100@11

100@11



I. Pojęcie MiU (wg. T. Kotarbińskiego. K. Ajdukiewirr. 1. Plieha t T. Ilaumanj. Syśtcmiityku nnuk- podiiil tradycyjny. Nauki dciliiliryjiie a nauki indukcyjne.

Nauki przyrodnicze. nauki hiimanitlyrinr. Klasyfikacja «ly«c> |»li» naukowych Zasady naukowego poznania. Prawa nauki.

•    PojfCH nauki (ag. T Kotarbiiisktego. K. AJdukirwia. T. /'licha i T. Bauman)

•    T. Kotarbiński przez naukę rozumie pewien zespól czynników badawczych zmierzających do poznania istniejącc/ rzeczywistości przyrodniczej, społecznej oraz wytwór tych czynników badawczych, na który składa się system twierdzeń i hipotez dotyczących badanej rzeczywistoki przyrodniczej i społecznej.

a K.Ajdukicwicz- dwpjskie rozumienie nauki: I. Nauka to tyle. co rzemiosło uczonych, czyli ogół czynności wykonywanych przez uczonych jako takich 2. To wytwór tych czynności, system twierdzeń do uznania, których doszli uczeni w swym dążeniu do poznania rzeczywistości

*    T_Plich i T. Bauman- nauka to:

•    Czynność nauczania i uczenia się- >cns. dydaktycy

•    Określa dyscyplinę naukową uprawianą w szkole wyższej lub instytucjach naukowych- sćns instytucjonalny

•    System uzasadnionych twierdzeń i hipotez dający obraz danego obszaru rzeczywistości oraz systemu zalozcń mówiących o tym jak badać te rzeczywistość, jak ją poznawać- sens treściowy.

•    Ogół czynności składających się na działalność badawc/ą prowadzącą do tworzenia i rozwijania nauki w sensie treściowym zgodnie z metodami mającymi zapewnić obiektywne, zasadne i uporządkowane danej dziedziny rzeczywistości- iftflłjuetotiftłłłŁ

•    Elementy ludzkiej aktywności, swoista forma Świadomości społecznej, zespół instytucji funkcjonujących w określonych warunkach historycznych Obejmuje

•    Całokształt historycznie rozwijającej się wyspecjalizowanej działalności poznawczej, uprawianej przez uczonych, jako odrębna grupa społeczna.

•    Wytwory tej działalności w ponad systemu wiedzy o rzeczywistości regulujących ludzkie działanie i wytwarzanie.

•    Narzędzia i środki tej działalności (aparatura, warsztaty badawcze. źródlaX

•    Instytucje społeczne powołane do uprawiania nauki (instytuty, uczelnie).

•    Upowszechnianie poznania i wdia/ama ich do juaktyki1 sens

MfiflMfb hmnimm/nł

1

   Swmofytm nauk- peuhral tnrhcypiy.

Teoretyczne

*    Praktyczne (stosowane)

Porauriuc (fizyka, logika, matematyka, etyka)

Dziedziny. dyscypliny, specjalności, specjalizacje

•    Empiryczne

*    Humanistyczne (historia, ekonomia, kultura llzyczna)

•    WrpodaltuWliylu. chemia, kultura fizyczna)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0019(1) 4 a e u 0 y P d r s 0 • 7 1 2 o J 4 5 6 7 8 9 10 11 Wpisz litery wg kodu i
13 Przykład 3.2 2Z = X = 1,15 0,952, a stąd z tabl. 11 współczynnik wyboczeniowy (wg krzywej wybocz
20130220#3034 nr iPrzcdsiebiorca i specyfika zarządzania w jego wydaniu I) Geneza pojęcia; przedsięb
WSKRZESZENIEW ŁAZARZA 01 Wskrzeszenie Łazarza Ewangelia wg św. Jana 11,38-54; wg św. Łukasza 18,15-2
WSKRZESZENIE CÓRKI JAIRA 01 Wskrzeszenie córki Jaira Ewangelia wg św. Marka 5,38-43;wg św. Mateusza
diagnoza funkcji rozwojowej6 11. POJĘCIA MATEMATYCZNE S Orientacja w schemacie
INTERPRETACJA POJĘCIA ZARZĄDZANIA: 1.    Wg. K. Bolesta - Kukułka - „Mały słownik
Pojęcie zdrowia (wg W HO), ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy. Ochrona pracy musi teraz posta
Definicja pojęcia „pieniądz Wg Szkoły historycznej-pieniądz jest to udokumentowane przyrzeczenie
Program1 Program przedmiotu: 11. POJĘCIE 1 STRUKTURA GOSPODARKI 1. MIĘDZY NARODOWE

więcej podobnych podstron