p2190404

p2190404



m. OSOUA I CZYN

Realna Immanencja pierwiastka dachowego w człowieku

Id%c 3 uk wymownym całokształtem doświadczenia człowieka, nie może-my więc poprzestać na samych przejawach duchowości, nie docierając do jej korzeni. Wszystkim przejawom duchowości człowieka, które przybierają tak wyraźny kształt - kształt transcendencji osoby w czynie — musi odpowiadać raalaa immanencja ducha. pierwiastka duchowego, w człowieku. Człowiek nie może przejawiać dochowości, jeżeli w jakiś sposób nie jest duchem. Za takim postawieniem sprawy przemawiają podstawowe zasady rozumienia całej rzeczywistości: zasada niesprzeczności i racji wystarczającej. Wskazując na te zasady, wskazujemy zarazem drogę, którą w interpretacji człowieka -interpretacji dualistycznej - postępuje od wieków filozofia bytu. Droga ta jest znana skądinąd, więc w pracy niniejszej nie zamierzamy jej powtarzać. Wystarczy, że na nią wskażemy. Nie ograniczamy się zresztą do samego wskazania, zdaje się bowiem, że w poprzednich analizach nagromadziliśmy dość argumentów przemawiąjących za duchowością człowieka w znaczeniu nie tylko fenomenologicznym (ani też bynajmniej nie epifenomenologicznym), ale w znaczeniu przynajmniej pośrednio ontologicznym. Wnikając w transcendencję osoby, poznajemy zarazem, w czym ujawnia się fakt duchowości bytu ludzkiego.

Porządek zmarnieli w poznania człowieka

Wypada podkreślić, że duchowość bytu ludzkiego poznajemy poprzez transcendencję osoby. Taka jest w tej dziedzinie sukcesja zrozumień. Naprzód poznajemy, że człowiek jest osobą: ujawnia nam się jego duchowość w postaci transcendencji osoby w działaniu - później zaś dopiero możemy przejść do zrozumienia bytu duchowego. Dokonuje się to na drodze pewnej abstrakcji. Abstrahując jednak, nie możemy zapominać, iż właściwa takiemu bytowi postać istnienia jest to postać osoby. Tak jak nie możemy oderwać osoby od dochowości. tak też o i e możemy odrywać duchowości od osoby. Na to zdaje się wskazywać doświadczenie. I dlatego leż. kiedy mowa o „naturze duchowej" (natura rationalis). można przyjąć to pojęcie o tyle, o ile wskazuje ono na pewną stałość czy też subsun-palność bytu docbowego.

Przejawów dochowości w człowieku nie sposób pojąć ani wyjaśnić bez owej stałości oraz sobstaocjalności pierwiastka duchowego w nim- Jednakże sam sposób bytowania oraz działania, który temu pierwiastkowi jest właściwy I aftm też: który pierwiastek ten wyzwala w człowieku - nie jest sposobem

bytowania oraz działania właściwym samej naturze, jak na to jnZ wskazywaliby. ale jest to sposób bytowania i działania właściwy osobie. Zachodzi ta jakaś granica analogii. Osoba jest tylko w części i pod pewnym względem (mianowicie pod względem substancjalności) sprowadzalna do natury. W całości — I co do swej najgłębszej istoty — pozostaje do niej nietprowadzałna-Wolność bowiem, która właściwa jest osobie, nie może być sprowadzona do konieczności właściwej naturze. Można jedynie wskazywać na związek konieczny pomiędzy człowieczeństwem. czyli naturą ludzką, a osobowością (■ byciem osobą) oraz wolnością. Wtedy twierdzimy, że do natury ludzkiej koniecznie przynależy wolność woli. Sama jednakże wolność to tyle. co nie-•konicczność. Jeśli więc można mówić o naturze osoby, to tylko w znaczenia konieczności działania w sposób nie-konieczny.

