ryz zawod 5 2j5


OPINIE
Rozdział 5/2.J.5.
5/2.J.5. Ocena ryzyka zawodowego recepcjonistki
Marek Kaczmarski zawodowego recepcjonistki
Rozdział 5/2.J.5.
5/2.J.5. Ocena
5. Ryzyko zawodowe
wrzesień 2009 ryzyka
Spis treSci
1. Opis stanowiska pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
2. Zakres obowiązków pracownika . . . . . . . . . . . . . . . 1
3. Organizacja pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
4. Wymagane wykształcenie, doSwiadczenie,
uprawnienia i stan zdrowia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
5. Identyfikacja zagrożeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
6. Stosowane Srodki profilaktyczne . . . . . . . . . . . . . . . 6
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
8. Karta oceny ryzyka zawodowego. . . . . . . . . . . . . . . 6
1. Opis stanowiska pracy
Recepcja pełni w zakładzie pracy funkcję strategiczną  jest centrum informacji dla Środowisko
pracy
osób przychodzących z zewnątrz oraz dla pracowników. Stanowisko pracy usytu-
owane jest na parterze budynku po lewej stronie od wejScia.
Stanowisko osłania lada mieszcząca podstawowe wyposażenie w postaci konsoli
telefonicznej pozwalajÄ…cej na monitorowanie stanu wszystkich linii systemu tele-
fonicznego (zajęta, wolna, dzwoniąca, zawieszona). Pracownik może w szybki
i prosty sposób odebrać przychodzące połączenia i skierować je do właSciwej osoby
w firmie. Wszystko to poprawia komfort pracy recepcji oraz usprawnia obsługę
przychodzących do firmy połączeń telefonicznych.
Na stanowisku pracy w recepcji zapewniono optymalne warunki pracy, w tym
odpowiedniÄ… temperaturÄ™ (ok. +18°C) i oSwietlenie mieszane  dzienne i sztuczne.
Stanowisko posiada ergonomiczne wyposażenie biurowe. Wyposażenie
W pracy wykorzystywane sÄ…:

komputer  laptop oraz drukarka,

materiały biurowe,

konsola telefoniczna oraz

do celów służbowych  komunikacja publiczna.
Ponadto na stanowisku pracy znajduje się niszczarka do dokumentów.
2. Zakres obowiązków pracownika
Ogólny zakres obowiązków pracownika recepcji to wykonywanie prac biurowych Zadania
i administracyjnych w zakresie prowadzenia recepcji, w tym zapewnienie nie-
zakłóconego przepływu informacji w firmie:

obsługa konsoli telefonicznej,

odbiór, sortowanie, ewidencjonowanie korespondencji i poczty elektronicznej,
wrzesień 2009 1
OPINIE 5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.5.

przekazywanie poczty do odpowiednich osób (prawidłowy obieg dokumenta-
cji firmowej),

spedycja korespondencji wychodzÄ…cej.
Pracownik reprezentuje firmÄ™ w kontaktach telefonicznych poprzez efektywne
wykorzystywanie telefonu jako narzędzia pracy:

odbiera rozmowy przychodzÄ…ce,

sprawnie identyfikuje adresata i cel kontaktu rozmówcy oraz przekierowuje
rozmowy.
Obsługa klientów odwiedzających firmę polega na:

witaniu i obsłudze goSci, w tym kierowaniu ich do odpowiednich działów firmy,

kierowaniu klientów do odpowiednich pracowników,

udzielaniu podstawowych informacji na temat zakresu działalnoSci firmy.
Podczas wykonywanych czynnoSci pracownik powinien przestrzegać standardów
obsługi klienta, tzn. zachować odpowiednią etykietę  powitanie, etapy rozmowy
(dopasowanie sposobu konwersacji do typu rozmówcy), udzielanie informacji,
taktowne kończenie rozmowy, dyskrecja.
3. Organizacja pracy
Na stanowisku pracy zatrudnione są dwie osoby (kobiety), każda na innej zmianie
przez 5 dni w tygodniu. Pracownice zmieniajÄ… siÄ™ w cyklu tygodniowym.
4. Wymagane wykształcenie, doSwiadczenie,
uprawnienia i stan zdrowia
Do podjęcia pracy w zawodzie recepcjonistki wymagane jest wykształcenie Sred-
nie lub licencjackie. Preferowane są szkoły sekretarskie i znajomoSć przynajmniej
jednego języka obcego. Przydatna jest znajomoSć obsługi komputera (umiejętnoSć
obsługi programów MS Office) i urządzeń biurowych. Wymagane jest posiadanie
podstawowych wiadomoSci dotyczÄ…cych zasad prowadzenia, przechowywania
korespondencji biurowej i innych dokumentów.
Pracownica musi mieć:

