Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela LE kształcenia rozdz 11

Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela LE kształcenia rozdz 11



Student potrafi objaśnić nowe rozwiązania pedagogiczne, upowszech-w ostatnich latach (3a. cel poznawczy, B).

Krytycznie ocenia nowe rozwiązania pedagogiczne i wypróbowuje te, uważa za wartościowe (5a + 6a + 7a + 13a, cel motywacyjny, B),

III Stale dąży do opanowania skuteczniejszych rozwiązań pedagogicz-zapożyczonych i własnych (lla+15a, cel motywacyjny, C).

IV. Jego działania pedagogiczne są oryginalne i coraz bardziej skuteczne + 10a, cel poznawczy, D).

Odczytujemy powyższą listę wybranym pedagogom nie biorącym udziału -eh nad jej wytworzeniem. Pytamy ich o obraz studenta, który osiągną! stkie cele. Przypuśćmy, że otrzymujemy odpowiedź: „dobrze przygoto-do pracy, nastawiony na doskonalenie, poszukujący”. Próbę komunika-celów operacyjnych możemy uznać za udaną. (Bywa tak, że nasz rozmówca zakłopotany, prosi o dodatkowe wyjaśnienia, zauważa sprzeczności, -nujc poprawki. Są to oznaki niezadowalającej komunikatywności 7. Sprawdzamy trafność i operacyjność naszej listy celów przez szkicowe ,ojektowanie egzaminu, który mógłby wykazać, czy te cele są osiągnięte,

zarazem - czy osiągnięty jest wyjściowy cel ogólny. Egzamin mógłby "biegać tak: .

Cel I — ustne lub pisemne przedstawienie objaśnień nowych rozwiązań agogicznych wybranych lub wylosowanych z odpowiedniej, wcześniej rządzonej listy.

Cel II — przeprowadzenie samodzielnych zajęć pedagogicznych przez

denta; wyjaśnienie ich planu, zasad wyboru szczegółowych technik, sposobu ich wyćwiczenia; samoocena zajęć.

Cel III — przedstawienie notatek z samodzielnych lektur metodycznych .oraz dokumentacji samodzielnego eksperymentowania pedagogicznego; opinia opiekuna studenckich praktyk pedagogicznych o wysokiej i utrwalonej motywacji osiągnięć pedagogicznych u studenta.

Cel IV — przeprowadzenie serii zajęć pedagogicznych w dłuższych odstępach czasu, wysoka ocena oryginalności tych zajęć przez kompetentnych obserwatorów; uzyskiwanie rosnących wyników pomiaru sprawdzającego odpowiednie osiągnięcia uczniów

Jak widać, przeprowadzenie pełnego egzaminu teoretycznego i praktycznego z zakresu celów operacyjnych I - IV byłoby organizacyjnie uciążliwe, ale jest w zasadzie możliwe. Czy egzamin taki — mądrze i uczciwie przeprowadzony — doprowadziłby do wyodrębnienia studentów, którzy osiągnęli wymagane „ukształtowanie indywidualnych uzdolnień pedagogicznych i trwałe zainteresowanie nowatorstwem pedagogicznym”? Jeżeli na to pytanie odpowiemy „tak”, to operacjonalizacja celu ogólnego jest dokonana i etap ósmy jest zbędny.

21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 13 Wypis/ kilka operacyjnych celów ks
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 16 wykonywanie przewidzianych ćwiczeń
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 17 ków i skryptów dla nauczycieli. Ni
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 19 luśćmy, że zanotowano następujące
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 10 5.    Klasyfikujemy
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 12 Poddaj krytyce przedstawiony powyż
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 13 >tyczy tylko niektórych działów
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 19 f Rozdział ten dotyczy planowania
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 10 błędy, niepewny. Skoncentrowany na
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 11 r Cele ogólne wskazują kierunki d
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 12 opis wyników, które mają być uzysk
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 14 klasyfikowania celów poszczególnyc
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 15 chczas tylko jedną taksonomię cel
Sztuka nauczania czynnosci nauczyciela ?LE kształcenia rozdz 18 o zagadnieniu, starając się wytwor

więcej podobnych podstron