2004 humanistyczny standard moda ma historie arkusz


WPISUJE UCZEC
UZUPEANIA ZESPÓA
NADZORUJCY
DATA URODZENIA UCZNIA
KOD UCZNIA
miejsce
na naklejkÄ™
z kodem
dzień miesiąc rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
MAJ 2004
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdz, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 13 stron. Ewentualny brak
stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
Liczba punktów
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
do uzyskania: 50
5. W zadaniach od 1. do 20. sÄ… podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi:
A B C D
Wybierz tylko jednÄ… odpowiedz i zamaluj kratkÄ™ z odpowiadajÄ…cÄ… jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedz  A :
6. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeżeli
siÄ™ pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedz.
7. Rozwiązania zadań od 21. do 31. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca opatrzone
napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane
i oceniane.
GH-A1-042
Powodzenia!
Moda ma swojÄ… historiÄ™
Tekst I
Oceniając modę wyłącznie jako kaprys na użytek pań i panów, upraszczamy to
pojęcie.
Moda z reguły nie wyrasta z niczego. Zawsze jest uwarunkowana jakimiś nowymi
zjawiskami w stosunkach społecznych, w polityce, psychologii, a nawet filozofii, na przykład
przejawiającą się w modzie retro i folk tęsknotą za dawnymi czasami. yródłem mody są także
nowe prÄ…dy w sztuce. Wspomnijmy owe sukienki letnie w stylu op-artowym1 z tkanin
deseniowanych albo szczególnie silny wpływ sztuki pop na upodobanie do tanich,
efekciarskich ozdób, do zwielokrotnionych łańcuchów na szyi, bransolet, pierścionków.
Nie jest zjawiskiem rzadkim w historii, że jakaś moda zyskuje charakter manifestacji
politycznej. W okresie Sejmu Czteroletniego wybuchła nawet zażarta walka między
obrońcami sarmatyzmu, dla których wąsy stanowiły narodowy symbol, a zwolennikami
nowego ducha oświecenia, którzy dumnie eksponowali gładkie lica. Z kolei w okresie
manifestacji patriotycznych na początku lat 60. XIX wieku, a także po upadku powstania
styczniowego w 1864 roku Ogród Saski w Warszawie wypełniał w godzinach spacerów tłum
kobiet i mężczyzn ubranych w czerń.
Także współczesność dostarcza nam dowodów na wyrastanie mody z ruchów
społecznych czy politycznych. Za czasów okupacji hitlerowskiej wysokie buty z cholewami
oznaczały sympatyzowanie z podziemnymi organizacjami, długie włosy u mężczyzn w latach
pięćdziesiątych były wyznacznikiem niechęci do poczynań władzy ludowej, kolorowe
pończochy u dziewcząt  nieco pózniej  wyrazem buntu przeciw zetempowskiej2 szarości.
A dżinsy to już nie tylko część garderoby, ale symbol. U początków swej szalonej kariery
stały się wizytówką postawy wobec świata, wyzwaniem rzuconym dotychczasowej hierarchii
wartości społecznie pożądanych. Bo dziś przez swoją totalną popularyzację zatraciły już
ideologiczne znaczenie. Stały się w efekcie zwykłym objawem mody. A więcej nawet 
terrorem. Wobec fanatyzmu dżinsowego można podziwiać odwagę tych, którzy noszą jeszcze
innego typu spodnie i spódnice.
Zawsze ubiór był sumą znaków. Dzięki ubiorowi różnice były widoczne na pierwszy
rzut oka. Tym bardziej, że niektóre ubiory stawały się zastrzeżone dla pewnych klas.
Na przykład w 1613 roku ustanowiono, że plebejuszom i mieszczanom nie wolno nosić
kosztownych futer ani też szat z jedwabiów. W pózniejszych wiekach już co prawda nie
formułowano zakazów, ale próby przeskoczenia barier stanowych bywały obiektem
szyderstw. Współcześnie jesteśmy zewnętrznie w pełni zdemokratyzowani. Jednak nadal
 suknia chce coś wyrazić  nie pozycję społeczną czy sytuację finansową, ale ogólny
poziom kultury, rodzaj upodobań, wyobraznię, nawet stan ducha.