8. Problem jedności i złożoności l2**człowieka*osoby>za*

Dojście na drodze oglądu fenomenologicznego do złożoności osoby poprzez jąj jedność

Poprzednie uwagi na temat stosunku transcendencji osoby do dochowości człowieka skłaniają do dalej jeszcze idących uwag. Przedmiotem ach będziproblem złożoności człowieka jako bytu cielesno-dochowego. przy czym BgglE ło" rozumiemy jako „materię" w znaczeniu nie tylko fizycznym, ale przedwszystkim metafizycznym. Doświadczenie jako ogląd fenomenologiczny mówi głównie o jedności człowieka-osoby. Człowiek jest kimś jednym. Jako jedność przejawia się również w swym dynamizmie, choć na tyra odcinku stwierdzamy znamienną rozbieżność działania (doświadczenie „człowiek działa") oraz dziania się (doświadczenie ..(coś) dzieje się w człowieku"). Rozbieżność ta nie została jeszcze zinterpretowana do końca. postaramy się IJ,*uczynić to w rozdziałach następnych. Rozbieżność dynamizmu działań I uczynnieńi2lb nie przeszkadza jedności człowieka jako osoby, tym niemniej przemawia za pewną jego złożonością, na co zwracaliśmy już uwagę 0 rozdz. II. Jedność osoby najpełniej manifestuje się w czynie, manifestuje stę mianowicie przez transcendencję. Jednakże transcendencja oaoby w czynie również wskazuje na pewną złożoność. Człowiek jest równocześnie tym. kto siebie posiada, i tym. kto jest posiadany przez siebie na zasadne samostanowienia. Na tejże zasadzie jest on równocześnie tym. kto sobie samemu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
p2190411 B OSOBA ! CZYN psycłto-somatyce człowiek*. Wglądając w nie, możemy urobić sobie obraz człow
KAROLWOJTYŁA Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne CZŁOWIEK I MORALNOŚĆ
"Książka, myśl, słowo, uczucie, czyn... Wszystko razem stanowi dopiero człowieka." Józef
p2190400 m OSOBA
p2190416 OSOBA I CZYN H ui dynamizm ciała, jego czyato naturalna „ruchliwość**. zalety od tamtego dy
p2190419 OKSA I CZYN fil H—mu spn*n«śd*wy syntezy ojno I nichu Owe dynamiczne syntezy czynu i ruchu
p2190420 OIOKA I CZYN _azJ& iiórt tuk mUj notujemy. Wydaje jp bowiem, że motai mówić o tą, ityak
p2190421 m OSOBA I CZYN świadomej posuwy I podstawowej zarazom dążności, której celem jest podstawow
p2190423 0S00A I CZYN m jffyffff stanowi również ze swej urony o osobowym całokształcie rtmkngy muo-
p2190425 OSOBA CZYN esy Mo somatycinym. Tam również zachodzi pewne „poruszenie”, pewna zmiana, która
p2190426 m. OSOBA I CZYN nuK-tcnia integracji osoby w czynie od strony ludzkiej emotywności - wisi-B
p2190431 OSOBA I CZYN I«j podtiaw doświadczalnych). Punkiem takim jest określone przebycie o ciiamkt
p2190432 n OSOBA I CZYN sprowadza » do dynamizmu tej jednej warstwy. Ma on również właściwe sobie ce
p2190433 OSOBA I CZYN •ieku. oarasu w nim. a czasem w szczególny sposób się utrwala. Wtedy aachodri
p2190434 OSOBA I CZYN W ,w*7. Emotywność podmiotu a sprawczość osoby,3,b Różnicowanie sit uczuć prze
p2190442 OSOBA I CZYN 300 źródło w ciek-materii. 10 di* czynu w Jego i stołowej transcendencji źródł
p2190444 ÓSMA I CZYN Wliltlwi ni tomu studium powłtinie do koóca pUi/c,^.
p2190445 OSOBA I czyn wticie spełniony, jeżeli wykazuje braki w zakresie autentycznego wtenia w różn
p2190453 OCOUA I CZYN Si

więcej podobnych podstron