aktualne zaSwiadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do zatrudnienia
na stanowisku pracy oraz

szkolenie bhp ogólne i stanowiskowe.
Przy przyjmowaniu do pracy, oprócz badań lekarskich, nie są konieczne dodat-
kowe orzeczenia o stanie zdrowia.
Zawód recepcjonistki wymaga posiadania odpowiednich cech psychicznych i fi-
zycznych. Do cech psychicznych należy wysoka kultura osobista i zawodowa.
Recepcjonistka powinna mieć również nienaganne maniery. Powinna umieć za-
chować właSciwy dystans do goSci oraz postawę służbową. Dodatkowe pożądane
cechy to:

dobra pamięć,

dokładnoSć i rzetelnoSć oraz

umiejętnoSć szybkiego podejmowania decyzji.
2 wrzesień 2009
5/2.J.5. Ocena ryzyka zawodowego recepcjonistki OPINIE
Rozdział 5/2.J.5.
W zawodzie ważne są:

dobra ogólna sprawnoSć fizyczna oraz

odpornoSć na stres (zawód wymaga szybkiego tempa pracy),

podzielnoSć uwagi,

umiejętnoSć pracy nad wieloma zadaniami w tym samym czasie,

umiejętnoSć opanowania gestykulacji oraz mimiki twarzy.
Do cech fizycznych, które musi mieć pracownik recepcji, należy dobra prezencja.
Personel nie może zapominać o higienie osobistej, starannym uczesaniu, schlud-
nym ubraniu, uSmiechu, który często powinien goScić na twarzy. Pracownicy re-
cepcji muszą się wyróżniać też zdolnoSciami interpersonalnymi i organizacyjnymi.
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu sÄ…:

wady wymowy, które uniemożliwiają komunikację werbalną z klientem oraz

zaburzenia sprawnoSci kończyn górnych i dolnych.
5. Identyfikacja zagrożeń
Pracę recepcjonistki zalicza się do prac lekkich pod względem obciążenia fi-
zycznego.
Lp. Zagrożenie lub czynnik ródło zagrożenia Możliwe skutki
niebezpieczny, zagrożenia
szkodliwy, uciążliwy
1 234
1. Powierzchnie sprzyjające Droga dojScia do klienta Małe powierzchniowe ura-
upadkowi na tym samym  Sliskie i nierówne (wy- zy (stłuczenia), zwichnię-
poziomie. kruszone) powierzchnie cia, skręcenia i naderwania
posadzki, nieporządek stawów, naderwania wią-
na stanowisku pracy; zadeł stawu skokowego
niewłaSciwe obuwie. i stopy, złamania kończyn.
2. Praca na poziomie wyż- Układanie i zdejmowanie Stłuczenia całego ciała.
szym od poziomu podłogi. dokumentów na wyższych Możliwe zwichnięcia
półkach z krzesła, bez od- i złamania kończyn.
powiedniego wyposażenia.
3. Przemieszczanie się po Rliska nawierzchnia stop- Stłuczenia całego ciała.
schodach. ni schodów, brak uwagi, Możliwe zwichnięcia
poSpiech. i złamania kończyn, skrę-
cenia stawów skokowych.
4. Wystające elementy nie- Naroża mebli stanowią- Stłuczenia ciała (zwłasz-
ruchome. cych wyposażenie biura cza bark, ręce).
i stanowiska pracy recep-
cjonistki. Elementy wejSć.
5. Wystające ruchome Drzwi wejSciowe, okna, Stłuczenia ciała (zwłasz-
elementy. szlaban przy wjexdzie na cza palce dłoni, bark
teren firmy. i głowa).
6. Ostre i szorstkie narzę- Wykorzystywane zszywa- Skaleczenia i zakłucia
dzia oraz krawędzie. cze, nożyczki, nożyki do dłoni.
cięcia papieru. Krawędzie
papierowych opakowań
i kartek papieru.
wrzesień 2009 3
OPINIE 5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.5.
1 234
7. Obciążenie statyczne Wymuszona pozycja Długotrwałe i nawraca-
układu ruchu (mięSnio- ciała. Praca w pozycji jące dolegliwoSci układu
wo-szkieletowego). siedzącej (np. praca przy mięSniowo-szkieletowego
obsłudze komputera).  zwyrodnienia.
8. Niebezpieczne napięcie Używanie urządzeń zasi- Porażenie prądem elek-
w instalacji elektrycznej. lanych prÄ…dem elektrycz- trycznym  poparzenie,
nym, niesprawna instala- utrata przytomnoSci,
cja elektryczna. zatrzymanie akcji serca
 Smierć.
9. Gorące płyny. Przygotowywanie kawy Oparzenia termiczne I i II
lub herbaty. Kontakt z go- stopnia, najczęSciej skóry
rÄ…cymi powierzchniami rÄ…k.
w pomieszczeniu socjal-
nym.
10. Pożar. Pracujące elektryczne Poparzenia termiczne.
urządzenia grzejne. Gro- Zatrucie gazami pożaro-
madzenie w pomieszcze- wymi (zwłaszcza CO).
niach biurowych mate- W skrajnych sytuacjach
riałów palnych. Zwarcia Smierć.
w instalacji elektrycznej.
11. Przedmioty usytuowane Segregatory z dokumenta- Skaleczenia (rany cięte).
na wysokoSci, grożące cją umieszczone na wyż- Stłuczenia (siniaki).
spadnięciem. szych półkach. Spadające Zadrapania. Możliwe też
z półek regałów opakowa- wstrząSnienia mózgu.
nia zbiorcze i pojedyncze
przedmioty, najczęSciej
w sytuacji złego i przypad-
kowego ich składowania.
12. Obracające się częSci Niszczarka do dokumen- Skaleczenia, zwłaszcza
maszyn grożące pochwy- tów. Zwłaszcza w trakcie rąk.
ceniem. użytkowania urządzenia
w luxnym ubraniu, z nie-
dopiętymi rękawami, lux-
nymi elementami ubrania
(np. apaszki, itp.), czy też
rozpuszczonymi włosami.
13. Uczestniczenie w ruchu Podróże służbowe  Potłuczenia. Złamania.
na drogach publicznych. korzystanie ze Srodków Czasem rozległe urazy,
komunikacji publicznej. w tym także obrażenia
narządów wewnętrznych.
W skrajnych przypadkach
Smierć.
14. Zmienne warunki atmos- Narażenie na nagłe zmia- Przeziębienia. Zapalenie
feryczne. ny temperatur w czasie płuc, oskrzeli, zapalenia
wykonywania czynnoSci zatok.
służbowych poza terenem
biura oraz w przypadku
uszkodzenia kurtyny po-