Dlatego tak słuszne wydaje mi się stwierdzenie Jeana-Paula Fargue a, że  kto
przechodzi obok mody, przechodzi obok życia .
Na podstawie: Teresa Kuczyńska, Moda w rytmie epoki, Warszawa 1979.
1
op-art  styl w sztuce XX wieku
2
zetempowski  przymiotnik odnoszący się do nazwy organizacji młodzieżowej istniejącej w latach 1948-1957
Strona 2 z 13
Do rozwiązania zadań od 1. do 12. wykorzystaj tekst I.
Zadanie 1. (0-1)
Głównym tematem tekstu I są rozważania o
A. historii.
B. modzie.
C. polityce.
D. biżuterii.
Zadanie 2. (0-1)
Na upodobanie do efekciarskich ozdób wyjątkowo mocno wpłynął styl
A. pop.
B. folk.
C. retro.
D. op-art.
Zadanie 3. (0-1)
ZwiÄ…zek przyczynowo-skutkowy jest przedstawiony w szeregu:
A. moda na wąsy rozwój sarmatyzmu
B. tęsknota za przeszłością moda retro
C. moda na czarne stroje klęska powstania styczniowego
D. niechęć do rządów komunistycznych moda na wysokie buty z cholewami
Zadanie 4. (0-1)
Pierwsi zwolennicy dżinsowej mody wyrażali swoim ubiorem przede wszystkim
A. tęsknotę za utraconą przeszłością.
B. sprzeciw wobec zastanej rzeczywistości.
C. potrzebę podkreślenia swojej zamożności.
D. akceptację panujących stosunków społecznych.
Zadanie 5. (0-1)
Fanatyzm, np. dżinsowy, przejawia się w
A. narzucaniu innym własnych upodobań.
B. tolerancji wobec innych przekonań.
C. akceptacji ludzi o odmiennych poglÄ…dach.
D. krytycznym odnoszeniu się do własnych gustów.
Strona 3 z 13
Zadanie 6. (0-1)
W XVIII i XIX wieku ubieranie się niezgodnie z modą typową dla określonej warstwy
społecznej często wywoływało
A. drwinÄ™.
B. zawiść.
C. obawÄ™.
D. zazdrość.
Zadanie 7. (0-1)
Stwierdzenie: Współcześnie jesteśmy zewnętrznie w pełni zdemokratyzowani w kontekście
akapitu oznacza, że
A. wszyscy mamy wpływ na rozwój mody.
B. ubieramy się wszyscy w taki sam sposób.
C. wybierając styl ubierania się, uznajemy wolę większości.
D. mamy prawo do indywidualnych upodobań w sferze mody.
Zadanie 8. (0-1)
Moda zatraciła funkcję podkreślania pozycji społecznej w wieku
A. XVII.
B. XVIII.
C. XIX.
D. XX.
Zadanie 9. (0-1)
Słowa: Kto przechodzi obok mody, przechodzi obok życia w kontekście całego tekstu I
oznaczają, że moda
A. narzuca ludziom poglądy i sposób życia.
B. jest przeszkodą w doświadczaniu życia.
C. jest zródłem informacji o życiu człowieka.
D. odsuwa człowieka od spraw związanych z życiem.
Zadanie 10. (0-1)
Teresa Kuczyńska uzyskała bliższy kontakt z czytelnikami, stosując w narracji
A. równoważniki zdań.
B. 1. osobÄ™ liczby mnogiej.
C. zdania podrzędnie złożone.
D. 3. osobÄ™ liczby pojedynczej.
Strona 4 z 13
Zadanie 11. (0-1)
Za czasów okupacji hitlerowskiej buty z cholewami oznaczały sympatyzowanie
z podziemnymi organizacjami.
Wyraz okupacja użyty w powyższym zdaniu odnosi się do okresu
A. 1914-1918.
B. 1939-1945.
C. 1945-1956.
D. 1968-1989.
Zadanie 12. (0-1)
Wyraz zetempowski został utworzony z pierwszych liter wyrazów wchodzących w skład
nazwy
A. Związek Młodzieży Polskiej.
B. Związek Młodzieży Wiejskiej.
C. ZwiÄ…zek Harcerstwa Polskiego.
D. Związek Młodzieży Socjalistycznej.
Do rozwiÄ…zania zadaÅ„ od 13. do 17. wykorzystaj reprodukcjÄ™ obrazu Diego Velázqueza.
