dydaktyka 011

dydaktyka 011



64 Materiały cło ćwiczeń z dydaktyki ogólnej

Karta pracy C

1. Zapoznaj się z podanym tekstem:

Kształtowanie umiejętności praktycznych

Opracowane na podstawie: F. Bcreźnicki, Dydaktyka kształcenia

ogólnego, Impuls, Kraków 2004, s. 202; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 200.3, s. 148.

W kształtowaniu umiejętności praktycznych uczniów, można wyróżnić"pewne faz^ktorc mają znaczenie dla skutecznego kierowania tym procesem przez nauczyciela. Są to następujące etapy:

1)    u św i a d orn ic nic. .u c z n i om nazwy i znaczenia danej urnie-jętności; ten ważny etap sprzyja koncentracji uwagi uczniów oraz umożliwia im zrozumienie podstaw teoretycznych i mechanizmu wykonywania czynności; poznając nazwę umiejętności, uczeń wdraża się w operowanie nowymi pojęciami a zarazem uświadamia sobie zakres wiedzy, jaki jest potrzebny do opanowania danej umiejętności;

2)    sformułowanie na podstawie znanych uczniom wiadomości jednej lub więcej..reguł działania; następuje ono przed pokazem czynności luB w toku pierwszego pokazu; mechaniczne wyuczanie reguł bez ich rozumienia przynosi więcej szkody niż pożytku; reguła, której źródłem jest wiedza, ma sens o tyle, o ile oświetla uczniowi drogę poznania i staje się jego rzeczywistą regułą postępowania;

3)    jiokaz wzoru danej czynności wykonany przez nauczyciela lub przez kompętentnegoucznia; spełnia on bardzo ważną rolę w kształtowaniu umiejętności praktycznych; wzorcowy pokaz czynności (np. pisania na klawiaturze komputera, dodawania wielu liczb wielo-cyfrowych, wykonywania czynności laboratoryjnych, artystycznych, technicznych, sportowych) powinien umożliwić uczniom dokładne zaobserwowanie działania pokazowego, zwrócić ich uwagę na poszczególne jego składniki oraz uświadomić im, dlaczego to działanie ma być takie a nic inne;

Program zajęć nr 5. Ogniwu procesu kształceniu

Odpowiedz na pytania:


65



ganizacja pierwszych samodzielnych czynności ucz-JSw przy stałym ich nadzorowaniu przez nauczycie-[jest to decydujący etap w opanowywaniu umicjęt-ści; nauczyciel koryguje błędy uczniów, wdraża ich i przestrzegania reguł, do konfrontowania własnych nności z regułami, aż do momentu, gdy działanie się popraw ne;

iganizowanie systematycznych i samodzielnych ćwiczeń uczniowskich; służą, one doskonaleniu umiejętności uczniów, którzy z czasem posługują się nimi perfekcyjnie i biegle.

!pd wpływem systematycznie powtarzanych ćwiczeń, ętności mogą się przekształcać w' nawyki, a więc czynią wykonywane z coraz mniejszym wysiłkiem, przy onym udziale świadomości, niejako intuicyjnie.

1. Jakie etapy można wyróżnić w procesie kształtowania umiejętności praktycznych uczniów?

• 2. W którym z tych etapów mamy do czynienia z uczniem - ekspertem, kompetentnym, nowicjuszem, początkującym, wykwalifikowanym?

. Poszukaj dodatkowych informacji na temat kształtowania umiejętność; praktycznych uczniów w innych źródłach.

I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
dydaktyka 013 t y Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy E 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 015 72 X Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy A 1. Zapoznaj się z
dydaktyka 017 X Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy B 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 012 66 Mnteriały do ćwiczeń i dydaktyki ogólnejKarta pracy D 1. Zapoznaj się z podanym
dydaktyka 017 Karta pracy C 1. Zapoznaj się z podanym tekstem: Dyskusja panelowa (obserwowana)
dydaktyka 019 5 * I88 Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnejKarta pracy D 2. Odpowiedz nr 1.
g1 bmp Materiały do ćwiczeń z parazytologii Budowa. Tworzy pbstacis trofozoitu i cysty (ryc. 7). Tr
g1 bmp _Materiały do ćwiczeń z parazytologii Gametocyty przypominają sierp j
g1 bmp Materiały do ćwiczeń z parazytologii Materiały do ćwiczeń z parazytologii Ryc. 30. Rozwój pr
g1 bmp Materiały do ćwiczeń z parazytologii Materiały do ćwiczeń z parazytologii ili Ryc. 44. Rozw
g1 bmp _Materiały do ćwiczeń z parazytologii__ owada zarażonego larwą tasiemca. W ciągu 18-20 dni c
Obraz?9 IM Podrumy dydaktyki ogólnej Proce* nautzmkwttenki się    IM Wiączeme tych no
Obraz?5 136 Podstawy dydaktyki ogólnej o rzeczach”1 — okazały się płonne. Stwierdzono, że heureza za
Obraz?3 2>2 Podstawy dydaktyki ogólnej badaczy przejawiają się dopiero wtedy, gdy chodzi o sprecy
Obraz?0 286 Podstawy dydaktyki ogólnej Te wyznaczniki zadań, treści i organizacji kształcenia nauczy
procesu dydaktycznego), zapoznania się z procesami produkcji i kształtowania środowiska pracy oraz
g8 bmp _Materiały do ćwiczeń z parazytologii_ Ąud^yajyyc. 78, A). Ciało rozkruszka ma kształt
Załącznik ;u li siJ 1 A. MATERIAŁY Z- TWORZYW SZTUCZNYCH JłO IZOLACJI CIEPLNYCH .. Zapoznać się z

więcej podobnych podstron