wietrznej przy wejSciu do
biura.
4 wrzesień 2009
5/2.J.5. Ocena ryzyka zawodowego recepcjonistki OPINIE
Rozdział 5/2.J.5.
1 234
15. Przeciążenie narządu Praca przy komputerze Zmęczenie wzroku. Bóle
wzroku. (minimum 5 godzin dzien- głowy i okresowe złe sa-
nie). OSwietlenie i mikro- mopoczucie. Bóle oczu
klimat. Wykorzystywane  zapalenie spojówek 
oprogramowanie. Å‚zawienie.
16. Działanie osób trzecich Klienci  przemoc w miej- Skaleczenia, otarcia,
w celach przestępczych scu pracy (np.: słowne potłuczenia (siniaki,
(napad). obelgi, groxby). guzy), złamania.
Nerwice.
17. Obciążenie emocjonalne Presja kierownictwa Nerwice, psychozy, bóle
 stres. związana z wynikami głowy, drażliwoSć, brak
pracy. Przeciążenie pracą. skupienia, silne obciążenia
Kontakty z klientami. Od- serca i układu krążenia,
powiedzialnoSć material- chroniczne zmęczenie, lęk,
na za powierzone mienie. poczucie wyczerpania.
Choroby układu pokar-
mowego.
Zagrożenia biologiczne
Lp. Zagrożenie ródło zagrożenia Możliwe skutki
zagrożenia
Grupa Droga zakażenia
18. Wirusy grypy (typu A, B, Ludzie. Grypa, zapalenie płuc.
C) Orthomyxoviridae.
gr. 2, szczepienia. Powietrzno-kropelkowa.
19. Gronkowiec złocisty Ludzie. Zakażenia ropne, zapale-
Staphlococcus areus nie górnych dróg odde-
chowych, alergia skórna.
gr. 2, brak szczepień A Powietrzno-kropelkowa,
powietrzno-pyłowa, po-
karmowa, bezpoSrednia.
20. Prątek gruxlicy Mycobacte- Ludzie. Gruxlica płuc, rzadziej
rium tuberculosis. innych narządów.
gr. 3, szczepienia. Powietrzno-kropelkowa.
21. Salmonell choleraesuis. Woda, produkty roSlinne Salmonelloza, zapalenie
i zwierzęce, posiłki żołądka i jelit, zatrucia
w pracy. pokarmowe.
gr. 3, szczepienia. Posiłki, pokarmowo-
-wodna.
22. Zakażenie grzybicą Ludzie. Kandydoza paznokci,
candida, albicans. skóry, alergia.
gr. 2, brak szczepień A. BezpoSrednia, wilgotne
Srodowisko.
23. Herpesvirus ospy wietrz- Ludzie. Ospa wietrzna, półpasiec.
nej, półpaSca.
gr. 2, brak szczepień. Powietrzno-kropelkowa.
wrzesień 2009 5
OPINIE 5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.5.
6. Stosowane Srodki profilaktyczne
Środki Pracownik ma do dyspozycji instrukcje bhp obsługi używanych urządzeń.
chronne
Na stanowisku pracy znajduje się również apteczka pierwszej pomocy.
Do układania materiałów na wyższych półkach szaf biurowych stanowisko pracy
wyposażono w dwustopniowe schodki z antypoSlizgowymi stopniami.
W celu bezpiecznego przenoszenia gorÄ…cych napoi, w pomieszczeniu kuchennym
dostępne są rękawice termoizolacyjne, specjalne uchwyty do przenoszenia szkla-
nek oraz tace.
Pracownik przechodzi regularne szkolenia z zakresu bhp oraz obsługi klienta.
Pracodawca dba także o to, aby w ustalonych terminach odbywały się badania
lekarskie.
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat
W ostatnim okresie nie zanotowano wypadków przy pracy, ani jakichkolwiek przy-
padków choroby zawodowej.
8. Karta oceny ryzyka zawodowego
Poniższa karta oceny ryzyka zawodowego została opracowana w skali trójstop-
niowej wg PN-N-18002:2000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego. Prezentowana karta jest dokumentem
przykładowym. Na konkretnych stanowiskach pracy w Państwa zakładach częSć
ze zidentyfikowanych zagrożeń może nie występować (np. z racji rodzaju wy-
korzystywanych urządzeń, organizacji pracy, itp.), ale mogą pojawić się inne,
nieuwzględnione w powyższej ocenie.
PRZYKAAD JeSli na stanowisku pracy recepcjonistki nie wykorzystuje się niszczarki do dokumentów, w karcie
identyfikacji zagrożeń i karcie oceny ryzyka zawodowego można pominąć zagrożenia związane
z pochwyceniem.
Zwracamy uwagę, że w poniższej ocenie ryzyka zawodowego uwzględniono
stosowane (w dniu oceny) Srodki ograniczające zagrożenia.