Diego Velázquez, Panny dworskie, [w:] Sztuka Å›wiata, t. 7, Warszawa 1994.
Strona 5 z 13
Zadanie 13. (0-1)
Wskaż zdanie, które zawiera tylko fakty.
A. Diego Velázquez, jak sÄ…dzÄ™, należy do grona najwybitniejszych malarzy baroku
hiszpańskiego.
B. Panny dworskie sÄ… jednym z wielu obrazów, które Velázquez namalowaÅ‚, przebywajÄ…c
u króla hiszpańskiego Filipa IV.
C. Wydaje mi się, że malarz chciał zaintrygować odbiorcę sposobem zaprezentowania
rodziny królewskiej i dostojników.
D. Uważam, że Velázquez skupiÅ‚ uwagÄ™ widza nie tylko na postaci księżniczki, ale i na
odbijającej się w lustrze parze królewskiej oraz na postaci mężczyzny.
Zadanie 14. (0-1)
Ubiory oraz wnętrze są zgodne z kanonami mody
A. dworskiej.
B. rycerskiej.
C. plebejskiej.
D. mieszczańskiej.
Zadanie 15. (0-1)
Postacie na obrazie ubrane są według wzorów obowiązujących w XVII-wiecznej modzie
hiszpańskiej. Modę tę cechuje
A. prostota.
B. surowość.
C. przepych.
D. skromność.
Zadanie 16. (0-1)
Otwarte drzwi, przy których stoi mężczyzna na schodach,
A. zamykają przestrzeń w głębi obrazu.
B. sÄ… tylko elementem wystroju pomieszczenia na obrazie.
C. skupiajÄ… uwagÄ™ wszystkich postaci namalowanych na obrazie.
D. pogłębiają przestrzeń, ukazując także to, co jest poza pomieszczeniem.
Zadanie 17. (0-1)
Światło w obrazie
A. oświetla równomiernie wszystkie postacie.
B. akcentuje jednakowo wszystkie przedmioty.
C. wyróżnia niektóre postacie kobiet i mężczyzn.
D. wydobywa z tła obrazy zawieszone na ścianie.
Strona 6 z 13
Do rozwiązania zadań od 18. do 20. wykorzystaj tekst II.
Tekst II
Franciszek Zabłocki Rady młodej pannie dane (fragment)
Moda jest tyran, który prawa daje;
Słuchać go trzeba; lecz kto czyni bacznie,
Ani ostatni jej rzuca zwyczaje,
Ani ich oraz przed innymi zacznie.
Franciszek Zabłocki, Rady młodej pannie dane, [w:] Księga cytatów, Warszawa 1975.
Zadanie 18. (0-1)
Moda jest tyran. Zastosowany środek stylistyczny to
A. epitet.
B. kontrast.
C. apostrofa.
D. przenośnia.
Zadanie 19. (0-1)
Ten, kto czyni bacznie, to człowiek, który
A. działa lekkomyślnie.
B. postępuje z rozwagą.
C. podporzÄ…dkowuje siÄ™ innym.
D. cechuje siÄ™ brakiem rozsÄ…dku.
Zadanie 20. (0-1)
Rada udzielona młodej pannie jest
A. zgubna.
B. złośliwa.
C. życzliwa.
D. szydercza.
Strona 7 z 13
Do rozwiązania zadań od 21. do 24. wykorzystaj tekst III.
Tekst III
Wtem brząknął w tabakierkę złotą Podkomorzy
I rzekł: [...]
 Ach, ja pamiętam czasy, kiedy do ojczyzny
Pierwszy raz zawitała moda francuszczyzny!
Gdy raptem paniczyki młode z cudzych krajów
Wtargnęli do nas hordą gorszą od Nogajów1,
Prześladując w Ojczyznie Boga, przodków wiarę,
Prawa i obyczaje, nawet suknie stare. [...]
