umożliwienie Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO) wydawania uchwał dotyczących zagadnieo prawnych,
(6) wprowadzenie tzw.  preferencji europejskich , polegających na umożliwieniu udziału
w postępowaniach o udzielenie zamówieo publicznych wyłącznie wykonawcom z krajów, które
otwarły swoje rynki zamówieo publicznych przed wykonawcami z Polski.
Ocena eksperta FOR
Ważną propozycją UZP jest oparcie oceny zdolności wykonawców ubiegających się o zamówienie
publiczne wyłącznie na oświadczeniach. W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 25 i 26
u.p.z.p.), jeżeli wartośd zamówienia jest równa albo przekracza kwotę określoną w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 u.p.z.p., zamawiający ma obowiązek żądad od wszystkich
wykonawców dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu. UZP
proponuje, aby dokumenty musiał dostarczad tylko ten wykonawca, którego oferta zostanie wybrana
jako najkorzystniejsza. Doprowadzi to do ograniczenia zbędnej biurokracji po stronie wykonawców
i zamawiających oraz przyczyni się do zmniejszenia czasu i kosztów postępowania, co powinno sprzyjad
małym i średnim przedsiębiorcom. UZP proponuje, aby te liberalne przepisy dotyczyły tylko trzech
trybów udzielania zamówieo (przetarg nieograniczony, negocjacje bez ogłoszenia i zapytanie o cenę),
jednak w związku z faktem, iż wymienione wyżej tryby postępowania stosowane są w ponad 80 proc.
postępowao o udzielenie zamówienia publicznego w Polsce, będzie to bardzo odczuwalna zmiana
na rynku.
Pozytywnie należy również ocenid propozycję, aby Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) mogła wydawad
uchwały dotyczące zagadnieo budzących wątpliwości interpretacyjne. KIO rozstrzyga rocznie ok. 3000
spraw, co sprawia, że pomiędzy poszczególnymi wyrokami istnieją rozbieżności, które utrudniają
interpretację przepisów. Uchwały KIO nie miałyby charakteru wiążącego, ale z uwagi na rangę
stanowiłyby jasną wytyczną przy interpretacji przepisów.
Kolejną słuszną propozycją jest rezygnacja z zatrzymywania wadium wykonawcom, którzy nie
uzupełnili wymaganych dokumentów. W obecnym stanie prawnym częste są przypadki, w których
zamawiający zatrzymuje wadium nawet w okolicznościach, w których wykonawca nie ma na celu
utrudniania konkurencji. Zniesienie tej drastycznej sankcji powinno zmniejszyd ryzyko dla
przedsiębiorców związane z ubieganiem się o zamówienia publiczne.
Poprzed należy również dążenia UZP do całkowitej elektronizacji procedury przetargowej
i popularyzacji aukcji i licytacji elektronicznej, które przynoszą duże oszczędności dla budżetu paostwa
(na jedną aukcję średnio przypada ponad 200 tys. zł oszczędności). UZP słusznie zamierza stopniowo
wprowadzad te zmiany, co pozwoli na skuteczne niwelowanie zaistniałych problemów i sprawne
wdrożenie pełnej elektronizacji przetargów w przyszłości.
UZP w swoich propozycjach dąży także do uregulowania kwestii stosowania rażąco niskich cen przez
wykonawców w ten sposób, aby zamawiający miał obowiązek żądania wyjaśnieo od wykonawcy
w przypadku, gdy: (1) cena zawarta w ofercie jest niższa o więcej niż 50 proc. od średniej cen
zawartych w pozostałych ofertach lub (2) cena zawarta w ofercie jest o więcej niż 20 proc. niższa
od ceny zawartej ofercie, która ze względu na kryterium ceny została sklasyfikowana jako druga
w kolejności. Powyższe propozycje należy ocenid jako rozsądne, gdyż z jednej strony nie przewidują
automatycznego wykluczania wykonawców, a z drugiej strony porządkują procedurę w zakresie rażąco
niskiej ceny.
Propozycją, która wydaje się najbardziej kontrowersyjna jest wprowadzenie tzw. preferencji
europejskich. UZP chce, aby zamówienia dostępne były wyłącznie przedsiębiorcom mającym siedzibę
w Unii Europejskiej (UE) lub przedsiębiorcom z paostw, z którymi UE lub Polska zawarła stosowną
umowę. W gruncie rzeczy doprowadziłoby to do zablokowania zamówieo publicznych dla firm
pochodzących z Chin, które nie podpisały jeszcze tzw. Porozumienia w sprawie zamówieo rządowych
(The Agreement on Government Procurement) w ramach WTO. Z całą pewnością należy wywierad
presję na Chiny, aby otworzyły swój rynek zamówieo publicznych przed firmami z UE. Niemniej jednak
protekcjonizm ze strony Polski nie wydaje się wskazany, gdyż może doprowadzid do ograniczenia
konkurencji na naszym rynku, co oznacza większe koszty dla podatników. Na tym etapie nie wiadomo
również, czy Polska koordynuje te działania z innymi krajami UE, czy jest to wyłącznie nasza inicjatywa.
W tym drugim przypadku mogłoby to byd działanie nieodczuwalne dla Chin, a tym samym nieskuteczne
i mogące pogorszyd bilateralne stosunki gospodarcze.
Reasumując, propozycje UZP w dużej mierze wychodzą naprzeciw wielu postulatom przedsiębiorców
zgłaszanych od kilku lat. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż wiele z pomysłów UZP wręcz wyprzedza
analogiczne propozycje regulacji autorstwa Komisji Europejskiej, które mogą zacząd obowiązywad
począwszy od połowy 2014 roku. W kontekście faktu, że Polska spóznia się z implementacją szeregu
przepisów Unii Europejskiej (np. czas na transponowanie przepisów dyrektywy obronnej minął 21
sierpnia 2011 r.), takie działanie UZP należy jednoznacznie pochwalid.
Kontakt do autora Forum Obywatelskiego Rozwoju
Witold Jarzyoski Al. J. Ch. Szucha 2/4 lok. 20, 00-582 Warszawa
e-mail: witold.jarzynski@for.org.pl tel. +48 22 628 85 11, fax +48 22 213 37 85
tel. + 48 502 342 502 e-mail: info@for.org.pl
www.for.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
FOR Ostrzega Grozne propozycje zmian w zamowieniach publicznych
FOR popiera 5 Obnizenie oplaty interchange! 12
FOR ostrzega 8 Ustawa o zbiorkach publicznych( 12
wartosc zamowienia publicznego
Usuwanie śniegu i lodu z dachu propozycje zmian
bibl zamowienia publiczne w prawie ue
FOR popiera Ustawowy monopol w sporcie nie jest potrzebny
Zamówienia publiczne wykład 4
Zamówienia publiczne wykład 7
ustawa o zamowieniach publicznych
64 FOR popiera projekt nowelizacji ordynacji podatkowej
zamowienia publiczne 2
Zamówienia publiczne 3(1)
Zamowienia publiczne Optivum

więcej podobnych podstron