Pracownik powinien być zapoznany z kartą oceny ryzyka zawodowego razem
z kartą identyfikacji zagrożeń. Dowodem potwierdzającym zapoznanie się pra-
cownika jest podpisana przez niego karta oceny ryzyka zawodowego z datÄ…
i adnotacją  Zapoznałem się .
6 wrzesień 2009
Rozdział 5/2.J.5.
Rozdział 52.J.5.
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO Data & ........... Numer Karty .................................................
Sporządził zespół
Liczba .......................................................................
narażonych .......................................................................
Stanowisko pracy Recepcjonistka
........................ .......................................................................
Charakterystyka stanowiska pracy: W ramach obowiązków pracownik wykonuje prace Dokumenty odniesienia:
biurowe i administracyjne, w tym:  ustawa z 26.6.1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 1998 r. Nr 21,
" obsługuje konsolę telefoniczną poz. 94, ze zm.),
" odbiera, sortuje, ewidencjonuje korespondencję,  rozp. MPiPS z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
" przekazuje pocztę do odpowiednich osób, bhp (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, ze zm.),
" zajmuje siÄ™ spedycjÄ… korespondencji wychodzÄ…cej,
 rozp. MIPS z 10.4.2000 r. w sprawie bhp przy ręcznych pra-
" obsługuje klientów odwiedzających firmę (wita goSci i kieruje do odpowiednich działów,
cach transportowych (Dz.U. Nr 26, poz. 313, ze zm.),
udziela podstawowych informacji na temat zakresu działalnoSci firmy).
 rozp. MPiPS z 1.12.1998 r. w sprawie bhp na stanowi-
Pracownik używa:
skach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148,
" komputera  laptopa oraz drukarki,
poz. 973),
" niszczarki do dokumentów,
 PN-N-18002:2000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i hi-
" materiałów biurowych,
gieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego,
" konsoli telefonicznej.
 instrukcje zakładowe.
Pracownik ma do dyspozycji instrukcje bhp wykorzystywanych urządzeń, apteczkę pierwszej
pomocy.
Do układania materiałów na wyższych półkach szaf i regałów stanowisko wyposażono w dwu-
stopniowe schodki z antypoSlizgowymi stopniami.
W celu bezpiecznego przenoszenia gorących napoi dostępne są rękawice termoizolacyjne,
specjalne uchwyty do przenoszenia szklanek oraz tace.
Lp. Zagrożenie ródło zagrożenia CiężkoSć Prawdopodo- Oszacowanie Działania
Wyniki pomiarów szkód bieństwo ryzyka profilaktyczne
12 3 45 6 7
1. Powierzchnie sprzyja- Droga dojScia do klienta  Sli- Rrednia Mało Małe Kontrole stanu posadzki. W przypadku za-
jące upadkowi na tym skie i nierówne (wykruszone) prawdopodobne uważenia ubytków, wyruszeń  bieżące na-
samym poziomie. powierzchnie posadzki, nie- prawy. DbałoSć o ład i porządek w miejscu
porządek na stanowisku pracy; wykonywania pracy. Działania ograniczające
niewłaSciwe obuwie. poSpiech (zwłaszcza zwolnienie tempa prze-
mieszczania siÄ™). Stosowanie odpowiedniego
obuwia ze zwiększoną powierzchnią tarcia
WZÓR
Rozdział 52.J.5.
7
12 3 45 6 7
(buty na płaskim obcasie z podeszwą nie
Slizgającą się po powierzchni podłogi,
np. z gumy, a nie z tworzywa).
2. Praca na poziomie Układanie i zdejmowanie doku- Duża Mało Małe Wyposażenie recepcji w dwustopniowe
wyższym od poziomu mentów na wyższych półkach prawdopodobne schodki z gumową, antypoSlizgową na-
podłogi. z krzesła, bez odpowiedniego kładką na stopniu. Zakaz wchodzenia na
wyposażenia. krzesła w celu zdjęcia jakiegoS przedmiotu
z wyższej półki.
3. Przemieszczanie się Rliska nawierzchnia stopni Duża Mało Rrednie  Stosowanie odpowiedniego obuwia z płaskimi
po schodach. schodów, brak uwagi, prawdopodobne dopuszczalne obcasami i chropowatymi podeszwami. Wzmo-
poSpiech. żona uwaga w czasie przemieszczania się po