Miała nad umysłami wielką moc ta tłuszcza;
Bo Pan Bóg, kiedy karę na naród przepuszcza,
Odbiera naprzód rozum od obywateli.
I tak, mędrsi fircykom oprzeć się nie śmieli,
I zląkł ich się jak dżumy jakiej cały naród,
Bo już sam wewnątrz siebie czuł choroby zaród;
Krzyczano na modnisiów, a brano z nich wzory;
Zmieniano wiarÄ™, mowÄ™, prawa i ubiory.
Była to maszkarada, zapustna swawola,
Po której miał przyjść wkrótce wielki post  niewola!
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1981.
1
Nogajowie  plemiÄ™ tatarskie
Zadanie 21. (0-1)
Wymień cztery obszary życia, które objęła moda na francuszczyznę.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 22. (0-1)
Napisz, jaka cecha Polaków, według Podkomorzego, przyczyniła się do utraty
niepodległości.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 23. (0-1)
Podaj wiek, w którym miały miejsce wydarzenia wspominane przez Podkomorzego.
.......................................
Zadanie 24. (0-1)
Dokończ zdanie.
Analiza wypowiedzi Podkomorzego pozwala stwierdzić, że ceni on szczególnie ......................
.....................................................................................................................................................
Strona 8 z 13
Zadanie 25. (0-1)
Napisz, co symbolizowały krzyże i korony
cierniowe znajdujące się na biżuterii modnej
na ziemiach polskich w latach 60. XIX wieku.
Klamra do pasa
z okresu 1860-18631
Krzyżyk ozdobny
................................................................................................................
z okresu powstania
styczniowego
................................................................................................................
(1863-1864)2
................................................................................................................
1
Grażyna Kieniewiczowa, Pamiątki powstań narodowych, Warszawa 1988.
2
tamże.
Zadanie 26. (0-1)
Uzupełnij tabelę.
STAROŻYTNE KORZENIE WSPÓACZESNEJ MODY
Przykłady
mody
XX wieku
Sandał na koturnie, [w:] Butelka perfum Organza, Okładka płyty K. Groniec
G. Lehnert, Historia mody [w:]  Twój Styl , 1998/3. Mężczyzni, Warszawa 2000.
XX wieku, Köln 2000.
Koturn noszony przez
Starożytne
aktorów
występujących
zródła
w teatrach starożytnej
inspiracji
Grecji.
Zadanie 27. (0-1)
Jaki proces społeczno-polityczny spowodował, że temat dotyczący Unii Europejskiej
stał się modny w mediach?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 9 z 13
Zadanie 28. (0-1)
Przekształć zdanie tak, aby własnymi słowami oddać znaczenie wyrażenia ostatni krzyk
mody.
Prasa donosi, że ostatnim krzykiem mody jest literatura fantastycznonaukowa.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 29. (0-1)
Zapożyczenia wyrazów z języków obcych, głównie z języka angielskiego, są typowe dla
współczesnej polszczyzny. Czy to zjawisko mody językowej jest, według Ciebie,
negatywne, pozytywne, czy też niemożliwe do jednoznacznej oceny? Uzasadnij swoje
stanowisko.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 30. (0-5)
Zredaguj zaproszenie na otwarcie wystawy pt. Historia mody.
Posłuż się fikcyjnymi danymi.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 10 z 13
Zadanie 31. (0-16)
Napisz rozprawkÄ™ na temat:
Jeśli nie szata zdobi człowieka, to w czym tkwi jego wartość?
W pracy posłuż się przykładami z literatury, historii bądz sztuki.
Pamiętaj, że Twoja rozprawka nie powinna być krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 11 z 13
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 12 z 13
Brudnopis
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 13 z 13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
test MODA MA SWOJĄ HISTORIĘ 2004 arkusz 2004
Historia arkusz II czasy nowożytne do roku 1815
Historia arkusz II starożytność i średniowiecze kryteria
Historia arkusz II wiek xix i xx do roku 1991
Matura 2005 Historia Arkusz2
2002m humanistyczny standard lady archeologow odpowiedzi
2002m humanistyczny standard lady archeologow opis

więcej podobnych podstron