schodach (uwaga przy stawianiu stopy na stop-
niu schodów  nie należy stawiać jej na kra-
wędzi stopnia). Oznakowanie krawędzi scho-
dów. Pokrycie powierzchni schodów powło-
kÄ… antypoSlizgowÄ…. Ograniczenie poSpiechu.
4. Wystające elementy Naroża mebli stanowiących Rrednia Mało Małe WłaSciwe rozmieszczenie elementów wypo-
nieruchome. wyposażenie biura i stanowiska prawdopodobne sażenia stanowiska pracy. Uważne przemiesz-
recepcjonistki. Elementy wejSć. czanie się, zwłaszcza w miejscach o utrudnio-
nej komunikacji (przewężenia, zakręty). Usu-
wanie przeszkód z przejSć komunikacyjnych.
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych barwa-
mi i znakami bezpieczeństwa.
5. Wystające ruchome Drzwi wejSciowe, okna, Rrednia Mało Małe Wzmożona uwaga w czasie poruszania się
elementy. szlaban przy wjexdzie na prawdopodobne po terenie zakładu, szczególnie w rejonie
teren firmy. bram wjazdowych, dostosowanie zachowa-
nia do warunków chwilowych (natężenie ru-
chu, oddzielne lub jedno wyjScie dla pieszych
i pojazdów, warunki atmosferyczne). Ogra-
niczanie poSpiechu. Zwracanie uwagi na wy-
konywane przez siebie czynnoSci. Kontrola
sprawnoSci zabezpieczenia wrót bram wjaz-
dowych przed przypadkowym zamknięciem.
Oznakowanie elemntów niebezpiecznych.
Rozdział 52.J.5.
8
WZÓR
12 3 45 6 7
6. Ostre i szorstkie narzę- Wykorzystywane zszywacze, Rrednia Mało Małe Wzmożona uwaga przy manipulacji stwarza-
dzia oraz krawędzie. nożyczki, nożyki do cięcia pa- prawdopodobne jącymi zagrożenie skaleczeniem prostymi
pieru. Krawędzie papierowych narzędziami oraz w trakcie otwierania opa-
opakowań i kartek papieru. kowań (np. przesyłek).
7. Obciążenie statyczne Wymuszona pozycja ciała. Pra- Rrednia Mało Małe Przygotowanie stanowiska pracy zgodnie z za-
układu ruchu (mięSnio- ca w pozycji siedzącej (np. pra- prawdopodobne sadami ergonomii (właSciwy dobór biurek,
wo-szkieletowego). ca przy obsłudze komputera). stołów do pracy z komputerami, wolna prze-
strzeń dla nóg pracownika pod biurkiem, za-
stosowanie podnóżka, prawidłowo wyregulo-
wane siedzisko, w tym odpowiednio wyprofi-
lowana krawędx siedziska i podłokietniki, mo-
nitor ustawiony na wprost użytkownika, kla-
wiatura umieszczona w sposób umożliwiający
oparcie nadgarstków na powierzchni stołu.
Stosowanie przerw zależnie od nasilenia pra-
cy wzrokowej. Okresowe badania lekarskie.
8. Niebezpieczne napięcie Używanie urządzeń zasilanych Duża Mało Małe Stosowanie sprawnego osprzętu elektrycz-
w instalacji elektrycznej. prądem elektrycznym, nie- prawdopodobne nego (kontrola zwłaszcza gniazd wtykowych,
sprawna instalacja elektryczna. wtyczek, przełączników, przewodów zasi-
lajÄ…cych). Wykonywane w odpowiednich ter-
minach pomiary skutecznoSci ochrony prze-
ciwporażeniowej. Zakaz samodzielnych
napraw uszkodzeń urządzeń elektrycznych.
9. Gorące płyny. Przygotowywanie kawy lub Rrednia Mało Małe Przestrzeganie instrukcji i procedur (zwłaszcza
herbaty. Kontakt z gorącymi prawdopodobne zalecenia spożywania posiłków i picia gorących
powierzchniami w pomieszcze- napojów w miejscach specjalnie do tego wy-
niu socjalnym. znaczonych). Wzmożona uwaga, ograniczenie
poSpiechu i zachowanie Srodków ostrożnoSci,
zarówno w czasie przygotowywania, jak
i spożywania posiłku. Stosowanie przy nalewa-
niu i przenoszeniu gorących napojów Srodków
ochronnych (rękawic termoodpornych,
uchwytów, tac).
WZÓR
Rozdział 52.J.5.
9
12 3 45 6 7
10. Pożar. Pracujące elektryczne urządze- Duża Mało Rrednie  Przestrzeganie procedur i instrukcji (m.in.
nia grzejne. Gromadzenie prawdopodobne dopuszczalne wyłączanie urządzeń elektrycznych po za-
w pomieszczeniach biurowych kończeniu pracy, palenie tytoniu jedynie
materiałów palnych. Zwarcia w wyznaczonych miejscach). Kontrole za-
w instalacji elektrycznej. bezpieczenia ppoż. obiektu i poszczególnych
pomieszczeń. Prawidłowe rozmieszczenia
i oznakowanie miejsc usytuowania podręcz-
nego sprzętu ppoż. oraz jego kontrola (np.
sprawnoSci gaSnic). Zakaz zastawiania dróg
i wyjSć ewakuacyjnych (nawet tylko na chwi-
lę). Szkolenie pracowników w zakresie zasad
postępowania na wypadek powstania pożaru.
Sprawna ochrona przeciwporażeniowa in-
stalacji i urządzeń elektrycznych (regularne
przeglądy, oględziny i pomiary skutecznoSci).
Kontrola wzrokowa pomieszczeń przed ich
opuszczeniem.
11. Przedmioty usytuowane Segregatory z dokumentacją Rrednia Mało Małe Utrzymywanie ładu i porządku w szafach
na wysokoSci, grożące umieszczone na wyższych prawdopodobne z dokumentacją (zwłaszcza porządne układa-
spadnięciem. półkach. Spadające z półek nie materiałów na wyższych półkach).
regałów opakowania zbiorcze Wzmożona uwaga w czasie manipulowania
i pojedyncze przedmioty, naj- opakowaniami zbiorczymi. Do zdejmowania
częSciej w sytuacji złego i przy- i układania materiałów na wyższych półkach
padkowego ich składowania. wykorzystywanie dwustopniowych schod-
ków z antypoSlizgowymi stopniami. Zasada
składowania przedmiotów cięższych na niż-
szych półkach. Ograniczenie poSpiechu.
12. Obracające się częSci Niszczarka do dokumentów. Rrednia Mało Małe Przestrzeganie instrukcji bhp obsługi
maszyn grożące po- Zwłaszcza w trakcie użytkowa- prawdopodobne urządzenia (zakaz pracy z luxnymi elementa-
chwyceniem. nia urządzenia w luxnym ubra- mi stroju). Wzmożona uwaga i ograniczenie
niu, z niedopiętymi rękawami, poSpiechu. Zakaz wkładania palców do
luxnymi elementami ubrania otworu szczeliny wejSciowej niszczarki
(np. apaszki, itp.), czy też roz- celem odblokowania urządzenia. Unikanie
puszczonymi włosami. pochwycenia długich włosów poprzez utrzy-
Rozdział 52.J.5.
10
WZÓR
12 3 45 6 7
mywanie ich z dala od otworu wejSciowego
urządzenia (np. spięcie). Nakaz odłączania
wtyczki zasilania z gniazdka przed przy-
stÄ…pieniem do przesuwania, czyszczenia
urządzenia lub innej czynnoSci niż zwykła
obsługa (niszczenie dokumentów).
13. Uczestniczenie w ruchu Podróże służbowe  korzysta- Duża Mało Rrednie  Przestrzeganie zasad ruchu pieszych na dro-
na drogach publicznych. nie ze Srodków komunikacji prawdopodobne dopuszczalne gach wewnątrzzakładowych. Zachowanie
publicznej. szczególnej ostrożnoSci w czasie przecho-
dzenia przez jezdnię. Stosowanie elementów
odblaskowych do noszonego ubioru (zwłasz-
cza przy ograniczonej warunkami atmosfe-
rycznymi widocznoSci i w porze nocnej).
Wzmożona uwaga w czasie korzystania ze
Srodków komunikacji publicznej. Ogranicze-
nie poSpiechu przez właSciwą organizację
pracy.
14. Zmienne warunki at- Narażenie na nagłe zmiany Rrednia Mało Małe Zapewnienie właSciwych warunków pracy
mosferyczne. temperatur w czasie wykony- prawdopodobne poprzez odpowiednie (w stosunku do wejS-
wania czynnoSci służbowych cia) usytuowanie recepcji w holu wejScio-
poza terenem biura oraz wym. Zastosowanie kurtyny powietrznej
w przypadku uszkodzenia kur- do wytworzenia bariery pomiędzy strefami
tyny powietrznej przy wejSciu o różnych temperaturach (przedsionkiem
do biura. wejSciowym z zewnÄ…trz a holem wewnÄ…trz
budynku). Wyposażenie stanowiska pracy
w odpowiedniÄ… ladÄ™ recepcyjnÄ…. Zapewnie-
nie właSciwego oSwietlenia zarówno dzien-
nego, jak też i sztucznego. Zastosowanie
żaluzji pionowych chroniących pomieszcze-
nia przed nadmiernym nagrzaniem w sło-
neczne dni. Ubiór odpowiedni do panujących
warunków atmosferycznych.
WZÓR
Rozdział 52.J.5.
11
12 3 45 6 7
15. Przeciążenie narządu Praca przy komputerze Rrednia Mało Małe Ustawienie prawidłowego kontrastu obrazu
wzroku. (minimum 5 godzin dziennie). prawdopodobne na monitorze. WÅ‚aSciwe usytuowanie monito-
OSwietlenie i mikroklimat. ra ekranowego względem xródeł oSwietlenia.
Wykorzystywane oprogra- Odpowiednie oSwietlenie stanowiska pracy.
mowanie. Stosowanie okularów korekcyjnych i/lub
ochronnych. Okresowe badania wzroku.
Zamontowanie żaluzji pionowych z płynną
regulacją położenia pasków, umożliwiających
regulacjÄ™ oSwietlenia w pomieszczenu, w tym
unikanie olSnień.
16. Działanie osób trzecich Klienci  przemoc w miejscu Rrednia Mało Małe Identyfikacja niebezpiecznych warunków
w celach przestępczych pracy (np.: słowne obelgi, prawdopodobne w Srodowisku pracy oraz przekazywanie od-
(napad). groxby). powiednich ostrzeżeń w razie wystąpienia
tego typu ryzyka. Opracowanie i wdrożenie
odpowiednich procedur zapobiegajÄ…cych
przemocy w pracy. Szkolenia w zakresie me-
tod przeciwdziałania przemocy (wzmożona
uwaga, wezwanie policji, treningi sposobów
rozmowy z agresywnym klientem). Usytu-
owanie stanowiska pracy w taki sposób, aby
uniemożliwić ewentualny kontakt fizyczny
z klientem.
17. Obciążenie emocjonal- Presja kierownictwa związana Rrednia Mało Małe Podjęcie działań korygujących stresujące ele-
ne  stres. z wynikami pracy. Przeciążenie prawdopodobne menty Srodowiska pracy przez, m.in.: ustale-
pracą. Kontakty z klientami. nie jasnego podziału obowiązków między
OdpowiedzialnoSć materialna pracownikami, lepsze planowanie pracy,
za powierzone mienie. dbanie o poprawne stosunki międzyludzkie,
ustalenie jasnych zasad wynagradzania, pre-
miowania i kar regulaminowych. Angażowa-
nie pracowników w ustalanie sposobów
i terminów wykonania poszczególnych prac,
grafików czasu wolnego. Treningi technik
relaksacji podczas przerw.
Rozdział 52.J.5.
12
WZÓR
12 3 45 6 7
Zagrożenia biologiczne
Lp. Zagrożenie ródło zagrożenia CiężkoSć Prawdopodo- Oszacowanie Działania profilaktyczne
szkód bieństwo ryzyka
Grupa ryzyka Droga przenoszenia Przechowywanie akt
18. Wirusy grypy (typu A, Ludzie. Rrednia Prawdopodobne Rrednie  Szczepienia tylkoAi B.
B, C) Orthomyxoviridae. dopuszczalne
gr. 2, szczepienia. Powietrzno-kropelkowa. Nie.
19. Gronkowiec złocisty Ludzie. Duża Mało Rrednie  Rrodki ochrony indywidualnej, przestrzega-
Staphlococcus areus prawdopodobne dopuszczalne nie zasad higieny osobistej.
gr. 2, brak szczepień A Powietrzno-kropelkowa, po- Nie
wietrzno-pyłowa, pokarmowa,
bezpoSrednia.
20. Prątek gruxlicy Myco- Ludzie. Duża Mało Rrednie  Szczepienia ochronne, przestrzeganie zasad
bacterium tuberculosis. prawdopodobne dopuszczalne higieny.
gr. 3, szczepienia. Powietrzno-kropelkowa. Nie.
21. Salmonell choleraesuis. Woda, produkty roSlinne Duża Mało Rrednie  Bezwzględne przestrzeganie zasad higieny.
i zwierzęce, posiłki w pracy. prawdopodobne dopuszczalne Spożywanie posiłków wyłącznie w pewnych
punktach żywienia zbiorowego.
gr. 3, szczepienia. Posiłki, pokarmowo-wodna. Nie.
22. Zakażenie grzybicą Ludzie. Rrednia Mało Małe Stosowanie mydeł i zasypek z dodatkiem
prawdopodobne Srodków przeciwgrzybicznych.
candida, albicans.
gr. 2, brak szczepień A. BezpoSrednia, wilgotne Srodo- Nie
wisko.
23. Wirus ospy wietrznej, Ludzie. Mała Mało Małe Szczepienia ochronne.
półpaSca. prawdopodobne
Herpes virus varicellae
gr. 2, brak szczepień. Powietrzno-kropelkowa. Nie.
Uwagi: Brak lub niestosowanie zabezpieczeń powoduje podwyższenie kategorii ryzyka, tzn. zwiększa prawdopodobień- Zatwierdził:
stwo zaistnienia wypadku, choroby.
WZÓR
Rozdział 52.J.5.
13
Rozdział 52.J.5. WZÓR
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ryz zawod 5,7
ryz zawod 5 2k3 hydraulik
ryz zawod 5/4
ryz zawod 5 2h3
ryz zawod 5 2 g2
ryz zawod 5 2i16
ryz zawod 5*7
ryz zawod 5*1
ryz zawod 5 2i15
ryz zawod 5 1
ryz zawod 5 2i10
ryz zawod 5 2i9
ryz zawod 5 2i6
ryz zawod 5/1 a
ryz zawod 5 2j2
ryz zawod 5*5

więcej podobnych podstron